Verktyg/program för undersöka hårddiskstatus?

Permalänk
Medlem

Verktyg/program för undersöka hårddiskstatus?

Har en dator från 2011 med två hårddiskar i. Upplever att en av dem (uppfattar att det är hårddiskarna, rent krasst kan det vara något annat också) har börjat väsnas.

Är inte så orolig för dataförlust för har rätt bra backuper men funderar på om det finns vettiga diagnostikverktyg eller annat för diskar (mekanisk HDD alltså) för att kunna se hur de mår.

Eller är det bara att slänga ut bägge två rätt av och sätta in nytt för att vara på säkra sidan?

Permalänk
Medlem

Testa Spinrite, det är väldigt bra program som inte bara läser av utan även kan reparera mekaniska hårddiskar.

Edit: Som svar på din fråga så är ju klart det säkraste att sätta in ny disk. Det hade jag gjort om det var min server där jag lagrar alla mina filer, även fast jag har backuper på allt i molnet.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynx75:

Har en dator från 2011 med två hårddiskar i. Upplever att en av dem (uppfattar att det är hårddiskarna, rent krasst kan det vara något annat också) har börjat väsnas.

Är inte så orolig för dataförlust för har rätt bra backuper men funderar på om det finns vettiga diagnostikverktyg eller annat för diskar (mekanisk HDD alltså) för att kunna se hur de mår.

Eller är det bara att slänga ut bägge två rätt av och sätta in nytt för att vara på säkra sidan?

Här ett gäng free tools https://www.lifewire.com/free-hard-drive-testing-programs-262...
och betalvarianter: https://www.lifewire.com/commercial-hard-drive-repair-softwar...

Har egentligen bara haft fullt fungerande hdds eller så är dom totaldöda med missljud,klickande ljud.
IBM Deskstar FTW

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Testa Spinrite, det är väldigt bra program som inte bara läser av utan även kan reparera mekaniska hårddiskar.

Edit: Som svar på din fråga så är ju klart det säkraste att sätta in ny disk. Det hade jag gjort om det var min server där jag lagrar alla mina filer, även fast jag har backuper på allt i molnet.

Tack! jo - tanken är ju att ersätta disken om den verkar kass men kan vara bra om jag kan kan få ett svar på vilken av dem det är så jag inte behöver byta båda. Fast det är väl kanske dags ändå, börjar den ena säcka ihop så lär väl den andra följa efter. Och rimligen är det ju C som säckar ihop som jobbar hela tiden, den andra används inte alls lika mycket. om det nu är rent slitage... kan ju säkert vara annat jävelskap också - det är ju datorer...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Lynx75: SMART-datan är det vanligaste att läsa av. Detta gör jag personligen via CrystalDiskInfo.
Om hårddisken väsnas och har sig så är det bäst att gå på magkänslan och bara byta rakt av och förpassa den låtande disken till en B-roll i lagringsstacken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Tack. Den varnar för något current pending sector count och jag testade ett av gratisprogrammen som tipsades om några inlägg ovan och den gav också något felmeddelande om eventuella problem med några sektorer.

Så det är väl helt enkelt dags att pensionera disken.

Är det enklaste att helt enkelt installera om allt på ny fräsch disk och passa på att bli av med gammal skit man aldrig använder eller skall man försöka spegla disken och installera på den nya? Vad säger experterna?