Permalänk
Medlem

Råd ang ny disk + ominstallation

Tjena.

Märkte att min Samsung 850 EVO 500Gb inte riktigt räckte till för alla mina spel.

Köpte en 500gb 860 EVO häromdagen men insåg att jag slarvat bort extra strömkabeln för SATA till mitt nätagg. Då det kostar lika mycket att beställa nya kablar från EVGA som att returnera SSD:n och byta till en M.2 NVME Samsung 970 så tänkte jag köra på det. MEN, jag är fortf en novis inom området så jag tänkte be er om hjälp. Har dessutom inte använt så mycket Windows (är Mac användare i grunden).

Mitt moderkort: MSI X370 Krait Gaming

Mina frågor:

1. Jag tänkte köra NVME M.2 för OS + Steam Library och SSDn för Steam library också. Är det rimligt eller helt korkat?

2. Hur gör jag för att installera om Windows på nya disken? Köpte datorn monterad från Inet och är lite osäker på hur jag installerar om Windows, har ju ingen skiva som förr i tiden.

3. MSI har något som heter Heat Shield, bör jag använda den?

Jag vet att prestandaskillnaden för laddningstider är ganska liten, men känner att det är värt pengarna för att slippa alla sladdarna.

Hoppas på att få en bra guide av någon här.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Du har inte kvar (eller över) någon Molex-kabel till nätaggregatet då?
Då kan en Molex->SATA ström adapter för ~45:- ev lösa ditt problem.

https://www.inet.se/produkt/8906147/stromadapter-molex-ha-sata-ho

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@nikwhatsup: Eller ännu bättre än ovanstående: https://www.inet.se/produkt/8906512/stromadapter-15-pin-sata-...
SATA förgrening för kabeln du redan har inkopplad för din nuvarande SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@nikwhatsup: Eller ännu bättre än ovanstående: https://www.inet.se/produkt/8906512/stromadapter-15-pin-sata-...
SATA förgrening för kabeln du redan har inkopplad för din nuvarande SSD.

Okej, så en strömport klarar av att ge ström åt båda med hjälp av den? Läste någonstans att man inte bör köra kablar från annan tillverkare än den som byggt nätaggregatet, men det stämmer inte alltså?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Okej, så en strömport klarar av att ge ström åt båda med hjälp av den? Läste någonstans att man inte bör köra kablar från annan tillverkare än den som byggt nätaggregatet, men det stämmer inte alltså?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Framför allt menas nog detta de kablar med kontakter etc, som kopplas in direkt i kontakterna på modulära nätdelar. Dessa kan variera i utformning och hur ledarna är kopplade. Du kan i princip annars använda vilka kablar du vill för att konvertera eller splitta de kontakter som sitter på de originalkablar som kommer från nätdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Framför allt menas nog detta de kablar med kontakter etc, som kopplas in direkt i kontakterna på modulära nätdelar. Dessa kan variera i utformning och hur ledarna är kopplade. Du kan i princip annars använda vilka kablar du vill för att konvertera eller splitta de kontakter som sitter på de originalkablar som kommer från nätdelen.

Makes sense! Tack så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Okej, så en strömport klarar av att ge ström åt båda med hjälp av den? Läste någonstans att man inte bör köra kablar från annan tillverkare än den som byggt nätaggregatet, men det stämmer inte alltså?

Det är som @dannesthlm: aldrig blanda kablar som kopplas in direkt i själva nätaggregatet, om du inte är helt säker på att alla kontakter stämmer.
Att däremot koppla in mot en kontakt som sitter i ändan av kablarna från nätaggregatet är inga problem över huvud taget. Visst det finns alltid risk för dåliga adaptrar, men i det stora hela så är det fritt fram. Du behöver inte heller vara orolig för att överbelasta uttaget då två SSDer långt ifrån är lika effekthungriga av vad den är specificerad för.