Win 10: Saknar behörighet för filer på gammal hårdisk

Permalänk
Medlem

Win 10: Saknar behörighet för filer på gammal hårdisk

Jag köpte en "IDE-grej" som faktiskt tycks fungera.

Jag kommer åt hårddisken och kan hantera alla filer (utom de som ligger under Windowskatalogen för användaren).

Jag har annan användare idag och tror inte attjag kommer ihåg lösenordet som var på den gamla.

Jag kan se allt innehåll i mappen men om jag öppnar en fil fungerar det inte och försöker jag kopiera till en annan hårddisk står det att behörighet saknas. Under enheten har jag fösökt ändra säkerhet.

Under fullständig behörighet står att åtkomst begränsas av "resurs" och jag tycks inte kunna ändra det?

Kan jag på något sätt komma åt filerna?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det är alltså din gamla disk... hade ironiskt nog exakt samma problem igår själv.

Vill du bara komma åt filerna och kopiera ut det du vill spara?
Starta om i felsäkert läge, kopiera det du vill ha, sen formatera disken.
https://www.digitalcitizen.life/4-ways-boot-safe-mode-windows...
Rekommenderar alt 2... enklaste som inte kräver trix. Bara välj starta om, och håll nere skift när du gör det. Sen bara klicka dig genom menyerna.

Det verkar att som i felsäkert läge, struntar Windows i alla filrättigheter och bara kör. Så du kan komma åt diskar du normalt inte borde. Sen när du är klar och har allt kopierat till en annan disk, formatera den externa disken (snabb räcker väl), och sedan starta om igen som vanligt.

Om du desperat vill behålla filsystemet (inget jag rekommenderar på gammal disk med Windows partition dock), så kan du i felsäkert läge ta full äganderätt över filerna också.

Permalänk
Medlem

Du kan också gå in på behörighet på disken och välja din användarprofil och "nherit". Kör engelskt os och är inte hemma nu men kan slänga in en skärmdump ikväll om du inte löser problemet.

Mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Är du administratör på datorn vilket jag antar att du är så är det bara att gå in i egenskaper på den disk du inte kommer åt och sen in i säkerhet.
Klicka på Avancerat och sen på Ändra behörighet.
Lägg sedan till dig som ägare av disken med fulla rättigheter genom att klicka på Lägg till och sedan på Välj ett huvudkonto.
Klicka sedan på avancerat och sedan sök nu.
Dubbelklicka på Administratörer ock sen på OK. Klicka i full behörighet och sen OK.

Låt datorn ändra behörigheter för alla filer och mappar. Kan ta ett tag om disken är stor. Sen så äger du hela disken med din nuvarande administratör. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Lyckades nu. Angav "användarnamnet" manuellt, men var tvungen att söka och välja det rätta. Då fungerade det.

Tack för engagement.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Är du administratör på datorn vilket jag antar att du är så är det bara att gå in i egenskaper på den disk du inte kommer åt och sen in i säkerhet.
Klicka på Avancerat och sen på Ändra behörighet.
Lägg sedan till dig som ägare av disken med fulla rättigheter genom att klicka på Lägg till och sedan på Välj ett huvudkonto.
Klicka sedan på avancerat och sedan sök nu.
Dubbelklicka på Administratörer ock sen på OK. Klicka i full behörighet och sen OK.

Låt datorn ändra behörigheter för alla filer och mappar. Kan ta ett tag om disken är stor. Sen så äger du hela disken med din nuvarande administratör. Lycka till.

Hoj, menar inte att hijacka den här tråden men jag har samma problem och försökte just göra nästan samma sak med en hårddisk från en trasig laptop som jag kopplad in via esata nu. Den är mappad till "D:"

Problemet för mig nu är dock att jag ändrade rättigheterna enbart på "Documents and Settings" katalogen till "Allow" på allt för grupp/user "Everyone", tyckte det verkade enklast.
Och när jag applyat så verkar det som att windows helt enkelt skapade någon slags symbolisk länk/junction till min vanliga "c:\users" på något djävligt mysko sätt.

Alltså i utforskaren får "D:\Documents and Settings" en sådan "shortcut" ikon (transparant mapp + shortcut pilen). Och dubbelklickar jag på den så visar den mig innehållet ifrån min "C:\users".

Så err... ja, är lite lost. Några tips anyone?

[Update]
Hrrm om jag förstått det rätt efter lite läsning är "documents and settings" länken bara en symlink till typ users för bakåtkompabilitet med xp?
Så det fanns mao inget där från första början, frågan är ju då var fan users foldern som borde vara på D: är någonstans, ugh

Permalänk
Medlem

@flexm: Har du fulla rättigheter för D:? annars så börja med att fixa det genom att göra så som jag skrev i mitt förra inlägg.

Vad exakt är det du vill rädda från den "externa" disken?

När du har fulla rättigheter så ska det bara vara att gå in på D: och till user/användare-mappen och kolla på den gamla användaren som du víll åt. Kan vara bra att slå på så du ser även dolda mappar m.m.

Kan hjälpa dig via Teamviewer i morgon kväll om det skulle behövas.

Permalänk
Skrivet av Alfa347:

Är du administratör på datorn vilket jag antar att du är så är det bara att gå in i egenskaper på den disk du inte kommer åt och sen in i säkerhet.
Klicka på Avancerat och sen på Ändra behörighet.
Lägg sedan till dig som ägare av disken med fulla rättigheter genom att klicka på Lägg till och sedan på Välj ett huvudkonto.
Klicka sedan på avancerat och sedan sök nu.
Dubbelklicka på Administratörer ock sen på OK. Klicka i full behörighet och sen OK.

Låt datorn ändra behörigheter för alla filer och mappar. Kan ta ett tag om disken är stor. Sen så äger du hela disken med din nuvarande administratör. Lycka till.

Gammal tråd, men frågar ändå: Fungerar verkligen det där? Har samma problem, och provade enligt ditt tips men avbröt då datorn skickade felmeddelade på första filen.