Hårdvarutips för hemmaserver

Permalänk
Avstängd

Hårdvarutips för hemmaserver

Tjena!

Jag har ett tag nu gått i tankarna på att skaffa mig en hemmaserver igen. Dock har jag inte varit lika insatt i hårdvaran nu på sistone som jag var förut. Därför tänkte jag höra med er här på Sweclockers vad ni har för tips & tricks.

Det jag har tänkt mig är att bytta den som mini-ITX, dvs. en väldigt kompakt burk. Den ska vara tystgående och kraftfull, kommer användas mycket för media streaming och build-server för Visual studio. Det sistnämnda är varför den behöver mycket CPU-kraft.
Det kan hända att jag kommer kasta upp någon game-server (antingen något befintligt high-performance spel eller något jag bygger själv) också men det är inte bestämt, så 16Gb minne är ju minimum-krav.
Det får gärna vara ett energi-effektivt bygge då jag vill ha den igång 24/7.

OBS! Har inget emot att gå någon generation bakåt, samt köpa begagnat för att hålla priset nere.

Här är några delar jag tänkt mig i bygget (kommentera gärna yay or nay vad ni tycker om komponenterna)

CPU: AMD Ryzen 7 (ex. 1700 / 2700, inte X-version pga den lilla performance-skillnaden jämtemot TDP)
Argumentera gärna varför AMD och inte Intel och tvärt om, jag tar gärna en Ryzen 7 pga antal trådar
men har inte läst något om deras performance/reliability stående som en 24/7 server

Moderkort: mITX (inte kollat på så många, men gärna med stöd för pci-e x16 och m.2)
Minne: DDR4 3000Mhz+? minst 16Gb
PSU: 500W+ krav på modulära kontakter
Lagring: 2st mekaniska diskar. Ex WD Gold 2TB eller liknande. (Argumentera gärna för eller mot ssd)

Servern kommer mest troligt att köra någon Linux-baserad miljö.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk

Sitter och väntar på att lunchlådan ska bli varm i micron så passar på att skriva ihop nått

Det du beskriver är rätt långt från vad jag själv skulle göra så ska inte ge några synpunkter på det förutom att säga att den maskin du beskriver är rätt mycket overkill, men det är inget fel - jag brukar kalla det framtidssäkrat och sen köra på

Moderkort har jag alltid svårt för, där är rätt mycket att ta hänyn till, men när man väl bestämt sig för några 'måste' egenskaper brukar det gå lättare och lättare att sålla.

Minne; förr kunde man alltid säga att köp bara det du behöver, det blir billigare att komplettera senare, men idag vete 17, priserna varierar så mycket så det är väl bara att chansa om inte prisjakt tycker att nivåerna är helt kass och som du skriver 16gb är nog rätt ok, det är sällan man behöver mer än så.

PSU: Seasonic Focus Plus Gold, Corsair RM & AX är de jag har erfarenhet av. Välj inte sämre än guld, men att gå högre i klassning är inte lönt ur energisynpunkt. Välj ett semipassivt, gärna ett där fläkten verkligen står helt still vid låg last så blir det helt tyst.

Lagring, Du skriver mITX och att du vill ha det tyst. Då går snurrdisk bort, så enkelt är det bara. Skulle vilja påstå att i de allra flesta moderna maskiner är det hårddisken som låter mest, i alla fall vid låg till medel belastning.

Ska du bygga kompakt har du inte så stora möjligheter att dämpa ljud utan det enda är att inte generera ljud från början. SSD eller M2 för OS, lagring nån annanstans om du tycker det blir för dyrt med SSD för lagring och stora fläktar som går långsamt.

Grafiken skriver du inget om, jag valde ett MSI GT 1030 2GH LP OC som är ett fläktlöst lågprofilskort, inte jättekompakt iofs, det tar upp två platser plus kanske lite till, men med mITX lär du väl inte ha socklar för mer än ett kort ändå.

Här är en länk till min htpc som jag satte ihop härom året med lite samma ide om en framtidsäker maskin med bra prestanda som ändå är tyst. Nu kör jag den i en rymlig låda så det håller ner temperaturerna rätt ordentligt, men jag kan maxa alla kärnorna en bra stund innan det blir så varmt att fläktarna börjar låta, och då hörs den ändå knappt från soffan.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det känns lite onödigt att kasta så mycket pengar på ett grafikkort som inte ska användas. Om det går att acceptera en kompromiss mellan prestanda och energibehov för att hålla sig inom ett litet format är här ett alternativt.

Atom C3758 8-core, Mullet

Denna varianten stryker helt behovet av bildskärm och kräver bara ström och nätverk. Om det är för lite med 8 kärnor finns upp till 16 kärnor på denna plattformen.

Nästa steg upp i detta mycket kompakta formatet med många kärnor blir kanske:
Xeon D1500 serien mini-ITX 4-16 cores , Mullet

Det finns även en nyare D2100 serie med lite mer prestanda men den ger även ett kliv upp i pris.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

IPMI är väldigt smidigt att ha för en server, och jag skulle se det som ett krav egentligen...

Dock finns det inte så många tillgängliga mobos för Ryzen + IPMI. Du kan bygga en rätt trevlig låda mes ett Supermicro X11[nåt] kort samt Pentium G4400/4560 för att få ner priset. Alternativt X10 och en E3v6

Vill bara höja ett varningens tecken för 50mm-fläktarna som sitter på SM-brädor, den är inte tyst utan moddning.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag byggde min server i ett Cooler Master Elite 120 Advanced med röda diskar och intel i5 med stock-kylare. Så länge man inte belastar den längre tider så är den rätt tyst. Operativsystemet körs från m.2 disk och moderkortet valde jag ett billigt med dubbla nätverkskort då jag även kör den som router.

Skickades från m.sweclockers.com