Roadtrips, hur håller ni er vakna?

Permalänk
Medlem

Roadtrips, hur håller ni er vakna?

Hej!

Jag ska nu på fredag bila ned till Stockholm Skavsta flygplats från Umeå för att hämta min flickvän, det är bara jag som åker och hon har inget körtkort, det är drygt 150 mil tur och retur. Vi har ingen möjlighet att stanna en längre tid på ett ställe så jag undrar hur överlever långa roadtrips då man kör ensam?

Vad har ni för erfarenheter?

Det närmaste jag varit detta var då jag jobbade till 16, kunde inte somna och skulle rulla iväg kl 24 till Göteborg från Umeå. Men det är endast 100mil. Väl framme klockan 12 så sov jag en timma sedan träffade jag mina vänner som firade min 20 års dag viket medförde supa hela dagen och fram till 4 på morgonen. Sova, dra på Liseberg, festa till 24 då min andra kompis fyllde år sedan rulla hem dagen efter på morgonen. Tyckte det förvånansvärt bra men då hade man iallafall sovit en aning.

Vad har ni för knep och knåp då ni är ute och långkör?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk

Lyssna på intressanta och spännande poddar.

Permalänk
Medlem

Sov ordentligt före, redbull, en kompis, AC, och snabb musik med mellan 160-200 bpm (y)

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha tagit flyget.

Åkt en gång från Kristianstad till Umeå via buss.. 12h dit 13h hem, aldrig igen.

Flyg tar 4h dit och hem.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att hon tar flygbussen till cityterminalen och sedan tåg till Umeå istället? Lär ju inte kosta hälften av vad soppan för att köra 150 mil kostar. Förutom att det är en jävligt dryg resa för dig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vad sägs om att hon tar flygbussen till cityterminalen och sedan tåg till Umeå istället? Lär ju inte kosta hälften av vad soppan för att köra 150 mil kostar. Förutom att det är en jävligt dryg resa för dig då.

Så jäkla mycket +1 på det. Sjukt segt att bara mata E4. Dessutom blir det knappt möjligt att ens stanna och rasta om ni inte ska behöva sova över.

Eller förstås det uppenbara: ta ett flyg vidare till Umeå när hon ändå är på ARN. (Edit:såg att det var Skavsta, kanske svårare med flyg till Umeå därifrån).
Flygbussen in till stan går på drygt 100 kr. Väntetid för att inte riskera att missa tåget och sedan tågresan från helvetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att köra 2×150 mil tur och retur känns extremt oansvarigt om man inte for ordentligt med rast och sömn.

Men,som svar på din fråga, kaffe, kaffe, kaffe och kallt i bilen. När det blir för jävligt får man kliva ut, hoppa runt lite och springa ett varv runt bilen.
Duger inte det kan man stanna till och sova en timme på lämpligt ställe eller faktiskt ta in på ett lämpligt etablissemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att köra 2×150 mil tur och retur känns extremt oansvarigt om man inte for ordentligt med rast och sömn.

Men,som svar på din fråga, kaffe, kaffe, kaffe och kallt i bilen. När det blir för jävligt får man kliva ut, hoppa runt lite och springa ett varv runt bilen.
Duger inte det kan man stanna till och sova en timme på lämpligt ställe eller faktiskt ta in på ett lämpligt etablissemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med även vid 75 mil gånger två.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Kollade BRA och SAS. Mellan 1200 och 1600 SEK för flyg mellan Bromma/ARN -> Umeå. Kanske är värt det? Borde bli värt rent bränsleekonomiskt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Först och främst håller jag med, flygbuss + tåg känns ju bra mycket smartare, åtminstone tåg till Sundsvall och så hämtar du där.

Men ok, om du ska köra så långt, minimera saker som bidrar till att du blir trött.
Putsa rutorna så du har bra sikt, ha ett par bra solglasögon och se till att du har bra ljus på bilen om du måste köra på kvällen.

Försök hitta en sweetspot i hastighet mellan tempo och oväsen. Samma sak gäller stereon. Klart man vill spela musik och lyssna på poddar, men tänk på att allt oljud tröttar ut i längden.
Plocka ur saker ur bilen som skramlar.

Försök ta några pauser efter vägen. Även om det inte nödvändigtvis bidrar så mycket till minskad trötthet, så är det ändå skönt att sträcka på benen.

Försök komma iväg i så pass god tid, att du kan ta en lång paus när du nästan är framme.

Dvs, ett par mil innan skavsta hittar du en rastplats eller en mindre väg där du kan parkera, luta tillbaka stolen och sova 30-60 minuter. Det kommer göra hela skillnaden. Så gjorde jag ofta när jag körde taxi och hade hämtningar på Arlanda (från Sundsvall).

Och sist men inte.minst, när du känner att du helt plötsligt måste parera för något, ungefär som om du blivit utsatt för en kastvind, eller om du börjar driva ut mot sidlinjerna, tappa fart osv, då är det absolut dags att stanna, för då är risken att du är på väg att somna!

Själv har jag som längsta resa Sundsvall till Malmö tur och retur. Inte roligt, men då var vi två som körde. 150 mil själv låter nästan värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Det är 75x2 Mil som gäller, anledningen vi tar en roadtrip istället är för kostnaden är marginell samt att hon får en roadtrip genom Sverige, hon har aldrig varit här tidigare förutom i Umeå. Annars hade vi i första hand sett till att flyga upp hon!

Lär inte vara några problem att sova ett tag om jag känner jag behöver det, ni kanske har tips på "fina " platser att stanna till på efter vägen upp igen?

Vill även passa på att förtydliga jag aldrig skulle köra om jag känner att jag inte kan fokusera, blir dåsig eller trött, då kan man stanna och sova ett tag! Skulle inte vilja riskera någon annans liv för att jag är trött

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Kör såpass tidigt att du kan ta det lugnt och inte behöva stressa ifall det blir tjockt med trafik runt 08:regionen. Flyter de på bra så hinner du ju även sova lite innan ni ses på flygplatsen också.

Men som andra sagt, stanna och ta en paus när man känner sig lite dåsig, och vid dessa pauser se till att gå ur bilen och rör på dig!!
Onödigt att skaffa sig problem på grund av dålig cirkulation i benen när man sitter still så länge.

Rastplatsen vid Tönnebro är väldigt fin, brukar stanna där när man bilar upp till syrran i Sundsvall: https://www.google.com/maps/@61.0728142,16.9676145,17z

Permalänk
Medlem

Stanna och vila och ta en tupplur! Stanna och ta luft och sträck på benen. Stanna och ät och fyll på med kaffe. Ska du köra så långt utan vilopauser är inget att rekommendera, speciellt med passagerare utan körkort, blir lätt att dom somnar av erfarenhet.
Annars kaffe, bra musik och poddar. Och som sagt va inte rädd att stanna till och slut ögonen en kvart även om det blir så att tjejen får vänta - viktigare att du/ni kommer fram. Skulle varmt rekommendera att hon tar bussen till Stockholm city så kapar du ca 20 mil av resan.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

75milx2 är en jävla sträcka, körde 45-50mil en kväll, var hyffsat utvilad men hade några energidryck er och stannade halvvägs för lite mat. Iallafall körde jag vid 19 och var framme runt 00-01 nångång. Helt hanterbart, hade det varit längre hade jag nog kört 10minuters bensträckare /energiintag varje timme och 45minuters rast efter 4h.

Ta in på hotell/vandrarhem i närheten av Skavsta och vila upp dig innan ni kör hem, kolla om det finns någon fin stuga vid en sjö halvvägs på vägen hem och ta in där, varför stressa när någon ska uppleva Sverige?

Jobbar på golfbana och vissa dagar har det blivit 8h sittande på gräsklippare, det funkar, bara man är utvilad.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Hej!

Jag ska nu på fredag bila ned till Stockholm Skavsta flygplats från Umeå för att hämta min flickvän, det är bara jag som åker och hon har inget körtkort, det är drygt 150 mil tur och retur. Vi har ingen möjlighet att stanna en längre tid på ett ställe så jag undrar hur överlever långa roadtrips då man kör ensam?

Vad har ni för erfarenheter?

Det närmaste jag varit detta var då jag jobbade till 16, kunde inte somna och skulle rulla iväg kl 24 till Göteborg från Umeå. Men det är endast 100mil. Väl framme klockan 12 så sov jag en timma sedan träffade jag mina vänner som firade min 20 års dag viket medförde supa hela dagen och fram till 4 på morgonen. Sova, dra på Liseberg, festa till 24 då min andra kompis fyllde år sedan rulla hem dagen efter på morgonen. Tyckte det förvånansvärt bra men då hade man iallafall sovit en aning.

Vad har ni för knep och knåp då ni är ute och långkör?

En hel del festande där. Alkoholfritt hoppas jag, med tanke på att du körde dagen efter? Bortsett från det kan jag inte göra annat än att understryka vikten av att vara utvilad i trafiken, och se därför till att vila någonstans på vägen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för poäng med en roadtrip där man ska stressa 75 mil med bara korta stop och sen 75 mil hem? Vore en annan sak om man kunde turas om att köra men 75 mil själv kan inte vara kul. Själv har jag bara kört 40 mil på en dag utan en annan som kunde köra och det var inte så kul. Jag hade tagit tåg/buss eller delat upp resan på flera dagar.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Idag tog jag min mor på en roadtrip Sundsvall-Norberg-Sundsvall med start 7:30 och var hemma igen 19:30. Det är cirka 70 mil totalt med några timmars bensträckning i mitten. Dåligt med sömn före men då resan i sig bara är 3.5 timmar enkel gick ddet bra.

Har även dragit en solokörning till kalmar cirka 89 mil i sträck men var då helt utvilad.

Mitt tips är att starta så tidigt du kan och vila ut rejält innan du plockar upp damen och styr hemåt igen.

Edit: Stanna och ät något på Tönnebro strax före Gävle ca 50 mil från Ume, sträck på benen och fyll på lite bränsle i bilen när du ändå är utanför bilen

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Jag kör lastbil till vardags så har ganska mycket vana och knep för att hålla mig vaken.
Nu finns det dock mycket regler som i alla fall svenska åkare följer och därmed förhindrar att man kör för mycket men likväl kan man vara trött efter en jobbig och lång arbetsdag.

Det längsta jag kört själv i stort sett non-stop är drygt 100 mil.
Det var en spontanresa till Norge när man nyligen hade tagit körkort där vi åkte på dagen, kom fram till Norge på kvällen och rände runt i någon timme och kollade läget för att sedan åka hem i totalt mörker genom skogarna i Värmland vilket gjorde det ännu värre. Att möta bilar med jobbiga lysen (tyckte man då) och samtidigt ha koll på eventuellt vilt på vägarna.

Sista tio milen på tidig morgonkvist var rent utsagt vidriga. Jag var otroligt trött och vinglade till och från.
Dessutom med 3 polare i bilen som alla sov vilket knappast gjorde en själv piggare.

Idag ett decennium senare så stannar jag alltid och sover när jag är trött. Vet direkt när det behövs.
Kör bara inte trött, det kan gå från 0 till katastrof på sekunden.

Varför inte stanna och ta in på hotell på vägen hem? Är det ekonomin så kan jag upplysa att det finns massor av billiga och mysiga vandrarhem som är i princip gratis. Är det för att du har bråttom hem så förstår jag inte varför flyg/buss är det bästa alternativet?

Skrivet av SebKro:

Vad har ni för knep och knåp då ni är ute och långkör?

Det finns inga "knep" som man bör använda sig av när man är trött. Det inkluderar sänka temperaturen på ACn, veva ner rutorna, lyssna på hög musik, klappa händerna. Du kan somna ändå.

Det enda vettiga om du nu prompt måste åka är att stanna på en rastplats, sova/vila i 5-10 minuter (helst inte mer). Sen köra en bit, stanna vid en annan rastplats, ta en kortare promenad på rastplatsen, kör en bit. Upprepa. Det viktiga är att känna av sin egen kropp och faktiskt ta sitt ansvar att stanna när det behövs. Många tänker att jag kan nog köra en bit till och vips sitter de i räcket eller i värsta fall i fronten på en mötande bil.

Permalänk
Medlem

Roadtrip i Sverige med våra vägar och hastighetsbegränsningar, aldrig i livet.
Som Calma skrev tröttheten smyger på skata och vips-microsömn. Stanna alltid och vila alt. sov en halvtimma.

mitt "rekord" i min ungdom. Berlin-Nice 160mil på 10 timmar. Det var på den tiden jag aldrig blev trött när jag körde bil. över 30.000mil på autobahn i bil plus 300mil+ på Nordschleife

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Lego Master

Körde Ängelholm -> Piteå -> Ängelholm en helg, började fredag lunch och var hemma igen söndag kl.20. Det gör jag helst inte om. Höll mig vaken genom att hänga mig på tutan titt som tätt, och dessutom hade jag midnattssolen i ögonen de sista ~30 milen. Yay.

Roadtrip i all ära, men då ska det inte stressas.
Visst är höga kusten fint, men du ser ju fuck-all annars från E4an. Känns inte som det är mycket till introduktion till svenska naturen, om det är det du är ute efter.

Se åtminstone till att få sova lite innan du kör upp igen. Det är INTE värt det att somna vid ratten och smälla på motorvägen. Syrran gjorde det, och betalar än idag för det med sin kassa rygg.

Do not fuck this up, det kan kosta betydligt mer än det smakar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kör 60mila sträckor en gång i veckan och ett antal gånger om året 100+ sträckor. Kortaste sträckan jag har att köra på en given vardag är 25mil. Även dragit en ~170mila från tyskland upp till stockholm i ett sträck (kunde dock sova lite på en färja).
Mitt tips är att lyssna på bra ljudbok, undvik musik. Musik kommer du bara tröttna på och tona bort medan en ljudbok håller dig intresserad.
För min del är det inga problem men måste du så stanna och sov i 5-10min. Kan du inte somna gör det inget men vad du än gör så fortsätt inte bara köra om du känner dig trött, gör du det kommer jag personligen och ger dig en örfil.

Skickades från m.sweclockers.com