Uppgradera i framtiden från 8 GB till 16 GB ram

Permalänk
Medlem

Uppgradera i framtiden från 8 GB till 16 GB ram

Jag ska skaffa mig min första speldator och jag är verkligen hypad. Jag tänkte mig ett b350 plus moderkort och 8 GB ram, resterande spelar ingen roll. Om jag skulle köpa 8gb ram nu och kanske om ett år så kräver de flesta spel mer ram för att kunna köras. Skulle jag då kunna köpa en likadan ram sticka på 8gb som den jag kommer köpa nu? Skulle det fungera eller måste man köpa 2st 8 GB eller en 16 GB?

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar att göra som du säger. De flesta hade dock nog rekommenderat att köra på 16GB från början då de flesta spel nu för tiden rekommenderar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det fungerar det att göra så men det var nog mer vanligare att man gjorde på de viset runt 4-5 år sedan idag skulle jag säga att man satsar på 16GB direkt för 8GB är lite lite när det kommer till vissa spel idag.

Vad ska du ha för andra komponenter förutom moderkortet du nämnde?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Du kan göra detta men du bör känna till ett par saker:

- Om du väljer att köpa endast en sticka på 8 GB för att sedan komplettera med en till så kommer du att bara ha en minneskanal nu, med sämre prestanda som resultat.
- Om du väljer att köpa två stickor nu med 2x4GB för att sedan komplettera med 2x4GB igen så kan det vara så att, om du väljer att överklocka dina minnen, du inte kommer kunna köra minnena med samma prestanda med alla 4 slottar använda. Osäker på om detta är ett AMD-specifikt fenomen eller mer allmänt, men det förekommer på AM4-plattformen i alla fall.

Oavsett vad du gör bör du komplettera med exakt samma modell minne för att se till att det blir som kompatibelt som möjligt. Därför är det bäst att du köper 2x8GB = 16GB från start om det går.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad ni menar men jag tänkte hålla mig på en budget mellan 8000 och 9000 kr.

Permalänk
Hedersmedlem

På den budgeten blir du nog illa tvungen till 8 GB RAM med dagens RAM-priser, ja.

Lycka till med bygget! Ett tips är att du bör slänga upp en tråd när det börjar närma sig med vad du valt.

Edit: Såg precis att en sådan tråd precis fanns: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1523829-later-detta-so...

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att köra 8GB ram idag i en speldator. Jag skulle hellre köra med ex ett RX 570/GTX 1060 och 8GB ram än RX560/GTX 1050ti och 16GB i en speldator. Eftersom det i de allra flesta fallen ger en bättre upplevelse i spel.
Det går utmärkt att göra som du tänkt och komplettera med mer ramminne i framtiden.
Själv kör jag med Ryzen 5 2600 GTX 1080 och 8GB ram i min HTPC och har inte vad jag upplevt några problem med ramminnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@pv2b: ok, då ver jag.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: låter bra, tänkte köpa samma processor.

Permalänk
Medlem

Men ett b350 moderkort fungerar väl inte med de nya Ryzen processorerna utan en uppdatering av BIOS. Och för att uppdatera BIOS behövs en gammal Ryzen processor. Och om du ska börja med 8GB borde du köpa ett moderkort med 4 minnesplatser och 2x4GB. Att köra med 1x8Gb är ingen bra ide eftersom minnet då kommer att köras i single channel med stora prestandaförluster som följd i en hel del spel. Om du ska spela på datorn rekommenderar jag att du köper Intel som ger bättre spelprestanda för pengarna. i5-8400/8500 är riktigt kompetenta processorer för spel. Ett moderkort till någon av dessa går att köpa för under 700 kr. Tyvärr är dessa moderkort mATX med bara 2 minnesplatser så det är 16GB (2x8GB) från början som gäller. En i5-8400 + 16GB minne + moderkort kan du köpa för 4500 kr.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: jaha, har inte hört om BIOS uppdateringen. Finns det andra Moderkort som till AM4 som inte behöver uppdateras? Jag bygde ihop n dator med En i5-8400 + 16 GB ram och det billigaste moderkortet med ATX och det kostar 8800 och jag har inte dem pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@fantomsmurfen: jaha, har inte hört om BIOS uppdateringen. Finns det andra Moderkort som till AM4 som inte behöver uppdateras? Jag bygde ihop n dator med En i5-8400 + 16 GB ram och det billigaste moderkortet med ATX och det kostar 8800 och jag har inte dem pengarna.

Moderkort som garanterat har rätt bios för Ryzen 2000 direkt från butik har 400seriens chip ex b450 och x470. De allra flesta a320 b350 och x370 korten stödjer Ryzen 2000 efter en bios uppdatering. Läst att ex inet kan uppdatera det gratis åt dig om du köper både cpu och moderkort i deras butik (fysisk).
X470 moderkort finns från ca 1400kr och b450 lär kosta samma som b350 korten. De ska dyka upp mot slutet av juli.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Men jag bor vid Eskilstuna och närmaste butik ligger i Stockholm, och ett x470 kort åker väl över budgeten som ska helst ligga inom 8000.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade du tänkt bygga datorn själv? För om Inet bygger datorn åt dig så borde de kunna fixa det när de bygger den.

Jag hade tipsat att du borde ringa upp Inet och se hur du kan lösa det. Kanske de kan låna ut en äldre CPU som du ska ha bara för att flasha BIOS med? Eller så kanske kortet redan är flashat till senaste.

Permalänk

Komplett har några där dom har skrivit ut att Ryzen 2000 fungerar t.ex: https://www.komplett.se/product/1004497/datorutrustning/pc-ko...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, Gigabyte B550I Aorus PRO AX, Powercolor RX 6700 XT Fighter.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det låter Fantastiskt! Har du något tips om ett moderkort från Inet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElmoTLK:

@pv2b: Det låter Fantastiskt! Har du något tips om ett moderkort från Inet?

Det där moderkortet du har pratat om från Asus, (Prime B350-Plus), rätt säker på att det finns på Inet

Permalänk
Medlem

@pv2b: ok, ska ta B350-F.