Letar efter en 8pin till 2x6pin PCIe kabel

Permalänk

Letar efter en 8pin till 2x6pin PCIe kabel

^

Har hittat en på ebay (med skitlång leveranstid) men har inte haft någon tur i svenska affärer.

Om ni kan hitta någon europeisk/nordisk affär som säljer denna kabel så vore jag evigt tacksam!!!

Permalänk

finns en anledning till att dessa säljs i europa.

de klarar troligen inte isolationstestet då en ensam 8pin klarar inte samma maxbelastningen som 2st 6pin kontakter tillsammans ska klara har jag för mig.

vilket gör att 8 pin kontaktens maxbelastning kommer överskridas och riskera smälta eller kortslutas kanske t.om. börja brinna om det vill sig illa.

anledningen att man använder 2 st 6pin kablar är för att dela upp belastningen på fler kablar vilket på denna typen av adapter kringgås.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Antar att jag måste köpa en ny psu då.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Finns annars molex varianten Adapter 2x4 pins 12V till 6 pins PCIe
https://www.inet.se/produkt/8600923/adapter-2x4-pins-12v-till...

Permalänk
Medlem

Är det den här adaptern

DeLOCK adapterkabel, 6-pin PCI-Express till 2x8-pin PCI-Express, 0,3m
https://www.nordicbox.se/datortillbehor/datordelar/interna-ka...

Edit: Såg att den är från 6-pin och inte 8-pin

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

har för mig att en 6-pin är på 75watt och en 8pin klarar upp till 150watt. Så jag vet inte riktigt vad ni pratar om.

Om jag inte misstolkar och någon försöker konvertera från 6-pin till 8-pin? Det kan jag säga redan nu att det går EJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygren100:

^

Har hittat en på ebay (med skitlång leveranstid) men har inte haft någon tur i svenska affärer.

Om ni kan hitta någon europeisk/nordisk affär som säljer denna kabel så vore jag evigt tacksam!!!

Handlar frekvent från ebay. Leverans brukar vara runt 1v förutsatt att Postnord inte meckar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

har för mig att en 6-pin är på 75watt och en 8pin klarar upp till 150watt. Så jag vet inte riktigt vad ni pratar om.

Om jag inte misstolkar och någon försöker konvertera från 6-pin till 8-pin? Det kan jag säga redan nu att det går EJ

Jo precis, det borde alltså inte vara några problem.
I så fall är ju denna värre: https://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jo precis, det borde alltså inte vara några problem.
I så fall är ju denna värre: https://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-p...

Dendär kommer försöka suga 150watt från en kabel på nätagget som är specifierat på 75watt. Det lär inte gå bra. Det funkar givetvis om det är lägre strömförbrukning på kortet. Typ ett strypt 1080. Sen lär det också variera beroende på vilket nätaggregat det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Dendär kommer försöka suga 150watt från en kabel på nätagget som är specifierat på 75watt. Det lär inte gå bra. Det funkar givetvis om det är lägre strömförbrukning på kortet. Typ ett strypt 1080. Sen lär det också variera beroende på vilket nätaggregat det är

Kan ju vara ett äldre nätaggregat som har två st 6 pin på samma kabel vilket även det ger 150w. Men man bör kolla lite extra noga innan man börjar köra med adaptrar som dessa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det funkar bra att konvertera 6-pin -> 8-pin också om det inte är en fjuttgammal 6-pinare med bara 2-ledare. Många 6-pins leder på tre pins och har då samma rating som 8n (150w).

Gör en egen kabel. Det är svinenkelt. Ful eller finversion väljer du själv
Om du bor i Stockholm så kan jag göra en åt dig.