Aliens: Colonial Marines kan få smartare AI genom att rätta stavfel i koden

Permalänk
Melding Plague

Aliens: Colonial Marines kan få smartare AI genom att rätta stavfel i koden

Ökända Aliens: Colonial Marines fick hård kritik vid släpp. Orsakerna stavas stendum AI och nedgraderad grafik, men förstnämnda visar sig nu delvis bero på en felstavning i koden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några år sent...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

"So you're telling me that part of the reason this game was such a fucking mess was because like

A single line of code had a typo in it"

Helt sjukt

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Har nog mycket att göra också med att Gearbox som egentligen skulle skapa spelet, istället hyrde in TimeGate att arbeta på spelet, då Gearbox fokuserade alla sina resurser på Duke Nukem Forever och Borderlands 2.

Ifrån en nyhet om Alien Colonial Marines ifrån 2013.
"Perhaps the biggest thing TimeGate didn't have when it began developing the game was a script. According to three sources, narrative designers at Gearbox and TimeGate were constantly writing and rewriting the game, causing the designers to discard entire levels. "For a couple months, we were just kind of guessing," said one source. "It's really weird to work on a game when you don't have a basic idea of how things will work."

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mistybisty:

"So you're telling me that part of the reason this game was such a fucking mess was because like

A single line of code had a typo in it"

Helt sjukt

Visst är det, skaplig osis att ingen märkte detta under sju år av utveckling

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

catch( exception e ) { //TODO }

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Då är det nog många spel som har stavfel då det är så korkad AI i spelen. L4D skriker jag av ilska när jag spelar singelspel pga av korkade botar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Då är det nog många spel som har stavfel då det är så korkad AI i spelen. L4D skriker jag av ilska när jag spelar singelspel pga av korkade botar

Hmm. Sånt här upptäcks om debuggers körs av utvecklarna om de är intresserade av att reda ut felen. Beter sig inte AIn som tänkt så går det att felsöka.

Jag tror emellertid att de som stod bakom spelet kapitulerade efter release. Har läst ett gäng reviews av spelet idag och ja, spelet hade ett helt gäng mer allvarliga brister än det här som inte heller fixades.

Huruvida det är direkta fel eller bara inte så bra bottar i L4D vet jag däremot inte. Har för övrigt bara kört tvåan

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

catch( exception e ) { //TODO }

För att rätta ditt stavfel också så kanske vi får ÄNNU bättre AI

catch( Exception e ) { //TODO }

Permalänk
Inaktiv

Att dom inte fixade en sån enkel och uppenbar sak är oförlåtligt. Why......

Permalänk
Medlem

Men vänta nu lite använde man ingen programvara som söker igenom koden efter stavfel innan man släppte spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Men vänta nu lite använde man ingen programvara som söker igenom koden efter stavfel innan man släppte spelet?

Ja när man bygger koden så blir det vanligtvis error.
Men eftersom detta typo befann sig i en ini-fil så kan det ju ha missats.
T.ex. kan AI-kodarna suttit med rätt ini-fil medans fel ini-fil hamnade i RC av någon anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Ett bra exempel på att det fortfarande är ett stort plus med goda språkkunskaper för den som skall arbeta med datorer. Debugging och rättstavningskoll kan bara hjälpa till, inte förväntas lösa alla problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De har bråkat i 5 år och lite mer och sen överens och laga skiten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Åh tusan!

Jag har faktiskt Colonial Marines installerat på spelburken, och kommer någon patch att släppas så blir det garanterat en spelvända till!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Ah jag bara älskar skriptspråk och konfigfiler där ett stavfel inte leder till något felmeddelande utan programmet bara fortsätter med oförväntat beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ah jag bara älskar skriptspråk och konfigfiler där ett stavfel inte leder till något felmeddelande utan programmet bara fortsätter med oförväntat beteende.

HTML med andra ord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av Lasse Laserman:

catch( exception e ) { //TODO }

Problemet i detta fall var att stavfelet inte fanns i spelets kod (och därmed i en IDE) utan i en extern .ini-fil som läses av spelmotorn Unreal 3. Så ett try/catch-block skulle inte ha lyckats fånga felet.

Däremot skulle man kanske inte ha ignorerat de varningar som troligtvis ploppade upp vid runtime när utvecklarna körde en debug-version av spelet. Där kan de ha fallerat p.g.a. en hel drös liknande varningar dock.

Förresten SweC-redaktionen, bilden i artikeln som föreställer en Alien är från Alien Isolation, där AI:n spelar i en helt annan liga

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

"So you're telling me that part of the reason this game was such a fucking mess was because like

A single line of code had a typo in it"

Helt sjukt

Och så säger folk att det inte är viktigt att kunna stava...

Permalänk
Medlem

Det är inte AI:n som är stendum. Det är spelutvecklare nuförtiden som är stendumma. Jag blir uppriktigt förbannad över designval och allmän idioti i nästan alla spel jag spelar.

Permalänk
Medlem

Kör det i Word så kommer det en röd linje under. Och ett gem som pratar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Kör det i Word så kommer det en röd linje under. Och ett gem som pratar.

Skickades från m.sweclockers.com

"Det verkar som att du försöker programmera ett spel. Vill du ha hjälp?"

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730