Google Pay på väg till Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jan 2015

Google Pay på väg till Sverige.

Appen laddades ned på Apkmirror. Den går redan att starta i Sverige (till skillnad från förut). Men fick precis detta (se bilder). Att Nordeas avtal är där betyder att de redan ha jobbat med Google. Annars skulle den inte vara där. Förut fick jag vara en ruta som sa att kortet inte var kompatibelt. Inte längre.

Anledningen till att jag fortfarande inte kommer hela vägen fram är nog för att Nordea inte har aktiverat det helt än. Den vill troligtvis få ut marknadsföring först. Detta gäller även Google tror jag.

Iallafall. Kommer troligen ganska snart.

https://photos.app.goo.gl/5FXUV5Pb24ZtpMoG8

Lade till bilder
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Undrar hur många år det kommer ta med tanke på att Apple pay fortfarande bara stöds av Nordea
Samsung pay är ju 100 gånger bättre än så länge eftersom det stöds av fler banker.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jan 2015

@Nivity:

Hur länge tills vad? Att Nordea släpper det? Jag tror väldigt snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranemo
Registrerad
Feb 2014

Har inte släppts till danske bank ännu (tro de eller ej..., men dem är väl alltid 10 år efter.)

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4790 | CRYORIG H7 QUAD LUMI | MSI GTX 1070 | Msi Z87-G45 | Corsair 16 GB | Fractal R4 | 1 TB WD Blue + 850 Evo 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Jag har inte sett en enda butik som stödjer Apple Pay. Dessutom stödjer Apple Pay endast Nordea. Inte konstigt väldigt få använder Apple Pay.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Cooling23:

Jag har inte sett en enda butik som stödjer Apple Pay. Dessutom stödjer Apple Pay endast Nordea. Inte konstigt väldigt få använder Apple Pay.

Det har du nog, troligen vet du (och för all del de i butiken) inte om det bara.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av alvarlagerlof:

@Nivity:

Hur länge tills vad? Att Nordea släpper det? Jag tror väldigt snart.

Att fler banker än Nordea faktiskt stödjer det.
Apple pay har ju varit ett episkt misslyckande i Sverige.

Bara Samsung pay som är vettigt här.

Så, kommer Google pay vara lika värdelöst som Apple pay tro.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Cooling23:

Nästan alla butiker som har kontaktlösa betalningar har också stöd för Apple Pay. Däremot så är det väldigt få som har det just av den anledning som du anger, att det bara finns hos Nordea. Det ska dock ändå sägas att även St1 har detta. För mig som vägrar ha Nordea som bank så blev St1 ett värdigt alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Man måste ju tyvärr ändå gå runt med plånboken i och med att Gpay bara stödjer nyare terminaler.

Under tiden då jag hade en Samsungmobil så funkade i stort sett alla köp förutom på vissa bensinstationer. Då kunde man gå runt utan plånboken nästan alltid förutom när man körde bil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av D3str0yer:

Man måste ju tyvärr ändå gå runt med plånboken i och med att Gpay bara stödjer nyare terminaler.

Under tiden då jag hade en Samsungmobil så funkade i stort sett alla köp förutom på vissa bensinstationer. Då kunde man gå runt utan plånboken nästan alltid förutom när man körde bil.

Kanske det, men ju fler som använder det destå större tryck blir det på affärer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Kör personligen Glaze - det fungerar där NFC fungerar. Men Samsung Pay verkar smidigast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Cooling23:

Alla butiker som har en korterminal kan köra Apple-pay. Butiken behöver inte göra något för att det ska fungera.
Det fungerar precis samma som med Samsung pay.
Kortterminalen behöver inte ens vara klar för NFC för att det ska fungera. Du kan köra payfuktionerna via magnetläsaren på kortterminalen.
Så alla kortterminaler som är 5 år eller mindre har stöd för detta, och eftersom exeplevis Xenta terminalen blev EOL 2017 så har de flesta butiker en nyare terminal än 5 år.

Processor: Intel Core i7 3970X 4.6GHz Moderkort: ASUS P9X79 Deluxe Grafikkort: 2xGeForce GTX1080 8Gb Nätaggregat: Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum HDD: 1 Intel 910 PCIe 800GB, RAID1 2xSSD OCZ Vertex 3 480GB,Chassi: Antec Performance One P280 XL-ATX Super Ram: HyperX 64GB DDR3 PC3-19200 2400MHzSkärm: Asus 3X28" PB287QNAS: Qsnap Linksys 12TBHTPC: Intel NUC & Zotac UH65

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

@Reaverinc: För att Apple Pay ska fungera så behöver kortterminalen ha stöd för NFC. Så det stämmer inte att alla butiker som har en kortterminal kan köra Apple Pay..

Dator: NZXT H440 Red, Asus Z97-A, Intel i7-4790K, be quiet! Dark Rock Pro 3, ASUS HD6970 DCII, Intel 730 - 240GB, Corsair HX750
Laptop: MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2010

@gneken:
I stand corrected...
Såg nu att en iphone inte är utrustad med MST-teknologi, vilket samsungs telefoner är, vilket
gör att de inte kan simulera magnetfält.

Processor: Intel Core i7 3970X 4.6GHz Moderkort: ASUS P9X79 Deluxe Grafikkort: 2xGeForce GTX1080 8Gb Nätaggregat: Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum HDD: 1 Intel 910 PCIe 800GB, RAID1 2xSSD OCZ Vertex 3 480GB,Chassi: Antec Performance One P280 XL-ATX Super Ram: HyperX 64GB DDR3 PC3-19200 2400MHzSkärm: Asus 3X28" PB287QNAS: Qsnap Linksys 12TBHTPC: Intel NUC & Zotac UH65

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Reaverinc:

Alla butiker som har en korterminal kan köra Apple-pay. Butiken behöver inte göra något för att det ska fungera.
Det fungerar precis samma som med Samsung pay.
Kortterminalen behöver inte ens vara klar för NFC för att det ska fungera. Du kan köra payfuktionerna via magnetläsaren på kortterminalen.
Så alla kortterminaler som är 5 år eller mindre har stöd för detta, och eftersom exeplevis Xenta terminalen blev EOL 2017 så har de flesta butiker en nyare terminal än 5 år.

Tack för infot. Det visste jag inte. Som sagt synd att bara Nordea funkar på Apple Pay.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Cooling23:

Tack för infot. Det visste jag inte. Som sagt synd att bara Nordea funkar på Apple Pay.

Fel info. Apple har inte MST-emulering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Okt 2010

Jag antar att Google Pay i likhet med Samsung Pay är svårt att köra på rootade telefoner? Står just och funderar på att roota min S7 men har inte bestämt mig om jag behöver Pay-lösningar än.

GA-P55-USB3 Core i7 870, HD7750 silent + 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, Liteon ihbs112 BR, OSX High Sierra, Win 10, Linux Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Pirum:

Jag antar att Google Pay i likhet med Samsung Pay är svårt att köra på rootade telefoner? Står just och funderar på att roota min S7 men har inte bestämt mig om jag behöver Pay-lösningar än.

Inte svårt. Mer typ omöjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Pirum:

Nä, det är hur lätt som helst att göra Google Pay med en rootad telefon. Så länge man inte har en Samsung.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016

Jag har en pixel enhet och har appen har haft den från start, när man söker efter bonus program, och presentkort så är det inte en enda butik som är svenskt listad där, så frågan är ju egentligen hur nära lanseringen är även om appen är helt på svenska, så har inte en enda bonus program eller presentkort företag ens börjat lägga till sig så det finns en bas redo och klar inför en eventuell lasering.

Men å andra sidan kan den kanske släppas tillsammans med Google Assistans och att programen redan är registrerad men listas inte fören de släpps.

Just nu kan man bara hitta typ amerikanska bonus program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av UMJ:

Jag har en pixel enhet och har appen har haft den från start, när man söker efter bonus program, och presentkort så är det inte en enda butik som är svenskt listad där, så frågan är ju egentligen hur nära lanseringen är även om appen är helt på svenska, så har inte en enda bonus program eller presentkort företag ens börjat lägga till sig så det finns en bas redo och klar inför en eventuell lasering.

Men å andra sidan kan den kanske släppas tillsammans med Google Assistans och att programen redan är registrerad men listas inte fören de släpps.

Just nu kan man bara hitta typ amerikanska bonus program.

De kommer troligtvis inte släppas med Google Assistant.

Notera att det finns en hel den bonusprogram som är tyska och t.wx polska också. Svenska program kommer förmodligen inte synas tills de lanserar här. De jobbar säkert med butiker nu dock. Bara inte att de visar det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016

De kommer troligtvis inte släppas med Google Assistant.

Notera att det finns en hel den bonusprogram som är tyska och t.wx polska också. Svenska program kommer förmodligen inte synas tills de lanserar här. De jobbar säkert med butiker nu dock. Bara inte att de visar det.

För Google Assistans appen har ju Pay tabben, är därför jag misstänker att det kan komma tillsammans, men kan så klart komma i efterhand också även om tabben för Pay finns där. Och Köp historiken och liknade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av UMJ:

För Google Assistans appen har ju Pay tabben, är därför jag misstänker att det kan komma tillsammans, men kan så klart komma i efterhand också även om tabben för Pay finns där. Och Köp historiken och liknade.

Tabben? Google Pay brukar inte lanseras med möjlighet att skicka pengar till folk, så jag ser inte varför det skulle vara lönsamt för dem att lansera båda samtidigt. Dessutom skulle Medis inte gilla att skriva om två olika saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Cooling23:

Alla butiker med NFC ska väl funka med Apple Pay?

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016

Tabben? Google Pay brukar inte lanseras med möjlighet att skicka pengar till folk, så jag ser inte varför det skulle vara lönsamt för dem att lansera båda samtidigt. Dessutom skulle Medis inte gilla att skriva om två olika saker.

Menar så klart fliken i assistans, fast å andra sidan kan det ju vara någon bugg bara som gör att den visas.

Skrivet av Cenorida:

Alla butiker med NFC ska väl funka med Apple Pay?

Alla butiker som har NFC och du har ett Nordea kort det är bara nordea som stöder Apple Pay, medans ännu fler banker stöder Samsung Pay.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007

Ser inte riktigt vad Gpay har att ge efter att man prövat Samsung pay, så otroligt bekvämt att det fungerar verkligen överallt. Tror nog att jag kommer behöva köpa en samsung klocka om jag köper en pixel 3 tilll hösten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av UMJ:

Menar så klart fliken i assistans, fast å andra sidan kan det ju vara någon bugg bara som gör att den visas.

Alla butiker som har NFC och du har ett Nordea kort det är bara nordea som stöder Apple Pay, medans ännu fler banker stöder Samsung Pay.

Vilken flik!? Dessutom kommer den definitivt inte heta assistans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Blomkungen:

Ser inte riktigt vad Gpay har att ge efter att man prövat Samsung pay, så otroligt bekvämt att det fungerar verkligen överallt. Tror nog att jag kommer behöva köpa en samsung klocka om jag köper en pixel 3 tilll hösten.

Samma här..
Jag har sneglat på Huawei igen efter ha gått från dem till Samsung. Men använder nästan bara Samsung pay numera. Tror det blir svårt att gå ifrån.

Använder dessutom nästan enbart MST tekniken då den alltid fungerar.
NFC kan vara struligt ibland, tycker jag.. Kan därför inte tänka mig att förlita sig på något annat som ex. Google pay eller Apple pay som enbart kör NFC(?).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016

Vilken flik!? Dessutom kommer den definitivt inte heta assistans.

När jag klickar på köp så öppnas Google Pay idag på min enhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Blomkungen:

Kommer Google med något som funkar på alla telefonmärken och med motsvarande stöd hos bankerna tar de nog en bra bit av kakan direkt.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop