Byggt ihop ny dator, får endast bild genom det gamla grafikkortet

Permalänk
Medlem

Byggt ihop ny dator, får endast bild genom det gamla grafikkortet

Hej!

Har nyss byggt ihop en ny dator, och har stött på lite problem. Efter att allting satt på plats prövade jag datorn och fick då upp meddelandet: "no signal detected." Då mina gamla DVI-adaptrar inte verkar passa i det nya grafikkortet (GTX 1060) så använde jag mig av en HDMI sladd istället. Då jag inte fick någon signal prövade jag med att använda moderkortets grafikkrets, men då använde jag VGA-kontakten. Detta fungerade inte heller, utan fick fortfarande: "No signal detected." När jag däremot kopplade in det gamla grafikkortet, och använde mig av VGA och DVI-adaptern så fick jag bild.

Jag förstår inte varför det blir så här. Datorn bör ge bild genom VGA-kontakten på moderkortet. Grafikkortet bör ge bild genom HDMI-kontakten. Jag har prövat att köra med endast ett ram, bytt plats på ramminnena. Allting sitter som det ska osv.

Någon idé om varför den beter sig så här?

Specs:
Z370-A PRO
Intel i5 8400
HyperX 16GB RAM
Nvidia GTX 1060 3GB

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat att du anslutit ström-matningen till ditt grafikkort korrekt?

Vad har du haft för grafikkort innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kollat att du anslutit ström-matningen till ditt grafikkort korrekt?

Vad har du haft för grafikkort innan?

Inte helt säker på det med strömmen. Tror jag fått det rätt, prövat två olika kontakter men fläktarna på grafikkortet börjar alltid snurra när datorn startas men sen slockar dem igen efter några sekunder. Oavsett vilken strömkabel jag använt, men det ska vara rätt kabel.

Det är ett GTS 450 från stenåldern som jag använt tidigare.

Förstår inte varför moderkortet inte ger ifrån sig en signal dock. Har tagit ut grafikkortet när jag prövat moderkortet, men fortfarande ingen signal.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört grafikkortet i en annan dator? Kan ju vara fel på det.

För att svara på frågan om varför du inte får signal på moderkortets bildskärmskontakter, det kan vara så att du stängt av den inbyggda grafikkretsen i CPU:n i BIOS.

Permalänk
Medlem

har du tryckt "Source" på skärmen vart efter du bytt kabel?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du kört grafikkortet i en annan dator? Kan ju vara fel på det.

För att svara på frågan om varför du inte får signal på moderkortets bildskärmskontakter, det kan vara så att du stängt av den inbyggda grafikkretsen i CPU:n i BIOS.

Grafikkortet har jag köpt från en kompis, så det fungerar.

Skrivet av Tea42BBS:

har du tryckt "Source" på skärmen vart efter du bytt kabel?

// LZ

Skärmen vägrar byta källa när den inte hittar någon signal. Om det är skärmens fel vet jag inte.. :/

Jag hade ingen aning om att man gjort om DVI-kontakterna. Jag har ett Radeon R9 380 och där fungerar min DVI-adapter. Är det en ny DVI-standard?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGold:

Grafikkortet har jag köpt från en kompis, så det fungerar.
Skärmen vägrar byta källa när den inte hittar någon signal. Om det är skärmens fel vet jag inte.. :/

Jag hade ingen aning om att man gjort om DVI-kontakterna. Jag har ett Radeon R9 380 och där fungerar min DVI-adapter. Är det en ny DVI-standard?

Det finns DVI-I som stödjer både analog och digital signal över DVI. Sen finns det DVI-D. Stödjer bara digital.

Man har nog tagit bort analog signal helt från nyare kort.

Permalänk
Medlem

Köp en display port-kabel! Kostar någon hundring, så vet du att det lirar sedan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

såg fel nwm

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Har du provat med inbyggda GPUn och då tagit ut 1060 kortet?
Kolla att kortet verkligen är i, kolla strömsladden, du kan också prova bryta strömmen helt till skärmen. Jag hade problem med dotterns datorn (1060) och att växla mellan HDMI/DVI, av ngn anledning stod det no signal. Men när jag drog ut kontakten ur skärmen och sen satte i den så hittades grafikkortet.

Har du GPUn i PCIn närmast CPUn? Kan också vara bra att köra en reset av CMOS innan du provar nästa ggn. Kollat DEBUG led om du får ngn felmeddelande?