[Bil] Nybörjarhjälp för ny kombi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

[Bil] Nybörjarhjälp för ny kombi

Hoj!

På grund av att vi förväntar oss en tredje familjemedlem börjar det bli dags att se sig om efter något större än en vanlig halvkombi

Jag är i all enkelhet ganska ointresserad av bilar. På samma sätt som att era föräldrar inte kan berätta hur snabb processor deras dator har, kan jag inte berätta hur många hästkrafter min nuvarande bil har. Detta innebär att jag har minst sagt dålig koll på marknaden. Som person brukar jag gilla att göra välinformerade köp, d.v.s. att jag har bra koll på marknaden och utbudet innan jag slår till. Det blir en väldigt hög tröskel att kliva över i det här fallet.
Men det är aldrig för sent att lära sig gilla något, så det här kanske kan vara startskottet för mitt bilintresse!

Det lutar åt att det kommer bli en privatleasing av bilen. Mellan tummen och pekfingret känns en månadskostnad på 3000-4000 kr överkomlig. Det är ingen av oss som kör dagligen, så bilen kommer användas vid utflykter, veckohandling och resor. Vi känner inget behov av att ha en snabb och sportig bil, utan en vanlig tråkig familjebil som inte är stor som en Finlandsfärja är vad som känns lagom för de kommande tre åren

Jag har föreställt mig processen i stil med följande:

  1. Identifiera en handfull intressanta modeller

  2. Provkör bilarna

  3. Jämför och förhandla leasing-avtal

Så mitt problem är helt enkelt punkt #1 - jag har väldigt dålig koll på vilka tillverkare som bör vara intressanta. Tittar man på exempelvis Sveriges mest sålda bilmärken verkar det ju landa på omkring 20 märken jag kan tänka mig att jag behöver åtminstone kasta ett öga på.
Med tanke på att många har fler än en kombi-modell rör det sig snabbt om ganska många modeller att bara ens lära sig namnet på. Och utöver det har jag hört talas om att det varit nåt slags hets kring nya bilar nu p.g.a. någon lagändring som precis trätt i kraft, så om man ska titta på el-varianter blir det ju ännu fler.

I normala fall, när det gäller tekniska prylar, tycker jag att steg #1 är det roligaste. Men här vet jag helt enkelt inte hur jag ska börja. Skulle verkligen uppskatta hjälp på traven

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Du vill alltså leasa en bil som inte ska användas dagligen om jag förstår det rätt.
Bilen skall inte användas till och från jobb? Utan bara till utflykter och ärenden typ.

Mitt råd är: Köp en bil.
Att leasa en bil för det lilla den ska köras i detta fall är enligt mig helt idiotisk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Du behöver inte byta bil för tillökning, det billgaste är att köpa en barnvagn efter den bil du har nu. Jag har barn men jag har aldrigt ägt en kombi. Inte för att det är något fel på kombi för den sakens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Sebbepojken:

Hoj!

På grund av att vi förväntar oss en tredje familjemedlem börjar det bli dags att se sig om efter något större än en vanlig halvkombi

Jag är i all enkelhet ganska ointresserad av bilar. På samma sätt som att era föräldrar inte kan berätta hur snabb processor deras dator har, kan jag inte berätta hur många hästkrafter min nuvarande bil har. Detta innebär att jag har minst sagt dålig koll på marknaden. Som person brukar jag gilla att göra välinformerade köp, d.v.s. att jag har bra koll på marknaden och utbudet innan jag slår till. Det blir en väldigt hög tröskel att kliva över i det här fallet.
Men det är aldrig för sent att lära sig gilla något, så det här kanske kan vara startskottet för mitt bilintresse!

Det lutar åt att det kommer bli en privatleasing av bilen. Mellan tummen och pekfingret känns en månadskostnad på 3000-4000 kr överkomlig. Det är ingen av oss som kör dagligen, så bilen kommer användas vid utflykter, veckohandling och resor. Vi känner inget behov av att ha en snabb och sportig bil, utan en vanlig tråkig familjebil som inte är stor som en Finlandsfärja är vad som känns lagom för de kommande tre åren

Jag har föreställt mig processen i stil med följande:

  1. Identifiera en handfull intressanta modeller

  2. Provkör bilarna

  3. Jämför och förhandla leasing-avtal

Så mitt problem är helt enkelt punkt #1 - jag har väldigt dålig koll på vilka tillverkare som bör vara intressanta. Tittar man på exempelvis Sveriges mest sålda bilmärken verkar det ju landa på omkring 20 märken jag kan tänka mig att jag behöver åtminstone kasta ett öga på.
Med tanke på att många har fler än en kombi-modell rör det sig snabbt om ganska många modeller att bara ens lära sig namnet på. Och utöver det har jag hört talas om att det varit nåt slags hets kring nya bilar nu p.g.a. någon lagändring som precis trätt i kraft, så om man ska titta på el-varianter blir det ju ännu fler.

I normala fall, när det gäller tekniska prylar, tycker jag att steg #1 är det roligaste. Men här vet jag helt enkelt inte hur jag ska börja. Skulle verkligen uppskatta hjälp på traven

Jag befinner mig i ungefär samma situation. Det handlar ju tyvärr inte bara om att bestämma sig för märke och modell utan även utrustningsnivåer. En sabla djungel. Håller med ovanstående inlägg om att det kanske kan vara värt att verkligen kolla igenom ekonomin och se om det är bästa alternativet att leasa en bil i stället för att köpa en.
Vad har du för budget? Behöver det vara en ny bil? Utifrån de efterforskningar jag gjort verkar det onödigt dyrt att köpa nytt om man inte är "den typen" av bilägares om uppskattar det mycket. Min strategi är att kolla på 2-3 år gamla bilar som rullat knappt 5 000 mil. Mellan tummen och pekfingret minskar det priset från drygt 500 000 kr till 300 000 för de modeller jag kollat på. Prisminskningen för nästföljande 2-3 år och 5 000 mil ligger på ungefär hälften.

i7-7700K - Asus Prime Z270-A - 2x8 GB Crucial Ballistix 3000 MHz CL 15 - Palit GeForce 1080 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Surface Pro 2 // Macbook Pro late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Sebbepojken:

Hoj!
På grund av att vi förväntar oss en tredje familjemedlem börjar det bli dags att se sig om efter något större än en vanlig halvkombi

Hoj!
Säger bara en sak; För era önskemål, KIA.
Sportswagon eller Sorento om Sportswagon känns för liten.

Deras leasavtal och garantier är oslagbara. Ut till närmsta handlare och provkör dessa två.
Sorento med AWD, 6 vxl, 200hk för under 370k. Jösses så prisvärt. Och garantier som (nästan)ingen slår.
Kvalitèn på dessa japaner/taiwaneser whatever har blivit typ 100% bättre de senaste 10 åren.
Givetvis ingen Volvo V90 i en KIA Sportswagon, men jävligt nära.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Som KoiKoo skriver, i din situation bör du köpa.
En leasing kan löna sig i enstaka fall, förutsatt att man kör nästan exakt så långt som man har i sitt leasingavtal och får en riktigt fördelaktig deal.

4000 kr i 3 år, då har du lagt drygt 140000 kr på leasingkostnad, när du återlämnar bilen har du ingenting.

Säg att du köper en lätt begagnad bil för 200k istället (ta lån på 150k).
Lån med 4% och nedbetalning på 3 år blir 17600 i räntekostnad.
Övriga saker du får punga ut för under dessa tre år:
Kontantinsats 50k
Service 10k (estimat)
Däck 5k (estimat)
Reparation 10k (estimat)

Bilen kommer vara värd i runda slängar 140k, antagligen mer eftersom du kör lite (?), så om du säljer då har du lagt ut 100k under den tiden, behåller du bilen längre blir det ännu lägre kostnad per år.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av KoiKoo:

Du vill alltså leasa en bil som inte ska användas dagligen om jag förstår det rätt.
Bilen skall inte användas till och från jobb? Utan bara till utflykter och ärenden typ.

Mitt råd är: Köp en bil.
Att leasa en bil för det lilla den ska köras i detta fall är enligt mig helt idiotisk...

Varför det? 5-10 års garanti, problemfritt ägande.
Med tre barn vill man inte ha problem med bilen, dessutom har hen ingen koll på bilar, d.v.s utföra reparationer själv är helt otänkbart.

Agree, to disagree...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av KoiKoo:

Du vill alltså leasa en bil som inte ska användas dagligen om jag förstår det rätt.
Bilen skall inte användas till och från jobb? Utan bara till utflykter och ärenden typ.

Mitt råd är: Köp en bil.
Att leasa en bil för det lilla den ska köras i detta fall är enligt mig helt idiotisk...

Uppfattat Månadskostnaden kvarstår då ändå för ett bilköp, och funderingen ligger ju då fortfarande kring hur man navigerar bland alla modeller...

Skrivet av Jimemy:

Du behöver inte byta bil för tillökning, det billgaste är att köpa en barnvagn efter den bil du har nu. Jag har barn men jag har aldrigt ägt en kombi. Inte för att det är något fel på kombi för den sakens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Specifikt min modell har en väldigt flack lutning på bakrutan, så det går inte att stänga luckan med de vagnar vi har provat.

Skrivet av bubbelbabbel:

Jag befinner mig i ungefär samma situation. Det handlar ju tyvärr inte bara om att bestämma sig för märke och modell utan även utrustningsnivåer. En sabla djungel. Håller med ovanstående inlägg om att det kanske kan vara värt att verkligen kolla igenom ekonomin och se om det är bästa alternativet att leasa en bil i stället för att köpa en.
Vad har du för budget? Behöver det vara en ny bil? Utifrån de efterforskningar jag gjort verkar det onödigt dyrt att köpa nytt om man inte är "den typen" av bilägares om uppskattar det mycket. Min strategi är att kolla på 2-3 år gamla bilar som rullat knappt 5 000 mil. Mellan tummen och pekfingret minskar det priset från drygt 500 000 kr till 300 000 för de modeller jag kollat på. Prisminskningen för nästföljande 2-3 år och 5 000 mil ligger på ungefär hälften.

Ah, vad skönt - ännu fler parametrar

Som sagt är leasing bara något vi lutar åt, det är inget spikat. Budgeten är väl att en önskad månadskostnad ligger kring 3000-4000 kr. Vid köp av bil har vi ganska exakt 0 kontanter, så det blir en ganska saftig belåningsgrad i så fall. Men finansieringen känns inte som det stora frågetecknet nu, utan det första steget är ju att börja titta på bilar.

Så vitt jag vet är det väl ungefär samma utbud av modeller varje år och att de håller sig inom samma prissegment? Med det menar jag att sökandet efter intressanta modeller kanske kan se likadant ut oavsett hur bilen ska finansieras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Falcon:

Varför det? 5-10 års garanti, problemfritt ägande.
Med tre barn vill man inte ha problem med bilen, dessutom har hen ingen koll på bilar, d.v.s utföra reparationer själv är helt otänkbart.

Agree, to disagree...

Ja vill du betala för det helt i onödan så varsågod. Men jag menar att det inte är lönsamt alls i detta fall.
Bilen kommer ju inte köras värst mycket och att leasa en bil i 3 år som är vanligast vid privatleasing kommer ju att kosta en del.

5-10 års garantier?? Hur tänker du då med en leasingbil? Du står inte som ägare vid leasing. 5-10 års garanti är ju en fördel vid köp av bil.
Där motsäger du dig själv.

Jag rekommenderar att köpa en bil som är 2-3 år gammal..Reparationer på dessa är inte så vanliga.

Jag leasar själv bil men kör betydligt mer än ts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av KoiKoo:

5-10 års garantier?? Hur tänker du då med en leasingbil? Du står inte som ägare vid leasing. 5-10 års garanti är ju en fördel vid köp av bil.
Där motsäger du dig själv.

Håller med dig där. Garantier är ju skit samma i leasfallet.
Så absolut, köp en ny KIA.

Begagnad? Nej.

Fakta kvarstår, problemfritt ägande.
Du som kör leas själv, problemfritt och bra eller?

TS efterfrågar, vad jag förstår, 100% problemfritt ägande då TS inte kan eller är ointresserad av bilar och självservice är otänkbart.
Med de pengarna som TS har, uppåt 4k/månad, varför skulle en leas på 2500-3000 för en stor kombi vara så fel?

Begagnat köp, absolut, men då faller "problemfritt" ägande nästan direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av KoiKoo:

Jag rekommenderar att köpa en bil som är 2-3 år gammal..Reparationer på dessa är inte så vanliga

Låter bra, 2-3 år "bara".
Men miltal då? Vanlig service? Kamrem?

Du vet vad en normal service kostar vid varje 1500-2000 mil?
Detta ingår ju vid en leas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Kul att så många engagerar sig! Men jag känner att fokus hamnat lite snett. Att vi kanske leasar bilen var mer menat som en bisats i bakgrunden, inte fokuset för tråden

Givetvis påverkar ju detta prissättningen på bilen, vilket påverkar input från er, men jag är ju mer ute efter tips på hur jag inventerar och navigerar bland modellerna som finns.
I leasing-världen innebär 3000-4000 kr i månaden att man får en viss nivå på en viss modell. I begagnat-världen innebär 3000-4000 kr i månaden att man får en viss nivå på en viss modell från ett visst år. Poängen här är att man väl bör kunna tala om moderna modeller inom ett visst prissegment utan att detaljstyras av finansieringen? En Skoda Superb kanske är värd att titta på oavsett om den leasas eller köps begagnad från 2015?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Sebbepojken:

Kul att så många engagerar sig! Men jag känner att fokus hamnat lite snett. Att vi kanske leasar bilen var mer menat som en bisats i bakgrunden, inte fokuset för tråden

Givetvis påverkar ju detta prissättningen på bilen, vilket påverkar input från er, men jag är ju mer ute efter tips på hur jag inventerar och navigerar bland modellerna som finns.
I leasing-världen innebär 3000-4000 kr i månaden att man får en viss nivå på en viss modell. I begagnat-världen innebär 3000-4000 kr i månaden att man får en viss nivå på en viss modell från ett visst år. Poängen här är att man väl bör kunna tala om moderna modeller inom ett visst prissegment utan att detaljstyras av finansieringen? En Skoda Superb kanske är värd att titta på oavsett om den leasas eller köps begagnad från 2015?

Är svårt att säga vad du vill ha för funktioner i en bil, men om du vill ha mycket för pengarna så är t.ex. KIA ett suveränt alternativ.
Kollar man på en bil från ex. BMW, Volvo eller någon annan av de större så är det lätt att det springer iväg i pris när man gör sina tillval.
Många av KIAs modeller kommer i stort sett fullt utrustade som standard.

Själv leasar jag en BMW 3-serie och kan väl säga att bilen i stort sett kostade dubbelt så mycket efter att jag gjort alla tillval.

NCASE M1 V5 | Ryzen 1700 @ 3.7Ghz/1.18v (PState) | G.Skill FlareX @ 3466Mhz/1.45v 14-15-14-28 CR1 | Vega 56 (Vega 64 BIOS) @ 1600Mhz/1100Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017
Skrivet av Falcon:

Låter bra, 2-3 år "bara".
Men miltal då? Vanlig service? Kamrem?

Du vet vad en normal service kostar vid varje 1500-2000 mil?
Detta ingår ju vid en leas.

Jag hade köpt en bil som är max 2-3 år gammal. Max 6000 mil på dessa är vanligt. Kamrem bytes vid över det dubbla antalet mil och ts kommer att köra max 1000 mil om året...antagligen inte ens 500 mil om året.

En vanlig service med filter och oljebyte kan du få mellan ca 1500 till 3000 beroende på märke, mer behövs inte på nyare bilar.

Jag hade dock aldrig om jag var ts betalt för en "lånebil" i 3 år för en kostnad mellan 105000-145000 för att den ska rulla säg MAX runt 2000 mil på 3 år.

Mitt råd!
Ta ett lån till kontantinsatsen...Köp en bil som är säker för dig och familjen. Även om du tänker att jag krockar inte så tänk på att det finns andra dårar ute i trafiken som kör då de inte borde köra. Jag har själv två barn och skulle aldrig förlåta mig om det hände något som skulle kunna undvikas om jag körde en säkrare bil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Twilight Zone
Registrerad
Nov 2001

Det är skitlätt med dina behov!
Skippa leasing helt, köp en bättre begagnad Volvo V70 med utrustning du gillar! De har sköna säten, lastar mycket, har inga stora problem, rostar ytterst lite jämfört med andra bilar. Det är slitagedelar som man får byta och de är bland de billigaste delarna man kan få tag på. Kombinerat med att alla (verkstäder) kan mecka v70 med slutna ögon gör att serviceavgifter och reparationer blir billiga.

En V70 från 2000-2010 hittar du billigt! (Som i 10.000:- och uppåt). Resten av pengarna spar du och lägger på ungarna.

Om du tittar på tidiga v70 med elektronisk gasspjäll så se till att de är bytt. Bara googla på gasspjäll v70 så ser du vad du skall titta efter (gul klisterlapp i stort sett).

Byte av olja/styrled/länkarmar/bromsar då och då samt kamrem var typ 12.000mil är det som behövs. Bruksbil som fungerar bra, kostar lite och håller hur länge som helst.

Du kan som total novice byta delarnan ovan själv med 20min googlande (per sak och kanske bortsett från kamremmen) och verktyg för 500:- men förstår om du vill lämna in. Som sagt alla kan mecka dem och delarna är billiga så tror faktiskt att det är i princip den billigaste bilen att serva.

Edit: Vet att du ville ha mer än bara kombi men de äldre V70 lastar myyycket. Dagens små kombisar lastar ju fan som 90-talets kupeer Men kolla på en V70 från nämnda år och fatta dig en uppfattning! Du spar ju sex-siffriga belopp!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Falcon:

Håller med dig där. Garantier är ju skit samma i leasfallet.
Så absolut, köp en ny KIA.

Begagnad? Nej.

Fakta kvarstår, problemfritt ägande.
Du som kör leas själv, problemfritt och bra eller?

TS efterfrågar, vad jag förstår, 100% problemfritt ägande då TS inte kan eller är ointresserad av bilar och självservice är otänkbart.
Med de pengarna som TS har, uppåt 4k/månad, varför skulle en leas på 2500-3000 för en stor kombi vara så fel?

Begagnat köp, absolut, men då faller "problemfritt" ägande nästan direkt.

Enligt mig så finns det bara en anledning till att välja en helt ny bil. Det är möjligheten att helt fritt kunna välja utrustning och färg på bilen.

Att köpa en helt ny bil för att sedan mest bara låta den stå och tappa i värde är ren kapitalförstöring.

Tänk på att en leasad bil skall återlämnas i "gott skick", vilket kan bli väldigt kostsamt. En bil man äger själv behöver man inte alls vara lika rädd om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Kaine_Uro:

Enligt mig så finns det bara en anledning till att välja en helt ny bil. Det är möjligheten att helt fritt kunna välja utrustning och färg på bilen.

Att köpa en helt ny bil för att sedan mest bara låta den stå och tappa i värde är ren kapitalförstöring.

Tänk på att en leasad bil skall återlämnas i "gott skick", vilket kan bli väldigt kostsamt. En bil man äger själv behöver man inte alls vara lika rädd om.

Vet inte om jag kan hålla med någonting som du säger faktiskt.
En ny bil tappar så klart alltid värde, det är inget konstigt med det.

Leasad bil ska återlämnas i "gott skick", vad menar du med detta? Jag leasar själv en bil och alla problem som dykt upp har hanterats av bilfirman.

Men om du menar att man efter avtalstiden skulle lämna tillbaka en bil där man både rökt, låtit folk sova eller som man uppenbart misskött så har du givetvis rätt.

NCASE M1 V5 | Ryzen 1700 @ 3.7Ghz/1.18v (PState) | G.Skill FlareX @ 3466Mhz/1.45v 14-15-14-28 CR1 | Vega 56 (Vega 64 BIOS) @ 1600Mhz/1100Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

**bort //mod**

Det finns så många olika sätt att tänka på, både gällande bil och ägande. Hur gamla är barnen? Kan inte ge några specifika råd till dig men kan säga hur jag tänkte.
Köpte en ny bil som ska ägas 7+år då det (för mig) är en rimlig avvägning.
1. Har 3 barn(0, 2, 4år) dvs en vanlig bil blir full. Om man tänker på ett par års sikt. Vill barnen ta med någon kompis/ska någon mor- eller farförälder följa med på utflykt. Satte krav på 7 säten
2. Många barn i bilen, nappar/leksaker tappas. Krav automat
3. Ingen finlandsfärja till bil
4. 4WD
Hade lite fler krav men för att komma till saken. Det finns 2 små MPVs på marknaden som ger bra flexibilitet som är överlägsen kombi för barnfamiljer(har även en bmw 525i) men känns relativt nätta att ratta runt.
- BMW 2-serie Gran Tourer
- VW touran

Slutade för mig med en 218d xdrive, men båda bilarna bör provköras.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort svar på raderat inlägg //Mod

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Köp en begagnad bil från handlare när det är kampanj med 0,1% ränta. (Jag skojar inte).

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2008

Det finns flera faktorer som spelar in på frågan om man ska köpa nytt/begagnat, lån/leasing eller kanske rent av bara köra med bilpool istället.

Om du har många bilpoolsbilar i din närhet så kan det vara värt att inte köpa en bil överhuvudtaget. Man kan åka ganska mycket bilpoolsbil för 3-4000 kr i månaden.

Personligen har jag bäst koll på Sunfleet (genom mitt jobb) och om du bor i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon annan stad där de har många bilar så lönar det sig sällan att köpa en bil om man inte behöver det för att ta sig till/från jobbet. Så länge man endast använder bilen för dagsutflykter/storhandlingar så är Sunfleet ganska bra valuta för pengarna, och man slipper allting kring bilägandet som folk brukar tycka är jobbigt (leta parkeringsplats, serva, reparera, byta däck etc).

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

**bort//mod**

Till TS, jag är själv ute efter ny bil men har däremot inga barn så kan inte relatera till det.
Min tanke är som ovan som @Heinel skriver om, att sätta lite kriterier som man sedan försöker att följa.
För mig är det liknande krav, AWD, Automat, Dragkrok och minst 2016 årsmodell just pga ägandet i flera år framåt skall vara så "säker" som möjligt. Säker som i både krock- och skadesäker.

För att nämna något bilmärke som du kan provköra så kan du börja med den du själv nämnde, Skoda Superb, Skoda Kodiaq (suv), Volkswagen Passat, Kia, eller Volvo V70/60.
Jag själv tänkte ta en dag och åka runt och provköra de bilar jag är intresserad av och bilda mig en uppfattning om hur de känns att köra.

Lycka till!

Tog bort svar på raderat inlägg //Mod

CPU: Intel i5 4690K GPU: Asus Strix 1080 8GBModerkort: Asus Z87 V-Edition RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600MHz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Cooler Master Hyper 212 Plus HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av wzaa:

**bort//mod**

Till TS, jag är själv ute efter ny bil men har däremot inga barn så kan inte relatera till det.
Min tanke är som ovan som @Heinel skriver om, att sätta lite kriterier som man sedan försöker att följa.
För mig är det liknande krav, AWD, Automat, Dragkrok och minst 2016 årsmodell just pga ägandet i flera år framåt skall vara så "säker" som möjligt. Säker som i både krock- och skadesäker.

För att nämna något bilmärke som du kan provköra så kan du börja med den du själv nämnde, Skoda Superb, Skoda Kodiaq (suv), Volkswagen Passat, Kia, eller Volvo V70/60.
Jag själv tänkte ta en dag och åka runt och provköra de bilar jag är intresserad av och bilda mig en uppfattning om hur de känns att köra.

Lycka till!

Jag rekommenderar alla som tittar på V70 D4 eller mindre att överväga Opel Insignia 2016-17 om man inte behöver lastutrymmet i V70.
Kolla efter Navi 900 och Opel Eye.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Dallen:

Vet inte om jag kan hålla med någonting som du säger faktiskt.
En ny bil tappar så klart alltid värde, det är inget konstigt med det.

Leasad bil ska återlämnas i "gott skick", vad menar du med detta? Jag leasar själv en bil och alla problem som dykt upp har hanterats av bilfirman.

Men om du menar att man efter avtalstiden skulle lämna tillbaka en bil där man både rökt, låtit folk sova eller som man uppenbart misskött så har du givetvis rätt.

Bilarna tappar i regel mest i värde de första åren. Men det är ju upp till var och en om de tycker det är värt det eller ej. Personligen tycker jag absolut inte det.

Dörruppslag på en parkering, repor i lacken eller liknande saker som kan uppstå oavsett hur försiktig du själv är.

Leasinggivarna kanske räknar detta till "normalt slitage" numera? Isåfall är det ju ingenting att bry sig om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Kaine_Uro:

Bilarna tappar i regel mest i värde de första åren. Men det är ju upp till var och en om de tycker det är värt det eller ej. Personligen tycker jag absolut inte det.

Dörruppslag på en parkering, repor i lacken eller liknande saker som kan uppstå oavsett hur försiktig du själv är.

Leasinggivarna kanske räknar detta till "normalt slitage" numera? Isåfall är det ju ingenting att bry sig om.

I vart fall VAG har väldigt tydliga riktlinjer för vad som är normalt slitage: https://www.vwfs.se/kopa-leasa-bil/privatleasing/skotselguide...
Leasade en Seat i 3 år och den behövde jag inte betala något extra för, hade dock två repor på motorhuven som gått igenom klarlacken, och ett par mindre dörruppslag. Men i övrigt var den väl omhändertagen.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \