Macbook Pro med Coffee Lake nedklockas – föregångaren presterar bättre

Permalänk
Medlem

Det verkar som det skulle kunna vara VRM överhettning som sker. I och med Apples flytt till T2 chip för SMC så verkar det som att processorns power limit är släppt helt fri och det är därför den kan dra så mycket.

Man kan sätta en manuell power limit på 45W för 15" och då blir frekvenserna mycket bättre och resultatet bättre. Temperaturerna när de testat det indikerar även att det verkar finns utrymme för högre power limit. Dock skulle ju Apple kunna göra som de tidigare gjort där processorn har en högre power limit i början för att sedan dra ned den, det skulle göra att man kan ha kvar de höga boost frekvenserna för de korta vardagsbehoven.

Fläkten har också rapporterats som att vara tystare vid samma belastning jämfört med förra årets dator av en del testare.

Nu återstår att se hur Apple går vidare med detta, men det verkar som att de kan sätta samma styrning av power limit som tidigare samt justera fläktkurvan med mjukvara för att lösa detta iaf.

Permalänk

@Szajda:

Jag är väldigt nöjd med min Mac Pro från 2010 som jag uppgraderat lite (se signatur). Stabil som
berget och känns fortfarande snabb for det jag gör med den. Men den släpptes under Steve Jobs tid. Vi får väl se (nästa år) vad en ny Mac Pro under Cook kommer ge.

On topic:
Som en del varit inne på – ju mer jag tänker på det desto mer osannolikt låter det att Apple medvetet skulle släppa en dator med ny CPU som under belastning ger lägre prestanda än förra generationen och tro att ingen skulle reagera.

Med det inte menat att jag tycker deras desig och kylningslösning är optimal. Kanske är de för tunna för sitt ändamål. Eller så handlar det om en avvägning mellan lätt och tunn och prestanda. Men kan tycka en tjockare o tyngre som inte klockar ned lika mycket borde finnas att välja på för de som vill det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@kruppin:

Det som spårar ur är att du får det att låta som de problem du tar upp är generella problem som i princip alla maskiner från Apple lider av. Jag tycker det är rätt att ifrågasätta och kritisera det där med kylpasta och att Apples enheter kanske är för slimmade för ändamålet om de inte klarar att kyla komponenterna ordentligt vid långvarig belastning, men att det är så vanligt med att tangentbord och GPU:er går sönder är inget jag känner igen från över 15 års arbete med Apple-produkter som support- och drifttekniker.

Modellerna från 2010 (långt ifrån alla) hade problem med GPU:erna (bekräftat fel från Nvidia som även drabbade andra tillverkare och lede till förlängd garanti från Apple). Även andra modeller har haft GPU-problem som lett till förlängd garanti, men det har knappast handlat om en särskilt stor andel av totala antalet maskiner där ute.

Har även haft en hel del med bärbara från Dell att göra och de har varit många hårdvarustrul där med som krävt samtal till Dells support och utbyte av moderkort m.m.

Tänker lite på en här på SweC som verkade mena att det var vanligt att batteriet på iPhone kunde fatta eld trots att set bara rapporterats på ett fåtal enheter av alla de miljoner som finns där ute. Samma sak där med iPhone 6 (har en sådan själv som är 3,5 år gammal nu och har använts dagligen) – knappast särskilt vanligt att de böjdes. Klart om de utsattes för mycket kraft så lunde det ske, framförallt på stora plus-modellerna, men att de skulle vara särskilt klena är en överdrift.

Apple gör absolut fel emellanåt, men det finns också mycket onyanserad kritik baserad på okunskap och förutfattade meningar.

Det där med fingeravtryckssensorn var väl en säkerhetsrisk? Jag känner inte till bakgrunden till att touch-skärmar som är icke-original slutade funka, men det är väl inte helt ovanligt att tillverkare rekommenderar originaldelar vid utbyte? Att det kom en patch efter en månad är väl inte så hemskt? Känner som sagt inte till bakgrunden till det, men det gör du? Illvilja från Apples sida?

Vill avsluta med att jag själv har Apple-produkter från olika årgångar och alla fungerar överlag väl. Tycker framförallt om deras Mac Pro-torn från innan ”svarta soptunnan”. Gedigna maskiner som fortfarande är mycket kapabla och uppgraderingsbara (se dator i signatur).

Sju år gammal artikel: https://www.pcworld.com/article/244419/laptop_reliability_and...

Kanske sämre nu?

Nej, inte alla såklart, men alldeles för många mot vad som är normalt. Det har ju varit någon slags förlängd garanti på typ alla macbooks sen ganska långt tillbaka. Och sen gör de så mycket konstiga saker, tex de med gpu problem, istället för fixa problemet så får man tillbaka ett likadant moderkort som de bara bakat i ugn typ, trasigt igen efter kort tid. Samma får du ifall du hade behövt betala för denna reparation, du får aldrig ett nytt moderkort fastän de kan ta ut sådana hutlösa priser.

Att batterier brinner i iphone är dock inget vanligt (sen beror det väl på vad man menar med vanligt), med att 6+ lätt böjs är absolut sant, och även om de inte skulle böjas så mycket så skärmen spricker kan det vara tillräckligt för att lcd-kontrollerns pins lossnar och man får problem med linjer i skärmen eller liknande istället. De flesta har ju dock skal, och då är det klart den inte böjs lika lätt. Har en vän med vanliga 6, hade skal sen början och var inte böjd alls, och sen nyligen tog han bort skalet och inom en vecka så är den märkbart böjd. Och 6+ är ju väldigt mycket enklare att böja. Och nej, man ska inte behöva ha skal på telefonen för den inte ska böjas...

Ja, Apple gör absolut fel, med det jag stör mig mest på är att Apple-fans aldrig kan erkänna för sig själva att det faktiskt är fel, utan då är det istället de som håller den fel eller använder den på fel sätt, eller som nu, den är inte gjord för videoredigering.
Kunde inte sagt det bättre själv: https://www.youtube.com/watch?v=_hYHwkIuEMo
Och många vanliga fel som händer Applegrejer: https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
Men visst, andra gör också mycket fel, det säger jag inte emot, men då andra gör fel är deras användare direkt och säger emot till skillnad mot apples kunder. Sen är ju Apple också dyrare än andra, så man förväntar sig ju också lite mer kvalité än en billig Acer liksom..

Och nej, det där med touchid är inte pga säkerhet, för det funkade ju x antal månader innan en viss update, och kom igång igen efter ett x antal månader. Minns inte exakt, ganska långe iaf. I slutändan var det kod från produktions som kommit med i release, för att låsa telefon ifall det är något hårdvaran som inte är rätt, så den inte går genom qc.. Och ja, klart alla tillverkare rekommenderar originaldelar, men problemet med Apple är ju att de inte tillhandhåller delar, utan man är tvingad köpa icke-original eller plockade från fungerande telefoner. Apple låter inte ens deras service-partners har delar i lager, utan får bara beställa när de tagit isär och skickar tillbaka trasiga delarna, annars får man böter. Men ja, vad anledning är till att de gjorde så icke-original slutade funka är det ingen som vet, men låter ju inte alls omöjligt det är för att folk ska bli mindre sugna gå till annat än apple original-service.

Och till sist har ju Apple mycket äckliga saker för sig annars med, tex nu slutat betala qualcomm, för de är för dyra och ändå fortsätter sälja telefoner (de ville ha några procent av tillverkningspriset på telefonen, för den använder 4g som de har utvecklat och har patent till). Det säger Apple, haha, som tar ut 10% av försäljningspriset för man ska få MFI.. Tex att Apple bara har kanske max 30% av telefonmarknanden så får de ändå över 90% av all förtjänst inom den marknaden. Helt sinnessjukt.

Nåja, Apple har gjort mycket bra med, så det är inte bara skit. Och det är bra du är nöjd. Själv klarar jag inte av macos. Linux och windows räcker bra åt mig.

Permalänk
Medlem

Nämen, som det ser ut är det inte bara att cpun blir varm, utan det är att VRM blir för varma för de inte klarar av att ge tillräckligt med ström till cpun, så det är mycket därför den klockar ner så mycket. Säkert samma strömförsörjning som till gamla och de hoppades på bästa känns det ju som. Wow. Bra jobbat Apple.

Permalänk
Medlem

Apple har släppt en uppdatering för att åtgärda problemet:

https://sixcolors.com/post/2018/07/apple-releases-software-fi...

Om det fungerar lär vi snart få veta, eftersom halva Internet just nu verkar ha ögonen på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar fungera mer eller mindre lika bra som de power limit låsningarna som gjordes tidigare, i var fall på i9an.

Min i5a jag fick idag fungerar iaf riktigt bra och den verkar prestera riktigt bra. Imorn kommer eGPUn för att testa det lite med ett 1080.

Permalänk

@kruppin:

Är ute och tältar så skriver eventuellt ett svar längre fram, men är rätt övertygad om att ifall du trivs i Windows och Linux så kan du trivas i MacOS också och kanske se att det t.o.m. finns vissa (användargränssnittsmässiga) fördelar med MacOS, liksom det finns vissa sådana även i Windows och Linux kontra MacOS. Allt beroende på hur man jobbar/vad man vill göra med datorn.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

@Aktsu: Kul! Berätta gärna hur det går.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av mpat:

Apple har släppt en uppdatering för att åtgärda problemet:

https://sixcolors.com/post/2018/07/apple-releases-software-fi...

Om det fungerar lär vi snart få veta, eftersom halva Internet just nu verkar ha ögonen på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och halva internet drar också som vanligt en massa förhastade slutsatser innan man känner till helheten/detaljerna.

Apple says it contacted Lee within 48 hours after he published his video, working with him to replicate his workflow. Apple eventually set up a system with a similar workflow, applied the fix, and both the 15-inch and 13-inch models then matched Apple's advertised performance rates.

While there were many theories as to what was causing the throttling, Apple has discovered that there was a missing digital key in the firmware that impacted the thermal management system, driving down clock speeds under heavy thermal loads. This is what has been addressed in today's update.

Apple has apologized to customers who have experienced less than optimal performance on their new 2018 machines.

https://www.macrumors.com/2018/07/24/apple-addresses-macbook-...
https://www.macrumors.com/2018/07/24/2018-macbook-pro-throttl...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@kruppin:

Är ute och tältar så skriver eventuellt ett svar längre fram, men är rätt övertygad om att ifall du trivs i Windows och Linux så kan du trivas i MacOS också och kanske se att det t.o.m. finns vissa (användargränssnittsmässiga) fördelar med MacOS, liksom det finns vissa sådana även i Windows och Linux kontra MacOS. Allt beroende på hur man jobbar/vad man vill göra med datorn.

Ja, jag har använt mac, har en macbook ståendes här någonstans. Men jag har aldrig varit något för varken macos eller ios, även om båda har sina fördelar såklart. Jag är troligtvis för van windows och android så jag får dåliga nerver direkt jag brörjar använda macos eller ios.. Och det är nog för alla säger det är så fantastiskt enkelt och intuitivt, men det är det inte för mig. Men det är väl tur inte alla tycker lika.

Skrivet av star-affinity:

Ja, och halva internet drar också som vanligt en massa förhastade slutsatser innan man känner till helheten/detaljerna.

Apple says it contacted Lee within 48 hours after he published his video, working with him to replicate his workflow. Apple eventually set up a system with a similar workflow, applied the fix, and both the 15-inch and 13-inch models then matched Apple's advertised performance rates.

While there were many theories as to what was causing the throttling, Apple has discovered that there was a missing digital key in the firmware that impacted the thermal management system, driving down clock speeds under heavy thermal loads. This is what has been addressed in today's update.

Apple has apologized to customers who have experienced less than optimal performance on their new 2018 machines.

https://www.macrumors.com/2018/07/24/apple-addresses-macbook-...
https://www.macrumors.com/2018/07/24/2018-macbook-pro-throttl...

Men hur kan de ens ha missat att datorn throttlar vid videoredigering öht? Testar de inte grejerna alls innan de släpper dom? För det är ju inte direkt ett ovanligt program eller användningsområde. Snarare det område Apple försöker marknadsföra denna till...

Nåja, vi får väl se om denna magiska "digitala nyckel" hjälper. Eller om den snarare limiterar hur mkt ström den får dra så den åtrminstone kan ligga så högt den kan stabilt istället för gå upp och ner.. Grejen är väl egentligen inte att den throttlar, det gör alla laptops i svåra situationer, men det är att den throttlade under base tom. Förhoppningsvis kommer den väl klara ligga på base nu, men hålla någon slags turbo? Nja. Kommer väl snart tester förstår jag.

En annan rolig sak med denna nya macbook är ju att de bara omdesignade tangentbordet så det skulle vara tystare, inte så det skulle hålla bättre. Synd ett läckt dockument från Apple visar att det är exakt därför de omdesignat det. Men som vanligt erkänner inte Apple det är fel på deras saker, och skulle de säga de gjorde om det för att minska felande tangentbord så fick de nog problem i usa med class action fallet där borta pga felande tangentbord. Och i vanlig ordning sätter de i samma gamla sort t-bord i de gamla, så de snart går sönder igen, precis som de gjorde med gpuerna i 2011-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruppin:

Men hur kan de ens ha missat att datorn throttlar vid videoredigering öht? Testar de inte grejerna alls innan de släpper dom? För det är ju inte direkt ett ovanligt program eller användningsområde. Snarare det område Apple försöker marknadsföra denna till...

Apple har sen alla tider haft en liten processor i sina bärbara för att hantera strömförbrukning, fläktar osv, kallad SMU eller SMC. Man fortsatte med detta efter övergången till Intel. Fr.o.m iMac Pro är denna funktion flyttad till den lilla ARM-processorn, kallad T2, och detta är den första laptop som gör på samma sätt. Det verkar som om det relevanta programmet inte var signerat, så T2 begränsade inte strömmen alls. Under testningen körde de antagligen med T2 ”upplåst” så att de inte behövde signera varje utgåva, medan i seriemodellerna är den låst så att programvaran måste vara signerad. Det var den inte, uppenbarligen. Möjligen var det en nyckel för att identifiera som inte var installerad.

Tanken med Apples setup var att man skulle begränsa den total mängden ström som CPU och GPU kunde dra samtidigt i T2, och därför lade man ingen spärr på hur mycket bara CPUn kunde dra. När T2 inte gjorde något, försökte CPUn dra 125W, vilket funkar dåligt för en 45W CPU. Nätenheten är ju inte stor nog för det, ens.

Citat:

En annan rolig sak med denna nya macbook är ju att de bara omdesignade tangentbordet så det skulle vara tystare, inte så det skulle hålla bättre. Synd ett läckt dockument från Apple visar att det är exakt därför de omdesignat det. Men som vanligt erkänner inte Apple det är fel på deras saker, och skulle de säga de gjorde om det för att minska felande tangentbord så fick de nog problem i usa med class action fallet där borta pga felande tangentbord. Och i vanlig ordning sätter de i samma gamla sort t-bord i de gamla, så de snart går sönder igen, precis som de gjorde med gpuerna i 2011-modellen.

Läckt och läckt, det stod i en patentansökan... Vad de sätter i 2016-2017 modellerna vet vi inte än, det finns olika bud om det. De kan inte bara använda samma topcase som 2018, men de verkar ha gjort något eftersom de som får tillbaka reparerade modeller upplever de som tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@kruppin:

Ja, förväntar man sig att MacOS ska funka exakt som Windows blir man säkert frustrerad – lite mer öppet sinne behövs (men så stor skillnad är det inte). Alltid tyckt det är lite lustigt hur mycket problem Windows-IT-kollegor haft så fort de satt sig vid en Mac – all kunskap de har om datorer verkar plötsligt som bortblåst.

Det var ett väldigt snack om de där från 2011. Jag hade en 15” MBP från 2011 på jobbet under ett par på, den funkade bra och vet att den gör så fortfarande. Hur stor andel av dem drogs av problem egentligen? Att Apple sen ”lagar” de felaktiga med ett annat trasigt moderkort låter också osannolikt. Många av modellerna från 2010 hade problem med att de plötsligt stängde av sig i vissa lägen (Nvidia-grafiken) men de blev bra av nytt mobo – var personligen inblandad i utbyte av ett flertal sådana.

Ja, de förbättrar tangentbordet. Det är väl bra? Hur stor andel av datorerna med det gamla har problem? Vet du? Tror det är relativt få ändå. Det nya verkar inte passa i det gamla av någon anledning, annars hade de säkert satt i ett sådant.

Undrar om du är lika kritisk till Microsoft som verkar ha haft stora problem med stabilitet Surface-modellerna som också kostar premium-pengar?

https://www.thurrott.com/mobile/microsoft-surface/64095/welco...

”Microsoft is having its iPhone 4 “Antennagate” moment, thanks to rampant reliability issues with its Surface Book and Surface Pro 4 devices. But rather than publicly face the problems head-on, the software giant has retreated behind a veil of silence. This is a huge mistake, and it is undermining the credibility and viability of its hardware offerings.”

Låtet ungefär som det är ”ditt” Apple han talar om där. Testar Microsoft och Apple inte grejorna innan de släpper dem? Säkerligen, men det är komplicerade grejer det här med datorer och operativsystem – många problem upptäcks inte förrän produkterna kommer ut i verkligheten. Sen handlar det säkert om slarv ibland också.

Men Apple är värre än de andra. Eller? Kan det vara så att vi har så kallat bias och mer eller mindre medvetet ”gillar” att hitta fel med produkter vi själva inte avvänder?

Nä, nu måste jag fokusera på annat...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple har sen alla tider haft en liten processor i sina bärbara för att hantera strömförbrukning, fläktar osv, kallad SMU eller SMC. Man fortsatte med detta efter övergången till Intel. Fr.o.m iMac Pro är denna funktion flyttad till den lilla ARM-processorn, kallad T2, och detta är den första laptop som gör på samma sätt. Det verkar som om det relevanta programmet inte var signerat, så T2 begränsade inte strömmen alls. Under testningen körde de antagligen med T2 ”upplåst” så att de inte behövde signera varje utgåva, medan i seriemodellerna är den låst så att programvaran måste vara signerad. Det var den inte, uppenbarligen. Möjligen var det en nyckel för att identifiera som inte var installerad.

Tanken med Apples setup var att man skulle begränsa den total mängden ström som CPU och GPU kunde dra samtidigt i T2, och därför lade man ingen spärr på hur mycket bara CPUn kunde dra. När T2 inte gjorde något, försökte CPUn dra 125W, vilket funkar dåligt för en 45W CPU. Nätenheten är ju inte stor nog för det, ens.

Läckt och läckt, det stod i en patentansökan... Vad de sätter i 2016-2017 modellerna vet vi inte än, det finns olika bud om det. De kan inte bara använda samma topcase som 2018, men de verkar ha gjort något eftersom de som får tillbaka reparerade modeller upplever de som tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Sådana viktiga saker som strömreglering osv känns som det borde sitta i en mikrokontroller istället för att köras som ett program. Missar de tom signera det som ska sköta strömregleringen kan man undra vad mer för missar de gjort. För om funktionerna t2 gör körs som egna program i den, är det nog inte så roligt om något av dom kraschar.

Det funkar bra på laptops som har kylning och strömtillförsel för det. Haha, men ja, visst, klart det blir konstigt på en laptop som kanske inte ens har 45w kyleffekt till cpun och absolut inte har vrms för det.

Och på tal om t2, det är inte längre så lätt att återställa data från ett moderkort som kraschat heller, med fastlödda nand och t2 som krypterar allt, samt borttagning av en port som fanns på moderkortet förut för att kunna kommunicera med ssderna även om moderkortet var dött. Visst, man ska ta backup, men inte alla som gör.

Men ja, det är säkert så att de testar utan signering påslaget osv under utvecklingen, men det borde ju också vara tester på maskiner från produktion för att se så det inte är andra fel, så jag tycker fortfarande det är märkligt detta inte fanns innan release.

Jo, det stod i en patentansökan 2016 också, men nyligen har det också läckt interna dokument från Apple som motsäger exakt vad de sagt. https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/7/19/17590100/ap...

Skrivet av star-affinity:

@kruppin:

Ja, förväntar man sig att MacOS ska funka exakt som Windows blir man säkert frustrerad – lite mer öppet sinne behövs (men så stor skillnad är det inte). Alltid tyckt det är lite lustigt hur mycket problem Windows-IT-kollegor haft så fort de satt sig vid en Mac – all kunskap de har om datorer verkar plötsligt som bortblåst.

Det var ett väldigt snack om de där från 2011. Jag hade en 15” MBP från 2011 på jobbet under ett par på, den funkade bra och vet att den gör så fortfarande. Hur stor andel av dem drogs av problem egentligen? Att Apple sen ”lagar” de felaktiga med ett annat trasigt moderkort låter också osannolikt. Många av modellerna från 2010 hade problem med att de plötsligt stängde av sig i vissa lägen (Nvidia-grafiken) men de blev bra av nytt mobo – var personligen inblandad i utbyte av ett flertal sådana.

Ja, de förbättrar tangentbordet. Det är väl bra? Hur stor andel av datorerna med det gamla har problem? Vet du? Tror det är relativt få ändå. Det nya verkar inte passa i det gamla av någon anledning, annars hade de säkert satt i ett sådant.

Undrar om du är lika kritisk till Microsoft som verkar ha haft stora problem med stabilitet Surface-modellerna som också kostar premium-pengar?

https://www.thurrott.com/mobile/microsoft-surface/64095/welco...

”Microsoft is having its iPhone 4 “Antennagate” moment, thanks to rampant reliability issues with its Surface Book and Surface Pro 4 devices. But rather than publicly face the problems head-on, the software giant has retreated behind a veil of silence. This is a huge mistake, and it is undermining the credibility and viability of its hardware offerings.”

Låtet ungefär som det är ”ditt” Apple han talar om där. Testar Microsoft och Apple inte grejorna innan de släpper dem? Säkerligen, men det är komplicerade grejer det här med datorer och operativsystem – många problem upptäcks inte förrän produkterna kommer ut i verkligheten. Sen handlar det säkert om slarv ibland också.

Men Apple är värre än de andra. Eller? Kan det vara så att vi har så kallat bias och mer eller mindre medvetet ”gillar” att hitta fel med produkter vi själva inte avvänder?

Nä, nu måste jag fokusera på annat...

Jag kan använda dom, men vissa saker får jag problem med, vanligtvis sånt som är meningen ska vara enklare. Men de har väl lite olika upplägg hur man gör saker, inte konstigt det är lite svårt när man är van windows, eller linux. Men Apple har som sagt bra saker, tex migrera allt till ny dator, inga problem. Med windows, inte lika smidigt.

Jo, visst är det bra de fixar tangentbordet, men det är så roligt att de försöker låtsas som de gamla inte ens hade problem. Som tex när de tvingas ha förlängd garanti "en liten andel i vissa ... KAN ha problem". Eller med iphone 4 så håller man den på fel sätt, och deras fix i slutändan blev bara att ändra hur signalstyrkan visas.

Ja, jag har ingen kärlek till microsoft, tvärtom. Om jag kunde slippa windows så skulle jag. Spel osv i linux börjar ju funka lite bättre, så snart kan man kanske gå över helt till det. Men när det där händer microsoft nu så kan jag ju lova de drabbade är jävligt förbannade och svär de aldrig ska köpa microsoft mer. tex. Men Applekunder verkar istället tycka det är sitt eget fel när deras grejer krånglar och istället går direkt och köper en ny Appleprodukt.

Är de värre än andra? Nej, klart det finns värre, men Apple lever ju på sin image att det är så stabilt och bra kvalité, och kostar mera än andra, och är det enda märket som erbjuder MacOS. Då borde man också förvänta sig det faktiskt SKA vara bättre än andra, men tittar man på kvalité på moderkort tex är det ungefär som en billig acer. Eller som artikeln du länkade i, att de visste det var problem med 4an men släppte ändå. Ska märke som kännetecknar "bra kvalité" göra så? Med andra datorer som kör windows kan man ju välja själv om man vill ha en billig med sämre kvalité, och kan leva med lite problem, eller köpa en dyr premium och förvänta sig bästa kvalité.
Men visst, jag är nog fått lite dålig smak av Apple eftersom jag sett och lagat endel. Visst, har fixat andra grejer med, men om tex ett gångjärn på en acer går sönder är det lite mer godkänt eftersom den inte kostar alls så mycket.

Det är som sagt en anledning till varför de kan ha 90% av alla förtjänster inom smartphones men bara 20% antal sålda enheter, de har lite billigare komponenter samt billig arbetskraft, sen säljer dyrt. Och såklart andra konstiga saker för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Aktsu: Kul! Berätta gärna hur det går.

Funkar bra med eGPU (använde ett GTX 1080), inget lagg i PUBG och runt 70-90 fps vid 2560x1440 men har typ 40 fler FPS när jag använder det kortet i min stationära med en 7700k som körs i 5 GHz. Kändes dock väldigt bra även om datorn blev riktigt varm då jag inte hittat något program som kan tvinga fläktarna till max. Spelupplevelsen kändes ungefär likvärdig med en oöverklockad 6600k eller liknande i PUBG.

Jag önskar att jag hade kunnat klara av att spela med lägre FPS då lösningen var riktigt snygg och smidig. Men det känns helt enkelt fel att inte ha prestanda så det räcker och blir över så eventuella FPS drops inte går ner i 40-50.

Permalänk
Skrivet av kruppin:

Sådana viktiga saker som strömreglering osv känns som det borde sitta i en mikrokontroller istället för att köras som ett program. Missar de tom signera det som ska sköta strömregleringen kan man undra vad mer för missar de gjort. För om funktionerna t2 gör körs som egna program i den, är det nog inte så roligt om något av dom kraschar.

Det funkar bra på laptops som har kylning och strömtillförsel för det. Haha, men ja, visst, klart det blir konstigt på en laptop som kanske inte ens har 45w kyleffekt till cpun och absolut inte har vrms för det.

Och på tal om t2, det är inte längre så lätt att återställa data från ett moderkort som kraschat heller, med fastlödda nand och t2 som krypterar allt, samt borttagning av en port som fanns på moderkortet förut för att kunna kommunicera med ssderna även om moderkortet var dött. Visst, man ska ta backup, men inte alla som gör.

Men ja, det är säkert så att de testar utan signering påslaget osv under utvecklingen, men det borde ju också vara tester på maskiner från produktion för att se så det inte är andra fel, så jag tycker fortfarande det är märkligt detta inte fanns innan release.

Jo, det stod i en patentansökan 2016 också, men nyligen har det också läckt interna dokument från Apple som motsäger exakt vad de sagt. https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/7/19/17590100/ap...

Jag kan använda dom, men vissa saker får jag problem med, vanligtvis sånt som är meningen ska vara enklare. Men de har väl lite olika upplägg hur man gör saker, inte konstigt det är lite svårt när man är van windows, eller linux. Men Apple har som sagt bra saker, tex migrera allt till ny dator, inga problem. Med windows, inte lika smidigt.

Jo, visst är det bra de fixar tangentbordet, men det är så roligt att de försöker låtsas som de gamla inte ens hade problem. Som tex när de tvingas ha förlängd garanti "en liten andel i vissa ... KAN ha problem". Eller med iphone 4 så håller man den på fel sätt, och deras fix i slutändan blev bara att ändra hur signalstyrkan visas.

Ja, jag har ingen kärlek till microsoft, tvärtom. Om jag kunde slippa windows så skulle jag. Spel osv i linux börjar ju funka lite bättre, så snart kan man kanske gå över helt till det. Men när det där händer microsoft nu så kan jag ju lova de drabbade är jävligt förbannade och svär de aldrig ska köpa microsoft mer. tex. Men Applekunder verkar istället tycka det är sitt eget fel när deras grejer krånglar och istället går direkt och köper en ny Appleprodukt.

Är de värre än andra? Nej, klart det finns värre, men Apple lever ju på sin image att det är så stabilt och bra kvalité, och kostar mera än andra, och är det enda märket som erbjuder MacOS. Då borde man också förvänta sig det faktiskt SKA vara bättre än andra, men tittar man på kvalité på moderkort tex är det ungefär som en billig acer. Eller som artikeln du länkade i, att de visste det var problem med 4an men släppte ändå. Ska märke som kännetecknar "bra kvalité" göra så? Med andra datorer som kör windows kan man ju välja själv om man vill ha en billig med sämre kvalité, och kan leva med lite problem, eller köpa en dyr premium och förvänta sig bästa kvalité.
Men visst, jag är nog fått lite dålig smak av Apple eftersom jag sett och lagat endel. Visst, har fixat andra grejer med, men om tex ett gångjärn på en acer går sönder är det lite mer godkänt eftersom den inte kostar alls så mycket.

Det är som sagt en anledning till varför de kan ha 90% av alla förtjänster inom smartphones men bara 20% antal sålda enheter, de har lite billigare komponenter samt billig arbetskraft, sen säljer dyrt. Och såklart andra konstiga saker för sig.

Om du trivs med Linux är det ännu märkligare att du har problem med MacOS. Som någon sa – fördelarna med Linux plus tillgång till bra mycket mer välgjord mjukvara = MacOS.

Alla som köpt iPhone 4 fick en gratis bumper av Apple. Absolut att det var en designmiss som kunde gjorts bättre (iPhone 4S), men den gick att undvika ganska lätt, plus att telefonen hade en massa andra saker som var grymma för sin tid (skärmen). Men absolut en dålig grej som drabbade vänsterhänta oftare.

Att Apples bärbara hållet samma kvalité som Acer vill jag gärna ha källa på.

Rossmann som du länkar till verkar ha en hel del koll, men hans slutsats att Apple-produkter inte håller mer än två tre år är bara larv. De flesta av de maskiner som producerats under alla de årgångar han tar upp lär inte ha drabbats av problem.

Jag jobbade som mest under de åren som IT-tekniker med Mac-fokus åt ett par hundra användare - många av de där modellerna köptes in och visst strulade några exemplar (framförallt 2010) men långt ifrån majoriteten.

Såg du denna artikel?
https://www.pcworld.com/article/244419/laptop_reliability_and...

Rimmar illa med Rossmanns video.

Får räcka för nu...

Skrivet av Aktsu:

Funkar bra med eGPU (använde ett GTX 1080), inget lagg i PUBG och runt 70-90 fps vid 2560x1440 men har typ 40 fler FPS när jag använder det kortet i min stationära med en 7700k som körs i 5 GHz. Kändes dock väldigt bra även om datorn blev riktigt varm då jag inte hittat något program som kan tvinga fläktarna till max. Spelupplevelsen kändes ungefär likvärdig med en oöverklockad 6600k eller liknande i PUBG.

Jag önskar att jag hade kunnat klara av att spela med lägre FPS då lösningen var riktigt snygg och smidig. Men det känns helt enkelt fel att inte ha prestanda så det räcker och blir över så eventuella FPS drops inte går ner i 40-50.

Inteessant – skillanden i FPS gissar jag beror mer på Thunderbolt 3 än CPU – verkar tyvärr som man förlorar lite prestanda jämfört med ”riktig” PCI-E. Men så klart mycket bättre än inbyggda grafiken.

Funkat detta för att maxa fläktarna?
https://www.crystalidea.com/macs-fan-control/download
Kanske inte funkar med 2018-års modeller än.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Om du trivs med Linux är det ännu märkligare att du har problem med MacOS. Som någon sa – fördelarna med Linux plus tillgång till bra mycket mer välgjord mjukvara = MacOS.

Alla som köpt iPhone 4 fick en gratis bumper av Apple. Absolut att det var en designmiss som kunde gjorts bättre (iPhone 4S), men den gick att undvika ganska lätt, plus att telefonen hade en massa andra saker som var grymma för sin tid (skärmen). Men absolut en dålig grej som drabbade vänsterhänta oftare.

Att Apples bärbara hållet samma kvalité som Acer vill jag gärna ha källa på.

Rossmann som du länkar till verkar ha en hel del koll, men hans slutsats att Apple-produkter inte håller mer än två tre år är bara larv. De flesta av de maskiner som producerats under alla de årgångar han tar upp lär inte ha drabbats av problem.

Jag jobbade som mest under de åren som IT-tekniker med Mac-fokus åt ett par hundra användare - många av de där modellerna köptes in och visst strulade några exemplar (framförallt 2010) men långt ifrån majoriteten.

Såg du denna artikel?
https://www.pcworld.com/article/244419/laptop_reliability_and...

Rimmar illa med Rossmanns video.

Får räcka för nu...
Inteessant – skillanden i FPS gissar jag beror mer på Thunderbolt 3 än CPU – verkar tyvärr som man förlorar lite prestanda jämfört med ”riktig” PCI-E. Men så klart mycket bättre än inbyggda grafiken.

Funkat detta för att maxa fläktarna?
https://www.crystalidea.com/macs-fan-control/download
Kanske inte funkar med 2018-års modeller än.

Ja, om jag bara skulle hålla på i terminal kunde jag nog klara av macos, men det är saker i gränsnittet som inte funkar för mig bara. Kan inte påstå jag var något fan av Ubuntus unity heller. Som tur är finns andra alternativ till Linux. Det finns massor välgjord programvara till Linux med, och de flesta windowsprogram går köra i Wine om det är så.

Wow, fick dom en gratis bumper av Apple? Kunde den kosta en krona att tillverka tro? Det var givmilt av dom efter de släppte telefonen fastän de var fullt medvetna om problemen. Det är just den här mentaliteten jag pratar om, när Apple gör något fel så är det ändå inte fel, utan de är snälla som ger bort en bumper... Och fastän de vet den har problem har de nerver att säga till folk att de håller den fel..

Nej, det är klart att Rossmanns syn på det är skev eftersom han får in Apple-produkter i drivor dagligen. Alla modeller har dock sina egna fel som drabbar bara den modellen, typ.. Och det är nog ändå relativt få Apple-köpare som faktiskt går till honom istället för att vända sig direkt till Apple. En av anledningarna de skulle vända sig till honom är väl att det faktiskt går fortare i många fall, och såklart billigare. Eller i nyare macs med fastlödd ssd kan han kanske laga moderkortet istället för bara rakt av få bytt moderkort, ifall de nu har data som måste gå komma åt. Och du tvekade på de fick tillbaka dåliga moderkort tex, Rossmann fick tex in en som dagar innan varit inne hos Apple på lagning, tror det var en 2011 med gpu problem, som gått sönder igen. När man får se moderkortet syns det Apple bara kört varmluft på det typ, resistorer och kondensatorer har typ brännmärken. Ändå var detta en som betalde för denna service hos Apple, man fick se kvittot tom.

Och på ett par hundra borde man väl inte förvänta sig många fel, åtminstone inte på hårdvarusidan. Beroende på hur gamla de faktiskt är såklart. Mjukvara är en annan sak, för det är användare extra bra på att förstöra för sig själva, men det gäller nog mer pc-sidan iofs. Men ja, jag får verkligen hoppas det var långt från majoriteten som strulade. När man pratar om modeller som krånglar menar man ju inte var och varenda en, utan bara att det är långt över det normala. Även de bästa grejerna har fel. Bara ic-kretsarna har väl promille fel, men det brukar ju vara antingen funkar det, eller inte, så det märks ju i qc.

Ja, jag såg artikeln, och jag tror nog det är sämre nu, men som sagt vill ju inte gärna Appleanvändare erkänna de inte har annat än perfekt upplevelse heller.

Nåja, detta leder ingenstans ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inteessant – skillanden i FPS gissar jag beror mer på Thunderbolt 3 än CPU – verkar tyvärr som man förlorar lite prestanda jämfört med ”riktig” PCI-E. Men så klart mycket bättre än inbyggda grafiken.

Funkat detta för att maxa fläktarna?
https://www.crystalidea.com/macs-fan-control/download
Kanske inte funkar med 2018-års modeller än.

Nepp, det programmet fungerar inte med någon av Macarna som har T2 chip i Windows tyvärr, verkar inte finnas något program vad jag hittat som gör det.

Och nej, det är inte TB3 som begränsar i detta fallet, PUBG är riktigt CPU begränsat så det är helt klart CPUn. Den 8259u som sitter i datorn må vara riktigt kraftfull för en 13" laptop men den kan inte tävla mot en 7700k i 5 GHz. TB3 kommer ge en overhead när vi pratar GPU-begränsade titlar dock, vad jag hittat får man räkna med 20% ish lägre prestanda.

Önskar som sagt att jag kunde vara lite mer casual gamer och acceptera lägre frames för denna setup var riktigt fin att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple har sen alla tider haft en liten processor i sina bärbara för att hantera strömförbrukning, fläktar osv, kallad SMU eller SMC. Man fortsatte med detta efter övergången till Intel. Fr.o.m iMac Pro är denna funktion flyttad till den lilla ARM-processorn, kallad T2, och detta är den första laptop som gör på samma sätt. Det verkar som om det relevanta programmet inte var signerat, så T2 begränsade inte strömmen alls. Under testningen körde de antagligen med T2 ”upplåst” så att de inte behövde signera varje utgåva, medan i seriemodellerna är den låst så att programvaran måste vara signerad. Det var den inte, uppenbarligen. Möjligen var det en nyckel för att identifiera som inte var installerad.

Tanken med Apples setup var att man skulle begränsa den total mängden ström som CPU och GPU kunde dra samtidigt i T2, och därför lade man ingen spärr på hur mycket bara CPUn kunde dra. När T2 inte gjorde något, försökte CPUn dra 125W, vilket funkar dåligt för en 45W CPU. Nätenheten är ju inte stor nog för det, ens.

Har du någon källa på att det var detta som blev fel?

Det låter annars helt i linje med mina egna gissningar, dvs någon bugg i SMC och/eller XCPM som letat sig in i release-versionen. Av det du skriver verkar det som Apple kört med SIP avaktiverat när de testat, för att kunna ladda osignerade kext;ar, och sen klantat sig med signaturen till någon kext (typ AppleSMC.kext).

Klantigt, men skit händer och Apple var i varje fall väldigt snabba med att identifiera problemet och lösa.

Under tiden fortsätter vissa youtubers spy galla och hävda att datorn är felkonstruerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruppin:

Ja, jag såg artikeln, och jag tror nog det är sämre nu, men som sagt vill ju inte gärna Appleanvändare erkänna de inte har annat än perfekt upplevelse heller.

Ungefär som Linux-användare som envist låtsas att det finns bra open-source mjukvara och att Linux inte är ett totalt clusterfuck?

Permalänk
Medlem

@DasIch: Det finns extremt mycket bra mjukvara med öppen källkod. Säger man något annat så har man i min mening ingen koll på vad man pratar om.

Permalänk

@kruppin:

-Om Apple gör kassa reparationer så är det väldigt dåligt. Men att datorerna generellt har mer problem än andra tillverkares tror jag inte på för fem öre. Stämmer inte överrens med den verklighet jag jobbat i som IT-tekniker under många år och stämmer int överrens med den statistik som finns att hitta.

-Apple ska helt klart ha kritik för sina missar, men den ska vara nyanserad och saklig.

-Att iPhone 4 hade kass design av antennen var dåligt, men undveks med bumper. Apple erkände visst att det var fel och gav alla bumper (inte sagt att det var snällt eller generöst, men med en sådan undveks problemet då det var den lilla skarven mellan två antenner på ena sidan som inte fick täckas över med fingret.

Att Apple-användare skulle vara en homogen grupp som skiljer sig så mycket från köpare av andra produkter är jag tveksam till. Finns så klart onyanserade Apple-användare och då brukar jag ifrågasätta dem och stå på “andra sidan” än nu. Men skulle säga att Apple-bashar-gruppen är minst lika homogen som de som blint försvarar Apple.

Vad är det som är sä svårt i användargränsnittet i MacOS kontra den Linux-dist du kör? Ett exempel?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

@kruppin:

Du klagade på Apple ang. Qualcomm innan. Vad har du att säga om artikeln och kommentaren nedan?

https://www.macrumors.com/2017/07/19/apple-suppliers-counters...

”Lets not forget Samsung, Intel, and the US FTC have also filed suit earlier this year against Qualcomm. It seems universally agreed that Qualcomm has essentially been extorting technology manufactures and hampering innovation with anti-competitive practices. At this point it looks like Qualcomm v. The World. I don't predict Qualcomm to be a winner in that battle.”

https://forums.macrumors.com/threads/four-major-iphone-suppli...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har du någon källa på att det var detta som blev fel?

Det låter annars helt i linje med mina egna gissningar, dvs någon bugg i SMC och/eller XCPM som letat sig in i release-versionen. Av det du skriver verkar det som Apple kört med SIP avaktiverat när de testat, för att kunna ladda osignerade kext;ar, och sen klantat sig med signaturen till någon kext (typ AppleSMC.kext).

Klantigt, men skit händer och Apple var i varje fall väldigt snabba med att identifiera problemet och lösa.

Under tiden fortsätter vissa youtubers spy galla och hävda att datorn är felkonstruerad.

Att Apple hade en max strömförsörjning på 125W i 28 minuter vet vi, genom att man kan läsa ut det modell-specifika registret från userland (om man installerar en kext och stänger av SIP). Detta är uppenbarligen default på det chippet (det är ett upplåst K-chip), så Apple har inte installerat någon gräns alls, vilket man enligt Intels manualer måste göra. Att den inställningen inte är hållbar är väl rätt uppenbart av övrig hårdvara, så något har helt klart gått fel.

Exakt vad Apples plan var vet jag inte, utan teorin om att avsikten var att balansera förbrukningen mellan CPU och GPU kom från en annan diskussionstråd, möjligen var det på realworldtech. Det skulle dock stämma bra med att CPU och GPU har gemensamt kylsystem med en begränsad total kylkapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT