Permalänk

Thunderbolt för EGPU

Hej Swecklare!

Vad jag har förstått det som så bör Thunderbolt ha direktkontakt med CPU och inte gå via en kontroller på moderkortet för att man ska få få ut så mycket effektivt av ett EGPU som möjligt, men hur ser man på en laptop att så är fallet?

Jag har inte köpt något än, så jag har inget att referera till.

Permalänk
Medlem

https://egpu.io/ultrabook-buyers-guide-external-gpu/

Finns tyvärr bara ett fåtal laptops som erbjuder så bra kontakt med TB3. De finner du i listan där Det finns massvis som har 2 pcie lanes till TB3 men då blir det rejält sämre prestanda.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Tack, jag har sett den listan nämnats när jag har kollat runt, men jag skall erkänna att jag inte har läst artikeln.
Men jag tänkte mer på framtida laptops, kan man innan den är köpt och testad se om TB är i direktkontakt med CPU eller om den går via en kontroller?

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är den faktiska prestandaskillnaden i spel mellan 2 och 4 PCI express banor rätt liten. Möjligt att detta bara drömmer om man kör på extern skärm (eller om det var på den interna..).

Skillnaden på att köpa en laptop för 18 lax för att kränka ut varenda FPS jämfört med en för 8-10 tror jag definitivt inte är värt det.

Permalänk

Det är kanske jag som ställer frågan fel, men det jag frågar efter är om det finns någon märkning eller specifications beteckning som betyder att TB är i direktkontakt med CPU eller om det är något man måste läsa i en artikel från en recensent.