AMD:s drivrutiner mest stabila enligt rapport

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, jag gick igenom rapporten och kollade, och det finns ett antal rätt stora problem med den. Dels så har den endast använt ett enda exemplar av varje grafikkort de testat, så t.ex. det GTX 1080 Ti de testade misslyckades två gånger (97.2%) medan deras GTX 1060 misslyckades 10 ggr (86.1%). RX Vega 64 var som jämförelse lika bra som GTX 1080 Ti, medan RX 560 och 580 var lite bättre och endast misslyckades en gång var. Det som drar ner siffrorna rejält i båda lagen är Radeon Pro och Quadro korten, särskilt det Quadro P600 de testade med hade stora problem.

Sen verkar det som att de schemalagt 6 test i taget, och om något av korten hängde sig så räknade de testerna som inte kördes som misslyckade också. Deras GTX 1060 t.ex. får på detta sätt dubbelt så många misslyckade tester som det hade fått annars.

Det är synd att de flesta verkar ha missat ditt inlägg så därför citerar jag det.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med drivrutiner från båda lagen så jag har ingen favorit.

Lite off topic. Förtår inte varför AMD och Nvidia ska optimera sina drivrutiner efter varje nytt stor spel som kommer ut. Borde inte drivrutiner optimeras för grafikkortens hårdvara, features och gränssnitt mot annan hårvara. Samt i viss mån mot operativsystem? Sen kan AMD och Nvidia självklart hjälpa spelutvecklarna att optimera spelen mot sina grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Jag har haft problem med drivrutiner från båda lagen så jag har ingen favorit.

Lite off topic. Förtår inte varför AMD och Nvidia ska optimera sina drivrutiner efter varje nytt stor spel som kommer ut. Borde inte drivrutiner optimeras för grafikkortens hårdvara, features och gränssnitt mot annan hårvara. Samt i viss mån mot operativsystem? Sen kan AMD och Nvidia självklart hjälpa spelutvecklarna att optimera spelen mot sina grafikkort.

För att spel gör inte på samma sätt, så beroende på vilket spel som skall spelas så har AMD och Nvidia gjort optimeringar för just den kod som det spelet kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Jag har haft problem med drivrutiner från båda lagen så jag har ingen favorit.

Lite off topic. Förtår inte varför AMD och Nvidia ska optimera sina drivrutiner efter varje nytt stor spel som kommer ut. Borde inte drivrutiner optimeras för grafikkortens hårdvara, features och gränssnitt mot annan hårvara. Samt i viss mån mot operativsystem? Sen kan AMD och Nvidia självklart hjälpa spelutvecklarna att optimera spelen mot sina grafikkort.

För spel utnyttjar inte resurser på samma sätt. Varje spel använder olika grafikmotorer som i sin tur använder olika sorters kod.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För spel utnyttjar inte resurser på samma sätt. Varje spel använder olika grafikmotorer som i sin tur använder olika sorters kod.

Tycker då att grafikmotorerna ska optimeras mot grafikkorten och dess drivrutiner vilket AMD och Nvidia kan hjälpa utvecklarna med. Inte omvänd ordning. Jobbar själv inte med spelutveckling så är inte insatt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dew87:

Tycker då att grafikmotorerna ska optimeras mot grafikkorten och dess drivrutiner vilket AMD och Nvidia kan hjälpa utvecklarna med. Inte omvänd ordning. Jobbar själv inte med spelutveckling så är inte insatt.

Det är så det borde fungera, och i GNU/Linux-världen är det också mer eller mindre så det fungerar i praktiken. Man ber i första hand spelutvecklarna fixa sina trasiga spel istället för att implementera workarounds i drivrutinerna, och så kallade applikationsprofiler i drivrutinerna hålls till ett absolut minimum.