Varifrån köper ni delar till vattenkylning? Hur väljer ni?

Permalänk

Varifrån köper ni delar till vattenkylning? Hur väljer ni?

Hej alla. Har länge drömt om att bygga en loop och känner mig alltid lika vilsen när jag ska låtsas-shoppa delar, då det inte är aktuellt riktigt än med tanke på hur hårdvarumarknaden ser ut i nuläget. Vill också ha ett nytt chassi men har inte bestämt mig än.

Jag är ändå nyfiken på varifrån ni som är erfarna byggare köper era delar. Har tittat en del på coolerkit då dom är, olikt andra webbutiker, mer fokuserade på just vattenkylning. Jag tycker dock att dom trotts detta har ganska begränsat utbud av de olika märkena.

Vilka märken anser ni är generellt bäst? Blandar ni märken? EK är stort fortfarande antar jag men nu tycks Alphacool och Thermaltake få mer fäste, i alla fall i USA.

Funderar också på varför monoblock är en grej nu. Känns ju inte som en nödvändighet då vanliga CPU-block fortfarande tillverkas och säljs. Har det något med hur de nya kretsarna är designade att göra - z270 express osv?

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Hej alla. Har länge drömt om att bygga en loop och känner mig alltid lika vilsen när jag ska låtsas-shoppa delar, då det inte är aktuellt riktigt än med tanke på hur hårdvarumarknaden ser ut i nuläget. Vill också ha ett nytt chassi men har inte bestämt mig än.

Jag är ändå nyfiken på varifrån ni som är erfarna byggare köper era delar. Har tittat en del på coolerkit då dom är, olikt andra webbutiker, mer fokuserade på just vattenkylning. Jag tycker dock att dom trotts detta har ganska begränsat utbud av de olika märkena.

Vilka märken anser ni är generellt bäst? Blandar ni märken? EK är stort fortfarande antar jag men nu tycks Alphacool och Thermaltake få mer fäste, i alla fall i USA.

Funderar också på varför monoblock är en grej nu. Känns ju inte som en nödvändighet då vanliga CPU-block fortfarande tillverkas och säljs. Har det något med hur de nya kretsarna är designade att göra - z270 express osv?

Jag har tyvärr inga tips, men jag är också intresserad av att få svar på bästa återförsäljaren för oss som bor i Sverige. Är det Amazon eller eBay som gäller?

Helt klart så att man blir låst till en del produkter hos de svenska återförsäljarna.
Monoblocks är mer effektivt, därför det har blivit populärt antar jag.

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk

Just nu kör jag med EK block och radiatorer med Bitspower anslutningar.
Kan rekommendera Highflow.nl när det kommer till delar. Jag har beställt nästan alla mina saker där och det har fungerat smidigt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av luki3:

Monoblocks är mer effektivt, därför det har blivit populärt antar jag.

Ja, jag tror jag har förstått det så med tanke på hur dom samtidigt kyler VRM. Antar att det bidrar med stabilare strömtillförsel vid högre klockfrekvenser. Ett vanligt CPU-block räcker nog fortfarande för dom som inte behöver ge processorn extrema mängder kräm (?).

Skrivet av Deathtrip2k:

Just nu kör jag med EK block och radiatorer med Bitspower anslutningar.
Kan rekommendera Highflow.nl när det kommer till delar. Jag har beställt nästan alla mina saker där och det har fungerat smidigt.

Det var nytt för mig. Tack!

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk

Nästan köpt allt på HighFlow gillar dem jätte mycket de är super seriösa

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Köpt från inet.se och sedan från aquatuning.se
Alphacool produkter.

Dock är det inte de bästa priserna alltid. Inte så konkurrens utsatt marknad än och många tar ordentligt betalt för det lilla man köper ibland.

Permalänk
Medlem

@toboraton:
Beställde först en färdig paket från EK. Den blev basen till min första loop och alla utveckling därefter. Väldigt nöjd
https://www.inet.se/produkt/5331415/ek-kit-l360-r2-0
Jag har lagt till och byt ut delar med mera

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/