Permalänk
Medlem

Slutsatserna vi kan dra är att det är din GPU som flaskar, bara börja titta efter nått nyare!
780ti anser jag vara bäst bang for the buck i ditt fall, inräknat att sälja ditt 680 hade en sådan uppgradering gått på 6-700 kanske.

Att överklocka CPU kan vara riktigt enkelt, jag sitter på likadan CPU som du och allt jag gjorde var att höja max boost/turbo till x42 (alltså 4200 MHz) på samtliga kärnor. Rörde inte volt eller nått annat.
Ska man totalt maxa ut överklockningen blir det såklart mer pill, men som sagt, man kan få en bra förbättring på några minuter.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Hur hög belastning är det av ramminnet?

12-14GB, har 16GB eller finns det något annat sätt att läsa av det?

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Att överklocka CPU kan vara riktigt enkelt, jag sitter på likadan CPU som du och allt jag gjorde var att höja max boost/turbo till x42 (alltså 4200 MHz) på samtliga kärnor. Rörde inte volt eller nått annat.

Gör jag det i BIOS?

Permalänk
Medlem

1. Skaffa bra kylning till din cpu
2. Klocka din cpu till 44 på alla kärnorna.
3. Skaffa ett Nvidia 1070

Där har du en dator som håller ett tag till.

Tänker du steget längre så köper du en kylning som håller för nya system så du kan ha den till nästa uppgradering.

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensMarcus:

12-14GB, har 16GB eller finns det något annat sätt att läsa av det?

Nej ligger det inte på max så är det ju okey och bör vara tillräckligt med det som du har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensMarcus:

Gör jag det i BIOS?

Ja bios/uefi fixar man det i.
Kolla exakt vilket moderkort du har och kolla upp vilken bios-version du har och skriv det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensMarcus:

Provade, vad som händer när jag spelar "aktivt" är att GPU usage maxar ut på 100%. CPU 60-70 på alla cores.
Temp ligger 60-70 på både GPU och CPU.

Ibland får jag en "freeze" när jag swappar mellan aktivt spel, då verkar en spik i CPU usage komma (men inte 100%)

EDIT: om jag bara "idlar" så ligger GPU usage på 75% ca

Har flera vänner som får lagg när de alt-tabbar dibbe, både på Intel och Ryzen sidan och fläskiga gpus som 1080Ti osv, komm med ngn patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

680 ligger i prestanda kring 1050ti plus minus
Skickades från m.sweclockers.com

När har du helt fel. GTX 1060 har ungefär dubbelt så bra prestanda jämfört med GTX 680. Och det ifall 2GB grafikminne räcker till. När det inte räcker till så är det enormt mycket större skillnad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Ja bios/uefi fixar man det i.
Kolla exakt vilket moderkort du har och kolla upp vilken bios-version du har och skriv det här.

I BIOS står detg ASUS UEFI Bios Utility
P8277-V PRO
BIOS Version: 1206

Allt står just nu på "auto" under advanced vad det gäller klockning, så vitt jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

När har du helt fel. GTX 1060 har ungefär dubbelt så bra prestanda jämfört med GTX 680. Och det ifall 2GB grafikminne räcker till. När det inte räcker till så är det enormt mycket större skillnad.

Jag skrev 1050ti som du själv citerade och jag lämnade även en video som jämförde dessa två.
Det jag skrev var att 680 presterar i runda slängar som ett 1050ti.

1050ti vs 960
https://m.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-1050-...

960 vs 680
https://m.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-asu...

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

1. Skaffa bra kylning till din cpu
2. Klocka din cpu till 44 på alla kärnorna.
3. Skaffa ett Nvidia 1070

Där har du en dator som håller ett tag till.

Tänker du steget längre så köper du en kylning som håller för nya system så du kan ha den till nästa uppgradering.

Vad har du för nätaggregat?

Följer denna plan, har överklockat nu och allt är stablit (har kylning som skall palla för det enligt de jag köpte datorn av) - CPU temp typ samma som innan överklockning.

Cooler tror jag är: Phanteks CPU-Cooler
Nätagg skall också vara något monster, hade 5 års garranti och det pajade för 1 år sen och fick då ett nytt "värre" - Hittar inte just nu vilket det är och pallar inte skruva
Borde jag kolla det innan jag köper nytt grafikkort?

Annars om datorn är stabil till i em tänkte jag köpa ett kort då och se om det fixar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JensMarcus:

Följer denna plan, har överklockat nu och allt är stablit (har kylning som skall palla för det enligt de jag köpte datorn av) - CPU temp typ samma som innan överklockning.

Cooler tror jag är: Phanteks CPU-Cooler
Nätagg skall också vara något monster, hade 5 års garranti och det pajade för 1 år sen och fick då ett nytt "värre" - Hittar inte just nu vilket det är och pallar inte skruva
Borde jag kolla det innan jag köper nytt grafikkort?

Annars om datorn är stabil till i em tänkte jag köpa ett kort då och se om det fixar sig

Osannolikt att cpu är stabil på 44x med stock volt. Ladda ner prime95/ibt och kör ett stresstest, håll koll på temps/vcore med exempelvis hwmonitor/cpu-z.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Osannolikt att cpu är stabil på 44x med stock volt. Ladda ner prime95/ibt och kör ett stresstest, håll koll på temps/vcore med exempelvis hwmonitor/cpu-z.

Jo, antingen fuckade jag videokort install - eller så är min 44x inte stabil - har stängt av all överklocking nu för att kolla att mitt nya video kort är ok.

Permalänk
Medlem

@Elektron: Det ändrar inte på det faktum att GTX 1060 (som föreslagits) skulle vara en stor uppgradering från GTX 680.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p