Permalänk
Medlem

Domännamn, DNS och webbhotell

Hejsan! Jag är rätt kunnig i att bygga datorer, är IT-rättsjurist (GDPR etc) men helt rooky vad gäller detta med DNS, webbhotell m.m. Så vänligen förklara väldigt grundläggande.

Jag är som sagt jurist och vill starta upp en juristfirma inom området GDPR etc. Det jag således gjort är att registrera domännamnet hos Telia. Jag trodde att i och med det så skulle jag även kunna hosta webbhotell där samt kunna generera mailadresser kopplat till domännamnet. Vad gäller webbhotell så förstod jag det som att det är en separat tjänst som jag måste köpa till. Så det har jag gjort. Via Telias dotterbolag Cygate. - https://www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/web...

Jag har två frågor. 1) Hur jag skaffar egen e-post kopplat till domännamnet? Gör jag det via webbhotellet eller via DNS kontrollpanelen? När jag skulle köpa webbplats hos Cygate så blev jag ombedd att skaffa domännamn. Då jag redan gjort det via Telia skippade jag det alternativet. Nu säger Telia att jag kan behålla dem (Telia) men att jag måste omdirigera till webbhotellet. Förstår inte ett dugg.

Den enda information jag kan hitta om hur jag skaffar/kopplar e-post till domännamnet hittar jag här: https://www.telia.se/foretag/support/info/epostkonton?p=doman... Dock verkar sidan utdaterad då alternativet "Välj E-post. Klicka på E-postkonton" inte finns på min DNS kontrollpanelsida.

2) En annan fråga är hur jag kopplar domännamnet från Telia till webbhotellet på Cygate.