Bygga en magisk spegel till badrum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Bygga en magisk spegel till badrum

Hej på er!

Jag har tänkt att bygga en sån där magisk spegel nu när jag ändå ska byta handfat och spegel i badrummet och skulle behöva lite hjälp. Storleksmässigt har jag ungefär 1470x1150mm att röra mig på så själva spegeln blir något mindre.
På baksidan tänker jag mig en TV såklart någonstans (tänker inte ha något megastor som täcker hela baksidan), samt någon form av LED belysning på sidorna liknande denna badrumsspegeln.

Frågor:

• Vad är bäst att använda för typ av spegel? Har själv tänkt plexiglas med spegelfilm på så tyngden inte skenar iväg i med storleken, men ser man igenom lika bra ändå?

• Hur är det med värme och fukt? Ska man täta runt hela ramen silikon eller räcker det med att sätta ihop paketet med spik och trälim? Hur blir det med värme från tv:n och belysningen?

• Jag tänker mig en kontakt utåt på hela spegeln som sedan i spegeln splittras till 5V för raspberryn, vad nu TV ska ha och vad belysningen ska ha. Skulle dock behöva hjälp med kopplingsschema då jag är oerfaren elektriker.

Avslutningsvis skulle jag vilja ha lite tankar och idéer kring bygget.
Mina egna är:

• Belysningen kopplas till raspberry som i sin tur har en ljussensor. Badrummet har inga fönster, men en taklampa så när man tänder den, tänds även LED:en och raspberryn visar något på skärmen. Lite som att hela spegeln kommer ur viloläge när man tänder taklampan.

• Köpa en luftfuktighetssensor som skulle kunna känna av om man duschar eller ej, så kan man spela upp musik från TV:n eller liknande.

Jag är raspberrynybörjare så hela projektet blir till stor del att lära sig programmeringen, men tänker plocka upp en idag så jag kan börja någonstans. Är inte någon erfaren hemmatekniker heller för den delen så kom gärna med andra tankar/vanliga missar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001

STOPP!!!
Läs på om zonerna i våtrum gällande el! Det är hårda regler och frångår du dem och något händer så får du problem. Egenmeckat magisk spegel-bygge med tv/skärm och dator (om än så en pi) är ju inte IP-klassat för att vara i majoriteten av zonerna om vi säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

Håller med SuperNova, man ska passa sig för att ha icke ip-klassad elektronik i badrummet, i synnerhet i fasta installationer.

Men om du känner att du ändå vill gå vidare så se till att verkligen täta lådan som huserar elektroniken bakom spegeln, samt att den är i något plastmaterial (ej ledande, pallar fukt bättre än trä)