Permalänk
Medlem

Domännamn, DNS och webbhotell

Hejsan! Jag är rätt kunnig i att bygga datorer, är IT-rättsjurist (GDPR etc) men helt rooky vad gäller detta med DNS, webbhotell m.m. Så vänligen förklara väldigt grundläggande.

Jag är som sagt jurist och vill starta upp en juristfirma inom området GDPR etc. Det jag således gjort är att registrera domännamnet hos Telia. Jag trodde att i och med det så skulle jag även kunna hosta webbhotell där samt kunna generera mailadresser kopplat till domännamnet. Vad gäller webbhotell så förstod jag det som att det är en separat tjänst som jag måste köpa till. Så det har jag gjort. Via Telias dotterbolag Cygate. - https://www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/web...

Jag har två frågor. 1) Hur jag skaffar egen e-post kopplat till domännamnet? Gör jag det via webbhotellet eller via DNS kontrollpanelen? När jag skulle köpa webbplats hos Cygate så blev jag ombedd att skaffa domännamn. Då jag redan gjort det via Telia skippade jag det alternativet. Nu säger Telia att jag kan behålla dem (Telia) men att jag måste omdirigera till webbhotellet. Förstår inte ett dugg.

Den enda information jag kan hitta om hur jag skaffar/kopplar e-post till domännamnet hittar jag här: https://www.telia.se/foretag/support/info/epostkonton?p=doman... Dock verkar sidan utdaterad då alternativet "Välj E-post. Klicka på E-postkonton" inte finns på min DNS kontrollpanelsida.

2) En annan fråga är hur jag kopplar domännamnet från Telia till webbhotellet på Cygate.

Om allt detta är förvirrande så omformulerar jag. Har ett DNS konto hos Telia. Genom dem registrerade jag ett .se och ett .com domän. Via dem verkade jag varken kunna koppla e-post eller hosta webhotell så skaffade webbhotell via cygate. Frågan. Hur skaffar jag egen mailadresser och hur omdirigerar jag domänet till cygate utan att överföra mitt existerande domänkonto från Telia till Cygate (vill inte för det blir en extra kostnad samt att det enligt Telia inte behövs, måste bara omdirigera).

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Cygate verkar inte rikta sig mot småföretagare och verkar vara hutlöst dyra för mailen.
https://www.cygate.se/it-som-tjanst/it-sakerhetstjanster/kryp...
Jag har själv använt Citynetworks för mail, numera har de gått ihop med Loopia men de tar ca 10 % ac kostnaden som Cygate tar för sitt minsta företagspaket med mailserver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera köra office 365 för dig då betalar du bara för kostnaden för licens per användare det finns diverse olika leverantörer utöver microsoft för dessa med olika behov.

Det du behöver göra är ett sätta upp ett mx record som pekar på en mail server (de som levererar servern kan förmodligen hjälpa dig med det )

se https://products.office.com/en/business/compare-more-office-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulo_77:

Hejsan! Jag är rätt kunnig i att bygga datorer, är IT-rättsjurist (GDPR etc) men helt rooky vad gäller detta med DNS, webbhotell m.m. Så vänligen förklara väldigt grundläggande.

Jag är som sagt jurist och vill starta upp en juristfirma inom området GDPR etc. Det jag således gjort är att registrera domännamnet hos Telia. Jag trodde att i och med det så skulle jag även kunna hosta webbhotell där samt kunna generera mailadresser kopplat till domännamnet. Vad gäller webbhotell så förstod jag det som att det är en separat tjänst som jag måste köpa till. Så det har jag gjort. Via Telias dotterbolag Cygate. - https://www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/web...

Jag har två frågor. 1) Hur jag skaffar egen e-post kopplat till domännamnet? Gör jag det via webbhotellet eller via DNS kontrollpanelen? När jag skulle köpa webbplats hos Cygate så blev jag ombedd att skaffa domännamn. Då jag redan gjort det via Telia skippade jag det alternativet. Nu säger Telia att jag kan behålla dem (Telia) men att jag måste omdirigera till webbhotellet. Förstår inte ett dugg.

Den enda information jag kan hitta om hur jag skaffar/kopplar e-post till domännamnet hittar jag här: https://www.telia.se/foretag/support/info/epostkonton?p=doman... Dock verkar sidan utdaterad då alternativet "Välj E-post. Klicka på E-postkonton" inte finns på min DNS kontrollpanelsida.

2) En annan fråga är hur jag kopplar domännamnet från Telia till webbhotellet på Cygate.

Om allt detta är förvirrande så omformulerar jag. Har ett DNS konto hos Telia. Genom dem registrerade jag ett .se och ett .com domän. Via dem verkade jag varken kunna koppla e-post eller hosta webhotell så skaffade webbhotell via cygate. Frågan. Hur skaffar jag egen mailadresser och hur omdirigerar jag domänet till cygate utan att överföra mitt existerande domänkonto från Telia till Cygate (vill inte för det blir en extra kostnad samt att det enligt Telia inte behövs, måste bara omdirigera).

Tack på förhand!

Beroende på hur du tänkt arbeta så antingen det nedan som eXim skriver, domän och O365 kan telia hjälpa dig med. Dock behöver du ett webhotell sen när du vill ha en hemsida, om du inte tar hjälp av ett reklamföretag som brukar hjälpa till med allt. Kostar dock skjortan. Eller så kan du ta ex one.com (använder det själv, haft dfem i typ 10 år) i princip aldrig något problem med mail eller webhotell. De hyr även ut O365. Kostar en bråkdel jämfört med alla andra. Den enda stora nackdelen är att de har bara mail/chatsupport. Så om du inte driver ett företag som använder e-shopping så hade jag valt dem alla dagar i veckan. Ev om det går att få personlig hjälp om man kontaktar dem och betalar extra.

Skrivet av eXim:

Skulle nog rekommendera köra office 365 för dig då betalar du bara för kostnaden för licens per användare det finns diverse olika leverantörer utöver microsoft för dessa med olika behov.

Det du behöver göra är ett sätta upp ett mx record som pekar på en mail server (de som levererar servern kan förmodligen hjälpa dig med det )

se https://products.office.com/en/business/compare-more-office-3...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Börja om, kör loopia eller liknande, där du kan köpa domännamnet, webplatsen med wordpressmallar och office365 med enkla guider för att sätta upp allt korrekt alternativt anlita en konsult några timmar, det är ju för en advokatbyrå så det ska väl se proffsigt ut? Och lär dig skilja på de och dem, en jurist måste kunna hantera svenska språket korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det enklaste du kunde gjort var att skaffat en leverantör som kunde levererat alla tre tjänsterna exempelvis loopia som jag använder ibland. Då hade de fått alla tjänsterna att lira automatiskt till en låg kostnad.

När du skapar din plats för hemisdan på cygate så anger du vad din domän är. Sedan talar de om en IP-adress dit du ska dirigera din hemsida. Dels med www och sedan utan. De uppgifterna skriver du in på telia i DNS-hanteraren

Sedan kan du kolla om telia erbjuder E-post, då sätter det troligtvis upp det åt dig med DNS så att det lirar som det skall. Ett annat alternativ är som tidager personer sagt office 365 tex. business premium där det ingår mejl, Office-paket, skype for business, onedrive osv. De ger dig då en lista på vad du ska lägga in i DNS på telia. Finns även google apps som är som gmail fast för företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Skulle nog rekommendera köra office 365 för dig då betalar du bara för kostnaden för licens per användare det finns diverse olika leverantörer utöver microsoft för dessa med olika behov.

Det du behöver göra är ett sätta upp ett mx record som pekar på en mail server (de som levererar servern kan förmodligen hjälpa dig med det )

se https://products.office.com/en/business/compare-more-office-3...

Tack för svaret men förstod inte mycket utav det tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Börja om, kör loopia eller liknande, där du kan köpa domännamnet, webplatsen med wordpressmallar och office365 med enkla guider för att sätta upp allt korrekt alternativt anlita en konsult några timmar, det är ju för en advokatbyrå så det ska väl se proffsigt ut? Och lär dig skilja på de och dem, en jurist måste kunna hantera svenska språket korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Cyagate har jag precis beställt så kan göra återköp. Är det bättre då att kontakta Loopia beställa alla tjänster jag behöver och överföra domännamnet från Telia som ju redan är registrerad? Ps... dem är korrekt i min ursprungliga text 😉

Permalänk
Medlem

Ja, betyligt enklare att ha en kontaktpunkt, vi kommer inte kunna förklara när kunskapsgapet är så stort, lika lite som du skulle kunna förklara något invecklat juridiskt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av paulo_77:

Cyagate har jag precis beställt så kan göra återköp. Är det bättre då att kontakta Loopia beställa alla tjänster jag behöver och överföra domännamnet från Telia som ju redan är registrerad? Ps... dem är korrekt i min ursprungliga text 😉

Ja kan du göra det, så är det enklast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja kan du göra det, så är det enklast.

Har nu beställt/överflyttat allt till one.com och nu funkar allt för mig! Tack!