Corsair släpper vattenkylaren H100i Pro med semi-passiv drift

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper vattenkylaren H100i Pro med semi-passiv drift

Corsair uppdaterar ständigt sitt utbud av vattenkylare, där förändringarna kan innebära allt från tjockare radiator till semi-passiv drift för fläktarna. Nu kommer H100i Pro med sistnämnda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att styra pumphastigheten efter temperatur också? Inte stänga av den, men sänka rotationshastigheten.

Har aldrig testat AIO (eller "riktig" vattenkylning), men har hört att pumpljudet kan vara en irritationskälla. Jag avskyr störande ljud.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fläktarna har man väll alltid kunnat köra semipassivt. Problemet med aio-vattenkylning är föetfarande
att pumpen låter för mycket!

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Borde det inte gå att styra pumphastigheten efter temperatur också? Inte stänga av den, men sänka rotationshastigheten.

Har aldrig testat AIO (eller "riktig" vattenkylning), men har hört att pumpljudet kan vara en irritationskälla. Jag avskyr störande ljud.

Jag köpte en h110 Corsair för ett år sedan och har den i ett fractal R5, jag hör inte pumpen och datorn står en meter till vänster om mig. Jag hör datorn knappt alls under idle, faktiskt. Tror att pumpljud var något som var värre i äldre generationer vattenkyls paket. Kör då pumpen på low dessutom.

Jag hatar ljud och sover i samma rum som min dator, så viktigt att den är riktigt jäkla tyst för min del..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

En bra tornkylare är ändå bättre på nästan alla system än en AIO.

Permalänk
Medlem

Ägt, h60 h60v2 och h100i v2.
Dom har fått många chanser men nu är det aldrig mera igen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ägt, h60 h60v2 och h100i v2.
Dom har fått många chanser men nu är det aldrig mera igen.

Varför? Jag är relativt ny till fenomenet och har bara erfarenhet av en aio, och än så länge fungerar det bra.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Jag har haft AIO sedan de kom för många år sedan. Märken som cooler master, corsair, NZXT, Deepcool och swiftech. Den enda som har varit riktigt tyst i mitt tycke och smak är swiftechs h220.

Alla andra har haft pumpar son låter. Kanske inte några oljud direkt men de låter så mycket att jag har stört mig och då pratar vi när datorn är i idle eller nästan inte gör något. Deepcool captain pumpen lät som en stenkross. Fick den utbytt men den andra lät precis lika.

Jag har gått ifrån AIO i mitt nybygge som börjar imorgon. Köpte en Dark rock 4 pro istället denna gång. Var ca 7 år sedan jag körde torn kylare.

Jag hoppas jag blir nöjd med den och att den är tyst och kyler min 8700k tillräckligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Hade för längesen en corsair h50 där pumpen lät mer än väntat. Nu för tiden så har jag provat och kör fortfarande med en corsair h115i pro, den låter nästan ingenting. Måste anstränga mig för att höra när alla andra komponenter kör sitt "zero fan/rpm" läge. Så denna lär ju vara exakt lika tyst.

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Borde det inte gå att styra pumphastigheten efter temperatur också? Inte stänga av den, men sänka rotationshastigheten.

Har aldrig testat AIO (eller "riktig" vattenkylning), men har hört att pumpljudet kan vara en irritationskälla. Jag avskyr störande ljud.

På min H115i kan man ställa pumpen i "Quiet" eller "Extreme", hör inte pumpen på något av lägena och då står datorn precis bredvid mig på skrivbordet. Och med denna "PRO" serien är pumparna ännu tystare.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En bra tornkylare är ändå bättre på nästan alla system än en AIO.

Men bra mycket fulare enligt mig, men det där är ju individuellt från person till person vad man tycker. Tur man får välja

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Men bra mycket fulare enligt mig, men det där är ju individuellt från person till person vad man tycker. Tur man får välja

Absolut, jag är ute efter en tyst burk så jag har inga fönster och sådant, och bryr mig inte om rgb bling etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Absolut, jag är ute efter en tyst burk så jag har inga fönster och sådant, och bryr mig inte om rgb bling etc.

Då är ju en tornkylare perfekt!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Har aldrig märkt av något ljud från pumpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Fläktarna har man väll alltid kunnat köra semipassivt. Problemet med aio-vattenkylning är föetfarande
att pumpen låter för mycket!

Jag har inte ägt någon AIO-kylning där pumpen låtit mer än fläktarna.

Den jag har nu märks inte pumpen på även med fläktarna på lägsta varvtalet. En Nzxt Kraken 62.

Permalänk
Medlem

AIO är ett bra alternativ för mindre chassin där man inte får plats med en ordentlig tornkylare. Annars föredrar jag alltid tornkylare som exempelvis Noctua DH-15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag köpte en h110 Corsair för ett år sedan och har den i ett fractal R5, jag hör inte pumpen och datorn står en meter till vänster om mig. Jag hör datorn knappt alls under idle, faktiskt. Tror att pumpljud var något som var värre i äldre generationer vattenkyls paket. Kör då pumpen på low dessutom.

Jag hatar ljud och sover i samma rum som min dator, så viktigt att den är riktigt jäkla tyst för min del..

Skrivet av Krokarn:

På min H115i kan man ställa pumpen i "Quiet" eller "Extreme", hör inte pumpen på något av lägena och då står datorn precis bredvid mig på skrivbordet. Och med denna "PRO" serien är pumparna ännu tystare.

Ok, det låter lovande.

Kan bli en AIO i mitt nästa bygge (Ghost S1), men jag har alltid varit skeptisk mot pumpljudet. Fläktarna går ju alltid att byta ut eller styra själv, men just pumpen i en AIO kan man ju inte göra mycket åt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, det låter lovande.

Kan bli en AIO i mitt nästa bygge (Ghost S1), men jag har alltid varit skeptisk mot pumpljudet. Fläktarna går ju alltid att byta ut eller styra själv, men just pumpen i en AIO kan man ju inte göra mycket åt.

Jag ångrar mitt inköp rätt hårt, måste jag däremot säga. Inte för att funktionen är dålig, den är mycket bra. Men det är mycket dyrare än en bra luftkylare, finns alltid en risk för läckage/framtida problem som en luftkylare slipper, fan jag har en 10år gammal tornkylare till i5an som hängt med några processorer, vet knappast om denna lever så länge, var väl mest för att pröva, svårt att se fördelar/nyttan förutom erfarenheten av att ha prövat :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag ångrar mitt inköp rätt hårt, måste jag däremot säga. Inte för att funktionen är dålig, den är mycket bra. Men det är mycket dyrare än en bra luftkylare, finns alltid en risk för läckage/framtida problem som en luftkylare slipper, fan jag har en 10år gammal tornkylare till i5an som hängt med några processorer, vet knappast om denna lever så länge, var väl mest för att pröva, svårt att se fördelar/nyttan förutom erfarenheten av att ha prövat :=)

Jepp, AIO är dyrt, komplext och har risk för läckage men även pumphaveri. Ovanpå det risk för irriterande pumpljud. Ghost S1 är ett extremfall, där bara några få små luftkylare ryms, men jag har valt till en stor "top hat" som en 240mm AIO får plats i. Men det blir bara aktuellt om luftkylaren jag köpt inte visar sig räcka till för att kyla en 2700X.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Körde mitt gamla H60? (minns inte namnet). I säkert 6 år eller nåt innan den började låta illa i fläkten. Hade inga problem med läckage under den tiden på mitt.

Är det vanligt på AIO system att de läcker?

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

Körde mitt gamla H60? (minns inte namnet). I säkert 6 år eller nåt innan den började låta illa i fläkten. Hade inga problem med läckage under den tiden på mitt.

Är det vanligt på AIO system att de läcker?

Kan bare spekulere, men det kan ha noe å gjøre med hvor mye folk roter med sine maskiner. Flytter en ofte på ting inne i maskinen for å montere saker eller utsetter maskinen for mere varme/stress en normalt (f.eks. gjennom overklokking) over en lengre tid, så vil jo slangene og overgangen til metall (inkl pakningene for å holde tett mellom slang og metall) bli utsatt for mekanisk stress. Siden så slites alt ned over tid og metall beholder bedre sin form enn gummi, eller hva det nå er for material der blitt brukt i slangene/tetning/pakning.

Varm væske strømmer jo til metall delen (kjøleren) for å bli avkjølet og transportert tilbake til prosessor delen med pump. [I de "billige" AIO er det ikke en dedikert beholder der vannet kan få litt tid å bli avkjølet]. Dette leder til kontinuerlige bevegelse i og rundt slangen og metall der ekspanderer og trekker seg sammen, metall har en annen evne til å ekspandere og trekke seg sammen enn gummi eller plast i slangene. I prinsippet skjer samme sak i torn kjølere, men der er alt inneslutet i et lukket system av metall (heat pipes) og med mindre variasjoner ettersom alt sitter på samme sted over prosessor, der ikke heller har noen forpakning til å holde tett mellom ulike material som slang til metall i en AIO.

Oftest er det pakning til slangen dvs ved selve festene der ikke holder tett eller så gir slangen opp eller får seg en knekk. Noe av dette er avhengig hvilken type av material i slangene og hvilken væske der sirkulere.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur D15 presterar jämfört med h100i och andra aio? Alla test jag sett har haft bristen att de bara mäter temperaturen inom några minuter från start av torture loop vilket inte låter vattenmassan värmas upp och därför visar felaktigt bra siffror för aio.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Skrivet av pzaren:

Någon som vet hur D15 presterar jämfört med h100i och andra aio? Alla test jag sett har haft bristen att de bara mäter temperaturen inom några minuter från start av torture loop vilket inte låter vattenmassan värmas upp och därför visar felaktigt bra siffror för aio.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=vw4HONEkj4s

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Tack för länken! I videon mäter dom temperaturerna efter 20 min, är det tillräckligt för att vattnet ska ha hunnit mättas på värme?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Skrivet av pzaren:

Tack för länken! I videon mäter dom temperaturerna efter 20 min, är det tillräckligt för att vattnet ska ha hunnit mättas på värme?

Skickades från m.sweclockers.com

No problems

JayZ är ju vattenkylnings nörd så jag tror inte han skulle göra ett test som sätter vattenkylning i dåligt ljus

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)