Forumdelen sponsras av

120/144 hz Extern skärm till nyköpt laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2009

120/144 hz Extern skärm till nyköpt laptop

hej!

Jag är lite förvirrad över hur jag ska få en extern skärm att fungera till en laptop som endast har hdmi ingång.
Hdmi 2.0 har jag införskaffat, men det verkar inte fungera.

Denna laptopen är det jag köpt.
https://www.komplett.se/product/996334/gaming/gaming-pc/barba...

Har för tillfället denna skärmen : aoc g2460pqu

Hur lösa? Det kommer inte gå att gå tillbaka till 60hz.

Tack

//spG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2013

Enligt skärmens manual så är 144hz enbart via DVI. Sida 47 i manualen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2009

ahh, slog mig inte ens att kolla där. Då är det iaf den första skon som klämmer.

Laptopen borde supporta iaf 120hz i 1080p? Svårt att hitta svart på vitt vilken hdmi standard som stödjs.

Tack för snabba och effektivt svar!

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av spg:

Laptopen borde supporta iaf 120hz i 1080p? Svårt att hitta svart på vitt vilken hdmi standard som stödjs.

Du måste överge det tänket helt och hållet. "HDMI-versioner" betyder inte det du tror. Bra läsning om HDMI:

Asus specar inte vad HDMI-utgången klarar överhuvudtaget. Med tanke på datorns övriga egenskaper är det fullständigt obegripligt att den inte har en DisplayPort-utgång, men så är det. Hade den haft det hade du inte haft något problem nu.

Acer XF240H klarar 120 Hz över DVI eller HDMI samt 144 Hz över DisplayPort.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2009

@Alling: Tack för ett gediget svar! Ska läsa på rejält.

Hade Mini-displayport på min gamla laptop. Det fungerade ypperligt.

Har aldrig gett mig in i HDMI-träsket, har alltid försökt undvika det ^^.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2009

Nu kör jag på 800x600 med 120hz. Det funkar iaf :D.....

Men om jag har förstått det rätt, så finns det en risk att laptopen inte stödjer 120hz genom HDMI-utgången?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av spg:

Nu kör jag på 800x600 med 120hz. Det funkar iaf :D.....

Men om jag har förstått det rätt, så finns det en risk att laptopen inte stödjer 120hz genom HDMI-utgången?

Ja, det som isåfall saknas är bandbredden/pixelklockan för 1920 × 1080 i 120 Hz. Det fungerar ju med lägre upplösning, som du märker. Även 1280 × 720 @ 120 Hz bör fungera.

Jag förväntar mig aldrig något när det gäller HDMI, men det kan mycket väl vara så att din dator klarar 1080p @ 120 Hz över HDMI. Det går dock inte att verifiera med den skärm du har nu, eftersom dess HDMI-krets är begränsad till 1080p @ 60 Hz. Den kräver DisplayPort eller DVI för att gå högre.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@spg: GTX 1050Ti klarar att driva HDMI med 600 MHz pixelklocka vilket räcker till 1920x1080 i 240 Hz. Däremot kan kretsuppsättningen på själva laptopen ha andra begränsningar. Ofta är det 300 MHz pixelklocka (1920x1080 i 120Hz) ifall det är ett par år gamla modeller. Renodlade gaming laptops brukar inte vara begränsade på det sättet. Så svaret på detta sittet hos Asus och du får helt enkelt kontakta dem om vad som gäller.

Nästa steg är att matcha mot en skärm som kan köra önskad frekvens över HDMI. Där är det också över hela kartan vad som fungerar eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2009

@Alling: Det verkade bara gå med 800x600, testade stegvis ner.

Samtidigt står det att skärmen är ansluten till den integrerade grafikkretsen(Intel(R) UHD Graphics 630)? Vet inte om det är vanligt i laptops, men det borde väl vara kopplad till GPUN(1050ti)?

Blir sällan att all flyter på som man tänk. :<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2009

@Laxpudding: Att det ska vara så krångligt. Är det så mycket begärt av asus att skriva ut vad som är kompatibelt och ej ? xd

Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@spg: Ja... Få tillverkare verkar förstå vilken information som behövs. Likadant när man tittar på skärmarna. Det är mer regel än undantag att jag måste googla fram handboken för att få ett hum om vad som faktiskt är möjligt att skicka i signalväg.

Displayport är där ganska enkelt för det brukar så gott som alltid vara maximal möjlig frekvens så länge man diskuterar hyfsat nya produkter.