Permalänk
Medlem

Redigera porträtt

Har på senare tid börjat intressera mig för mera porträtt fotografering.
Tycker att det är skitkul men har dålig vana av att redigera porträtt.
Lägger upp 3 bilder. Den första är oredigerad och dom två andra har jag jobbat lite med.
Vill ha eran åsikt om dom redigerade bilderna, Vad är bra/dåligt. Hur hade ni gjort ?.

1.

oredigerad by mikael johansson, on Flickr

2.

Red by mikael johansson, on Flickr

3.

Red 2 by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Skit snyggt! Men jag skulle tagit bort hårstrået vid högra ögat och tagit bort vårtan under läppen (nu är jag väldigt petig)
Sen skulle jag även croppat den till 5x4 format.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Skit snyggt! Men jag skulle tagit bort hårstrået vid högra ögat och tagit bort vårtan under läppen (nu är jag väldigt petig)

Tog först bort vårtan men ångrade mig då det är så hon ser ut, Skulle det däremot vara en modebild så hade det varit en annan femma.

Permalänk
Medlem

@micke7406: jag antog att redigering utav profil bilder är för att få de se ut som ett modell jobb. du är duktig dock tycker jag tredje är lite för mycket då sminket ser ut som om hon håller på smälta.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Proffsmobbare

Det är bra att du fokuserat på att behålla ansiktsdrag som gör personen till vem den är, men jag tycker att bägge redigerade bilderna är något för hårt redigerade, särskilt med en så naturlig utgångspunkt. Om du vill fokusera på något område så är mörka ringar kring och under ögonen en bra startpunkt, det friskar upp helhetsintrycket direkt. Du kan se hur det skiftar i blått och grönt i området nära näsan, när du får det området att matcha resten av huden behövs inte mycket mer.

I övrigt tycker jag att du ska fokusera mer på fotot i sig än redigeringen, det skulle ge en bättre bas. Mer motljus, mer avstånd och varmare toner.

Permalänk
Medlem

Jag gick i skolan med den tjejen.
Jag röstade #3 eftersom jag tyckte sminket och hyn såg med mjukare ut där. Men samtidigt har den lite väl överdrivna färger. Kanske borde röstat #2 trots allt.

Permalänk
Medlem

Nu ska sägas att detta inte är den typ av foto jag själv normalt hållet på med, även om jag börjat få ett litet intresse för porträtt på senare tid, så jag är inte så van att själv redigera den typen av bilder.

Hur som helst så är jag personligen "allergisk" mot när saker ser onaturliga ut vilket gör att båda de redigerade bilderna går bort. Huden ser ut som något slags fejkhud i silikon eller liknande.

Jag skulle föredra något i stil med den 3:e bilden där du inte gått så hårt åt strukturen/ytan på huden (och kanske även en aning lägre mättnad i de röda tonerna) om man alls ska behålla den i färg.
När man har en så hård övergång mellan ansiktet och den överexponerade delen i bilden så tycker jag oftast att det funkar bättre att göra bilden svartvit. Om avsikten är att göra ett high key porträtt så bör övergången. IMO, vara mjukare. Särskilt så om det ska vara i färg.

Kanske att man även borde använda ett annat sidoförhållande så att inte halva bilden bara är en tom vit yta. (Om nu inte avsikten är att använda den tomma ytan till att lägga in någon text eller vad det nu skulle kunna vara.

Permalänk
Medlem

Gjorde en ny, Tycker ni bättre om den,
Och för att förtydliga det är redigeringen på henne jag fråga om och inte bilden i sin helhet, Valde bara ett porträtt helt random och vet om bristerna i ljus/placering.

ny by mikael johansson, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Gjorde en ny, Tycker ni bättre om den,
Och för att förtydliga det är redigeringen på henne jag fråga om och inte bilden i sin helhet, Valde bara ett porträtt helt random och vet om bristerna i ljus/placering.

https://farm1.staticflickr.com/846/42770960034_ee4bdefc1b_b.jpgny by mikael johansson, on Flickr

Nu känns den mer naturlig, bra jobbat!

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram