Skall skaffa USB-sticka med USB3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swe
Registrerad
Jun 2008

Skall skaffa USB-sticka med USB3.

Hej!

Är alla USB-stickor bakåtkompatibla till 2.0? Kan verkar vara en en riktig nybörjarfråga men kompabiliteten emellan 2.0 och 3.0 har krånglat för mej i bland när det kommit till det där. Har behövt ha drivrutiner installerade o sånt för att det skall funka åt andra hållet, dvs att 2.0 skall funka i en 3.0-port. Vissa äldre prylar mår till och med bäst av faktiskt sitta i en 2.0-port fastän drivrutiner för 3.0-porten varit installerat etc. Kommer jag kunna lita på att det alltid kommer att funka att köra min sticka vart jag än kommer under alla förhållanden såtillvida att den är formaterad i FAT32 eller finns det situationer där det kommer bli tandagnissel?

/D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Snabba svaret är att det funkar.

Sedan har du ju alltid mystiska billiga kinaminnen som inte gör det men så länge du håller dig till kända kvallitetsminnen har du inga problem.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av daspunner:

Hej!

Är alla USB-stickor bakåtkompatibla till 2.0? Kan verkar vara en en riktig nybörjarfråga men kompabiliteten emellan 2.0 och 3.0 har krånglat för mej i bland när det kommit till det där. Har behövt ha drivrutiner installerade o sånt för att det skall funka åt andra hållet, dvs att 2.0 skall funka i en 3.0-port. Vissa äldre prylar mår till och med bäst av faktiskt sitta i en 2.0-port fastän drivrutiner för 3.0-porten varit installerat etc. Kommer jag kunna lita på att det alltid kommer att funka att köra min sticka vart jag än kommer under alla förhållanden såtillvida att den är formaterad i FAT32 eller finns det situationer där det kommer bli tandagnissel?

/D

Jag har använt mig av en USB 3-sticka i några år nu och installerat Windows med den på ett otal maskiner utan problem.

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swe
Registrerad
Jun 2008

Gillar svaren jag fått hittills.

Kinaminnen undanber jag mej. Sandisk/Lexar/Kingston brukar vara lagom pris för vad det skall användas till. Brukar ha ett hängande på nyckelringen och det skall bara funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Det finns USB-stickor även från de 'stora' som är felmärkta med en bit satt fel under förhandlingen och säger att de är 'mass storage' och inte 'removable mass storage' vilket gör att tex. installation av win10 från USB vägras, strul med UEFI etc. och detta går inte att säga om det gäller vissa typer av USB eller serie eller märken då det är batch-beroende och visar också att det är många olika underleverantörer med olika nivåer av seriositet under en och samma 'varumärke'

tex. sandisk 'cruzer blade' har inte varit någon hit, men det är olika inkråm i dessa vid varje inköps-tillfälle och man vet inte hur nästa inköp fungerar, och detta och liknande förekommer även på de andra stora märken.

Man skall ha klart för sig att USB-minne och SD-minne är flash-minnestillverkningens avfallsdump av mindre bra flash-chip som inte går att sälja någon annan stans - med andra ord ingen unik data på dessa och är det sådan - säkra det med en kopia till annan lagring så snart det går.