Permalänk
Medlem

Skrivare för hemanvändning

Hej på er! Fick bli att starta en ny tråd då jag inte kände för att väcka gamla trådar till liv (ber om ursäkt om det var fel val av mig)

Jag är i behov utav en skrivare till hemmet, den kommer väl inte vara sådär väldans välanvänd men både jag och sambon känner att vi vill ha en skrivare till hands hemma. Det är väl mest dokument som kommer att skrivas ut, men det skulle ju vara trevligt om skrivaren var kompetent nog att skriva ut annat i hyfsad kvalité också så färg får väl anses vara ett måste om ingen kan berätta motsatsen för mig Ser gärna att den går att nå via WIFI också om det går att ordna.

Vi lägger helst inte mer än 1500 kr på den så jag antar att man inte får någon vidare skrivare för det egentligen, men det kommer säkerligen duga åt oss

Tackar på förhand för dom tips ni kommer med.

Permalänk
Medlem

köpte föregångaren till denna för några år sedan o e jättenöjd för det lilla jag skriver ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

köpte föregångaren till denna för några år sedan o e jättenöjd för det lilla jag skriver ut

Du måste ha missat länken!

Permalänk
Medlem

För sällan-utskrifter == laserskrivare - skit i alla bläcksprutor då de kommer vara ihoptorkade var gång du behöver skriva ut med kanske både nya skrivhuvuden och ny sats med färg var gång.

om du ändå _måste_ ha en bläckspruta för fotokvalitetsutskrifter - titta på Canon - de torkar inte ihop så fort som de andra märkena då de har glycerin i sitt bläck som både är hygroskopiskt (håller kvar en del vatten) och inte blir stenhårt när det torkar - vilket gör att skrivhuvudet kan koka ut det och rensa vägarna vid en rengöringscykel i de allra flesta fallen.

tänk på att en 'billig' färglaser kommer vara dyr i förbrukningsmaterial, få sidor per patron samt att toner-kitet som medföljer med skrivaren aldrig är fulla utan snarare ca 1/3-del av full sats...

vidare - angiven antal sidor per-tonersats gäller för 5% fyllning på sidan - det är inte många rader text och en fullfärgs-sidan kan mycket väl motsvara 15-20 sidor i färgförbrukning enligt standard och med färg dessutom i 3 parallella förbrukningar samtidigt.

100% full 1000-sidors tonersats kanske räcker till 100 sidor utskriften där 50% av sidan är täckt med färg i genomsnitt - med tonersatsen som medföljer den nyköpta skrivaren - ca 30-50 sidor.

med andra ord kör inte ut för många testsidor i färg från skrivaren

Man bör också kika runt om det finns pirattoner och/eller lätt att fylla på toner själv om man tänker skriva ut mer än sparsam mängd - då att hela tiden köpa orginal-toner är kostnadsdrivandet - minst sagt.

laserskivare är mindre känslig och ger inte permanenta problem om man skulle få fel/dålig toner på samma sätt som en bläckspruta skulle få 'fel' bläck med igensatta skrivhuvuden etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

För sällan-utskrifter == laserskrivare - skit i alla bläcksprutor då de kommer vara ihoptorkade var gång du behöver skriva ut med kanske både nya skrivhuvuden och ny sats med färg var gång.

om du ändå _måste_ ha en bläckspruta för fotokvalitetsutskrifter - titta på Canon - de torkar inte ihop så fort som de andra märkena då de har glycerin i sitt bläck som både är hygroskopiskt (håller kvar en del vatten) och inte blir stenhårt när det torkar - vilket gör att skrivhuvudet kan koka ut det och rensa vägarna vid en rengöringscykel i de allra flesta fallen.

tänk på att en 'billig' färglaser kommer vara dyr i förbrukningsmaterial, få sidor per patron samt att toner-kitet som medföljer med skrivaren aldrig är fulla utan snarare ca 1/3-del av full sats...

vidare - angiven antal sidor per-tonersats gäller för 5% fyllning på sidan - det är inte många rader text och en fullfärgs-sidan kan mycket väl motsvara 15-20 sidor i färgförbrukning enligt standard och med färg dessutom i 3 parallella förbrukningar samtidigt.

100% full 1000-sidors tonersats kanske räcker till 100 sidor utskriften där 50% av sidan är täckt med färg i genomsnitt - med tonersatsen som medföljer den nyköpta skrivaren - ca 30-50 sidor.

med andra ord kör inte ut för många testsidor i färg från skrivaren

Man bör också kika runt om det finns pirattoner och/eller lätt att fylla på toner själv om man tänker skriva ut mer än sparsam mängd - då att hela tiden köpa orginal-toner är kostnadsdrivandet - minst sagt.

laserskivare är mindre känslig och ger inte permanenta problem om man skulle få fel/dålig toner på samma sätt som en bläckspruta skulle få 'fel' bläck med igensatta skrivhuvuden etc.

Så egentligen kanske det skulle vara värt att gå på en svartvitt laser om man kan tänka sig att leva utan färgen?

Permalänk
Inaktiv

Håll dig till canon bläckstråle.

Laser tycker inte om att skriva sällan då trumman blir smutsig väldigt fort när den inte används tillräckligt. Byta trumman är dyrt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Så egentligen kanske det skulle vara värt att gå på en svartvitt laser om man kan tänka sig att leva utan färgen?

Japp - kan du ärva en gammal fungerande laserjet-skrivare SV eller motsvarande i färg från tex. jobbet eller liknande så är det ofta skrivarverk som håller i många år, finns reservdelar (på internet) samt toner-satser (både original och pirat av bra kvalitet) med sikte på 5000 sidor för nästa samma pengar som 1000-sidors kitet för 1500:- skrivaren.

Även om det står HP på dem så är det Canon-verk i dessa och är närmast skottsäkra i jämförelse mot en 1500:- 'personal laserprinter'.

Det som åldras i äldre skrivare är gummidetaljer så dessa kan behövas gå igenom om man har problem med pappersmatningen

---

@anon127948:

Förstår inte alls vad du menar - om det har det problemet - vilken laserskrivare är det då, så att man kan undvika märket/modellen alltså?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Japp - kan du ärva en gammal fungerande laserjet-skrivare SV eller motsvarande i färg från tex. jobbet eller liknande så är det ofta skrivarverk som håller i många år, finns reservdelar (på internet) samt toner-satser (både original och pirat av bra kvalitet) med sikte på 5000 sidor för nästa samma pengar som 1000-sidors kitet för 1500:- skrivaren.

Även om det står HP på dem så är det Canon-verk i dessa och är närmast skottsäkra i jämförelse mot en 1500:- 'personal laserprinter'.

Det som åldras i äldre skrivare är gummidetaljer så dessa kan behövas gå igenom om man har problem med pappersmatningen

---

@AxMi-24:

Förstår inte alls vad du menar - om det har det problemet - vilken laserskrivare är det då, så att man kan undvika märket/modellen alltså?

I princip alla laser skrivare has samma problem. De fungerar genom att trumman laddas (elektriskt där man vill ha bläck) och pulver dras mot den. Om man skriver för lite så fastnar rester av pulver på trumman och börjar sabba utskrifter. Skriver man ut mycket rengörs den av papper och man har inga problem.

Har sett det på många skrivare på jobbet. Medan de används ofta, absolut inga problem, men så fort det blir någon utskrift i veckan kommer problemen.

Om det är sant att Canon har bläck som är bättre mot uttorkning så är det värt att satsa på det. Om inget annat billigare för få utskrifter. Vi har också bytt till bläck på ställen som skriver ut väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Känner inte alls igen problemet - men detta är kanske något som blivit allt mer märkbart i senare generationers laser-skrivare... de jag själv har är minst 5 år gammalt och de kan stå i 3 år och ändå ge en bra kopia när man behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

I princip alla laser skrivare has samma problem. De fungerar genom att trumman laddas (elektriskt där man vill ha bläck) och pulver dras mot den. Om man skriver för lite så fastnar rester av pulver på trumman och börjar sabba utskrifter. Skriver man ut mycket rengörs den av papper och man har inga problem.

Har sett det på många skrivare på jobbet. Medan de används ofta, absolut inga problem, men så fort det blir någon utskrift i veckan kommer problemen.

Om det är sant att Canon har bläck som är bättre mot uttorkning så är det värt att satsa på det. Om inget annat billigare för få utskrifter. Vi har också bytt till bläck på ställen som skriver ut väldigt lite.

I egenskap av att ha varit printtekniker så kan jag säga att det där stämmer inte. Det finns ingenting som behöver hålla igång på en vanlig laserskrivare. Det som kan hända är att man binder fukt i toner/dev blandningen i trumenheten men det är i realiteten inget problem i vårt klimat och definitivt ingenting som händer en skrivare som bara står inomhus.

Vad som däremot kladdar igen skrivare såsom du beskriver är när folk lägger tjockare och/eller bestruket papper i skrivaren utan att specificera det i drivrutinen och all toner inte bränns fast ordentligt på pappret på grund av fel temperatur och processtid.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

För att fylla i om ämnet kan jag tipsa om den här videon som behandlar bläckpatroner.

Är dock själv på jakt efter en vettig skrivare (färglaser) så jag är nyfiken på vad det leder till!

Permalänk
Medlem

Åsikterna går minst sagt isär Denna ser ju dock lovande ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Langelus:

I egenskap av att ha varit printtekniker så kan jag säga att det där stämmer inte. Det finns ingenting som behöver hålla igång på en vanlig laserskrivare. Det som kan hända är att man binder fukt i toner/dev blandningen i trumenheten men det är i realiteten inget problem i vårt klimat och definitivt ingenting som händer en skrivare som bara står inomhus.

Vad som däremot kladdar igen skrivare såsom du beskriver är när folk lägger tjockare och/eller bestruket papper i skrivaren utan att specificera det i drivrutinen och all toner inte bränns fast ordentligt på pappret på grund av fel temperatur och processtid.

Vi använder samma papper år ut och år in. Det är absolut ingen skillnad på pappret och ändå blir trumman smutsig väldigt fort när användandet faller (vanligen för att folk byter över till snabbare skrivare i vårat fall).

Det är inget man ser om man skriver ut ett antal sidor per dag (ju fler desto bättre), men när man hamnar på att skriva ut någon gång per vecka är det kört. Det tar en stund om man skriver ut sällan (måste ansamla tillräckligt med pulver för att förstöra trumman) men det händer varje gång på exakt samma sätt.

Permalänk
Medlem

Epson Ecotank. Bästa skrivare jag haft. Lite dyrare än din budget men det sparar man in sjukt snabbt.
Helt galet bra skrivare. Ångrar jag inte köpte denna för längesen.
Fyllde tankarna när jag köpte den för kanske 6 månader sedan. Jag har 85% kvar av svart och då skriver jag ut ca 50 ark i månaden.
Kör själv med en Ecotank 2650.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag köpte nedanstående Brothers-skrivare för sporadiskt hemmabruk under våren. Är nöjd hittills https://www.brother.se/printers/laser/hl-l2340dw

Edit: Är nu utgången som modell, men det borde finnas en ersättare.

Permalänk
Medlem

När det gäller skrivare så är det jäkligt tråkigt att snåla till, man upptäcker undan för undan vart tillverkaren har jobbat för att "reducera kostnaderna".

Jag satsade på en HP LaserJet Pro 200 M277dw för runt 3000 SEK. Då fick jag många, enligt mig, essentiella funktioner:
- Scanner.
- Kopiator.
- Automatisk dubbelsidig utskrift.
- Färgutskrift.
- Wifi + Wifi Direct.
- Bra upplösning för både utskrift och scanning (600/1200 DPI).

Trevlig app att använda är också en bonus. För att inte tala om fax funktionen, för det är ju extremt vanligt att man faxar saker numera.

Edit: Kan även säga att jag provade två andra skrivare, än för runt 1 500 och en för lite över 2000, innan jag till slut valde ovanstående skrivare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Håll dig till canon bläckstråle.

Laser tycker inte om att skriva sällan då trumman blir smutsig väldigt fort när den inte används tillräckligt. Byta trumman är dyrt.

Jag säger inte att problemet inte finns, men jag ser absolut inget av det med mina laserskrivare. Jag köpte laserskrivare just för att bläcket torkade i min bläckstråle. Varje gång jag skulle skriva ut hade jag problem och behövde köra program för att rensa huvudet och i ett antal fall slutade det med att jag fick köpa nya patroner osv. Varje utskrift blev väldigt dyr. Till sist tröttnade jag och skaffade en svart/vit laser i HP's 1000-serie. I snitt kanske jag skrev ut några sidor i månaden med den utan att se några problem, tvärt om.

Denna skrivare lever för övrigt fortfarande i mina föräldrars sommarstuga där den till och från står flera månader utan att användas utan att jag lagt märke till problem med utskrifterna.

För fem-sex år sedan bytte jag till en HP — LaserJet 100 color MFP M175nw vilken inte heller visar några sådana här problem. Kan dock passa på att tala om att det visat sig inte är ofta jag bryr mig om färgen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köpte en HP färglaser med skanner för ett par år sedan , används sporadiskt och gör sitt jobb utan problem.

HP Color LaserJet PRO MFP M176N , har utgått men liknande i samma prisklass borde finnas som ersättnigsprodukt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kör med svartvit Samsung laser, tröttnade på bläckstråleskrivare och nu 3 år senare är jag fortfarande riktigt nöjd, använder den inte så ofta men har aldrig varit strul med den!

Permalänk
Medlem

@anon127948

Det som kan göra att tonern inte lyfts helt från trumman i laserskrivare är att pappret Rh-mässigt blir för torrt eller för fuktigt och det skulle också stämma med dina observationer att skrivare med stor omsättning papper (typ nytt 500-blads paket papper sprättas inom vecka eller två) klarar sig bra medan det som ligger länge så ändras fuktighetshalten i pappret så mycket att det blir problem.

Att pappret har rätt fukthaltsintervall är viktig för akrobatiken mellan rullarna i skrivaren och för att de elektrostatiska fälten skall laddas och urladdas i jämn takt och är det extrem torrt på vintrarna så kan man få effekter som sämre utskrifter (den effekten man ser på OH-blad...) och mer toner blir kvar i maskinen.

Normalt sitter det skrap-knivar mm på trummorna som tar bort resttoner och att en del pulver blir kvar på trumman är normalt (speciellt de med binär-laddad toner där ca 1/3-del av tonern sitter kvar på trumman efter avtryck och som sedan skrapas av)

Permalänk
Medlem

Sambon tycker att vi ska ha färg och jag citerar "men vi måste inte ha det.." jag väljer att tolka det som att hon blir lite besviken annars

Har kollat upp 3 alternativ nu som jag funderar över, två är lite billigare och är bläckstråle. Den tredje är färglaser och kostar lite mer, får dock 300 kronors rabatt via benify samt att det ingår 3 års service.

https://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-scanner/blackstral...

https://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-scanner/blackstral...

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=T6B60A... <--- Får loss denna för 2190

Men det kanske finns något vettigare alternativ på HP-butiken eftersom jag har lite rabatt där?

Permalänk
Avstängd

@Guestah:

Jag hade tidigare ingen skrivare, utan lånade alltid min mammas skrivare om jag skulle råka behöva skriva ut något. Minns inte märket men det var Epson om jag får gissa. Patetiskt dålig var den, bläcket torkade ut på nolltid - nya patroner varje gång man skulle använda den i princip.
Så jag bestämde mig för att skaffa en egen skrivare, en laser skulle det såklart vara eftersom jag inte skriver ut särskilt ofta och i princip bara behöver skriva ut textdokument. I butik blir jag rekommenderad av en HP-snubbe att jag borde skaffa en HP bläckstråleskrivare, vilket jag i mitt huvud men till extrovert tystnad hånade.
Jag hade på förhand siktat in mig på Samsung SL-M2070W, vilket blev den som jag har idag. Den fyller alla mina behov, är snabb och smidig. Jag kör fortfarande på tonern som medföljde skrivaren! Vet inte hur många år sedan det är sen jag köpte den
Scannerfunktionen är duglig, inte särskilt högupplöst men fullt tillräckligt till det som jag använder den till.

(Jag skriver ut ett par sidor max en gång om året)

Länk till produkten: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2134071

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Guestah:
Jag kan bara stämma in i kören av de som nämnt att om det inte skrivs ut regelbundet (som typ minst en gång var 14:de dag), så är en laser skrivare det bästa alternativet, eftersom det blir problem med att patronerna torkar in annars på en bläckståle skrivare, och jag vet av erfarenhet hur förbaskat irriterande det är när man ska skriva ut och patronerna har torkat in.

Sen till om det ska vara en svart & vit eller en färg laser, kan bara du (och din sambo) avgöra.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Guestah:
Jag kan bara stämma in i kören av de som nämnt att om det inte skrivs ut regelbundet (som typ minst en gång var 14:de dag), så är en laser skrivare det bästa alternativet, eftersom det blir problem med att patronerna torkar in annars på en bläckståle skrivare, och jag vet av erfarenhet hur förbaskat irriterande det är när man ska skriva ut och patronerna har torkat in.

Sen till om det ska vara en svart & vit eller en färg laser, kan bara du (och din sambo) avgöra.

Då lutar det åt laserskrivaren från HP-store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Då lutar det åt laserskrivaren från HP-store

Köp en med skanner på en gång , används inte ofta men bra att ha dom få gångerna.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Köp en med skanner på en gång , används inte ofta men bra att ha dom få gångerna.

Missade faktiskt att den inte hade scanning! tack! får bli https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=T6B70A... i stället då.

Permalänk
Medlem

Jag har i något år nu haft en HP LaserJet Pro MFP M277fdw (hittade den i ett test på multifunktionsskrivare här med helt ok betyg) och är sjukt nöjd. Har allt man behöver Wifi, skanner, kopiator och bra utskrifter i både färg och svartvitt. Har använt den för att skriva ut flyers i färg och är helt nöjd (fungerar bra för vår förening).

Har haft lite krångel med att koppla till wifi men min Mac men går då bra med wifi direct... Vi betalade cirka 2000 kronor för den på rea.