Permalänk
Medlem

Xbox One eller One x?

Jag skall köpa mej ett Xbox One till dottern har ett Xbox 360 för tillfället.
Fick tag i ett begagnat från en bekant men osäker vad det är... Sår model 1540 och har en hårddisk på 500Gb. Är detta då ett Xbox One?

Är det värt att köpa ett Xbox One eller skall man köpa nytt och ta ett One X? Vad är skillnaderna förutom processor etc som jag sett?
Funkar One till allt? Vad funkar One X bättre till? Vad skall man ge för ett One för att det skall vara värt det?

Dottern vill i dagsläget spela Fortnite, FIFA 19 när det kommer och liknande. Duger detta då?
Tack.

Permalänk

Absolut enklaste är ju att du googlar på de olika modellerna och jämför designen.
Det finns Xbox one, Xbox one S, Xbox one X. Vad jag fick fram av att googla på Xbox one Model 1540 var att det är en vanlig One (Ej S eller X).

Alla modeller av Xbox One är kompatibla med alla spel. One S och One X har lite fler funktioner som 4k bluray spelare och och X kan ge lite bättre prestanda och högre upplösning i vissa spel.
En One X kan även spela utvalda titlar av hennes Xbox 360 spel i 4k. Så är ni lite mer kräsna med grafiken kan en One X vara värd. även om en vanlig One/One S är ett stort steg upp från Xbox 360 grafik.

Vad man ska ge för en begagnad vet jag inte. Jag köpte min Xbox one S vintern 2016 med två spel för 2222kr ny. Och en beg vanlig one med 3 spel för 1500 beg på tradera hösten 2017. Men priserna har nog gått upp sedan dess pga valuta och kemikalieskatt.

Bilder på konsolerna (det är standardfärgerna på bilderna men de finns i lite olika färger designen är dock samma så det är enkelt att särskilja dom från varandra)

Vanlig one

One S

One X

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bra, många 360 spel funkar till One.
Kompisen kan 'gamesharea' och dela digitala spel.

Det finns en nyare modell 'Xbox One s' med inbyggt nätagg och mindre.
Jag bytte upp mig, mest för att saker som handkontroll slits oerhört...

Annars är stegen,
Gammal begagnad. 1000:- plus ev spel och kanske fungerade kontroller
Ny 's' 2000:-
Ny 'x' 4000:-

För dina behov duger nog alla lika bra,
men du kan lika väl köpa Xbox live för ett år för 399: - just nu ( krävs för Fortnite)
Och lär dig klicka hem alla fyra gratis spelen varje månad,
( Plus bonusar https://www.microsoft.com/ko-kr/p/zoo-tycoon-ultimate-animal-...

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Låter helt enkelt som denna One duger om priset är rätt vill säga.
Handkontrollern är nog sliten då när man bläddrar i menyer att den hela tiden vill hoppa upp när man vill ner så det får man ju räkna med när man köper den.

Permalänk

Har du en 4k tv så skulle jag köpa en Xbox One X.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz