Köpa Samsung EVO SSD... Vilken? 850, 860.. m.m 250gb, 500 gb..

Permalänk
Medlem

Köpa Samsung EVO SSD... Vilken? 850, 860.. m.m 250gb, 500 gb..

Hej!

La ut några inlägg igår om hur jag skulle uppgradera min dator, och flera förslag var att jag skulle köpa en SSD. Många föreslog Samsung EVO, och när jag kollade upp priset och reveiws så blev jag lite lost.. det finns så många!

Så folk säger att en SSD hjälper datorn att starta upp snabbare och program också. Datorn känns snabbare och reagerar snabbare.

Nu är min fråga. Vilken Samsung EVO SSD ska man köpa?
Det finns olika versioner, och jag antar att de nyaste är de bästa, men priset skiljer sig så lite så är det skillnad på dem?

Jag hade tänkt börja med YT och Twitch, och för att lagra videos behövs nog en SSD. 250 GB eller 500 GB?

Billigaste priser
850 - 250 GB: 1000 kr
850 - 500 GB: 1300 kr
860 - 250 GB: 700 kr (Vellinge PC byggare KB, legit?) Övrigt 780 kr
860 - 500 GB: 1200 kr (Vellinge PC byggare KB, legit?) Övrigt 1340 kr

Har jag sökt fel, eller kostar 850 mer än 860?? Är inte 860 en nyare och bättre version?

Finns tidigare versioner också, men inte många butiker har kvar dessa.

Folk sa också att jag ska installera Windows 10 på SSDn, men varför gör man det? Jag har ju redan Windows 10 på datorn..

Permalänk

Det bästa är att köpa 860 då den är nyast och bäst. Sedan tar du den storleken du behöver, skulle själv ha tagit 500gb då man lätt fyller upp en ssd. För att få den bästa prestandan så ska du flytta windows från din hårddisk till ssdn, samsung har ett program för detta. Sedan lägger du autostart program och de program som vill ska ladda fortare på ssdn. videor, dokument etc sparar du på din gamla hårdisk då de man inte märker någon skillnad i kvalite beronde på vilken disk de ligger på. Om du sparar spel på ssdn så kommer du få snabbare laddtider dock fylls ssdn fort då. Hoppas jag har hjälpt dig, du kommer märka en jävla skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@llucass, Man vill ha OS på SSD för att läsa systemfiler snabbare.
Exempelvis att datorn kommer starta snabbare och alla interaktioner du gör i Windows och applikation kommer gå snabbare.

En fördel är också att ha sina mest spelade spel lagrade här då dessa kommer läsa och ladda snabbare vid uppstart/uppdatering/nya instanser.
Videos Behöver inte lagras på en SSD då dessa ligger stilla och inte har behov av att "läsas snabbt".
Tänk också att du behöver ha minst 10% ledigt diskutrymme.

Jag rekommenderar 500GB för att vara på den säkra sidan men vill du spara pengar så låter det som att du klarar dig med 256GB SSD för de viktigaste filerna och resterande på din mekaniska disk.
Vellinge PC byggare är legit och Evo 860 är nyare så kör på den.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit 850 500GB.
Varför?

För 850 är beprövad, är mer än snabb nog (en av de snabbaste tom), och du slipper krångel med liten PC firma. 850 EVO 500GB kan maxa 500MB/s även i TLC läge... så den kan maxa SATA prestanda extremt bra. Och den har bra latens, bra IOPs och fungerar bra i många miljoner maskiner idag.

860 EVO i sig är inte fel, men den är relativt ny, och med SSDer gäller inte regeln, "nyaste är bäst". Tvärt om gäller pålitlig/beprövad är bäst. Och 860 har i SATA nivå inte någon fördel. 860 EVO 500GB kan inte uppehålla full prestanda i TLC läge, utan är beroende på SLC cachen, då den nyare tekniken är billigare, men lite långsammare designad pga större NAND paket.

Varför 500GB vs 250GB... för du kommer sitta där och önska din SSD var större. Det som åldras snabbast på nästan samtliga SSDer är just storleken.... där folk gör klipp på 120/250GB SSD, och sen önskar de hade en 1TB istället när de väl upptäcker hur snabba de är vs en HDD.

Och ja... Lägg OSet på SSDn. Det du vill ha är låga svarstiderna. När du öppnar menyer, startar program, eller Windows ska göra saker... kommer ingen HDD idag ha en chans till vettig prestanda, utan det blir sirap tills det ligger i RAM.
En SSD har i runda slängar 0.1ms svarstid... en HDD har i runda slängar 10-15ms i bästa fall. Så din SSD hinner hämta 100 st små data paket som OSet behöver på samma tid som din HDD hinner hämta en enda... det märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Det bästa är att köpa 860 då den är nyast och bäst. Sedan tar du den storleken du behöver, skulle själv ha tagit 500gb då man lätt fyller upp en ssd. För att få den bästa prestandan så ska du flytta windows från din hårddisk till ssdn, samsung har ett program för detta. Sedan lägger du autostart program och de program som vill ska ladda fortare på ssdn. videor, dokument etc sparar du på din gamla hårdisk då de man inte märker någon skillnad i kvalite beronde på vilken disk de ligger på. Om du sparar spel på ssdn så kommer du få snabbare laddtider dock fylls ssdn fort då. Hoppas jag har hjälpt dig, du kommer märka en jävla skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Lägger jag över alla Program jag vill ha på SSD manuellt, eller händer det automatiskt när jag installerar Windows på den?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle tagit 850 500GB.
Varför?

För 850 är beprövad, är mer än snabb nog (en av de snabbaste tom), och du slipper krångel med liten PC firma. 850 EVO 500GB kan maxa 500MB/s även i TLC läge... så den kan maxa SATA prestanda extremt bra. Och den har bra latens, bra IOPs och fungerar bra i många miljoner maskiner idag.

860 EVO i sig är inte fel, men den är relativt ny, och med SSDer gäller inte regeln, "nyaste är bäst". Tvärt om gäller pålitlig/beprövad är bäst. Och 860 har i SATA nivå inte någon fördel. 860 EVO 500GB kan inte uppehålla full prestanda i TLC läge, utan är beroende på SLC cachen, då den nyare tekniken är billigare, men lite långsammare designad pga större NAND paket.

Varför 500GB vs 250GB... för du kommer sitta där och önska din SSD var större. Det som åldras snabbast på nästan samtliga SSDer är just storleken.... där folk gör klipp på 120/250GB SSD, och sen önskar de hade en 1TB istället när de väl upptäcker hur snabba de är vs en HDD.

Och ja... Lägg OSet på SSDn. Det du vill ha är låga svarstiderna. När du öppnar menyer, startar program, eller Windows ska göra saker... kommer ingen HDD idag ha en chans till vettig prestanda, utan det blir sirap tills det ligger i RAM.
En SSD har i runda slängar 0.1ms svarstid... en HDD har i runda slängar 10-15ms i bästa fall. Så din SSD hinner hämta 100 st små data paket som OSet behöver på samma tid som din HDD hinner hämta en enda... det märks.

Jag ska tänka på det.. men jag tror nog jag väljer 860. Dels för att den har typ samma pris ”billigare” än 850, och dels för att den faktiskt är nyare. 500 GB blir det nog!

Tack så mycket för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

@llucass, Man vill ha OS på SSD för att läsa systemfiler snabbare.
Exempelvis att datorn kommer starta snabbare och alla interaktioner du gör i Windows och applikation kommer gå snabbare.

En fördel är också att ha sina mest spelade spel lagrade här då dessa kommer läsa och ladda snabbare vid uppstart/uppdatering/nya instanser.
Videos Behöver inte lagras på en SSD då dessa ligger stilla och inte har behov av att "läsas snabbt".
Tänk också att du behöver ha minst 10% ledigt diskutrymme.

Jag rekommenderar 500GB för att vara på den säkra sidan men vill du spara pengar så låter det som att du klarar dig med 256GB SSD för de viktigaste filerna och resterande på din mekaniska disk.
Vellinge PC byggare är legit och Evo 860 är nyare så kör på den.

Ok tack så mycket! Jag ska ha mina mest spelade spel på SSDn. Då köper jag nog från Vellinge PC!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan fråga. Redigeringsprogram, och videor jag spelar in när jag spelar eller om jag skulle spara Twitch streams. Ska jag ha allt det på SSDn eller på min hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@llucass, Redigerings/streamingprogram på SSD och spara/exportera videos till mekaniska hårddisken.
Hddn är tillräckligt snabb att skriva till, i den hastighet du sparar filen.

Permalänk
Medlem

Angående installation av Windows 10 - vad har du för licens sedan tidigare? Är det en uppgradering eller en OEM licens? Oavsett bör det kännas av automatiskt om du har en digital licens när du installerar.

Gör i princip så här när du ska installera Windows 10 på din nya SSD:

1) Ladda ner Windows 10 - den version du har nu och licens på, te.x. "Windows 10 Pro svensk"
2) Skapa en bootbar USB med verktyget från MS
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
3) Stäng av datorn, koppla nya SSD på första SATA-porten
4) Dra ur alla andra lagringsenheter tillfälligt, t.ex. dina nuvarande HDD
5) Boota från USB och installera Win10 på ny SSD som är enda enheten nu
6) Få igång Windows och se att det lirar bra
7) Koppla in tidigare borttagna HDD igen på lediga SATA-portar

Blir det problem kan du koppla tillbaks gamla disken och boota från den som primär systempartition.

Permalänk
Medlem

@Fulci:
Bara en fråga, hur tar jag reda på vilken "licens" jag har?

Tack för tipset. Ska följa stegen efter jag köpt SSDn!

Permalänk
Medlem

@llucass:

Högerklicka på Windows-ikonen i nedre vänstra hörnet, klicka på "Kör (Run)", skriv "winver" (utan " ") i det vita fältet och tryck på Enter-tangenten.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@Fulci:
Vad är det här för licens?

Permalänk
Medlem

Windows 10 Home står det i texten i rutan. Senaste versionsnumret är 17134.167

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@llucass När du laddar hem och skapar ett windows installationsmedia på ett USB minne med hjälp av verktyget MediaCreationTool så kommer det att finnas flera versioner av windows på USB minnet och då kan du välja Home under windows installationen på din SSD.

Du behöver ett 8GB eller större USB minne för att skapa ett windows installationsmedia och verktyget hittar du på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

När det är dags för windows installationen på din nya SSD så kan du boota USB minnet genom att trycka på funktionstangenten F8 (gäller för ASUS moderkort) när datorn startar och då får du upp en boot meny där du väljer UEFI USB.

Din dator har troligen redan en digital licens aktivering för Windows 10 Home och då behöver du inte skriva in någon licensnyckel under windows installationen, du kan kolla om det redan finns en digital licens aktivering för gamla (nuvarande) windows genom att klicka på Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering.

Edit: Jag upptäckte din fråga om varför installera windows när du redan har den på hårddisken det beror på att man alltid bör ha windows på snabbaste enheten, man kan klona gamla windows installationen men det blir inte lika bra som en ny och helt ren installation.

Du kan använda både den gamla och den nya windows efter installationen på SSD genom att ändra på boot ordningen i BIOS eller så kan du boota gamla installationen genom att trycka på F8 tangenten, fördelen med detta är att du i lugn och ro kan fixa och ordna nya windows installation som du vill ha den och du kan även hitta och flytta filer från gamla hårddisken genom att boota gamla windows installation.

Jag har kört i flera månader med 2st wndows installationer på 2st SSD och det fungerar utan problem, dessutom kostar det inget extra.

Edit 2: När du bootar SSD så kommer den att ha enhetsbeteckning C: men om du sedan bootar gamla windows installationen så kommer HDD byta enhetsbeteckning till C: och din SSD får annan enhetsbeteckning, det beror på det är alltid partitionen som kör windows som har C:

Visa signatur

janee