Alternativ till att dra ethernetkabel?

Permalänk
Medlem

Alternativ till att dra ethernetkabel?

Hej. som titeln lyder så har jag nyligen skaffat fiber (250/100) och vill dra min ethernetkabel till datorn. Problemet är att router är på övervåningen och rummet på nedervåningen. Jag har tyvärr inte möjlighet att dra en ethernetkabel längs väggen eller borra något. Har läst att man kan skaffa något som t.ex denna https://www.komplett.se/product/903984/datorutrustning/natver... Vet inte hur det kommer påverka hastigheten i jämnföresle till att dra direkt eller om det funkar nåt bra. Finns det nåt billigare alternativ som funar lika bra/bättre?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Dra kabel. Det finns ALLTID möjligthet att dra kabel på ett eller annat sätt. T.ex platta kablar kan man få runt vart som.

Kommer aldrig bli lika bra med någon annan lösning och andra lösningar kommer garanterat bli dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bissam:

Hej. som titeln lyder så har jag nyligen skaffat fiber (250/100) och vill dra min ethernetkabel till datorn. Problemet är att router är på övervåningen och rummet på nedervåningen. Jag har tyvärr inte möjlighet att dra en ethernetkabel längs väggen eller borra något. Har läst att man kan skaffa något som t.ex denna https://www.komplett.se/product/903984/datorutrustning/natver... Vet inte hur det kommer påverka hastigheten i jämnföresle till att dra direkt eller om det funkar nåt bra. Finns det nåt billigare alternativ som funar lika bra/bättre?
Tack på förhand

Finns inget bra alternativ. Det du länkade till kan du ju prova, ibland fungerar det bra, beroende på hur ditt elnät ser ut i hemmet. Men var försiktig när du öppnar förpackningen så du kan lämna tillbaka. Fungerar powerlines bra så är det ok alternativ. Annars är det dra en sladd till nån punkt som du kan dra till och köra wifi. Finns inte fler alternativ. Vill du utnyttja linan maximalt och ha Bra, Stabilt och fungerande internet så är det sladd som gäller.
Du kanske har ett fönster vid din router på övervåningen och möjlighet att dra en sladd ut genom fönstret och ner?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du bra elnät i huset så är powerline-grejerna bättre (läs: mer stabila) än wifi. Men ethernet är alltid bäst, och man borde alltid undersöka alla möjligheter till att dra kabel innan man ger sig på alternativen