Tyst svalt budgetsystem redo för VR uppgradering om ett år eller två.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Tyst svalt budgetsystem redo för VR uppgradering om ett år eller två.

Hej! Snubblat runt på Prisjakt som en drucken elefant och kom fram till följande lista.

ÖVERGRIPANDE TANKAR:

- Rimligt kompakt formfaktor utan att offra ventilation för att få det tyst och svalt. Kommer inte att ge mig på vattenkylning eller vilja peta in mer än en extra SSD framöver vad jag kan se.

- Vill lägga mig på prisvärd nivå prestandamässigt, men utan att offra uppgraderingsmöjligheter - inklusive VR när jag känner att hemsystemen stabiliserats där jag känner att det är värt att satsa. Om ett-två år kanske?

- Räknar med att detta då kommer att kräva uppgradering av CPU/RAM/GPU men vill inte låsa in mig i någon äldre standard som försvårar uppgradering när det är dax.

- Målet är minimalt ljud i idle och god ventilation vid load = semi passiv GPU och PSU + PWM fläktkontroller för temperaturstyrning (helst från Win). Rätt tänkt? Något mer? MoBo som gör detta bra och enkelt premieras!

- Allt annat lika minimalt med bling. Inga fönster, gärna chassi som inte släpper ut ljus i onödan, gärna komponenter som inte lyser och har sig i onödan.

- Har Samsung EVO 850 250GB SSD + Win 10 Home från annan burk jag plockar med för nu.

- Har extern HDD för data. Vill max kunna klämma in en extra drive för lagring i burken framöver.

FRÅGESTÄLLNINGAR:

- Kan jag köra enklare MoBo? Behöver eg inte WiFi på en stationär eller både DP och HDMI (om inte för VR + skärm i framtiden då...hm..). Har svårt att avgöra vilka detaljer som är avgörande gällande socket/minneshastigehter etc.

- Nån poäng att hoppa upp till full ATX budgetmässigt eller av andra skäl? Föredrar en mindre burk så länge inte ventilation blir lidande.

- Prisvärdast processor? Eller overkill med tanke på att det lär vara rätt lätt användning som gäller fram till VR-day? Alternativ?

- Rätt RAM? Gå ned till 1x8GB och dubbla (eller mer) vid senare uppgradering?

- Köra billigare Cooler Master Hyper 212 Evo CPU kylare?

- Vettigt grafikkort? Eller hoppa ned ytterligare i pris och prestanda nu i väntan på VR? Kommer knappast spela mer än casual innan dess, men onödigt skimpa om det handlar om marginella prisskillnader.

- Alternativt skippa diskret GPU helt nu och vänta på prissänkningar om/när mining-crachen kommer snart? Hm, låter ju som en no branier - eller? ;p

- Behöver jag byta/köpa till fläkt/ar med mitt mål att få till bra ventilation tyst - AKA stora hjul på låga varvtal? Vad?

- Detta bygge bör vara relativt enkelt gissar jag? Kan få hjälp av folk med koll. Men visst, OM pris är bra hos någon leverantör som bygger också, så visst.

- Annat jag inte vet att jag inte vet? ^^

Tack på förhand!

/N

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

PS. Några fler tillbehör som behövs för monteringa av CPU-kylare etc? Vad? DS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2012

Du kan spara flera hundralappar om du köper moderkortet som fyndvara från CDON(1299:-), den är praktiskt sett orörd. Dock så får du 1 års garanti men troligtvis 3 år genom tillverkarna. Du borde klara dig med mATX, de extra PCIe kommer säkerligen ligga oanvänd som med majoriteten av datoranvändare, om inte du har planer.

https://cdon.se/hemelektronik/asus-rog-strix-z370-g-gaming-so...

Moderkortet kommer tydligen enligt rykten att supporta nya 9000-serien från Intel med 8 kärnor som kommer släppas snart. De ska även skippa på Intels TIM(Thermal Interface Material) vilket kommer ge mycket bättre temperaturer. Allt detta är rykten som sagt.

Om du klarar dig med en enklare processor kan du gå på en i3-8100 tills de nya processorerna kommer ut från Intel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281463
Dessa RAM är mycket mer prisvänligare utan stor prestandaförlust.

Kör på en CM Hyper 212 EVO för tillfället då jag antar att du inte kommer använda dig av kylprestandan från Noctuan.

Angående grafikkortet beror på vad du själv tänker använda datorn till. Använder du VR för tillfället
och tänker hoppa på nästa generation eller planerar du att köpa det först om några år? Grafikkorten kommer likt processorn att släppas snart så lika gärna vänta ut det, att betala 3000kr för två år gammal grafikkort känns surt när man vet vad som väntar runt hörnan. Jag hade själv gått på iGPU och väntat på Nvidias nästa generation.

Ja, om du premierar tyst och sval dator så föredras alltid bättre fläktar som man köper separat. De kostar en rejäl kosing. Chassit får plats med 4st 140mm och 6st 120mm men det räcker med att köpa några få då datorn inte kommer generera mycket värme med tanke på din användning.

Du får alltid med tillbehören till kylaren förutom en skruvmejsel som de flesta brukar ha ofta och det borde räcka till att bygga ihop hela datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Version 2.

Ok, efter samråd med bakjour tänker jag att det är risk för att det blir uppgradering av hela MoBo/CPU/RAM/GPU-paketet när det är dax att VR-anpassa.

Version 2 tar hänsyn till detta, det faktum att jag knappast lär spela mer än casual innan dess, samt att Cooler Master CPU-kylaren ska ha lägre lägsta ljudnivå än Noctuan.

Ah, simultant svar ser jag! Tack Zapa för bra synpunkter!

Gällande VR: Lekande med kamrats Vive dödade 3D-spel på platt skärm för mig. Väntar dock på att teknologin mognar - och bra motion kontroller - innan jag är redo slå till själv. Alltså modesta behov i dagsläget (ingen 3D gaming, videoredigering etc).

Vilka fläktar i vilken config skulle man peta in för att få systemet RIKTIGT tyst - ffa vid låg/normal belastning?
Är fett lättstörd. Vid film/spel dock ok med lite högre ljud.

PS. Tänker att ett enklare MoBo borde funka? Verkar dock som att Prisjakt är slarviga med 1151 vs 1151-2.
Någon som har förslag? Möjlighet att koppla tillräckligt med fläktar och styra alla eftertemp (med PWM vad jag förstått?) HÖG prio! DS

Klumpeduns.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Överväger du B360M-A så vore kanske B360M-Plus aktuellt. Jag har inte koll på skillnaderna men Komplett kör kampanj (t.o.m. 22/7) på den senare vilket innebär att du sparar 120 kr mot det förstnämnda.

/ Stefan Nilsson | Skriver om foto på omDigitalkameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@ducedo: Tack! Kollar upp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

En vänlig själ på Kompletts kundtjänst sa initialt att Cooler Master Hyper 212 Evo kylaren inte skulle funka till socket 1151-2, men hittade sedan denna tråd som han tolkad som att de ska funka. Någon som kan bekräfta detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2012

Enligt vad jag har sett på nätet borde den funka. Du borde byta ner till en icke-K modell på processorn eftersom att den inte kan överklockas med moderkortet.

När det gäller fläktar så släppte Noctua deras efterlängtade fläkt nyligen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4814030

Ett stort pris men klart bästa fläkt som pengar kan få tag på.

https://i.imgur.com/eZ5XAqS.png