Datordröm 8-åring som sparat 6500 kr

Permalänk
Medlem

Datordröm 8-åring som sparat 6500 kr

HJÄLP emottages tacksamt!

Vår son Theo har snart sparat ihop alla presentpengar han fått till jul och födelsedagar och beräknas komma upp i ca 5-6500 kr till sin 8-årsdag i slutet av juli. Hans stora dröm ska snart gå i uppfyllelse - en egen gaming-dator att ha på sitt rum. Vi föräldrar har tyvärr inte någon koll alls, och googlar febrilt på vad vi bäst ska köpa för att få mest dator för hans pengar. Men vi behöver experthjälp för att göra en bra investering av hans stora besparing! Vi har också dålig koll på vad en 8-åring spelar, det vet ni säkert mer om. Var köper man bäst spelen? Behöver man windows?

Budget: 5000-6500 kr

Befintliga tillbehör: gammal skärm (tänker att han kan spara till en gamingskärm som nästa projekt) +
gaminset med tangentbord, mus och headset

Spel han spelat hos kompisar: Fortnite, FIFA17, Call Of Duty mfl

Krav: vill köpa den monterad, möjlighet för uppgradering/utbyggnad, kan acceptera begagnat om viss garanti ges

Vi har kikat på några förslag som följer nedan och tar tacksamt emot kommentarer som kan guida oss rätt i valet och ge bästa investeringen för vår sons pengar. 2 kommer från inrego som använder begagnat om vi förstår det hela rätt, 2 st från billigteknik.se och 4 från webhallen.se.

HP Z220 Workstation Gaming, pris 4999 kr på Inrego.se
PROCESSOR INTEL XEON E3-1230 V2 QUAD-CORE 3.3 GHZ
INTERNMINNE 8 GB DDR3
HÅRDDISK 250 GB 3,5"
HÅRDDISKTYP SATA
CHASSI TOWER
EXPANSIONS LEDIGA 2 PCI-E X16 LÅGHÖJDS
EXPANSIONSPLATSER 2 PCI-E X16 LÅGHÖJDS
GRAFIKKORT NVIDIA GEFORCE GTX 1050 2 GB GDDR5
MAXIMALT MINNE 16 GB
NÄTVERKSKORT 10/100/1000 MBIT
OPTISK ENHET DVDRW SLIM
USB PORTAR 10 ST (4ST USB 3.0)
ÖVRIGA ANSLUTN. DVI, HDMI, VGA
SERIELLPORT 1 ST

Gamingpaketet Premium, pris 5999 kr på Inrego.se
PROCESSOR INTEL XEON E3-1230 V2 QUAD-CORE 3.3 GHZ
INTERNMINNE 8 GB DDR3
HÅRDDISK 320 GB S-ATA 3,5"
HÅRDDISKTYP SATA
BILDSKÄRM 24"
CHASSI DESKTOP
EXPANSIONS LEDIGA 2 PCI-E 16X, 1 PCI-E 4X, 1 PCI-E 1X, 1 PCI
EXPANSIONSPLATSER 3 PCI-E 16X, 1 PCI-E 4X, 1 PCI-E 1X, 1 PCI
GRAFIKKORT NVIDIA GEFORCE GTX 1050 2 GB GDDR5
MAXIMALT MINNE 16 GB
NÄTVERKSKORT 10/100/1000 MBIT
OPERATIVSYSTEM FÖRINSTALLERAT MICROSOFT WINDOWS 10 PRO INK LICENS
OPTISK ENHET NEJ
USB PORTAR 10 ST
ÖVRIGA ANSLUTN. DVI, HDMI, VGA
ÖVRIGT TILLBEHÖRSPAKET (TANGENTBORD & MUS) INGÅR
SERIELLPORT 1 ST
SKÄRMUPPLÖSNING 1920 X 1080

BT Gaming MMO AMD, pris 4999 kr på billigteknik.se
Processor AMD Athlon X4 845 3.5 GHz (3.8 GHz Turbo)
Processorkärnor 4 kärnor - perfekt för tunga applikationer
Cacheminne 2 MB L2-cache för bra hastighet
Minne 4 GB DDR3 RAM-minne
Maximal minneskapacitet 32 GB
Lagringsutrymme 1000 GB
Hårddiskhastighet Hårddiskens rotationshastighet är 7200 RPM
Grafikkort AMD Radeon RX 560 med 2048 MB GDDR5 VRAM
Optisk enhet DVD-brännare med stöd för DVD±R, DVD±RW och dubbla lager
Trådat nätverk Upp till 1000 Mbit/s
Ljudkort Inbyggt HD-ljud
HDMI En HDMI-utgång
DisplayPort En DisplayPort-utgång
USB 2.0 Fyra USB-portar
USB 3.0 Två USB-portar
Operativsystem Inget OS, Windows 10 kan köpas till!

BT Gaming MMO Intel, pris 5999 kr på billigteknik.se
Processor Intel Pentium G4560 3.5 GHz
Processorkärnor 2 kärnor - snabbar upp datorn
Cacheminne 3 MB L3-cache för bättre prestanda
Simultaneous multithreading Processorn stödjer hyperthreading för bättre prestanda
Minne 4 GB DDR4 RAM-minne
Maximal minneskapacitet 64 GB
Lagringsutrymme 1000 GB
Hårddiskhastighet Hårddiskens rotationshastighet är 7200 RPM
Grafikkort NVIDIA GeForce GTX1050 med 2048 MB GDDR5 VRAM
Optisk enhet DVD-brännare med stöd för DVD±R, DVD±RW och dubbla lager
Trådat nätverk Upp till 1000 Mbit/s
Ljudkort Stöd för surroundljud 7.1
HDMI En HDMI-utgång
DVI En DVI-utgång
USB 2.0 Fyra USB-portar
USB 3.1 Tre USB-portar
USB-C En USB-C-port
Operativsystem Inget OS, Windows 10 kan köpas till!

Lenovo IdeaCentre 510-15IKL / G4560 / 8GB / 1TB+ 128GB SSD / GTX 1050 2GB / Win 10, pris 6290 kr på webhallen.com

Lenovo IdeaCentre 510-15IKL / i5-7400 / 8GB / 256GB SSD M.2 / GTX 1050 / Win 10, pris 6490 kr på webhallen.com

Lenovo Ideacentre 620S-03IKL / i5-7400T / 8GB / 256GB SSD M.2 / GTX 1050Ti 4GB / Win 10, pris 6490 kr på webhallen.com

Lenovo ideacentre 720-18ASU / AMD R5 1400 / 8GB / 1TB+ 128GB SSD / Radeon RX 560 4GB / Win 10, pris 6490 kr på webhallen.com

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå denna, lite dyrare än de andra men du får en mycket bättre processor som kommer hålla i många år!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Annars är den med i5-7400 och den med Ryzen 5 1400 från Webhallen helt okej, G4560 är medioker och datorn med i5-7400T har absolut ingen uppgraderingsmöjlighet. De begagnade är inga jag skulle köpa, alla har mediokra processorer och två av dem är dessutom serverprocessorer.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Jag håller med överstående, skjut till en tusenlapp så håller den några år extra utan problem.
Datorer är skumma i prissättning - det finns liksom en gräns man passerar där man sparar mycket i längden på liiiite bättre grejer.

Dessutom lätt att uppgradera när grabben blir lite äldre genom att slänga i ett billigt begagnat grafikkort som han får hitta själv. Se det som gratis IT-utbildning.

Permalänk
Avstängd

Lönar sig absolut att spara några hundra till och köpa datorn FreddanQ föreslog.
Men om det inte går, så är som sagt den med i5-7400 och den med Ryzen dom enda vettiga alternativen.

Permalänk
Medlem

Var köper man bäst spelen?
Steam är en plattform som används till många spel, som är rekommenderat att köpa ifrån. Steam är ett bibliotek för spel så de spel man köper samlas på sitt egna konto så man enkelt kan byta spel och hitta de man har, det är även lätt att koppla ihop med vänner och chatta.

Du nämnde Fortnite, det är ett populärt spel bland unga nu och är faktiskt gratis att ladda ner från deras webbsida sålänge man inte ska ha något extra-paket, vilket inte är nödvändigt alls.

Behöver man Windows?
Kort svar, ja. Det finns andra operativsystem men det är inget vi behöver gå in på här, Windows ska finnas på datorn.

Lycka till i sökandet efter en dator!

Permalänk
Medlem

@bebbe08: Begagnat, tycker inte man får något bra till en aspirerande elitspelare för de pengarna. Jämför med burken jag länkar. Framåt kan man ha glädje av chassit, nätaggregatet, cpu fläkt när man bygger om/nytt och få tillbaka lite pengar på moderkort+cpu+ram som kommer gå att sälja för en liten slant. Grafikkortet i den är mer än dubbelt så snabbt än det bästa i de systemen som nämnts hittills.

https://www.sweclockers.com/marknad/156799-komplett-dator-i5-...

Alternativet är att köpa en bygg-ihop-dator från Inet med ett bra am4 moderkort, chassi och nätaggregat, sedan snåla in på alla övriga komponenter, men det hamnar på ca 8500. Dock är det en plattform som borde kunna hänga med betydligt längre.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få ihop en bra speldator med en så pass tight budget och när man köper färdiga alternativ från t.ex. HP, Lenovo m.fl. brukar man vara väldigt låst i och med att det sällan går att uppgradera delar efterhand. Det är dock fullt möjligt att få ihop en helt OK speldator inom budgeten om man kan tänka sig att handla vissa delar begagnat.

Jag slängde ihop ett snabbt exempel hos Webhallen då jag såg att de hade ett väldigt billigt men kvalitativt Z270-moderkort och då är man visserligen låst till förra generations processorer men å andra sidan räcker det nog till för hans användningsområden och kommer att hålla i flera år. Det är som sagt bara ett snabbt hopplock för att illustrera vad man skulle kunna rymmas inom budgeten, jag har inte tagit hänsyn till t.ex. lagerstatus och det går naturligtvis att variera paketet och kanske till och med komma undan ännu billigare om man kan tänka sig att handla från flera olika återförsäljare.

Edit: Jag plockade ihop ett alternativt system som är bättre men som fortfarande ligger kring samma prisnivå, har dock inget konto hos Prisjakt och kan därför inte länka till någon lista men jag bifogar en bild. Detta är alltså baserat på att ni handlar delarna från ett par olika butiker och ni kan därför inte köpa till monteringstjänsten men det finns som sagt andra sätt att lösa det på.

Notera dock att varken montering, Windowslicens eller grafikkort ingår i paketet ovan. Montering kan man få hjälp med gratis via Sweclockers medlemmar som gärna ställer upp och hjälper till mot en kopp kaffe eller så kan man betala Webhallen 699kr för monteringen men med en så här tight budget vill man verkligen spara in varenda krona man kan för att få så bra komponenter som möjligt.

Windowslicens kan ni ta med er från en äldre dator om ni redan har en licens, annars finns de att köpa väldigt billigt via bl.a. eBay. Priserna på grafikkort är extremt höga för tillfället då Nvidia i stort sett har monopol på marknaden samt att de används till brytning av kryptovalutor vilket drivit upp priserna något enormt men om man ser till paketet ovan för ca 5000kr så kan det enkelt kompletteras med ett begagnat grafikkort, förslagsvis ett GTX 970 som bör gå att hitta för dryga tusenlappen.

Denna dator är givetvis ingen high-end-dator men har tillräckligt mycket krut för att kunna driva de senaste spel i flera år framöver (i 1080p med varierande grafikinställningar). Själva installationen av grafikkortet kan ni så klart få hjälp med om det finns någon hjälpsam medlem i ert närområde men annars är det väldigt enkelt att göra själv, man klickar bara i den i "skenan" och kopplar in en (ibland två) sladdar så är det klart om ni väljer att köpa en färdigmonterad dator och komplettera med ett begagnat grafikkort.

Jag skulle personligen välja ovanstående dator framför de som länkats tidigare i tråden alla dagar i veckan. Den har visserligen en vanlig mekanisk hårddisk istället för SSD men SSD känns som en onödig lyx i det här prissegmentet och är troligtvis ingenting en åttaåring bryr sig om. Grafikkortet (GTX970) är enormt mycket bättre och vid spelande är det just grafikkort samt även processor som är i fokus. 7350K är visserligen långsammare än 8400 men med tanke på vad den ska användas till är jag rätt säker på att 7350Kn kommer att duga alldeles utmärkt och denna setup går även att uppgradera efterhand i framtiden med t.ex. bättre processor osv.

Edit: Det alternativa paketet har en bättre processor och ett moderkort av senaste generationen och är rätt likvärdigt den färdiga datorn som länkades hos El-Giganten. Skillnaden är att denna går att uppgradera i efterhand på det sätt ni vill samt att man sparar in någon tusenlapp som kanske kan läggas på att ytterligare förstärka någon annan del av bygget, t.ex. med ett ännu kraftigare grafikkort. För spelande så är ett GTX1050 med 2GB minne inte särskilt framtidssäkert och vissa mer krävande spel går inte ens att starta utan ger bara ett felmeddelande med så lite grafikminne.

Kan man tänka sig att köpa allting begagnat så kan man givetvis få väldigt mycket mer för pengarna men det är alltid en chansning. Köper man via Sweclockers marknadsdel brukar man dock kunna hitta delar och/eller kompletta system till väldigt rimliga priser och eftersom det är ett teknikinriktat forum så är de flesta systemet väl omhändertagna. Vill ni få råd och tips kring specifika annonser är det bara att säga till så hjälper vi er gärna med synpunkter.

Edit2: Om ni kan tänka er att skjuta till en slant så skulle det förändra förutsättningarna totalt även om ni så bara skjuter till en tusenlapp. I den här prisklassen måste man göra avkall på en hel del saker och som någon skrev tidigare så behövs det inte många kronor till för att göra datorn väldigt mycket bättre.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@bebbe08:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11657061/

Har satt ihop en inköpslista här ovan. Har valt en AMD Ryzen-processor med inbyggd grafikprocessor som klarar av de spel du nämnt på mellan-höga grafikinställningar i Full HD.

Komponenterna jag valt är väl lämpade för uppgradering i framtiden. D.v.s. när mer pengar finns, köp och sätt in ett dedikerat grafikkort (Minst ett Nvidia GTX 1060 med 6 GB VRAM är min rekommendation just nu) och kanske även uppgradera processorn till en snabbare Ryzen med fler kärnor/trådar och sätt in en sticka 8 GB DDR4 RAM till.
På så sätt blir datorn inte förlegad i första taget (vilket färdigbyggda märkesdatorer tyvärr ofta fort blir p.g.a. svårigheten att uppgradera enskilda delar.)

Och det är ett ypperligt tillfälle för er att bygga ihop datorn med er son, tillsammans, som ett litet projekt (Själv hade jag älskat att bygga ihop en dator med mina föräldrar när jag var en liten pojk!).

Det är INTE så svårt som det kan tänkas, och det finns riktigt bra guider på YouTube!

Windows 10 kan du köpa i en datoraffär, eller så köper du en licens på eBay (sök på Windows 10 pro license och sortera efter flest stjärnor) för mindre än en tiondel och laddar ner Windows 10 64-bit från Microsoft och skapar en installationsdisk på ett USB minne.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Svår budget, men hittade den här. ja över budget, Fyndklass 1 och sk "märkesdator".

https://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-gx-781-i5-7400-8gb-...

Fyndklass 1 = Nyskick och ett års garanti och 14 dagars returrätt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Mitt förslag

Även jag kunde inte hålla budget, dock går den att cutta lite med tanke på det är en 8 åring som ska ha den och kan givetvis inte ha krav som en normal sweclocker

Man kan tänkas plocka bort SSD och kanske kan finns det ngn som kan hjälpa till med bygget, det sparar i runda slängar en tusenlapp!

Ingen gpu, jag vet men då detta är en hyffsat ny plattform så kommer den gå att uppgradera några år till med både tuffare cpu/gpu är min tanke. Du kan spela allt på 1080p men kan inte ha allt i ultra och tänker man som 8 bast antagligen nöjer sig med 30/60 fps På det allt nytt full garanti osv.

Betänk i denna build ingår Windows och butik bygnation inom ramen för garanti.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11657086/

Dock så krävs bios update antagligen, vilket är bra att veta om man har tillgång till byggare. Kan vara värt att nämna.

Updatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Även jag kunde inte hålla budget, dock går den att cutta lite med tanke på det är en 8 åring som ska ha den och kan givetvis inte ha krav som en normal sweclocker

...

Great minds think alike!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle nog satsa på detta om det ska köpas med garanti. Billigare än såhär kommer man nog inte undan om man inte ska tumma väldigt mycket på prestandan.

Det enda, vad jag kan se som begränsar detta system är grafikkortet.
Värt att notera är att windows licens inte är med i paketet, men kan köpas på nätet relativt billigt. Sedan är komponenterna inte installerade i chassit, man får således bygga sin dator själv. Vill man inte detta har säkert webhallen någon sorts tjänst för det om man är sugen på att lägga någon hundring till på priset.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Vad jag skulle göra

Hej Jag känner er inte alls. Men när jag läser att en 8 åring har sparat ihop så mycket. Då blir man mycket imponerad.

Önskar jag var sådan när jag var liten.

Tycker ni ska lägga till lite från er föräldrar. Som en belöning för att han har lyckas spara så mycket i den åldern.

Helt otroligt att läsa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Svår budget, men hittade den här. ja över budget, Fyndklass 1 och sk "märkesdator".

https://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-gx-781-i5-7400-8gb-...

Fyndklass 1 = Nyskick och ett års garanti och 14 dagars returrätt.

Acer har jag vänner med dåliga erfarenheter av, då de köpt deras *monster* och inte ens kunnat stoppa i värre GPU för moderkortet inte hade stöd för det och det fanns inga bios uppdateringar, och det är inte så himla länge sedan.

Permalänk
Medlem

Letar man lite så går det att hitta begagnat med. Hjälpte mina småkusiner med just det och lyckades få ihop två helt okej 144 Hz skärmar samt datorer med i7a + gtx 970 respektive något nyare i5a med ett gtx 1060. Tror vi hamnade på ca 7500 totalt per paket med mus och tangentbord där datorn stod för ca 5500. Nu är det lite sent och jag är lite trött så kan ha missat om du skrev något om det, men har ni någon kunnig släkting som kan hjälpa er att kolla på begagnat kan man hitta riktigt bra saker där som kommer stå sig ett tag! Annars får jag tyvärr hålla med föregående talare att det är extremt svårt att få ihop något riktigt bra under ca 7500 nytt.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Var köper man bäst spelen?
Steam är en plattform som används till många spel, som är rekommenderat att köpa ifrån. Steam är ett bibliotek för spel så de spel man köper samlas på sitt egna konto så man enkelt kan byta spel och hitta de man har, det är även lätt att koppla ihop med vänner och chatta.

Jag skulle inte rekommendera att man köper spelen direkt via Steam då de är ökända för att ta helt galna priser på många nyare AAA-spel. Det bästa alternativet är att söka efter spelet på Prisjakt och beställa hem det från den billigaste butiken för att därefter aktivera spelet på Steam.

I stort sett alla spel som säljs i butik idag aktiveras via Steam i alla fall, skillnaden är att man kan spara flera hundra kronor på att köpa det i butik istället för direkt via Steam. Om vi tar Call of Duty som nämndes (BO3 är väl det senaste?) så kostar det €60 på Steam och 165kr via den billigaste aktören listad på Prisjakt.

Edit: WWII är tydligen den senaste delen i serien men samma sak där, €60 på Steam och 250kr på ICA Maxi där man som sagt får en kod för att aktivera spelet via Steam (eller ja, det är väl Blizzard men det går att koppla till Steam).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@huttala: Varifrån har du hämtat priserna/delarna?

@UncleDirty: "Dock så krävs bios update antagligen, vilket är bra att veta om man har tillgång till byggare."
Förlåt okunnigheten men nu blev jag tveksam till att bygga själv... att uppdatera BIOS verkar inte helt simpelt när man googlar, ex BIOS!??? Varför måste just denna uppdateras? Vad händer annars?

Är annars mest inne på förslaget från @UncleDirty. Är det bara att köpa dessa delar och köra igång då? Tänker att jag tar bort montering och windows (låter som att man kan hämta hem enkelt fr ex e-bay) så ska det väl bli en OK burk t grabben!? Bygga ihop det kan säkert bli en spännande aktivitet, eller frustrerande...

TACK alla för mängder av otroligt informativa svar. Vilket engagemang för helt okända människor! Ni är fantastiska!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Även jag kunde inte hålla budget, dock går den att cutta lite med tanke på det är en 8 åring som ska ha den och kan givetvis inte ha krav som en normal sweclocker

Man kan tänkas plocka bort SSD och kanske kan finns det ngn som kan hjälpa till med bygget, det sparar i runda slängar en tusenlapp!

Ingen gpu, jag vet men då detta är en hyffsat ny plattform så kommer den gå att uppgradera några år till med både tuffare cpu/gpu är min tanke. Du kan spela allt på 1080p men kan inte ha allt i ultra och tänker man som 8 bast antagligen nöjer sig med 30/60 fps På det allt nytt full garanti osv.

Betänk i denna build ingår Windows och butik bygnation inom ramen för garanti.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11657086/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11657086/

Dock så krävs bios update antagligen, vilket är bra att veta om man har tillgång till byggare. Kan vara värt att nämna.

Ungefär där jag låg i tanken att ta billigaste chassie, agg 2400g på 350 bräda med 4 minnes slots men var inne på att dumpa 128gb och mekanisk sen köra på en 256 ssd och har varit inne på samma själv och ser på så här

+ man har en bra grund dator som kan byggas på med en stark cpu som faktiskt klarar ett 1080 grafikkort ganska bra och bara ett sånt grafikkort kostar nästan som hela datorn och man får ungefär en i5 8400 fast till mycket bättre pris med mycket bättre inbyggd grafik och kan bygga vidare på datorn några år framåt

- är väll att integrerade grafiken är den bästa man kan få men är inte alls så snabb som ett externt grafikkort och man får köra låga inställningar i tunga spel men ändå prestandan man får är ganska bra ändå

2400g är en jävligt underskattad cpu och med 4 kärnor 8 trådar presterar den ganska likvärdigt med en i7 6700 och är förbannat bra prestanda för 1400kr "finns billigare än inet" och alla ser den som en apu men är en förbannat bra gaming cpu även om man kombinerar med ett bra grafikkort för pengarna och var nära att köpa en själv för nån dag sedan

Edit: när jag ändå skrev så mycket kan jag editera din efter hur jag hade byggt som jag tänkte skippa och köra mer hålla med och ge min syn på det hela
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11657139/

Ska man ha en färdig monterad dator med windows så är det här man lander som bästa alternativ tycker jag för man kan bygga vidare så länge med den prestandan och öka på till 16gb ram när minne är billigare grafikkort när dom är billigare och cpu´n är bra nog att orka driva dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Spara ihop mer pengar eller köp begagnat och hoppas på det bästa. En dator i denna prisklassen kommer inte kunna driva en gamingskärm. Det är att slösa på sparpengarna.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/11259/datorer/komplett-pc/kom...

1500:- över budget, kanske värt det för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

@huttala: Varifrån har du hämtat priserna/delarna?

Det ser ut att vara från Webhallen.

Skrivet av bebbe08:

@UncleDirty: "Dock så krävs bios update antagligen, vilket är bra att veta om man har tillgång till byggare."
Förlåt okunnigheten men nu blev jag tveksam till att bygga själv... att uppdatera BIOS verkar inte helt simpelt när man googlar, ex BIOS!??? Varför måste just denna uppdateras? Vad händer annars?

Det är ingenting att oroa sig för, i de allra flesta fall v behöver man aldrig uppdatera BIOS och skulle man behöva göra det är det väldigt enkelt.

Anledningen till att den kombinationen kräver en BIOS-uppdatering är att processorn är av en nyare generation än moderkortet och att moderkortet inte har stöd för processorn från fabrik. För att kunna använda denna kombination måste man ha en processor ur förra generation (1000-serien) för att kunna utföra uppdateringen och därefter byta till den nya processorn (med undantag för vissa moderkort som kan uppdateras via USB men det brukar oftast bara gälla de dyrare modellerna) vilket krånglar till det lite.

Bortsett från det så hade 2400G en del prestandaproblem och även om det hade fungerat direkt ur kartong så skulle en uppdatering rekommenderas för optimal prestanda. Köper ni datorn monterad behöver ni dock inte tänka på detta utan ni får den levererad uppdaterad, testad och klar, färdig att användas så ja, om ni köper datorn med Windowslicens och montering är det bara att koppla in och börja spela men det försvinner som sagt närmare 2.000kr från budgeten vilket gör väldigt stor skillnad i den här prisklassen.

Ni verkar dock vara inne på att spara in dessa pengar vilket jag verkligen skulle rekommendera om ni har någon som är villig att hjälpa till eller att ni själva är villiga att lära er hur man monterar ihop en dator. Jag har för mig att man kan beställa hem en billig processor ut 1000-serien direkt från AMD för att kunna utföra uppdateringen men vet inte om de fortfarande erbjuder denna tjänst.

Här kan ni kika om det finns någon som kan och vill hjälpa till. Listan är dock inte uppdaterad på länge men förhoppningsvis finns det någon i närheten.

Paketet det länkades till är väldigt prisvärt, det enda jag själv skulle ändra är att ta bort SSDn då jag betvivlar att sonen kommer att bry sig om skillnaden i prestanda vid skrivbordsanvändning och disken är samtidigt för liten för att det ska gå att lagra mer än något enstaka spel på den.

Om ni dessutom sparar in på Windows och montering finns det utrymme för att förbättra andra delar av bygget, t.ex. med ett dedikerat grafikkort eller bättre nätaggregat.

Skrivet av yrfhar:

Vad är det med föräldrar idag? 8 år och Call Of Duty. Panga på bara!

Jag tycker personligen att något år till inte skulle skada innan man spelar dessa spel (trots att ALLA kompisar spelar...) men lägger ingen värdering i det. Är man intresserad finns det en tråd där vi diskuterar just åldersgränser och lämpligheten i att barn spelar denna typ av spel: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1523859-halften-av-alla-...

Fortnite rekommenderas dock, det är väldigt harmlöst med sin tecknade stil och är kul i alla åldrar.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@bebbe08: kinguin.net är en bra sida att handla spel på. det är som ett blocket för spel där det säljs oanvända nycklar som man skriver
in i steam,origin,uplay,blizzard, eller vad det kan vara för klient som spelet ursprungligen är släppt till.
när man handlar där så är det rekommenderat att handla med köparskydd, det är en tjänst man måste lägga till på varje köp.

köparskyddet är vad de låter som, ett skydd så utifall ni skulle fått en felaktik spel nyckel som inte gick aktivera så har ni rätt till hjälp ifrån hemsidans support som för övrigt har 24/7 live chatt support, dock i engelska. skulle nyckeln vara felaktig har man då rätten till en ny fungerande nyckel alternativt pengarna tillbaka.
priset för köparskydd är olika och är baserat på priset av de spelet man köper. det kan vara ifrån nån krona upp till kanske 20kr för köparskydd men de är värt det.

när man har köpt ett spel för klienten steam så inne i klienten så finns det en flik som heter (spel) som kan klickar på sen är ett av alternativen nedanför knappen (aktivera en produkt i steam) där skriver man in sin kod. koden man skriver in är Inklusive " - " tecknena. exempel 12345-12345-12345

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@bebbe08: kinguin.net är en bra sida att handla spel på. det är som ett blocket för spel där det säljs oanvända nycklar som man skriver
in i steam,origin,uplay,blizzard, eller vad det kan vara för klient som spelet ursprungligen är släppt till.
när man handlar där så är det rekommenderat att handla med köparskydd, det är en tjänst man måste lägga till på varje köp.

köparskyddet är vad de låter som, ett skydd så utifall ni skulle fått en felaktik spel nyckel som inte gick aktivera så har ni rätt till hjälp ifrån hemsidans support som för övrigt har 24/7 live chatt support, dock i engelska. skulle nyckeln vara felaktig har man då rätten till en ny fungerande nyckel alternativt pengarna tillbaka.
priset för köparskydd är olika och är baserat på priset av de spelet man köper. det kan vara ifrån nån krona upp till kanske 20kr för köparskydd men de är värt det.

när man har köpt ett spel för klienten steam så inne i klienten så finns det en flik som heter (spel) som kan klickar på sen är ett av alternativen nedanför knappen (aktivera en produkt i steam) där skriver man in sin kod. koden man skriver in är Inklusive " - " tecknena. exempel 12345-12345-12345

Anledningen till ett de erbjuder ett köparskydd är för att en hel del av de produktnycklar som säljs via plattformen är införskaffade på ohederlig väg via bl.a. kreditkortsbedrägerier och att de ens erbjuder ett köparskydd borde hissa varningsflaggorna för de flesta.

Så mycket billigare är det inte och det finns en hel del seriösa återförsäljare av produktnycklar som också har bra priser bl.a. Cdkeys.com och Green Man Gaming. Även dessa inhämtar sina produktnycklar från alternativa kanaler för att pressa priserna (exempelvis billigare länder/regioner) men de är åtminstone inte stulna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

@huttala: Varifrån har du hämtat priserna/delarna?

@UncleDirty: "Dock så krävs bios update antagligen, vilket är bra att veta om man har tillgång till byggare."
Förlåt okunnigheten men nu blev jag tveksam till att bygga själv... att uppdatera BIOS verkar inte helt simpelt när man googlar, ex BIOS!??? Varför måste just denna uppdateras? Vad händer annars?

Är annars mest inne på förslaget från @UncleDirty. Är det bara att köpa dessa delar och köra igång då? Tänker att jag tar bort montering och windows (låter som att man kan hämta hem enkelt fr ex e-bay) så ska det väl bli en OK burk t grabben!? Bygga ihop det kan säkert bli en spännande aktivitet, eller frustrerande...

TACK alla för mängder av otroligt informativa svar. Vilket engagemang för helt okända människor! Ni är fantastiska!

Bios update är igenteligen inget svårt men i detta fall kan det vara en aning krångligt, då moderkortet med stor sannorlikhet inte stöder processorn innan update. Hade man tex låtigt inet ta hand om bygget hade de fixat biffen enkelt.

Kan vara värt o kolla med intet om du tänkt bygga själv eller får hjälp att kolla vad inet ska ha för endast bios update på brädan. De har säkerligen en testbänk och kan fixa det i ett naffs.

Men som jag sade plockar man bort en SSD bara kör mekanisk disk samt monterar själv cirka en tusen lapp i besparing, har man ngn windows liscens eller löser den biten själv med så är det typ runt en tusenlapp till.

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite snabbt i marknaden och såg en bra möjlighet till uppgradering. För ett par hundra kronor extra får ni dubbelt så mycket RAM-minne vilket gör den betydligt mer framtidssäker och säljaren är en välkänd profil här på Sweclockers.

#17472625

Man behöver inte vara orolig för att köpa begagnat RAM då stickorna är väldigt tåliga och det ska mycket till för att de ska förstöras, dessutom är det den del som är absolut enklast att installera själv då man bara trycker dit dem tills det klickar och inga sladdar behövs. Även om ni köper datorn med montering så är det betydligt mer prisvärt med 16GB för 1.300kr jämfört med 8GB för 1.000kr och 8GB börjar även bli aningen klent i en speldator.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Kudos till er 8-åring som har varit flitig med sparandet!

Som någon redan har konstaterat är budgeten rätt så klen för en speldator. Skulle rekommendera att ni kolla på begagnatmarknaden här på Sweclockers.

Även jag har delar över från en gammal burk. En i5 2500k med tillbehör som jag kan slänga iväg för en billig summa. Kan någon här komplettera med en extra ddr3-sticka på 8GB och ett vettigt grafikkort. Då har grabben kvar pengar till kringutrustningen.

Permalänk

Jag har ett chassi (https://www.inet.se/produkt/6911777/aerocool-ds-cube-svart fast svart/vit och med fönstersida) och ett nätaggregat (430W Bronze BeQuiet) liggandes hemma om det är något ni vill ha. Inga high end prylar men skulle kanske kunna göra så att ni kan lägga lite mer pengar på komponenterna.

Värt att nämna är att moderkortet behöver vara mATX i så fall.

Permalänk
Medlem

**bort//Mod**
@bebbe08

tycker det bästa förlaget som getts utifrån vad ni skrivit är denna. Prestandan räcker mer än väl för en 8-åring. windows ingår och ni slipper bygga själva samt har 1 års garanti. den kostar 7500kr så över budget men ni kanske har möjlighet att själva skjuta till mellanskillnaden? blir mycket mer dator för pengarna än de alternativ ni själva hittat inom budget.

https://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-gx-781-i5-7400-8gb-...

OT/Svar på OT borttaget //Mod
Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt förslag, jag lyckades klämma in ett gtx 1060, tot 6562kr så något över budget

https://www.komplett.se/wishlist/shared/9c006150-a046-458e-b3...

MSI B360M Pro-VD, Socket-1151 599,00
Intel Core i3-8100 Processor 1.039,00
Ballistix Sport LT DDR4 8GB 990,00
EVGA 500W PSU 529,00
BitFenix Nova Midi Tower 225,00
Gainward GeForce GTX 1060 3GB 2.590,00
Kingston SSDNOW UV500 240GB 2.5" SSD 590,00

Permalänk
Medlem

Ryzen 2400G, 250GB, 8GB minne
4 809 Kr

Dold text

Från Sweclockers Marknad :
Komplett dator, i5-4690k, GTX 980 Ti
6000 Kr

Speldator, i5 4670K, Radeon R9 280X 3GB
3500 Kr