Hjälp med internet till dator och TV, tips på bästa lösning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Hjälp med internet till dator och TV, tips på bästa lösning

Så jag bor i en 2a med en hall mellan sov och vardagsrum, nu är det så att jag har datorn i vardagsrummet och tvn i sovrummet så jag kan kolla på tv i sängen ofc.

Jag har fiber på 250/100 och måste ju ha nätverk till både dator och tv, jag har hittills dragit en ethernet kabel från sovrummet igenom hallen till datorn för kabel är ju bäst för stabilitet men nu har en av katterna tuggat sönder den så flyttade in routern till datorn och var ändå lite less på att ha en lång sladd genom hela hallen.

Kan jag bara köpa en ny router eller modem som jag har i sovrummet för tvn eller finns det någon bättre lösning ? Kan jag koppla tv-lådan direkt till nätverksuttaget ?

Just nu har en bara en ZyXEL P-2812HNU-F1 vt router om det spelar någon roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Det är lite oklart vad du menar men om du undrar ifall du bara kan byta ut routern mot en trådlös dito så är svaret ja, så länge du undviker de billigaste och sämsta modellerna så är wifi fullt gångbart i de allra flesta fall. Jag har själv en Netgear R6300 och får ut runt 50MB/s när jag överför filer inom nätverket.

Edit: Du behöver inte ha en router som mottagare i sovrummet ifall det var det du menade. Så länge du har en någorlunda ny TV bör den ha stöd för wifi och har den inte det kan du t.ex. använda en homeplug.

Ett annat alternativ är en s.k. homeplug vilket innebär att du kopplar in ena änden i routern och den andra i ett eluttag i närheten av TVn. Genom att använda homeplugs så överförs datan via elnätet och man slipper dra sladdar kors och tvärs men jag har inte provat det själv och kan därför inte kommentera hur pass väl det fungerar.

Att koppla "TV-lådan" (digitalboxen?) direkt till routern är inga problem men jag tolkar det som att routern numera står i vardagsrummet och att du inte vill dra någon sladd till TVn i sovrummet och då blir det kanske svårt.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

@ågren: Nu när jag läser ditt svar så tror jag att jag har komplicerat det hela i mitt huvud, jag kan ju ha routern i datarummet som jag fixade nu, måste bara köpa en längre ethernet sladd.

Och sen om jag kopplar digitalboxen som jag glömde bort att den hette direkt till nätverksuttaget, så sladden går från boxen till väggen direkt utan nån extra router/modem så borde väl det funka eller hur? Jag har nätverksuttag i både sov och vardagsrummet.
Jag vet att jag försökt koppla datorn direkt till väggen med det fungerade inte tydligen.

Tvn är väldigt gammal, men det är boxen som behöver internet för att det hela ska fungera, fibertv va ju tydligen ett måste

Sorry om jag rörde till det.