FläktClockers: hur håller ni era hem svalna i hettan?

Permalänk
Medlem

Min AC gjorde inte susen så jag köpte mig en större låda och ska göra lite modifieringar så luften stannar längre i lådan och blir svalare

Permalänk

Testade just att koppla en 14-tums IndustrialPPC-fläkt till ett 9v-batteri, funkar förvånansvärt bra, men jag får nog leta reda på någon lämplig nätadapter för batteriet borde inte räcka så länge. Bra med lite svalka för jag har 30 grader i datorrummet

Tillägg: Jag provade med en 12 v nätadapter, dock blev luftströmmen så kraftig att fläkten välte och ett blad slog i något och flög av.
Jag hade fler likadana fläktar men version 2 får fläktfilter som skydd...

Permalänk
Medlem

Måste igen rekommendera Biltemas solfilm. Var inne nyss och lämnade tillbaka den som bara släpper igenom 5% eftersom den på 10% var helt perfekt. Gick ut igen med två stycken på 10% under armen.

Inte lika effektiva att ta bort värmen som en AC men har andra fördelar. Kan nu kolla film och sitta och spela utan att dra ner rullgardinen och kunna se ut. Tror också det hjälper mot solblekta möbler.

Repris: https://youtu.be/12Al0CKbzJM

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med min gamla AC, den blåser på ganska rejält med 15-gradig luft, och jag lyckades hitta en bra 3 meter lång frånluftsslang på Biltema, men problemet är att temperaturen sjunker väldigt långsamt och stannar vid 23 grader i rummet, man kan känna att marken runt om ACn blir varm och att det liksom strålar lite värme runt om röret där bak, även fast det är fast tejpat med silvertejp. (Krävdes enorma mängder silvertejp efter som limmet på silvertejp inte riktigt klarar av värme...)

Behöver jag isolera slangen bättre (som är kopplat till ett ventilationshål som går direkt ut)
eller vad är det som kan vara fel?

Rummet är ca 30m2

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Måste igen rekommendera Biltemas solfilm. Var inne nyss och lämnade tillbaka den som bara släpper igenom 5% eftersom den på 10% var helt perfekt. Gick ut igen med två stycken på 10% under armen.

Inte lika effektiva att ta bort värmen som en AC men har andra fördelar. Kan nu kolla film och sitta och spela utan att dra ner rullgardinen och kunna se ut. Tror också det hjälper mot solblekta möbler.

Repris: https://youtu.be/12Al0CKbzJM

Solfilm är inte alls dumt. En låg men i alla fall några procent av värmestrålningen torde fås väck. Bra tips!
(Edit: Efter lite googlande ser jag att det finns med mycket hög procent reducering av värmestrålning)

Gav personligen upp alla försök att installera någon form av AC i min hyreslägenhet eftersom ingreppet skulle bli för stort om önskat resultat var någonting som faktiskt fungerade (som husägare vore det inget tvek), och kapitulerade till en rejäl takfläkt som ser till att luften i alla fall får rörelse i lägenheten med effekten att det upplevs behagligare. Det går fint att sova osv nu i alla fall.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Hedersmedlem

Blev lite desperat igår natt så fick bygga ihop en egen fläktmojäng

1 st. kamerastativ (utan kamera!)
Buntband ad libitum
Reglerbar strömförsörjning (§1.5-12v)
1 st. Cooler master 230mm fläkt

Skrivet av Chromatic:

Behöver lite hjälp med min gamla AC, den blåser på ganska rejält med 15-gradig luft, och jag lyckades hitta en bra 3 meter lång frånluftsslang på Biltema, men problemet är att temperaturen sjunker väldigt långsamt och stannar vid 23 grader i rummet, man kan känna att marken runt om ACn blir varm och att det liksom strålar lite värme runt om röret där bak, även fast det är fast tejpat med silvertejp. (Krävdes enorma mängder silvertejp efter som limmet på silvertejp inte riktigt klarar av värme...)

Behöver jag isolera slangen bättre (som är kopplat till ett ventilationshål som går direkt ut)
eller vad är det som kan vara fel?

Rummet är ca 30m2

Det går inte att använda en slangklämma modell större istället för silvertejp?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ställer in AC:en på 16 grader, problemet blir bara att man sitter och fryser när det är ca 30 grader ute ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Japp, den stod på gården när jag kom hem från jobbet. Skickades igår eftermiddag enligt amazon så jag är mycket nöjd med leveranstiden. Däremot var paketeringen under all kritik, kan vara det värsta jag sett/fått. Det fanns inte ens någon botten på paketet. Dessutom stod den helt öppet på gården så vem som helst hade kunnat knalla in och stulit den. (Finns många ställen att enkelt gömma den bakom). Men som tur är verkar innehållet och ACn vara hel, inga synliga fel. Ska låta den stå 24h innan jag testar den, som rekommenderats i tråden.

Bilder, precis som jag fick det.

Återkom gärna med en uppdatering när du testkört den. Alltid vaksam när det gäller Amazon och priset känns lite för lågt för att jag skall känna mig trygg, men lite för högt för att jag skall chansa på att få hem något jag ändå inte blir nöjd med i slutändan.

Nu är ju inte mitt behov lika desperat eftersom jag har 80 meter till närmsta badstege och kan somna i de mest gräsliga förhållanden. Däremot är man ju ett lik när man vaknar i en 35-gradig kuvös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Behöver lite hjälp med min gamla AC, den blåser på ganska rejält med 15-gradig luft, och jag lyckades hitta en bra 3 meter lång frånluftsslang på Biltema, men problemet är att temperaturen sjunker väldigt långsamt och stannar vid 23 grader i rummet, man kan känna att marken runt om ACn blir varm och att det liksom strålar lite värme runt om röret där bak, även fast det är fast tejpat med silvertejp. (Krävdes enorma mängder silvertejp efter som limmet på silvertejp inte riktigt klarar av värme...)

Behöver jag isolera slangen bättre (som är kopplat till ett ventilationshål som går direkt ut)
eller vad är det som kan vara fel?

Rummet är ca 30m2

Om inte portabla AC:n är enorm i kapacitet så kommer du inte att kunna kyla ned till 20 grader fast allt är 30 grader runt om, du kanske kan kapa 3-5 grader eller så - det är dock viktiga grader när man har passerat 29 grader C och speciellt när luften börja vara odrägligt varm och fuktig.

På 30 golvkvadrat och förutom vad förbruknings-elen avger i dina apparater (minimera så mycket du kan) så har du ganska mycket ytor i väggar och golv/tak som trycker in värme och du kommer inte att få någon enastående kyla förrän de anslutna rummen på andra sidan väggarna och ovanpå/under också kyls med egna aggregat...

Här har det för en gång skull regnat ackompanjerat med en åsk-fyrverkeri som jag inte hört eller sett på typ 10 år, temperaturen ute var nu runt 24 grader C runt 18-tiden med det är precis lika odrägligt varmt som innan för nu är luftfuktigheten närmare 100% Rh i stället... och det AC nu får hjälpa med är att avfukta luften och den delen drar mycket kylkapacitet vilket gör att den kännbara kylan ur maskinen kanske inte är så imponerade längre...

Byt plastslangen mot utdragbara blanka aluminium-rör istället - då minskar du värmestrålningen avsevärt då aluminium inte har någon märkbar IR-strålning trots att slangen/röret är riktigt het - jag uppfattar inte att konvektionen runt rören är så stor bit värmemässigt med dom här slangarna medans IR-strålning från plastslangar stör definitivt. Skall man isolera för samma förbättring som från plaströr övergång till aluminiumrör så pratar vi närmare dm-tjock isolering...

möjligen skulle det fungera med blank inner-aluminiumrör - isolering - blank ytteraluminiumrör - det finns sådan för spisventilation (skall klara en brand) och inkoppling som skorstensrör för öppen spis och kaminer men kostar ett arm och ett ben att köpa...

---

När det gäller kyla och AC så behöver man alltid dubbel så mycket som man tror - tror man att det räcker med 3 kW så behöver man i verkligehten 6 kW...

Permalänk
Medlem

Experimenterar lite med att bygga en primitiv Swamp Cooler, hink med fuktig handduk i botten, frysklampar, fläkt i toppen som blåser in och två rör ut för kall luft att blåsa ut ur. Med en fetare fläkt hade den nog faktiskt kunnat leverera lite kyla i ett mindre rum. Långt ifrån effektiv, men vad gör man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Återkom gärna med en uppdatering när du testkört den. Alltid vaksam när det gäller Amazon och priset känns lite för lågt för att jag skall känna mig trygg, men lite för högt för att jag skall chansa på att få hem något jag ändå inte blir nöjd med i slutändan.

Nu är ju inte mitt behov lika desperat eftersom jag har 80 meter till närmsta badstege och kan somna i de mest gräsliga förhållanden. Däremot är man ju ett lik när man vaknar i en 35-gradig kuvös.

Jag har testat den i 2 dagar nu, fungerar hur bra som helst. Kyler på bra och den verkar inte ha fått några skador från leveransen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Kör en fläkt på fönsterbrädan för att få in kalluft på kvällen.

Dock funderar jag på vilket håll man ska ha fläkten för att få bäst effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag har testat den i 2 dagar nu, fungerar hur bra som helst. Kyler på bra och den verkar inte ha fått några skador från leveransen.

Härligt att höra att din enhet fungerar bra!

Min enhet har också fungerat bra men det senaste dygnet har jag märkt av en svårdefinerad lukt. Lite rädd för att något ska vara bränt - det är inte en solklar bränd lukt men det finns lite inslag av bränt. Lukten kommer på i stort sett direkt när enheten startas men blir inte så mycket värre över tid. Råden man får vid googling är att stänga av enheten och få den reparerad vid bränd lukt. Vad säger ni Swecare? Om det är något som överhettar borde ju lukten progressivt bli värre ju längre enheten på men så är inte riktigt fallet. Kan det vara någon kondensator som gått sönder?

Permalänk
Medlem

Har antagligen funnit orsaken. Upptäckte att ACn drog luft från kakelugnen/skorstenen. Borde insett det tidigare.. skönt att det inte verkar vara fel på ACn iaf

Permalänk
Medlem

Att få bakdrag i icke uppvärmda skorstenar sommartid har ju hänt förr, speciellt när temperaturen utomhus i perioder kan vara varmare än inomhus - har det väl börjat så tendera det att fortsätta tills man vänder det med en brasa eller liknande som värmer stocken lite grand.

kör man portabel AC med slang ut så måste man släppa in luften någonstans - annars kan man få verkan som du råkat ut för...

---

När folk kastar ut sina oljepannor mm. och ersätter med L/L-värmepump eller jord/bergvärme så slutar husets lunga/skorstensstocken att fungera som ventilationsfläkt och det kan bli problematiskt om man inte ser upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

https://www.amazon.de/Klimager%C3%A4t-01799-Dolceclima-Entfeu...

Har denna en sedvanlig slang som ska ut genom fönster?

Vad tusan... satt hemma hela dagen igår och väntade på denna, helt plötsligt på ups spårning ser jag att chauffören försökt ta kontakt, men dom hade inte ringt... kanske ringt på dörren? Men då måste han bara touchat ringklockan, för den hörs över hela lägenheten ju
Dom skulle leverera idag innan dagens slut kom vi överens om när jag ringde... hade ju varit bra att få reda på ungefärlig tid... hade jag ju kunnat hänga med resten av familjen till stranden... tar ju bara 10min att cykla dit... :/
Ser nu efter jag beställt att det inte är en tank för kondensen, kommer det droppa kondens ner på grannens fönster nu från slangen som ska hängas ut nu? hehehe

Räcker 9000BTU för ca 26kvm, och dörren stängd, och ganska bra tätat i balkongdörren? Har mörkläggningsgardiner som räcker ända ner till golvet + mörkläggningsrullgardin... så får aläppa in ljus från ett andra fönster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vad tusan... satt hemma hela dagen igår och väntade på denna, helt plötsligt på ups spårning ser jag att chauffören försökt ta kontakt, men dom hade inte ringt... kanske ringt på dörren? Men då måste han bara touchat ringklockan, för den hörs över hela lägenheten ju
Dom skulle leverera idag innan dagens slut kom vi överens om när jag ringde... hade ju varit bra att få reda på ungefärlig tid... hade jag ju kunnat hänga med resten av familjen till stranden... tar ju bara 10min att cykla dit... :/
Ser nu efter jag beställt att det inte är en tank för kondensen, kommer det droppa kondens ner på grannens fönster nu från slangen som ska hängas ut nu? hehehe

Räcker 9000BTU för ca 26kvm, och dörren stängd, och ganska bra tätat i balkongdörren? Har mörkläggningsgardiner som räcker ända ner till golvet + mörkläggningsrullgardin... så får aläppa in ljus från ett andra fönster...

Typiskt UPS, hatar att få leverans med dem. Sist kom de faktiskt men då hade jag ringt på morgonen och frågat "Har ni allt ni behöver för att leverera? För normalt brukar ni säga att jag inte är hemma trots att jag är det".

Jag kör 12 000 BTU i min lägenhet med öppna dörrar till stora delar av den, det är ca 50-55 kvadrat med 3 meter i tak som kyls och håller en rätt okej nivå ändå, typ runt 24 grader i rummen som den inte står i. Men det beror nog mycket på hur det ser ut i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Typiskt UPS, hatar att få leverans med dem. Sist kom de faktiskt men då hade jag ringt på morgonen och frågat "Har ni allt ni behöver för att leverera? För normalt brukar ni säga att jag inte är hemma trots att jag är det".

Jag kör 12 000 BTU i min lägenhet med öppna dörrar till stora delar av den, det är ca 50-55 kvadrat med 3 meter i tak som kyls och håller en rätt okej nivå ändå, typ runt 24 grader i rummen som den inte står i. Men det beror nog mycket på hur det ser ut i övrigt.

Ja... tom postnord ringer ju när dom är på väg, köpte ny TV, och en partycooler innan VM... fick telefonsamtal en kvart innan dom levererade...
Ja... då borde den ju räcka till v-rummet... egentligen är den mest som en "reserv", ifall vår 13-14 portabla AC går sönder som vi har i sovrummet... skulle inte klara mig utan den på sommaren!
Förutom förra sommaren... då va den nog på max 4-5 nätter sammanlagt...

Edit: Nån som har tips på hur man kan täta när slangen måste gå ut genom balkongdörren? Måste ju dra för mörkläggningsgardiner+ rullgardin för det ska täcka någorlunda, dom brukar jag använda när det vankas film på projjen annars... blir ju så jäkla mörkt, plus inte helt tätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag har testat den i 2 dagar nu, fungerar hur bra som helst. Kyler på bra och den verkar inte ha fått några skador från leveransen.

Gick in för att beställa nu, men avstod p.g.a. "usually ships within 1 to 2 months".

Standard Shipping : get it on Aug 25 - Sep 28
Expedited Delivery : get it on Aug 22 - Sep 19

I september räknar jag med att vi har i varje fall något kallare temperaturer, framförallt lite mer vind som kan få fart på tvärdraget. Men det kommer ju fler tillfällen. Om inte annat skulle den kunna gå på avfuktning när man inte behöver den som AC... men 1 månads leveranstid känns inte särskilt kul.

Permalänk
Medlem

Jag flyttade ner en madrass i källaren till senaste natt. Inte så mycket lägre temperatur en ½ meter upp men betonggolvet är betydligt svalare. Svettades inte i alla fall när jag vaknade.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man använder avfuktningsläget på en portabel AC, med eller utan slang?

Jag har tappat bort min manual, men när man läser på andra ACs så står det något i stil med:

"Observera: När avfuktningsläget är valt skall den
varma luften blåsas ut i det rum som skallavfuktas."

Måste jag alltså koppla loss slangen då? (Blir jobbigt att ta bort all silvertejp xD)

Permalänk
Medlem

Ja ni ... vem har ljugit för er och sagt att vårt hem är svalt?
Om vi utgår från att temperaturgivaren på Vardagsrumsväggen stämmer så har vi mellan 30-38c och ofta upp till 58% luftfuktighet. Detta mätt till och från nu under den här sommaren. Vårt bästa försvar är att dra ner persiennerna, och öppna fönster om det är svalare ute, och ha en oscillerande golvfläkt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Bor i lägenhet med ca 30 grader som lägst inomhus. Kör två fläktar, en vid datorn (typ vanlig bordsfläkt som roterar åt olika håll) och en vid sängen som är en usb fläkt från Deltaco (FT-758). Vanligtvis är detta en godtagbar kombination, men nu under natten till idag så var det så förjordat varmt att fläktarna var meningslösa.. Var inte under 23 grader på hela natten utomhus, med riktigt fuktig luft.. Jag lär få äta upp det här, men jag längtar fan efter höst/vinter just nu

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Bor i lägenhet med ca 30 grader som lägst inomhus. Kör två fläktar, en vid datorn (typ vanlig bordsfläkt som roterar åt olika håll) och en vid sängen som är en usb fläkt från Deltaco (FT-758). Vanligtvis är detta en godtagbar kombination, men nu under natten till idag så var det så förjordat varmt att fläktarna var meningslösa.. Var inte under 23 grader på hela natten utomhus, med riktigt fuktig luft.. Jag lär få äta upp det här, men jag längtar fan efter höst/vinter just nu

Jag föredrar värme 7 dagar i veckan framför mörker nästan dygnet runt.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rxd6Bx/50-gradig-varme-k...

Huga vad hemsk, längtar till tv, film och spel hösten.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Gick in för att beställa nu, men avstod p.g.a. "usually ships within 1 to 2 months".

Standard Shipping : get it on Aug 25 - Sep 28
Expedited Delivery : get it on Aug 22 - Sep 19

I september räknar jag med att vi har i varje fall något kallare temperaturer, framförallt lite mer vind som kan få fart på tvärdraget. Men det kommer ju fler tillfällen. Om inte annat skulle den kunna gå på avfuktning när man inte behöver den som AC... men 1 månads leveranstid känns inte särskilt kul.

Ja dagen efter beställningen såg jag att det stod det, lite skillnad mot min leveranstid på mindre än en dag. Jag kanske köpte den sista dom hade på lager.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Har luftvärmepump men den klarar inte kyla hela huset så nu har jag avgränsat en mindre del och fått mig några kylrum.

Tre spikar för att hänga upp presenningen samt ett par till bubbelplastingången.

Pumpen klarar numera hålla temperaturen utan problem.

Ställer man en hink under kondensslangen får man även extra vatten till växter eller fågelbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

När folk kastar ut sina oljepannor mm. och ersätter med L/L-värmepump eller jord/bergvärme så slutar husets lunga/skorstensstocken att fungera som ventilationsfläkt och det kan bli problematiskt om man inte ser upp...

Så är det men glömmer ibland att elda ändå sedan vi skaffade LL pump. Nu har jag också värmepatron som hjälper till och den är kopplad så att värmeslingan går genom skorstenen. Bra för inomhusluften att elda lite för kråkorna?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Då var det dags för lite värme igen efter två dagars frysande. Skulle väll bli över 30 grader imorgon och idag är det bara 26.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hm, funderade på att göra en ny tråd, men denna tråd är lite för bra för att inte återuppliva. Massa bra tips och lösningar ju!

I vilket fall. Nu börjar det bli dags att förbereda inför värme igen, särskilt om arbete hemifrån ska fortsätta under våren/sommaren.

Tänkte att jag ska slå till på en ordentlig golvfläkt. Tyvärr är detta en etta med rätt kasst luftflöde. Men om jag låter en fläkt med högt luftflöde stå i ett hörn, kanske det går blir bättre.

Har i huvudsak använt super-budget fläktar. Tänk typ 199kr på Jula, en sådan har jag här nu.

Är inte helt lätt att jämföra tekniska detaljer, men watt-antal verkar vara standard. Julafläkten ligger på 50w.
Har ni erfarenhet av dyrare/starkare fläktar?
T.ex. hos Amazon finns Rowenta VU5640 (700kr, prissänkt från ~1000kr), den ligger på 70w.
Sedan finns även fläktar i över 1000kr-klassen.

Är det skillnad på upplevd mängd luftflöde i de olika prisklasserna, eller handlar det mer om design, hållbarhet och praktiska funktioner?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?