Windows 10 startar slumpvis med BSOD Error Code 0xc00000e

Permalänk

Windows 10 startar slumpvis med BSOD Error Code 0xc00000e

Som topic säger. Min dator har börjat att slumpvis boota med blåskärm och visar Recovery Mode Error Code 0xc00000e. Problemet började då datorn stängts av av misstag under en uppdatering. Efter uppdatering hade jag en annan BSOD, men efter att ha kört recovery tools visas nu denna och som sagt, slumpvis. Startar man om försvinner den ibland. Men ibland måste jag starta om datorn 10-20 ggr innan den bootar normalt.

- Har felsökt efter alla Microsofts egna standardmetoder, kört alla recovery tools, repair tools, återställningar mm.
- Felsökt hårddiskar och minnen. Allt funkar.
- Försökt fixa boot sektorn med bootrec och testat bootrec /RebuildBcd bootrec /fixMbr bootrec /fixboot

Inget har fungerat. Inga fel har hittats. När datorn väl startar fungerar den hur bra som helst. Jag har spenderat en dag med att försöka fixa detta, trots att jag stundtals mekat med liknande problem i över 20 år är jag helt fast nu. Har inte en susning om hur jag ska laga detta.

Självklart kan jag installera om. Men det går liksom mot mina principer eftersom jag är en sån som gärna vill veta vad det är som är fel. Ett OS går inte bara sönder på ett sätt inte kan repareras.

Någon snäll människa som har någon aning om hur detta kan lagas?

Permalänk

@stormfrog:

Hade chansat på att hårddisk/ssd fysiskt håller på att ge sig om det inte löser sig att installera om windows.
Testa att byt sata-kablar först, sedan testa att installera på en annan disk och se om problem kvarstår.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormfrog:

https://i.imgur.com/TWT2hce.png

Som topic säger. Min dator har börjat att slumpvis boota med blåskärm och visar Recovery Mode Error Code 0xc00000e. Problemet började då datorn stängts av av misstag under en uppdatering. Efter uppdatering hade jag en annan BSOD, men efter att ha kört recovery tools visas nu denna och som sagt, slumpvis. Startar man om försvinner den ibland. Men ibland måste jag starta om datorn 10-20 ggr innan den bootar normalt.

- Har felsökt efter alla Microsofts egna standardmetoder, kört alla recovery tools, repair tools, återställningar mm.
- Felsökt hårddiskar och minnen. Allt funkar.
- Försökt fixa boot sektorn med bootrec och testat bootrec /RebuildBcd bootrec /fixMbr bootrec /fixboot

Inget har fungerat. Inga fel har hittats. När datorn väl startar fungerar den hur bra som helst. Jag har spenderat en dag med att försöka fixa detta, trots att jag stundtals mekat med liknande problem i över 20 år är jag helt fast nu. Har inte en susning om hur jag ska laga detta.

Självklart kan jag installera om. Men det går liksom mot mina principer eftersom jag är en sån som gärna vill veta vad det är som är fel. Ett OS går inte bara sönder på ett sätt inte kan repareras.

Någon snäll människa som har någon aning om hur detta kan lagas?

När jag uppdaterade till 1703 så slutade Windows fungera, repair tool hamnade i en oändlig loop och kom aldrig fram till rutan där man kunde initiera reparation och det gick inte boota in i Windows, ominstallation fungerade och har nu fungerat sedan oktober förra året...

Körde också memtest, testade cpu/SSD osv, men inga fel hittades.

Men då du kommer in i Windows så skulle jag nog börja med att avinstallera alla drivrutiner och köra DDU för att rensa kvarliggande drivrutiner och sedan köra ren installation på dem.

Permalänk
Medlem

Körde du bootrec-kommandona i den ordning som listas här?

bootrec /FixMbr
bootrec /FixBoot
bootrec /ScanOs
bootrec /RebuildBcd

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag hade börjat med att köra test på diskar för det känns mest logiskt men även köra en memtes för trasigt minne kan rapportera lite vad fan som helst problem så man kan utesluta att det inte är relaterat till minne men skulle sätta mina pengar på disk problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w