Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Skärmmarknaden upplever en renässans, där skärmar som Asus ROG Swift PG27UQ med G-Sync HDR, 4K, local dimming och 144 Hz nu tar plats. Vi sammanfattar skärmoraklet Thomas Ytterbergs åsikter inför testets avslutande del.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört en OLED TV ett tag så vill jag inte ha någon annan panel i min nästa monitor, man blir totalt bortskämd med svärtan, kontrasten och färgerna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Thomas, den puddingen är god.
OT, vad tar du i bänkpress?
(Har du tid så skapa en träningstråd, med alla bitar d.v.s mat/näring, vikter/övningar hur och varför, du verkar så positiv och glad, sorry för OT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Efter att ha kört en OLED TV ett tag så vill jag inte ha någon annan panel i min nästa monitor, man blir totalt bortskämd med svärtan, kontrasten och färgerna.

Precis. Jag väntar sedan länge otåligt på en bra oled-skärm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Väldigt försenad renässans men trodde ärligt att vi skulle vara inne i OLED eran vid det här laget men utvecklingen går för sakta.

Inbränning är ett för stort problem för att OLED i längden ska fungera som datorskärm.

Det är den icke organiska varianten Micro LED som verkar bli "The Shit" inom datorskärmar i framtiden.

Tills dess får vi stå ut med vad TFT har att erbjuda, det bästa av TFT är inte dåligt men är tyvärr långt i från kvaliteten på Micro LED.

Oavsett om den är bäst just nu är jag inte intresserad av att pynta 25 loppor för Asus ROG Swift PG27UQ.

Väntar ett tag tills priserna landar runt 10-12 loppor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliteSweden:

Efter att ha kört en OLED TV ett tag så vill jag inte ha någon annan panel i min nästa monitor, man blir totalt bortskämd med svärtan, kontrasten och färgerna.

Fast Oled har ju problem med vertical banding i gråa scener.

Outlast och Resident evil är ju två titlar som ser urdåliga ut på en Oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fast Oled har ju problem med vertical banding i gråa scener.

Outlast och Resident evil är ju två titlar som ser urdåliga ut på en Oled.

Beror på om du hade tur i lotteriet som är med oled. Det är likadant med telefoner som har oled, en del har ingen banding och väldigt balanserade medans vissa ser förjävliga ut och det kan variera extremt även om det är samma modell av telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fast Oled har ju problem med vertical banding i gråa scener.

Outlast och Resident evil är ju två titlar som ser urdåliga ut på en Oled.

Vet inte vad du har för OLED TV, kör själv en LG C7 och har inte märkt något av det varken med 100 tals Bluray, Netflix, Amazon Prime Video, Youtube, spel eller vanlig surfing. Gör jag det inte vid alla dessa tillfällena, så är det en icke-fråga för egen del.

Visst, kör jag en 10-15% grå statisk helbild så kan jag om jag tittar riktigt noga hinta vissa band, men själv sitter jag inte och kikar på gråa bilder. Men har även fått den uppfattningen att vissa apparater kan vara värre, och nog är det ett problem om så är fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliteSweden:

Vet inte vad du har OLED TV, kör själv en LG C7 och har inte märkt något av det varken med 100 tals Bluray, Netflix, Amazon Prime Video, Youtube, spel eller vanlig surfing. Gör jag det inte vid alla dessa tillfällena, så är det en icke-fråga för egen del.

Visst, kör jag en 10-15% grå statisk helbild så kan jag om jag tittar riktigt noga hinta vissa band, men själv sitter jag inte och kikar på gråa bilder. Men har även fått den uppfattningen att vissa apparater kan vara värre, och nog är det ett problem om så är fallet.

Alla OLED har det problemet, precis som Samsungs VA paneler.

Och det syns bäst när kameran panorerar höger/vänster. Vilket filmer sällan gör i grådassiga scener. Och filmer har såpass låg FPS att man ändå inte skulle märka av det då filmer hackar.

Och jag pratade om spel, och inte film. Du behöver inte rabbla upp alla de tjänster du kikar på.

Nämnde även två specifika spel, som du troligtvis inte spelar.

Skyrim är även ett spel, vid dimmig nattetid, ser förjävligt ut.

Detta är även en anledning till varför OLED är dåligt för t.ex. Fotboll, då du ser det rätt tydligt, nyanskillnader när kameran panorerar fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Alla OLED har det problemet, precis som Samsungs VA paneler.

Och det syns bäst när kameran panorerar höger/vänster. Vilket filmer sällan gör i grådassiga scener. Och filmer har såpass låg FPS att man ändå inte skulle märka av det då filmer hackar.

Och jag pratade om spel, och inte film. Du behöver inte rabbla upp alla de tjänster du kikar på.

Nämnde även två specifika spel, som du troligtvis inte spelar.

Skyrim är även ett spel, vid dimmig nattetid, ser förjävligt ut.

Detta är även en anledning till varför OLED är dåligt för t.ex. Fotboll, då du ser det rätt tydligt, nyanskillnader när kameran panorerar fram och tillbaka.

Som sagt så har själv inte märkt av det alls, inte i de mörka spelen heller, möjligt att du har fått ett sämre exemplar av panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliteSweden:

Som sagt så har själv inte märkt av det alls, inte i de mörka spelen heller, möjligt att du har fått ett sämre exemplar av panel.

Eller så märker du inte av det helt enkelt.

Alla OLED modeller har det, precis som alla VA paneler oavsett om det är en TV eller datorskärm.

Glöm inte bort att det sitter många med TN paneler, som inte märker av att gamman skiftar bara av att de lutar bakåt i stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis. Jag väntar sedan länge otåligt på en bra oled-skärm.

Har tidigare sagt att tv:n inte kommer bli utbytt förrän den går sönder.

Det kan förvisso ändras om det dyker upp någon bra oled-tv inom en snar framtid, samma gäller skärmen till pc:n.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vilja få en standard som är typ 1440p120 10 bit 4:4:4. Då skulle väl bandbredden räcka till.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

@Laxpudding Thomas, den puddingen är god.
OT, vad tar du i bänkpress?
(Har du tid så skapa en träningstråd, med alla bitar d.v.s mat/näring, vikter/övningar hur och varför, du verkar så positiv och glad, sorry för OT)

Som fd gymråtta vill jag göra ett litet inlägg på OT. Undvik tunga bänkpressar, då man oftast förstör mer än bygger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Inbränning är ett för stort problem för att OLED i längden ska fungera som datorskärm.

Det är den icke organiska varianten Micro LED som verkar bli "The Shit" inom datorskärmar i framtiden.

Vad som helst, bara det är bättre än gammal sunk-LCD.

QD-LED (INTE Samsungs "QLED"-gimmick) är också intressant.

Har inte haft råkat ut för någon inbränning på min oled-tv (LG OLED65B6V) på 1,5 år, men jag tittar inte på statiskt material så jag är förstås inte i riskzonen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad som helst, bara det är bättre än gammal sunk-LCD.

QD-LED (INTE Samsungs "QLED"-gimmick) är också intressant.

Har inte haft råkat ut för någon inbränning på min oled-tv (LG OLED65B6V) på 1,5 år, men jag tittar inte på statiskt material så jag är förstås inte i riskzonen.

Både PG27UQ och acer x27 och Samsung QLED är ju QD-LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad som helst, bara det är bättre än gammal sunk-LCD.

QD-LED (INTE Samsungs "QLED"-gimmick) är också intressant.

Har inte haft råkat ut för någon inbränning på min oled-tv (LG OLED65B6V) på 1,5 år, men jag tittar inte på statiskt material så jag är förstås inte i riskzonen.

QLED är ett superfjantigt namn. Men man kommer inte ifrån att Q9 2018 är fruktansvärt bra. Grymt irriterande.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Hoppas framtiden för 4K spel skärmarna innebär mycket mindre skärmkanter

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Både PG27UQ och acer x27 och Samsung QLED är ju QD-LED.

QD-LED är en djungel. Det jag syftar på är QD-lysdioder, som alltså själva genererar ljus på samma sätt som OLED gör, vilket möjliggör total svärta. Samsungs QLED är bara QD-färgfilter, de genererar inte ljus utan filtrerar bara ljuset från gammal hederlig backlight-LED. Sett ur min synvinkel är det en gimmick (särskilt beteckningen "QLED", uppenbart tänkt att sammanblandas med "OLED"), ett tramsigt tilltag av Samsung för att försöka konkurrera med LG:s OLED.

QD-lysdioder är en kommande teknik, det finns inte att köpa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Som fd gymråtta vill jag göra ett litet inlägg på OT. Undvik tunga bänkpressar, då man oftast förstör mer än bygger.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig hört någon säga det förut. Varför?

ALLA på gymmet, från nybörjare till de mest avancerade kör bänkpress.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robinccc:

Aldrig hört någon säga det förut. Varför?

ALLA på gymmet, från nybörjare till de mest avancerade kör bänkpress.

Axlarna är en väldigt komplicerad del av kroppen. Muskler som överlappar varandra, ledkula osv, vilket skapar stora problem om man börjar lyfta tungt utan riktig teknik och styrka. Mindre muskler och nerver kan hamna i kläm om man inte tränar symetriskt(hela axelpartiet). Jag rekommenderar alltid lätta flyes på cablecross eller vanliga armhävningar tills man fått bra koll på sin kropp och träning.
Personligen tog jag bort bänkpress med stång då det aldrig kändes bra. Kör med hantlar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Axlarna är en väldigt komplicerad del av kroppen. Muskler som överlappar varandra, ledkula osv, vilket skapar stora problem om man börjar lyfta tungt utan riktig teknik och styrka. Mindre muskler och nerver kan hamna i kläm om man inte tränar symetriskt(hela axelpartiet). Jag rekommenderar alltid lätta flyes på cablecross eller vanliga armhävningar tills man fått bra koll på sin kropp och träning.
Personligen tog jag bort bänkpress med stång då det aldrig kändes bra. Kör med hantlar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Att man ska träna symetriskt håller jag med om, det är bra på flera sätt.

Men en vanlig bänkpress är ju dock mest triceps men framförallt bröstmuskler du tränar.

Axlar kommer ju mer in i bilden om man kör sne-bänkpress. På en uppåtlutande bänk, men huvudet upp då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robinccc:

Att man ska träna symetriskt håller jag med om, det är bra på flera sätt.

Men en vanlig bänkpress är ju dock mest triceps men framförallt bröstmuskler du tränar.

Axlar kommer ju mer in i bilden om man kör sne-bänkpress. På en uppåtlutande bänk, men huvudet upp då.

Du använder alltid axlarna. För att dra ett slut på OT så lämnar jag denna länk som förklarar det hela med de muskler många verkar glömma bort... För att sen gnälla över smärta
https://www.bodybuilding.com/content/avoiding-a-bench-press-b...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

25 000 kr för gamla led teknik! väntar bara på när oled eller Micro led dator skärmar säljes