Raid degraded, en volym har delat sig till två?

Permalänk
Medlem

Raid degraded, en volym har delat sig till två?

Jag har två identiska hårddiskar på 1.5 tb som jag kört som en raid 1/speglade. Men sedan en tid har Intel-programvaran i Windows klagat, och en hårddisk hade försvunnit. Efter att ha plockat isär och testat hårddiskarna var för sig så fungerar båda, det verkar vara ett glapp med strömkabeln bara som gjorde att en försvann. Men nu visas båda hårddiskarna som varsin raid och båda är defekta då de saknar den andra hårddisken
I boot ser det ut såhär:
https://i.imgur.com/yzutuaR.jpg

Och i Windows visas två volymer/arrays, båda med en hårddisk och en saknad.

Hur kan det ha blivit så? Testat flytta om nu och testat olika sataportar men jag ger nästan upp. Måste hårddiskarna vara i samma portar exakt som när jag skapade raiden?

Permalänk
Medlem

Min andra raid med två 3tb fungerar utmärkt, oavsett vilka sataportar som används. Det visas som en volume, och två pshyical devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Jag har två identiska hårddiskar på 1.5 tb som jag kört som en raid 1/speglade. Men sedan en tid har Intel-programvaran i Windows klagat, och en hårddisk hade försvunnit. Efter att ha plockat isär och testat hårddiskarna var för sig så fungerar båda, det verkar vara ett glapp med strömkabeln bara som gjorde att en försvann. Men nu visas båda hårddiskarna som varsin raid och båda är defekta då de saknar den andra hårddisken
I boot ser det ut såhär:
https://i.imgur.com/yzutuaR.jpg

Och i Windows visas två volymer/arrays, båda med en hårddisk och en saknad.

Hur kan det ha blivit så? Testat flytta om nu och testat olika sataportar men jag ger nästan upp. Måste hårddiskarna vara i samma portar exakt som när jag skapade raiden?

Tyvärr är det sånt här man får räkna med när man kör inbyggd raid på moderkorten i konsumentprylar. Jag hade tagit den disken med nyast information på och kopierat över allt/backup till en 3:e disk/NAS. Sedan gjort om allt igen och kopierat tillbaka allt. Risken e att du kommer förlora all data ev få den data som är gammal överskriven på den med nyare. Beroende på hur lång tid det är i mellan dem så tappar du kanske viktig data. Kan finnas raidkontrollers som kräver att du har dem i exakt samma uttag. Så om möjligt fortsätt med det.
Vill du fortfarande pilla så ta den med nyast info och starta datorn. Fungerar det? Bra koppla då in den andra, i valfri dator, och formatera den, ta bort filsystemet. Koppla sedan in den i din dator och kör igång en rebuild av allt. Kommer troligen ta en stund med den inbyggda kontrollern. Med tid kan vi prata uppåt dagar med den datamängden. Så TA BACKUP innan du fortsätter.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du har hamnat i en sk 'write hole' situation där båda volymerna inte längre är lika pga. av ditt strömglapp på ena disken, och logiken kan inte avgöra vilken av diskarna som är den rätta i RAID-systemet, inte heller om filerna som ligger på disken är kompletta (det är därför som man har checksummekoll på både metadata och data i filsystem som btrfs och zfs för att kunna se om en fil blev färdigskriven eller inte pga. strömglappet etc. - det har _inte_ NTFS någon koll på och har du inte gjort sha256-checksummor på alla dina filer mha. 3'-part program så har du inte en aning om filerna på disken är kompletta eller är trasiga en bit in på filkroppen - det enda du kan anta är att disken som inte har haft strömglappen förmodligen har dom mest korrekta filerna...)

Logiken på kortet/OS har behändigt nog löst konflikten genom i denna situation betraktar båda diskarna som varsina RAID1 med en saknad disk så att du som admin kan kolla vilken av diskarna som är senast uppdaterad, mest rätt eller ger möjlighet att rädda ut data på båda diskarna.

Innan du gör något alls så bör du göra backup på innehållet i helst båda diskarna innan du med de olika verktygen du har för raidsystemet bestämmer vilken disk som är 'master' och vilken som skall tömmas och synkas om från början.

Enklast är kanske att bara skriva början av disken med osäker innehåll (dvs disken som glappade på matningen) med några MByte nollor så att disken sedan uppfattas som en ny disk och synkningen med den kvarvarande disken i RAID1 startar automatiskt.

dock det viktigaste är att du har backup på allt viktigt innan du börja med RAID-systemet för att synka ihop diskarna igen...