Permalänk
Medlem

Märklig försäljning

Hej

Jag la ut en billig gamingburk på Blocket i slutet av Maj. En person hörde av sig och ville köpa datorn men ville hämta den senare då han hade vägarna förbi där jag bor från och till. Han betalade i förskott och skulle komma och hämta den senare. Sen dess har jag inte hört av han? det är en och en halv månad sedan nu och jag har sms:at han flera gånger och frågat när han ska hämta datorn? Hur skulle ni göra i detta läge? börjar kännas rätt olustigt.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

vänta lite. Så han har skickat pengarna (Du har pengarna på kontot) men han är spårlöst försvunnen?
haha va

edit: Har du testat söka upp på facebook eller liknande? Försökt hitta/nå en av hans nära? Något kanske har hänt med honom. Man vet aldrig

edit 2: söka upp på eniro/ratsit. kontakta någon på samma adress. Känns ju mest moraliskt rätt om pengarna hittar tillbaka rätt

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Va märkligt. Det kanske har hänt nåt allvarligt, eller så har han gjort en inverterad scam?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Ring, skriv och lämna meddelanden är väl det enda du kan göra. Eventuellt sätt tillbaka pengarna om du inte hör av honom lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Lägg upp annonsen igen, köper någon datorn så skicka tillbaka pengarna?

Då blir du av med datorn och ryggen fri.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag har fått pengarna. Försökt smsa och ringa. Inget svar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Låter ju helt sjukt han har nog helt missförstått hur ett bedrägeri fungerar.

Nej men skämt åsido det finns väll inte så mycket du kan göra förutom fortsätta kontakta honom, när det gått en viss tid vi säger 3 månader så skriver du 2veckor innan att du gjort flertal försök att kontakta honom så om han inte hör av sig hur han vill göra så kommer pengarna brinna inne och därmed kommer datorn att åka upp till försäljning igen.

Om du har en adress namn osv försök leta upp anhörig eller någon kanske på samma adress du kan få kontakt med och kolla läget.

Det viktiga här är att du gjort allt i din makt för att få tag i honom och gett honom möjlighet och tid att svara när han väl inte gjort det har du notifierat honom om ditt agerande varpå han har 2v ytterligare på sig att ge besked väljer han att inte göra det så har du gjort vad du kan.

Men för att han inte ska kunna komma i efterhand och säga att han bytt telefonnummer eller något eller telefonen gått sönder osv så är det viktigt du försöker ta kontakt med honom även via t.ex. mail eller skicka brev eller anhöriga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Jag har fått pengarna. Försökt smsa och ringa. Inget svar.

Mvh

Han kanske har dött? konstigare saker har ju hänt;(

hade jag vart du hade jag bara satt tillbax pengarna och skrivit ett sms.

Permalänk
Medlem

Lägg ut datorn till försäljning igen och räkna med att betala tillbaka pengarna till honom. Tids nog hör han nog av sig.

Under tiden, placera pengarna i fonder med låg risk så gör du förhoppningsvis en liten vinst på dem under tiden. Som en sniken bank som förvarar kundens kapital men tar räntan själv utan att kunden vet av det.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Var försiktig med att skicka tillbaka pengar. Kolla upp overpayment scam.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi läser lite i Köplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Se 50 § punkt 2, 51§, 55 §, 57 § andra-fjärde styckena och 58 §.

Se även 59 §. I klartext verkar det betyda (jag är inte jurist) det att du ska säga till kunden att "hörru, nu måste du hämta varan inom skälig tid (2 veckor?) annars häver jag köpet".

Du kan även ha rätt till skadestånd om du kan visa att du lidit någon form av skada. T.ex. om det går lättelång tid så att datorn minskar i värde och du inte kan sälja den till samma värde igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trnqt:

Var försiktig med att skicka tillbaka pengar. Kolla upp overpayment scam.

Bra poäng.

TS, hur har du fått betalt?