Samsung konstruerar den första funktionella LPDDR5-kretsen

Permalänk
Melding Plague

Samsung konstruerar den första funktionella LPDDR5-kretsen

Högre densitet, lägre strömförbrukning och snabbare hastigheter är att vänta vid skiftet till DDR5-minnen. Nu färdigställer Samsung den första strömsnåla LPDDR5-kretsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir en ddr5 plattform när det finns tillgängligt. Ddr3 är ju lite gammalt nu

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kakan86:

Blir en ddr5 plattform när det finns tillgängligt. Ddr3 är ju lite gammalt nu

Jag är sugen på ny processor nästa år i och med Ryzen 3000-serien, men problemet är att man då investerar i en DDR4-plattform i en tid då DDR5 i allra högsta grad börjar bli aktuellt.

AMD har tidigare sagt att man inte kommer byta ut AM4 förrän DDR5 eller PCI Express 4.0 lanseras skarpt, varav båda är nära förestående! Det ska bli intressant att se när första DDR5-plattformen kommer

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Dom måste planera in "översvämningen" för alla minnen innan den lanseras, klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ännu en sån där sak som får uppgradering att kännas tråkig och först är tanken ryzen men skulle haft b450 sen är minnen och grafikkort så jävla dyr att det inte är värt det och ddr5 under nästa år då känns ddr4 både dyrt och värdelöst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Kommer bli dyrt då Samsung tillsammans med SK Hynix och Infineon ingår i en kartell med olaglig prisfixering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag är sugen på ny processor nästa år i och med Ryzen 3000-serien, men problemet är att man då investerar i en DDR4-plattform i en tid då DDR5 i allra högsta grad börjar bli aktuellt.

AMD har tidigare sagt att man inte kommer byta ut AM4 förrän DDR5 eller PCI Express 4.0 lanseras skarpt, varav båda är nära förestående! Det ska bli intressant att se när första DDR5-plattformen kommer

Steget från DDR2->DDR3 och DDR3->DDR4 har väl inte inneburit en direkt prestandavinst i början? Utan det är snarare så att det växt över tid på stationära datorer.

Jag hade nog inte hängt upp mig för mycket på det där vid köp av en stationär dator.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Steget från DDR2->DDR3 och DDR3->DDR4 har väl inte inneburit en direkt prestandavinst i början? Utan det är snarare så att det växt över tid på stationära datorer.

Jag hade nog inte hängt upp mig för mycket på det där vid köp av en stationär dator.

Det handlar inte enbart om prestandavinst utan även om att om man köper en DDR4 baserad dator nu och vill köpa ny CPU om nått år måste man ha nya minnen men om man skaffar DDR5 när det är nytt kan man byte ut CPU och moderkort men behålla minnena för billigare uppgradering nästa gång.

Jag skulle nog ha uppgraderat om jag inte behövde byta mina DDR3 minnen. Minnen är ju dyra numera. Inte som förr. Vem minns Penny Arcades skämt om att hitta RAM minnen i flingpaket för de var så billiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FredrikMH:

Steget från DDR2->DDR3 och DDR3->DDR4 har väl inte inneburit en direkt prestandavinst i början? Utan det är snarare så att det växt över tid på stationära datorer.

Jag hade nog inte hängt upp mig för mycket på det där vid köp av en stationär dator.

Precis! Just därför man vill byta minnestyp så sällan som möjligt tänker jag, skönt att slippa köpa nya minnen om man exempelvis byter processor

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Känns som att det skulle bli en stor uppgradering om man skaffar ny dator om ett par år.
Har idag en Haswell
Gå från 4 kärnor till 8
DDR3 till DDR5
Hårdvarufixar för meltdown spectre etc
Åtminstone något högre IPC
Högre frekvenser

Kan bli ett nytt grafikkort innan dess om antingen Navi blir bra eller om Nvidia kommer ut med något nytt.
Hade tänkt att köpa Pascal (GTX 1000 serien) men priserna drog iväg mer än jag räknat med.
Även om priserna går ner när det inte är lika stort tryck efter grafikkort till mining så känns det inte lika kul att köpa Pascal när korten är mer än 2 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag är sugen på ny processor nästa år i och med Ryzen 3000-serien, men problemet är att man då investerar i en DDR4-plattform i en tid då DDR5 i allra högsta grad börjar bli aktuellt.

AMD har tidigare sagt att man inte kommer byta ut AM4 förrän DDR5 eller PCI Express 4.0 lanseras skarpt, varav båda är nära förestående! Det ska bli intressant att se när första DDR5-plattformen kommer

Siktar du på AM5

AM4 - DDR4
AM3 - DDR3
AM2 - DDR2

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om de fortsätter sina priskarteller med DDR5 eller om det blir billigare. Minnespriserna är sjuka just nu.

Skrivet av GuessWho:

Känns som att det skulle bli en stor uppgradering om man skaffar ny dator om ett par år.
Har idag en Haswell
Gå från 4 kärnor till 8
DDR3 till DDR5
Hårdvarufixar för meltdown spectre etc
Åtminstone något högre IPC
Högre frekvenser

Kan bli ett nytt grafikkort innan dess om antingen Navi blir bra eller om Nvidia kommer ut med något nytt.
Hade tänkt att köpa Pascal (GTX 1000 serien) men priserna drog iväg mer än jag räknat med.
Även om priserna går ner när det inte är lika stort tryck efter grafikkort till mining så känns det inte lika kul att köpa Pascal när korten är mer än 2 år gamla.

Jag är ganska säker att Cannon Lake kommer vara bra mycket snabbare än din Haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag är sugen på ny processor nästa år i och med Ryzen 3000-serien, men problemet är att man då investerar i en DDR4-plattform i en tid då DDR5 i allra högsta grad börjar bli aktuellt.

AMD har tidigare sagt att man inte kommer byta ut AM4 förrän DDR5 eller PCI Express 4.0 lanseras skarpt, varav båda är nära förestående! Det ska bli intressant att se när första DDR5-plattformen kommer

Har folk ens sett någon påtagligt skillnad i prestanda med DDR4 ?

Men ja, jag hoppas också jag kan stå ut tills nästa år. Nya grafikkort ute, förhoppningsvis nya processorer. osm du säger med pci express 4,eller 5 som ska komma 2019. Kan ju hoppas på next gen e.gpu för alla som är into that under 2019-2020.

Permalänk
Medlem

Det verkar ändå som att priserna för DDR4, om än väldigt sakta, sjunker efter kartelldomen.

DDR4 lär inte vara några problem att satsa på i några år till, för allt som oftast brukar inte en helt ny minnesgeneration (DDR5) erbjuda så mycket vinster över den äldre generationen, till en början.

Har för mig att det t.o.m. finns DDR3 minnen som skall klara upp till 2800MHz (XMP)
I dagsläget sitter väl många med DDR4 på 2400-2600MHz.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bengt-Arne:

Siktar du på AM5

AM4 - DDR4
AM3 - DDR3
AM2 - DDR2

Skrivet av Monarchy:

Har folk ens sett någon påtagligt skillnad i prestanda med DDR4 ?

Men ja, jag hoppas också jag kan stå ut tills nästa år. Nya grafikkort ute, förhoppningsvis nya processorer. osm du säger med pci express 4,eller 5 som ska komma 2019. Kan ju hoppas på next gen e.gpu för alla som är into that under 2019-2020.

Plattformen eller den lilla prestandapåverkan minnen kan ha spelar ingen större roll för mig, vill bara kunna byta moderkort eller processor utan att behöva byta minnen också! Det finns liksom ingen poäng till att man gör det, annat än att plattformen kräver nya minnen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Plattformen eller den lilla prestandapåverkan minnen kan ha spelar ingen större roll för mig, vill bara kunna byta moderkort eller processor utan att behöva byta minnen också! Det finns liksom ingen poäng till att man gör det, annat än att plattformen kräver nya minnen.

Har varit även min tanke, men får nog erkänna att det blivit en sanning med modifikation.
När det är dax så gäller nästa minnes standard, är bara att konstatera...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!