Asus visar moderkort för styrkretsen AMD B450 i Mini ITX-format

Permalänk
Melding Plague

Asus visar moderkort för styrkretsen AMD B450 i Mini ITX-format

Snart är det dags för styrkretsen B450 att äntra scenen, vilket är en nedskalad variant av X470 för en billigare slant. Asus bidrar med ROG Strix B450-I Gaming i Mini ITX-format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När kommer X470 till m-ATX är min fråga, är enda som fattas för en ny burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag är mer inne på Thin ITX till Ryzen, så att man verkligen kan pressa dessa små ITX, 2400G i en supertajt låda <3

Thin ITX med HDMI 2.0, och till en plånboksvänlig prislapp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Intressant... kan mycket väl bli ett sådant här kort!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

En HDMI? Det var då riktigt snålt. Lägg till en DP också.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

En HDMI? Det var då riktigt snålt. Lägg till en DP också.

Säkerligen bara HDMI 1.4 också..

Även om det integrerade iGPU inte kan ge 4k+60FPS i spel så kan de leverera 60FPS i Windows och i surfandet och Youtube.

HDMI 2.0 borde vara en standard numera.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Är inte så imponerad av mini itx och är mer ute efter 450 chipset med vrm kylning sen 4 minnes slots på m-atx men är trevligt det börjar rulla fram lite 450 modeller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Säkerligen bara HDMI 1.4 också..

Även om det integrerade iGPU inte kan ge 4k+60FPS i spel så kan de leverera 60FPS i Windows och i surfandet och Youtube.

HDMI 2.0 borde vara en standard numera.

Antar du tänker på att de flesta b350 moderkort har hdmi 1,4 i spec? För i så fall kan jag säga att de klarar 4k 60hz ändå om man kör med en ravenridge processor. Det står 1,4 pga att bristolridge (som korten släpptes med) inte klarade högre.
Sweclockers testade till och med detta.
https://www.sweclockers.com/artikel/25634-snabbtest-4k-uhd-i-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Säkerligen bara HDMI 1.4 också..

Även om det integrerade iGPU inte kan ge 4k+60FPS i spel så kan de leverera 60FPS i Windows och i surfandet och Youtube.

HDMI 2.0 borde vara en standard numera.

Om man kollar på Asus hemsida så står det:
Integrated Graphics in the AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics/ 7th Generation A-Series APU
Multi-VGA output support : HDMI ports
- Supports HDMI 2.0b with maximum resolution of 4096 x 2160 @ 60 Hz
Maximum shared memory of 2048 MB (for iGPU exclusively)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Antar du tänker på att de flesta b350 moderkort har hdmi 1,4 i spec? För i så fall kan jag säga att de klarar 4k 60hz ändå om man kör med en ravenridge processor. Det står 1,4 pga att bristolridge (som korten släpptes med) inte klarade högre.
Sweclockers testade till och med detta.
https://www.sweclockers.com/artikel/25634-snabbtest-4k-uhd-i-...

Ah, så man kan strunta i att HDMI 1,4 bara klarar av 4K@24HZ?

Dvs moderkort med HDMI 1,4 med en 2400G kan ge 4K@60FPS?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ah, så man kan strunta i att HDMI 1,4 bara klarar av 4K@24HZ?

Dvs moderkort med HDMI 1,4 med en 2400G kan ge 4K@60FPS?

Du kan ju läsa själv i testet som jag länkade. Det är väl ingen garanti men de flesta korten verkar klara 4k 60hz med rätt processor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan ju läsa själv i testet som jag länkade. Det är väl ingen garanti men de flesta korten verkar klara 4k 60hz med rätt processor.

Okej! Så då är det mer HDMI-kabeln som allt hänger på, en som ska klara av HDMI 2.0.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men vad är ett systerkort?

Permalänk
Medlem

@napahlm:

"A daughterboard is type of circuit board that plugs in or is attached to the motherboard or similar expansion card to extend its features and services. ... A daughterboard is also known as daughter card, piggyback board, riser card or mezzanine board."

Petitesser, men dotterkort är termen

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem

@Neomeow: Okej. Det var inte med på bild va? Dom brukar väl i så fall sitta ovanför CPU-sockeln? Tror att jag har sett sådana förr.
Då blir detta kort riktigt intressant för mig. Jag har två M.2 som jag har tänkt stoppa in i mitt kommande ITX-bygge och trott att jag varit tvungen att köpa X450 för att få två platser för M.2.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Ah, så man kan strunta i att HDMI 1,4 bara klarar av 4K@24HZ?

Dvs moderkort med HDMI 1,4 med en 2400G kan ge 4K@60FPS?

Skillnaden mellan HDMI 1.4 och 2.0 har inget med kontakten eller ledningsbanorna att göra (väldigt lite på sistnämnda iaf).
Det handlar om vad GPU kretsen kan leverera, och 2200G och 2400G kan båda ge HDMI 2.0

Permalänk
Medlem

@napahlm:

Kolla fliken "innovation":
https://www.asus.com/us/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-STRIX-B450...

Den andra M.2 platsen sitter bakom modekortet.

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Okej! Så då är det mer HDMI-kabeln som allt hänger på, en som ska klara av HDMI 2.0.

Nej, kablarna har inga versionsnummer utan det är trams om någon sätter ett versionsnummer på en kabel, det är Premium High Speed kablar som klarar 18Gbps

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta moderkortet verkar använda enbart det som tillhandahålls i Ryzens SoC. Borde således inte kosta några nämnvärda summor, eventuellt pris kan härledas till grundläggande tillverkning, styrkrets för ljud och eventuellt LAN/WiFi + krimskrams som RGB.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om priset inte sticker iväg likt ASUS z270i så är detta en stark kandidat.
Någon som har koll på om det är någon skillnad på ljudet mellan tillverkarna? Har ett ASUS z270i som jämfört med mitt MSI z270 har "extremt" hög output/gain jämfört, man får ställa ljudet på 10-20% om man inte använder DAC.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Dum fråga kanske, men vad är ett systerkort?

Systerkort är oftast kort som sätts in i t.ex. PCI-E portar för att driva en funktion. Finns t.ex. systerkort som driver Raids eller lägger till fler interna SATA-portar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomeow:

@napahlm:

Kolla fliken "innovation":
https://www.asus.com/us/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-STRIX-B450...

Den andra M.2 platsen sitter bakom modekortet.

Lite häftig lösning får jag säga. Hade inte sett detta om jag så kollat på bilderna fyra-fem gånger till. Snyggt. Har bara sett lösningar förr med en liten bit PCB ställd 90 grader mot moderkortet.
Frågan är hur pass det påverkar kompatibilitet med eftermarknadskylare modell större. Jag tänker främst på Noctuas NH-L12 som har en fläkt under själva kylflänsen.

Skrivet av Xinpei:

Systerkort är oftast kort som sätts in i t.ex. PCI-E portar för att driva en funktion. Finns t.ex. systerkort som driver Raids eller lägger till fler interna SATA-portar.

Hade inte hört benämningen systerkort innan och kunde inte alls koppla ihop den med dotterkort/daughtercard Neomeow förklarade.
Men på din beskrivning låter det mer som ett vanligt instickskort. På detta moderkort är väl systerkortet i fråga hårdkopplat, alltså inte löstagbart?