Vag idé om en slags "hemmastatus"-skärm

Permalänk
Lego Master

Vag idé om en slags "hemmastatus"-skärm

Hej!

Jag kan eventuellt få tag i en ultraplatt 36" Samsung-TV, och jag började fundera på vad jag skulle ha den till. Tydligen är det nåt klabb med clouding eller background bleed, så den är borträknad för film eller spel.

Men sen tänkte jag att man skulle ju kunna göra en slags "magic mirror" (fick idén från den här tråden), fast utan själva mirror-grejjen. Jag tänkte mest slänga upp den på väggen i hallen och visa en del info om huset, och liknande. Jag har en Tellstick Duo redan som jag inte använder till nåt vettigt, och en gammal tunn ASUS-dator som kan driva möget.

Men jag vet inte vad jag borde ha på den? Finns det några bra paket för sånt här? Unix-distar, eller Windows-program som kan visa en massa olika sorters info, RSS-flöden, väderprognoser, data från Tellsticks...you name it.
Kommer jag vara begränsad av mina egna kodningskunskaper, eller finns det nåt schysst PnP?

Är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Du kan ju ha alla dina övervakningskameror på den,
En realtime graf som visar hur mycket ström som går åt,
en 3D bild på huset som visar vilka lampor som är tända.

Massa kul saker ju.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Moderator
Moderator

Väderprognos och trafiksituation (om trafik är något signifikant för dig/där du bor, tänker mig allt från när nästa buss går eller om det är kö till jobbet etc).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Lego Master

@ZecretW, @Daemon

Tack för förslagen grabbar, men jag är inte direkt närmare HUR jag ska göra det. Vad är en bra grund?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Verkar finnas lite tankar kring att mäta strömförbrukning via RPi här; https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=35676
http://www.currentcost.com verkar ha lite verktyg för att få data av strömförbrukningen

En gammal asus borde kunna sättas upp att arbeta snarlikt.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: HUR är ju ditt äventyr.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu