Laptop för titta på 1080p 60fps.

Permalänk

Laptop för titta på 1080p 60fps.

Sitter och tittar på en ny laptop som mediaspelare/kontor.
Har lite funderingar på om det räcker med den senaste CPU(Intel Core i5-8250U alt Ryzen 5 2500U) för att se streams på youtube,twitch etc i 1080p 60fps? Även en och annan HEVC 4k fil.

Eller behöver det sitta ett grafikkort i?

Permalänk
Medlem

2500u klarar det fint. Tyvärr finns inga prisvärda datorer med ryzen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

2500u klarar det fint. Tyvärr finns inga prisvärda datorer med ryzen.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGY9ED015/acer-aspire-3-15-6-barbar-dator-svart

2500U
8gb RAM
256gb SSD
för 5000kr

Om denna kan spela upp all media så lär jag väl inte hitta någon billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxtrotalphamango:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGY9ED015/acer-aspire-3-15-6-barbar-dator-svart

2500U
8gb RAM
256gb SSD
för 5000kr

Om denna kan spela upp all media så lär jag väl inte hitta någon billigare.

Det är väl rimligt om man söker det billigaste. Den löser ju uppgiften helt klart.

Men ur min synvinkel är det inte särskilt prisvärt pga att jag är kräsen omkring skärm, tangentbord, byggkvalitet osv. Å andra sidan sitter jag fortfarande kvar på en laptop från 2008 så jag vet inte vad som är bäst..

edit. Värt att tänka på om man ska se film på datorn är om man behöver en bra skärm och/eller bra ljud. Då måste man nästan prova.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Det är väl rimligt om man söker det billigaste. Den löser ju uppgiften helt klart.

Men ur min synvinkel är det inte särskilt prisvärt pga att jag är kräsen omkring skärm, tangentbord, byggkvalitet osv. Å andra sidan sitter jag fortfarande kvar på en laptop från 2008 så jag vet inte vad som är bäst..

edit. Värt att tänka på om man ska se film på datorn är om man behöver en bra skärm och/eller bra ljud. Då måste man nästan prova.

Sitter också på en laptop från den tiden nu.
Har den ståendes på tv bänken och använder bara tv som skärm med trådlös tangentbord/mus så hur den är byggd och hur skärmen är på själva laptopen spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

Skulle nästan säga att det är svårt att hitta en ny laptop oavsett prislapp som inte klarar 1080p i 60fps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxtrotalphamango:

Sitter också på en laptop från den tiden nu.
Har den ståendes på tv bänken och använder bara tv som skärm med trådlös tangentbord/mus så hur den är byggd och hur skärmen är på själva laptopen spelar mindre roll.

Då känns det väl ganska perfekt. Jag köpte en Acer Swift med 2700u till min mor och hann testa den som mediaspelare till tvn och tyckte den var alldeles utmärkt.

Det jag inte vet om Aspire är hur fläkten låter. Men 2500u bör ju inte förbruka så värst mycket energi att det blir ett problem.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Då känns det väl ganska perfekt. Jag köpte en Acer Swift med 2700u till min mor och hann testa den som mediaspelare till tvn och tyckte den var alldeles utmärkt.

Det jag inte vet om Aspire är hur fläkten låter. Men 2500u bör ju inte förbruka så värst mycket energi att det blir ett problem.

Då tar jag och slår till på den. Har en förmåga att sitta och vela för länge annars.
Tack för hjälpen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxtrotalphamango:

Eller behöver det sitta ett grafikkort i?

Nej, absolut inte. Senaste generationens CPU'er med integrerad grafik har stöd för att hårdvaruavkoda >4K HEVC precis lika bra som ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxtrotalphamango:

Då tar jag och slår till på den. Har en förmåga att sitta och vela för länge annars.
Tack för hjälpen

Återkom gärna med hur den är.
Jag är själv lite sugen. Men problemet är att jag behöver ett ljudkort med analoga utgångar för surroundljud, alternativt två stycken HDMI. Så då går det åt pengar till ett externt ljudkort istället. hmm.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N