Sälja/uppgradera dator... vilket pris?

Permalänk
Medlem

Sälja/uppgradera dator... vilket pris?

Hej, jag har haft min dator i ett år nu, och kände att den behöver en uppgradering, och jag fick några förslag på delar jag kunde uppgradera till, men problemet är att uppgraderingen hade kostat nästan lika mycket som själva datorn när jag köpte den.

Jag ska kunna spela krävande spel på minst 60 fps och bra grafik (datorn klarar av detta till viss del)

Jag ska kunna streama spel på Twitch utan några problem. (Har redan fixat de bästa inställningarna för OBS samt nätverket klarar av det)

Jag ska kunna surfa snabbare och utan frys och laggproblem.

Jag ska även kunna använda redigeringsprogram (Adobe) utan problem (kan redan till viss del)

Datorn jag köpte: drygt 8000 kr
Specs:https://gyazo.com/46e2384dc498d5e24a9faa8f22239983
Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition
Intel Core i5-7400 Kaby Lake Processor
ASUS B150M-PLUS, Socket-1151
Crucial DDR4 2133MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 1050 Ti 4GB
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter
MS COA Win 10 Home Nordic

Förslag jag fick som uppgraderingar:

Grafikkort: Nvidias 1060-kort (~3000 kr)

Processor: Ryzen 5 1600, (är ”billig” nu när 2600 kommit ut”) (~1900 kr)

Moderkort: MSI B350 Tomahawk (ett som är kompatibla med Ryzen-processorer.) (~1100 kr)

SSD hårddisk med Windows 10: (från 800-oändligt kr)

Är detta bra delar? Borde jag försöka sälja min dator och köpa en ny med dessa delar? Kommer någon köpa min?

Kan man köpa begagnade delar för ett bra pris någonstans?

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/Qwisl

Sälj din processor och moderkort för kanske 1k (på blocket kanske 1,5) och köp sedan det jag länkade samt windows på ebay för 50 spänn. Om du känner för det så kan du skaffa en 250 gb ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förslagen du fått ger oerhört liten prestandavinst. Du har fått dåliga tips.
Din dator är redan bra. Det enda du bör prioritera att uppgradera är grafikkortet. Men Gå inte från 1050 Ti till ett GTX 1060. Marginalerna är för små för att det skall vara värt.

Köp ett GTX 1070 och behåll allting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Förslagen du fått ger oerhört liten prestandavinst. Du har fått dåliga tips.
Din dator är redan bra. Det enda du bör prioritera att uppgradera är grafikkortet. Men Gå inte från 1050 Ti till ett GTX 1060. Marginalerna är för små för att det skall vara värt.

Köp ett GTX 1070 och behåll allting annat.

https://youtu.be/EcL_sc1wD5A Skillnaden på prestandan är inte så liten men jag hade också valt att bara uppgradera graffekortet till gtx 1070 men han vill ju också streama på twitch så därför val av prolle då 4c/4t inte är nog medans 1600 har 6c/12t. Sen vill han ju också kunna redigera så 16gb är även bra att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Förslagen du fått ger oerhört liten prestandavinst. Du har fått dåliga tips.
Din dator är redan bra. Det enda du bör prioritera att uppgradera är grafikkortet. Men Gå inte från 1050 Ti till ett GTX 1060. Marginalerna är för små för att det skall vara värt.

Köp ett GTX 1070 och behåll allting annat.

Håller med, ett 1070 är 1:a prio, sen om det inte räcker så går det ju uppdatera till en I7-7700/7700K, kommer ju finnas beg om man väntar lite. En SSD kan ju vara bra, men kommer inte ge bättre FPS i spel. Mera minne är inte heller fel.

Ett alternativ är att behålla datorn och bygga en helt ny. Man får inte mycket om man säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Förslagen du fått ger oerhört liten prestandavinst. Du har fått dåliga tips.
Din dator är redan bra. Det enda du bör prioritera att uppgradera är grafikkortet. Men Gå inte från 1050 Ti till ett GTX 1060. Marginalerna är för små för att det skall vara värt.

Köp ett GTX 1070 och behåll allting annat.

Är det värt att uppgradera grafikkortet för <5500 kronor? Känns som väääldigt mycket pengar för ett grafikkort. Bara min åsikt, men tack för förslaget!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Är det värt att uppgradera grafikkortet för <5500 kronor? Känns som väääldigt mycket pengar för ett grafikkort. Bara min åsikt, men tack för förslaget!

Hade jag varit du hade jag köpt ett begagnat GTX 1070 och behållt resten av din bra datorn. Sälj ditt 1050Ti och få ner marginalen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hade jag varit du hade jag köpt ett begagnat GTX 1070 och behållt resten av din bra datorn. Sälj ditt 1050Ti och få ner marginalen

Men gör ett GTX 1070 så stor skillnad verkligen? Det kostar mer än hälften än vad själva datorn gjorde. Och trots att det är begagnat så läg jag inte komma långt under 5000 kr för det. Finns det inte något mer budgetklassat grafikkort? Och grafikkortet påverkar väl inte allt det som jag var ute efter? (Hög fps, bra kvalite, streama, 2 monitors, m.m) eller har jag helt fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Men gör ett GTX 1070 så stor skillnad verkligen? Det kostar mer än hälften än vad själva datorn gjorde. Och trots att det är begagnat så läg jag inte komma långt under 5000 kr för det. Finns det inte något mer budgetklassat grafikkort? Och grafikkortet påverkar väl inte allt det som jag var ute efter? (Hög fps, bra kvalite, streama, 2 monitors, m.m) eller har jag helt fel?

Men nyss ville du köpa en helt ny dator för över 8 000 Kr med ett GTX 1060 som hade presterat sämre än din 7400 med ett GTX 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Hej, jag har haft min dator i ett år nu, och kände att den behöver en uppgradering, och jag fick några förslag på delar jag kunde uppgradera till, men problemet är att uppgraderingen hade kostat nästan lika mycket som själva datorn när jag köpte den.

Jag ska kunna spela krävande spel på minst 60 fps och bra grafik (datorn klarar av detta till viss del)

Jag ska kunna streama spel på Twitch utan några problem. (Har redan fixat de bästa inställningarna för OBS samt nätverket klarar av det)
...
Kan man köpa begagnade delar för ett bra pris någonstans?

Hej, vad bra att du skrivit så utförligt. Tänkte ändå ställa ett par frågor för att klargöra vad du testat eller inte...

1) "...kunna spela krävande spel på minst 60 fps..."
Har du testat ifall din CPU orkar med att driva dina "krävande spel" i tillräckligt hög FPS när du sätter grafikinställningarna till lägsta möjliga, LOW ? Eller är det ändå ditt 1050-kort som flaskar så du inte vet?

2) "...streama spel på Twitch utan några problem. (Har redan fixat de bästa inställningarna för OBS..."
Tänkte du använda NVENC för encoding? I så fall belastas inte CPUn mycket. Jag hade nog testat att streama med NVENC i 1080/60 med så hög bithastighet mottagaren och nätet tål, och då med lägsta grafikinställningar och se ifall CPUn även då orkar med att driva några tyngre spel. Får du enligt ditt krav minst 60 fps så är nästa steg att köpa grafikkort. Ungefär så.

3) Priset/uppgradering etc: Säg att värdet på din dator är 4000:- Du behöver komplettera med SSD ca 600:- Komponenter för en ny dator med i5-8400 kostar ungefär en tusenlapp till exkl Win 10 (enligt snabbt exempel). Alltså om du kommer fram till att din CPU inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Hej, vad bra att du skrivit så utförligt. Tänkte ändå ställa ett par frågor för att klargöra vad du testat eller inte...

1) "...kunna spela krävande spel på minst 60 fps..."
Har du testat ifall din CPU orkar med att driva dina "krävande spel" i tillräckligt hög FPS när du sätter grafikinställningarna till lägsta möjliga, LOW ? Eller är det ändå ditt 1050-kort som flaskar så du inte vet?

2) "...streama spel på Twitch utan några problem. (Har redan fixat de bästa inställningarna för OBS..."
Tänkte du använda NVENC för encoding? I så fall belastas inte CPUn mycket. Jag hade nog testat att streama med NVENC i 1080/60 med så hög bithastighet mottagaren och nätet tål, och då med lägsta grafikinställningar och se ifall CPUn även då orkar med att driva några tyngre spel. Får du enligt ditt krav minst 60 fps så är nästa steg att köpa grafikkort. Ungefär så.

3) Priset/uppgradering etc: Säg att värdet på din dator är 4000:- Du behöver komplettera med SSD ca 600:- Komponenter för en ny dator med i5-8400 kostar ungefär en tusenlapp till exkl Win 10 (enligt snabbt exempel). Alltså om du kommer fram till att din CPU inte räcker till.

Vad exakt är min CPU och hur testar jag den? Förlåt, men jag kan verkligen noll om datorer. Är inte hemma nu, men jag tror att jag inte streamar med NVENC för tillfället. Ska absolut testa det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Vad exakt är min CPU och hur testar jag den? Förlåt, men jag kan verkligen noll om datorer. Är inte hemma nu, men jag tror att jag inte streamar med NVENC för tillfället. Ska absolut testa det!

Skickades från m.sweclockers.com

I exempelvis Windows Aktivitetshanterare visas hur CPU och GPU (grafikkort) belastas.

Genom att dra ner på grafikinställningarna i spelet till LOW, så belastas grafikkortet så litet som möjligt dvs grafikkortet klarar då högre FPS i spelet, och därmed kan CPUn som kör spelmotorn jobba på snabbare och ge högre FPS. Ibland är det grafikkortet som begränsar FPS (jobbar 100%) och CPUn mindre, och ibland tvärtom.

I spelets inställningar så brukar man kunna slå på att FPS ska visas.

Det är förstås intressant att veta just ifall det är CPU eller grafikkort som begränsar FPS.

Kör ett spel så det ryker någon minut och ta sedan fram Aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del, eller högerklick på Windows startknapp). Kolla hur CPU och GPU belastats under spelet, i procent. Om CPU närmar sig 90-100% så körs spelmotorn på så hög FPS CPUn klarar. Om GPU körs på närmare 100% och CPU på exempelvis 60% är det GPU som sätter begränsningen.