AMD:s drivrutiner mest stabila enligt rapport

Permalänk
Melding Plague

AMD:s drivrutiner mest stabila enligt rapport

Bolaget QA Consultants har genomfört stabilitetstester på grafikkort från Nvidia och AMD, där deras slutsats är att det sistnämnda har de mest stabila drivrutinerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brace yourselves...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så ingen OpenGL, Cuda, Vulcan, Metal etc.
Känns som att dom har en hel del kvar att göra innan dom kan dra några riktiga slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Brace yourselves...

Ska man följa den här tråden från ringside så rekommenderar jag hjälm och en påse popcorn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Dags att bygga ett kuddfort och ladda med popcorn! :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det är rent ut sagt tragiskt att folk fortfarande hyser agg mot AMD och deras drivrutiner.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är rent ut sagt tragiskt att folk fortfarande hyser agg mot AMD och deras drivrutiner.

Var inte det bara något man gjorde som Linuxanvändare? Drivrutinerna i Windows har väl varit bra länge nu?

Noll erfarenhet själv. Kört nvidia så länge jag kan minnas förutom ett test i Linux för ca 8 år sen som inte levererade önskvärt resultat. Men hört att det ska vara mycket bättre idag.

Permalänk
Avstängd

Slutsatsen är alltså att både AMD och Nvidia har instabila drivrutiner.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Var inte det bara något man gjorde som Linuxanvändare? Drivrutinerna i Windows har väl varit bra länge nu?

Noll erfarenhet själv. Kört nvidia så länge jag kan minnas förutom ett test i Linux för ca 8 år sen som inte levererade önskvärt resultat. Men hört att det ska vara mycket bättre idag.

Nej, det har gällt Windows också. Det är bara några veckor sedan jag såg någon påstå att AMD's drivrutiner är instabila och dåliga (från en Nvidia-användare såklart). Men, ja, drivrutinerna har varit bra länge.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Synen på att AMD skulle ha "värdelösa drivrutiner" tenderar oftast härstamma från gamla upplevelser eller från diverse forumstrådar där folk tror att de som gnäller på något sätt är i majoritet inom ett användarblock. Problemet är väl att inget av detta stämmer. AMD har inte värdelösa drivrutiner generellt samtidigt som Nvidia inte har felfria drivrutiner. Har själv vid flertalet tillfällen de senaste åren tvingats ominstallera drivrutiner för att de ger BSOD eller på något sätt har haft negativt inflytande på mina datorer. Samtidigt hade jag inte ett enda problem med med mina AMD kort när de väl satt i min dator.

Skrivet av Autodidact:

Slutsatsen är alltså att både AMD och Nvidia har instabila drivrutiner.

Snarare att både Nvidia och AMD har versioner som är ostabila och versioner som är stabila. Båda har dessutom haft perioder där deras drivrutiner varit helt värdelösa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

väntar på kommentaren, jag har aldrig haft problem med mina 100 kort av etc.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Var inte det bara något man gjorde som Linuxanvändare? Drivrutinerna i Windows har väl varit bra länge nu?

Noll erfarenhet själv. Kört nvidia så länge jag kan minnas förutom ett test i Linux för ca 8 år sen som inte levererade önskvärt resultat. Men hört att det ska vara mycket bättre idag.

För tio år sedan började AMD en satsning på open source. Det är först de senaste åren som detta har börjat ge utdelning och det har varit en skakig väg fram hit, men har man ett någorlunda modernt kort så fungerar OpenGL och Vulkan nu mycket fint på Linux med AMD och open source drivers. OpenGL fungerar klart bättre än på Windows där det verkar ha blivit ignorerat ganska länge nu. OpenCL är fortfarande lite skakigt, men när ROCm börjar gå att köra på upstream kernel (planerat inför ROCm 1.9 och Linux 4.17) så borde även det fungera smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Något som kanske är värt att nämna är att rapporten är framtagen på uppdrag av AMD, som det står i pressreleasen.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Det är rent ut sagt tragiskt att folk fortfarande hyser agg mot AMD och deras drivrutiner.

AMD - Skit i början, valuta för pengarna i slutändan.
Nvidia - Gött, nästan allt verkar funka? Nu går det bara utför hädanefter.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Var inte det bara något man gjorde som Linuxanvändare? Drivrutinerna i Windows har väl varit bra länge nu?

Noll erfarenhet själv. Kört nvidia så länge jag kan minnas förutom ett test i Linux för ca 8 år sen som inte levererade önskvärt resultat. Men hört att det ska vara mycket bättre idag.

För många år sedan hade jag väldiga problem med drivrutinerna för Radeon HD 5850 som inte åtgärdades på över 1 år vilket fick mig att i många år helt tappa förtroendet för dem. Inte förrän det senaste året har jag börjat titta på AMD igen och kommer ge dem en chans vid nästa bygge, främst då Nvidia betett sig väldigt illa och vi behöver konkurrensen för att inte priserna ska springa iväg ytterligare.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig haft problem med mina 100 kort av Nvidia

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

För många år sedan hade jag väldiga problem med drivrutinerna för Radeon HD 5850 som inte åtgärdades på över 1 år vilket fick mig att i många år helt tappa förtroendet för dem. Inte förrän det senaste året har jag börjat titta på AMD igen och kommer ge dem en chans vid nästa bygge, främst då Nvidia betett sig väldigt illa och vi behöver konkurrensen för att inte priserna ska springa iväg ytterligare.

Det var nog ett liknande kort jag testade då med.

Jag vill ge AMD en chans. Men har inte vågat chansa på att det _kanske_ funkar bra utan körde nvidia senast. Samt att deras kort presterat bättre sista tiden. Nu var det två år sen jag köpte grafikkort senast och jag hoppas på nästa generation från AMD. Gillar deras inställning mot teknik mer än nvidia som hittar på massa eget, som inte nödvändigtvis är dåligt, men som antingen kostar och/eller låser användare till deras kort.

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del kringliggande faktorer som kan spela in datorvärlden, men utgår man från exakt dessa specifikationer och versioner så stämmer antagligen resultatet de fått fram.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Autodidact:

Slutsatsen är alltså att både AMD och Nvidia har instabila drivrutiner.

Det är precis vad mina erfarenheter säger också ^^
Har haft i princip lika mycket problem med båda är min känsla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Nej, det har gällt Windows också. Det är bara några veckor sedan jag såg någon påstå att AMD's drivrutiner är instabila och dåliga (från en Nvidia-användare såklart). Men, ja, drivrutinerna har varit bra länge.

Förmodligen en person som inte haft AMD kort på väldigt länge. Såna personer ska testa först innan dom öppnar mun. Jag har inte haft problem på bra längre. Nu gick dock mitt R290 kort sönder, men det blir ett RX 580 nästa gång jag köper ett nytt grafikkort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Endast stött på problem med CSGO när nvidia släpper ny drivrutin, ostabil fps etc. Kan ej tro dom optimerar för äldre spel så jag kör på en drivrutin från 2016 atm.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Ok, jag gick igenom rapporten och kollade, och det finns ett antal rätt stora problem med den. Dels så har den endast använt ett enda exemplar av varje grafikkort de testat, så t.ex. det GTX 1080 Ti de testade misslyckades två gånger (97.2%) medan deras GTX 1060 misslyckades 10 ggr (86.1%). RX Vega 64 var som jämförelse lika bra som GTX 1080 Ti, medan RX 560 och 580 var lite bättre och endast misslyckades en gång var. Det som drar ner siffrorna rejält i båda lagen är Radeon Pro och Quadro korten, särskilt det Quadro P600 de testade med hade stora problem.

Sen verkar det som att de schemalagt 6 test i taget, och om något av korten hängde sig så räknade de testerna som inte kördes som misslyckade också. Deras GTX 1060 t.ex. får på detta sätt dubbelt så många misslyckade tester som det hade fått annars.

Permalänk
Inaktiv

Trodde detta var allmän kännedom sedan Windows 10 kom. Nvidia har dominerat på drivrutinsfronten innan W10 men i och med 10an så har AMD varit bäst på det.
Första halvåret efter releasen av W10 såg jag konstanta klagomål från Nvidia användare medans AMDs drivrutiner gjorde vad de skulle.
Varje ny gång jag installerar ny drivrutin för mitt 1080 så tänker jag lite, jaha vad kommer paja denna gång?
Men visst har det blivit bättre, ge dem lite tid till så kommer de nog nå upp i AMD klass de med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte säga något om drivrutinerna från AMD eftersom jag endast ägt ett kort och det var för länge sedan. Men jag har haft massiva problem med drivrutinerna från Nvidia med flera av deras kort, så ja jag skulle gissa på att det röda laget vinner i den kampen.

Juste, glömde hälla på lite tändvätska. AMD är mycket bättre än Nvidia. Punkt.

Permalänk
Medlem

Motiverande resultat att jobba på.

Något som hade varit intressant att se är tester över tid. Har en känsla av detta inte är konstant läge utan att det svänger lite. Hade varit kul att se utveckling över XX år

En utmaning för Sweclockers. Vi vet alla att vi vill se tillbaka och diskutera detta 2030

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

En liten men viktig i det hela är att undersökningen är beställd av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Var inte det bara något man gjorde som Linuxanvändare? Drivrutinerna i Windows har väl varit bra länge nu?

Noll erfarenhet själv. Kört nvidia så länge jag kan minnas förutom ett test i Linux för ca 8 år sen som inte levererade önskvärt resultat. Men hört att det ska vara mycket bättre idag.

Jag har inte sett så mycket snack om att AMDs drivare skulle vara dåliga typ de senaste 2-3 åren. Tror att en viktig brytpunkt var när AMD äntligen fixade micro-stuttering-problemen de länge drogs med. Sedan dess tror jag de flesta har en bra bild av AMDs drivrutiner, inklusive mig själv som kört AMD uteslutande de senaste 10 åren.

Kan också uppdatera dig om Linux: AMDs drivruter (både RadeonSI och AMDGPU-(pro)) är riktigt bra numera. Helt klart 100% spelbart i alla titlar jag känner till. Dessutom är det 0 krångel med kompabilitet med kärna eller xorg eftersom de är FOSS och inbyggda i kärnan.

Permalänk
Medlem

Tycker det har varit ovanligt lite problem med drivrutiner överlag de senaste åren.
Var det inte runt 5xxx serien samt 4xx serien som det fanns diverse problem? Kommer ihåg AMD användare hade t.ex. gigantiska muspekare under en längre period.

Annars kan jag inte säga att jag har haft problem som har varit drivrutinsrelaterade sen ja.... 2010 kanske? Om ens det. Varken med AMD eller Nvidia hårdvara.

I detta fall tycker jag dock testet är ganska ospecifikt. Dom räknar det bara som en "FAIL" eller liknande oavsett vad som händer. Står inget om hur dom klargjorde att problemen är drivrutinsrelaterade alls. Hur vet dom att det inte var hårdvaran, windows eller något annat som gjorde att den misslyckades? Står inget alls om det i rapporten.

Med tanke på vilken information dom fick fram så borde det finnas betydligt fler personer här på sweC (och andra ställen) som har problem med att saker kraschar eller liknande när dom spelar. Men det har dom inte. Vilket jag tycker låter ganska konstigt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

En sak är då säker, denna artikel kommer att refereras varenda gång någon påstår att AMD har sämre drivisar än Nvidia.

Vad jag skulle vilja se från båda parterna är ett större fokus på Dx12, Vulkan och Metal.
Dx11 är snart ett decenium gammalt, och togs fram för Windows Vista....

Permalänk
Avstängd

verkar bli en spännande framtid för AMD.
bra cpu och grafikkort.