Permalänk

i7 8700T alternativ

Tjenare.

Jag har tänkt att bygga en ny maskin som primärt kommer att stå som Server hemma. Kommer ha hand om kanske en spel server, plex , övervaknings kameror osv.

Men kommer nog även att kunna vilja spela spel på den vid behov.

Var först inne på spåret på en NUC då de bara drar 15W , men blir begränsad i hur jag kan bygga ut den med t ex hårddiskar.

Funderar nu istället på att bygga en m-itx maskin och såg att Inter har en i7 8700T som bara drar 35W.

Min stora fundering dock. T modellen kostar nästan 1000:- mer än en K modell, och K ger ju ännu mera kraft.

Kan man ta en K som går i 95W och underklocka den eller liknande för att närma sig prestandan i en T både i kraft och W-förbrukning ?

Tack på förhand.
//

Permalänk
Medlem

Vad ska det sitta i för chassi? Finns ju rätt bra kylare även till ITX. Tror inte du kan få ner den till exakt samma. Men borde kunna klocka ner / under volta den en del.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Det kommer att sitta i ett Fractal Core 500 tror jag. Men det är inte värmen som är problemet, för kylare som passar finns det gott om. Det är själva strömförbrukningen jag skulle vilja sänka ner mot 35W som T modellen har. Men känns dumt att betala 1000:- mer än en K om det går att lösa, samt att K ger mig möjligheten att köra på ordentligt om jag skulle vilja det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vanliga icke-K är 65W men klockade nästan exakt samma. Extra 30W till 95W är en säkerhetsmarginal Intel har för K-modellerna. Undervolta och klocka ner till 8700T-hastighet så är du mycket nära T-modellen. Inget annat skiljer om det inte är specialplockade processorer till T-modellerna. För att få ner temperaturen ytterligare delid och använd flytande metall.

Permalänk
Medlem

Om du inte har kylningsproblem och inte kör 100% belastning på CPU konstant så drar en "vanlig" CPU inte direkt mer än en med låg TDP. I idle drar väl en modern CPU några enstaka watt oavsett modell om man har alla power settings korrekt satta.

Tror inte du sparar in något alls i elförbrukning på en med 35W TDP mot en med 65W TDP eller högre då det är max förbrukning vi pratar om, inte konstant förbrukning. (Sen att TDP inte är hur mycket en CPU kan förbruka är en annan diskussion, men man kan få en uppfattning om behövd kylförmåga).