Behöver råd angående USB-C adapter och hastigheter

Permalänk

Behöver råd angående USB-C adapter och hastigheter

Hej!

Jag behöver en extern hårddisk till Macbooken och har endast USB-C portar på datorn. Jag har två alternativ så vitt jag ser det:

1. Köpa följande USB 3.0 hårddisk och slänga på en adapter.
2. Köpa en USB-C Hårddisk som den här istället.

Frågan är ifall det finns några nackdelar med att köra med adapter i jämförelse med en hårddisk som redan från början kör USB-C? Då tänker jag på saker som överföringshastighet eller stabilitet.

Någon som har koll på detta?

Permalänk
Medlem

Man måste kolla på datorns spec för att avgöra vad dess USB-C kontakt följer för standard, i praktiken nog alltid USB 3.0, men kan ha högre spec också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Usb c är en kontakt och inget annat, för att få reda på ev hastighet får du kolla vad det är för nåt som överförs via den, hursomhelst är det nog så att även om kommunikationen går via usb 3 så är det hddn som är den begränsande faktorn och inte databussen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även med de snabbaste snurrdiskarna av storformat så kommer du inte mycket över 200 MB/s vilket gör att om det stöder USB3.0 så är överföringskapaciteten större med marginal än vad någon snurrmedia kan matcha i hastighet.