TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Permalänk
Melding Plague

TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Tidigt fredagen den 20 juli blev det klart att Telia går vidare med förvärvet av bland annat TV4. Regeringen riktade då kritik mot agerandet, och nu föreslår oppositionen en uppstyckning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hårda bud.

Permalänk
Medlem

Vilken soppa detta är, och vilka sopor som sitter i Telias styrelse. Broilers som aldrig fått känna på det verkliga livet. Inte konstigt att affären nu får kritik från bokstavligen höger och vänster. Hoppas de misslyckas grovt och att hela styrelsen får avgå utan att beviljas ansvarsfrihet!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan ju mycket möjligt vara helt beräknat från Telia, för att tvinga bort det statliga ägandet alternativt uppstyckning.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är TV4/Bonnier broadcasting för liten för att överleva på sikt.
Och poängen med affären var att genom Telias storlek kunna ge TV4 m.m. möjlighet att konkurrera med internationella alternativ, och partierna tänker att de kontrar vi med att stycka upp bolaget och motverka detta.

Om alla andra TVkanaler självdör så blir ändå bara SVT kvar, och staten för samma TV-monopol....

Permalänk
Medlem

Känns som att ett rimligt agerande vore att staten köper minst 51% av aktierna i Skanova för att säkra ägandeskapet av infrastrukturen.

Detta borde rimligen följas upp genom att staten släpper kontrollen över övriga Telia, antingen genom försäljning eller genom att överföra ägandeskapet till en stiftelse med uppdraget att förvalta pengarna och dela ut överskott till statskassan.

Personligen skulle jag uppskatta om staten la över sina dylika äganden till en stiftelse som skall förvalta värdet och maximera överskottet. Detta skulle kunna ge en extra inkomstkälla till statskassan utan att klåfingriga politiker får någon möjlighet att peta i det.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Som jag förstår det så är TV4/Bonnier broadcasting för liten för att överleva på sikt.
Och poängen med affären var att genom Telias storlek kunna ge TV4 m.m. möjlighet att konkurrera med internationella alternativ, och partierna tänker att de kontrar vi med att stycka upp bolaget och motverka detta.

Om alla andra TVkanaler självdör så blir ändå bara SVT kvar, och staten för samma TV-monopol....

De andra kanalerna kommer inte självdö, staten ska inte ha "monopol" vilket de får med TV4, men om TV4 försvinner så har fortfarande inte staten monopol då 3:an, 5:an, 6:an, etc. finns.

Jag förstår att Telia vill köpa och Bonnier som vill sälja, däremot så gör det fortfarande så det blir jävigt, etc. om staten är inblandat.

Sen vet jag att Telia är skit (har jobbat med dom på diverse projekt) och deras kultur är inte direkt bra, det jag sett så är de oseriösa och slösar pengar på saker de inte behöver slösa på bara för de är lata och inte gör saker i tid... Däremot finns det några jag jobbat med som är trevliga och duktiga, men de måste jobba igenom massa byråkrati... Dvs, de känns typiskt "statligt styrt"...

Så om Telia köper TV4 så kommer de garanterat fortsätta med sitt pissande på nätneutralitet...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken soppa detta är, och vilka sopor som sitter i Telias styrelse. Broilers som aldrig fått känna på det verkliga livet. Inte konstigt att affären nu får kritik från bokstavligen höger och vänster. Hoppas de misslyckas grovt och att hela styrelsen får avgå utan att beviljas ansvarsfrihet!

Jaså, utveckla gärna varför dom är sopor?
Jag ser det som väldigt naturligt att dom vill in på den marknaden.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Brukar inte hålla med SD, men här har de nog ett av de få vettiga förslag man sett hittills. En delning av telia där infrastrukturen stannar i statligt majoritetsägande och den andra delen får ett privat majoritetsägande.
Problematiken rent generellt är att telia tappar rejält som koncern, speciellt utomlands om man ska delas upp och frågan är om vi vill sänka konkurrenskraften i ett stort svenskt bolag.

Ett intressant sidospår är dock varför det aldrig kommer på tal att tvinga fram en delning av de stora bankerna på den svenska marknaden och få bort deras räntekarteller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Detta kan väl lösas genom att fråga vad SD tycker sedan röstar 7-klövern tvärt emot dem som vanligt.

Permalänk
Medlem

9,2 miljarder? Det är ju som om Markus Persson hade kunnat köpa det istället och ändå haft pengar över...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detta kan väl lösas genom att fråga vad SD tycker sedan röstar 7-klövern tvärt emot dem som vanligt.

Och kopiera förslaget ett år senare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

"Liberalernas Jan Björklund vill istället se en försäljning av Telia" Konstigt att Moderaterna inte vill det med men de har kanske ingen kompis som vill köpa det billigt utan kompisarna vill bara ha delar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken soppa detta är, och vilka sopor som sitter i Telias styrelse. Broilers som aldrig fått känna på det verkliga livet. Inte konstigt att affären nu får kritik från bokstavligen höger och vänster. Hoppas de misslyckas grovt och att hela styrelsen får avgå utan att beviljas ansvarsfrihet!

Som superbroilern Kristersson

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detta kan väl lösas genom att fråga vad SD tycker sedan röstar 7-klövern tvärt emot dem som vanligt.

Helt rätt

Permalänk
Medlem

Hela idén att Telia är värt mer för TV4 än vilken annan ägare som helst är för att de kan använda sin telekom dominans för att låsa in kunder och allmänt agera mot konkurrensstadgar och nätneutraliteten. Telia har redan aktivt brutit mot nätneutralitet genom att special abonnemang som https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/fri-sur... och liknande.

Även om det inte vore för problemen med statligt ägande av nyhetssändningar så borde affären stoppas för att dess meriter är baserade kring Telias konkurrensförhindrande beteende. Telia borde splittras för deras beteende även om denna affär inte hade varit på tal.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vem är det som förvaltar statens röster i telia?

De har ju haft möjlighet att sätta stopp för denna affären från första början. Med tanke på hur röstreglerna ser ut i ett aktiebolag så har de enväldigt kunna styra telia med sina 37% av rösterna, de får lätt egen majoritet av de avgivna rösterna på en stämma och kan kalla till bolagsstämma och fälla en styrelse. Näst största aktieägare har mindre än 3% av rösterna. Styrelsen har i princip inga aktier.

Antar att de som förvaltar statens röster i telia är av en annan åsikt än både opposition och regering och riksdag och att regeringen inte kan gå in och direktstyra de som förvaltar statens röster i telia utan att riskera att det är olagligt i form av ministerstyre ? Annars förstår jag inte problemet.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Det går mer och mer åt att telecombolagen köper egna rättigheter. Då har TV4/C More väldigt lite att säga till om då de inte har råd att buda över jättar som Telia. Så de måste gå ihop för att inte tappa all sport etc till telecombolag/bettingbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@bsk!: Telia Company är ingen förvaltning, det ligger under Näringsdepartementet, så självklart får regeringen och näringsministern styra. Företag brukar dock ges frihet att agera själva, är ju därför man tillsätter en styrelse och kommer med generella ägardirektiv, men det gör man ju i bolag där man äger majoriteten, här ses det nog mer som innehav. Hur lätt det är att avsätta styrelsen beror väl på hur många som kommer på bolagsstämman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jaså, utveckla gärna varför dom är sopor?
Jag ser det som väldigt naturligt att dom vill in på den marknaden.

Om de inte haft ett stort statligt ägande, möjligen. Men nu är ju staten huvudägare i Telia, och som synes så får de också kritik för det. Det att staten är ägare gör att det i förlängnngen blir våra skattepengar som används till Let's Dance, bonde söker fru osv. Är det bra det? Jag tycker inte det i alla fall.

Skrivet av anton studs:

Som superbroilern Kristersson

Ha ha! Ja.. Snacka om att vara framknullad för jobbet, om du ursäktar Franskan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@bsk!: Telia Company är ingen förvaltning, det ligger under Näringsdepartementet, så självklart får regeringen och näringsministern styra. Företag brukar dock ges frihet att agera själva, är ju därför man tillsätter en styrelse och kommer med generella ägardirektiv, men det gör man ju i bolag där man äger majoriteten, här ses det nog mer som innehav. Hur lätt det är att avsätta styrelsen beror väl på hur många som kommer på bolagsstämman.

Vet att telia i egenskap av halvstatligt bolag inte är en förvaltningsmyndighet men var osäker på om organet som råder under näringsdepartementet som bestämmer hur staten ska rösta i olika frågor på stämman kanske var en förvaltningsmyndighet. Har för mig att begreppet förvaltningsmyndighet är lite trixigt men du har säkert rätt i att det inte är förvaltning och således inte kan röra sig om ministerstyre.

Då finns det iaf inga lagliga hinder för regeringen att stoppa denna affär om de vill det såvida inte övriga aktieägare går samman och bildar en motpol vilket inte är realistiskt eftersom det inte finns några andra storägare med tillräcklig röststyrka i bolaget. De behöver inte ens ersätta styrelsen, de kan bara ha extra bolagsstämma i fråga om uppköpet och rösta nej så är styrelsen tvugna att lägga ner projektet.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Vet att telia i egenskap av halvstatligt bolag inte är en förvaltningsmyndighet men var osäker på om organet som råder under näringsdepartementet som bestämmer hur staten ska rösta i olika frågor på stämman kanske var en förvaltningsmyndighet. Har för mig att begreppet förvaltningsmyndighet är lite trixigt men du har säkert rätt i att det inte är förvaltning och således inte kan röra sig om ministerstyre.

Då finns det iaf inga lagliga hinder för regeringen att stoppa denna affär om de vill det såvida inte övriga aktieägare går samman och bildar en motpol vilket inte är realistiskt eftersom det inte finns några andra storägare med tillräcklig röststyrka i bolaget. De behöver inte ens ersätta styrelsen, de kan bara ha extra bolagsstämma i fråga om uppköpet och rösta nej så är styrelsen tvugna att lägga ner projektet.

Är väl inte så troligt att de kan genomföra det hur som helst, de enda som är för affären är väl Bonnier. Själv tycker jag det räcker med att Kinnevik äger Tele2, Com Hem och Boxer tillsammans med MTG, fusionen av Com Hem och Tele2 är ju redan för mycket. Tycker det räcker med att Telia är en av Sveriges största TV-distributörer och har tjänster som Telia Play med både tablå-TV, play-tjänster och filmbutik med hyr/köp. Det måste ändå räcka för att tävla mot Telenor och gänget.

Permalänk
Medlem

"...den stora aktören på mediemarknaden."

Jag förstår inte riktigt. Är det inte staten som driver SVT som ju redan är störst? Vad spelar det för roll om de också driver TV4 som ingen tittar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

"...den stora aktören på mediemarknaden."

Jag förstår inte riktigt. Är det inte staten som driver SVT som ju redan är störst? Vad spelar det för roll om de också driver TV4 som ingen tittar på?

Spelar ingen direkt roll egentligen. Handlar mer om att Socialdemokraterna vill verka lite liberala med de verkligt liberala och konservativa vill sälja ut det mesta gemensamt ägda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

TV4 som ingen tittar på?

Tror du får slå upp din statistik där. Är jäkligt många som glor på den. Folk i stugorna verkar inte kunna få nog av bönder som söker fruar och kändisar som dansar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Inget gott har kommit med privatiseringar och utförsäljningar och detta kommer från en Moderat.

Permalänk
Medlem

Dags att separera infrastrukturdelarna från Telia och sälja ut resten av bolaget. Skanova hanterar ju infrastrukturen redan fast Telia äger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Inget gott har kommit med privatiseringar och utförsäljningar och detta kommer från en Moderat.

Jag funderar lite... Själva kärnan i moderata politiken, och borgerligheten i största allmänhet, handlar om att sälja ut saker för att privat ägande är kass, så är du verkligen moderat om du tänker efter?

(Ta inte mig på för stort allvar. Jag har fått höra av förståsigpåare att jag är kommunist, och arbitrary kommunister går ju inte att lita på)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

eller så är det ett spel för galleriet för man vill se hur reaktionen blir från allmänheten om regeringen skulle godkänna affären. dvs dom skriker nu, sedan blir det en minimal "kompromiss" och affären kan genomföras. tycker mig känna igen detta betende från skapadet av lagar som inte varit poppis.
tror inte ledningen på telia går på toan utan att be om lov först.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Som jag förstår det så är TV4/Bonnier broadcasting för liten för att överleva på sikt.
Och poängen med affären var att genom Telias storlek kunna ge TV4 m.m. möjlighet att konkurrera med internationella alternativ, och partierna tänker att de kontrar vi med att stycka upp bolaget och motverka detta.

Om alla andra TVkanaler självdör så blir ändå bara SVT kvar, och staten för samma TV-monopol....

Skrivet av High1ander:

De andra kanalerna kommer inte självdö, staten ska inte ha "monopol" vilket de får med TV4, men om TV4 försvinner så har fortfarande inte staten monopol då 3:an, 5:an, 6:an, etc. finns.

Jag förstår att Telia vill köpa och Bonnier som vill sälja, däremot så gör det fortfarande så det blir jävigt, etc. om staten är inblandat.

Sen vet jag att Telia är skit (har jobbat med dom på diverse projekt) och deras kultur är inte direkt bra, det jag sett så är de oseriösa och slösar pengar på saker de inte behöver slösa på bara för de är lata och inte gör saker i tid... Däremot finns det några jag jobbat med som är trevliga och duktiga, men de måste jobba igenom massa byråkrati... Dvs, de känns typiskt "statligt styrt"...

Så om Telia köper TV4 så kommer de garanterat fortsätta med sitt pissande på nätneutralitet...

Tror det finns i poäng i detta faktiskt. Ge det några år till så finns bara SVT (som vi ju automatiskt håller igång) samt några stora streamingjättar typ Amazon, Netflix, Disney, ett par till. Är det tillräckligt få tittare på 5:an, 6:an etc så flyr sponsorerna. Vore trevligt med en stark svensk IPTV/streamingtjänst där man kan ha tillval som SHL, Allsvenskan med mera. Men vi får väl se hur det slutar.
Att traditionell TV måste förändras tror jag alla här inser och då måste man både skapa modeller för det samt ha starka finanser för att inte vara en av de som slagits ut när röken lagt sig och ett antal vinnare står kvar.