TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Permalänk
Medlem

Uppstyckning låter väl ok för min del, huvudsaken är att infrastrukturdelen är så statlig som möjligt. Ser varken på TV4 eller annan linjär-tv överhuvudtaget, så den biten är för mig ointressant.

Skrivet av MrPlow:

9,2 miljarder? Det är ju som om Markus Persson hade kunnat köpa det istället och ändå haft pengar över...

Du kommenterade nog på fel artikel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dags att separera infrastrukturdelarna från Telia och sälja ut resten av bolaget. Skanova hanterar ju infrastrukturen redan fast Telia äger den.

Skanova är inflyttat i den nybildade affärsdelen Telia Infra sedan en kort tid tillbaka, för att samla alla infrastrukturstjänster i en organisation. Skanova drivs sedan detta inte längre som ett eget bolag utan är en del av Telia Sverige. (Källa: http://press.telia.se/pressreleases/telia-bildar-telia-infra-...

I övrigt håller jag med om att det vore nyttigt att återigen separera infrastrukturen från resterande del av Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Tror det finns i poäng i detta faktiskt. Ge det några år till så finns bara SVT (som vi ju automatiskt håller igång) samt några stora streamingjättar typ Amazon, Netflix, Disney, ett par till. Är det tillräckligt få tittare på 5:an, 6:an etc så flyr sponsorerna. Vore trevligt med en stark svensk IPTV/streamingtjänst där man kan ha tillval som SHL, Allsvenskan med mera. Men vi får väl se hur det slutar.
Att traditionell TV måste förändras tror jag alla här inser och då måste man både skapa modeller för det samt ha starka finanser för att inte vara en av de som slagits ut när röken lagt sig och ett antal vinnare står kvar.

Den dagen svt kommer gå på skatten kräver jag shl. Och då är jag knappt hockeyintresserad. Gratis antennkabel och tv bidrag vill jag också se annars finns det risk att jag säger upp mig och flyttar ut i en stuga på landet och blir självförsörjande.

Jag är rätt kritisk till att Bonniers äger så mycket media men jag ser nog hellre det än att den blir "statlig". Kollar väldigt sällan på TV så mig kommer det inte spela någon roll men det känns rätt skevt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Tror det finns i poäng i detta faktiskt. Ge det några år till så finns bara SVT (som vi ju automatiskt håller igång) samt några stora streamingjättar typ Amazon, Netflix, Disney, ett par till. Är det tillräckligt få tittare på 5:an, 6:an etc så flyr sponsorerna. Vore trevligt med en stark svensk IPTV/streamingtjänst där man kan ha tillval som SHL, Allsvenskan med mera. Men vi får väl se hur det slutar.
Att traditionell TV måste förändras tror jag alla här inser och då måste man både skapa modeller för det samt ha starka finanser för att inte vara en av de som slagits ut när röken lagt sig och ett antal vinnare står kvar.

Ja precis. Det vore trevligt med en sömlös integration mellan TV "just nu" och och allt play-innehåll.

Jag kan ju starta om pågående TV-program idag med två klick med fjärren, men att ta fram förra avsnittet kräver nog 30-40 klick. Och i bästa fall hittar jag 2-3 avsnitt bakåt, i värsta fall inget.

Om jag kunde få fram samtliga avsnitt med 3 klick hade det känts som #framtiden.

Bonuspoöng om jag kunde köpa en reklamfri TV-upplevelse för några extra kronor i månaden.

Men på det området går går det väldigt långsamt. Jag vet inte vad det beror på faktiskt, är det mjukvaran i boxarna eller viljan att förändras som är den begränsande faktorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Tror det finns i poäng i detta faktiskt. Ge det några år till så finns bara SVT (som vi ju automatiskt håller igång) samt några stora streamingjättar typ Amazon, Netflix, Disney, ett par till. Är det tillräckligt få tittare på 5:an, 6:an etc så flyr sponsorerna. Vore trevligt med en stark svensk IPTV/streamingtjänst där man kan ha tillval som SHL, Allsvenskan med mera. Men vi får väl se hur det slutar.
Att traditionell TV måste förändras tror jag alla här inser och då måste man både skapa modeller för det samt ha starka finanser för att inte vara en av de som slagits ut när röken lagt sig och ett antal vinnare står kvar.

TV-branschen i hela världen har en massa problem då främst reklam via TV är så ospecifikt och ändå kostar multum. Via Webb-TV så kan man visa/sälja reklam på mycket mera pricksäkert till de som kan tänkas vilja köpa produkterna. Så stora kanaler kan typ bara ha kvar stora företag som Coca-Cola och bilar som gärna hela tiden brandar sina företag och inte bryr sig om hälften av de som får reklamen inte köper, men små företag/produkter vill inte köpa reklam dyrt för att bara nå till 1% av kunderna. Är ju t.ex. därför Google och Facebook drar in så mycket pengar då de kan perfekt träffa de kunder som kan tänkas vara intresserade...

Hursom, sen är det andra saker som slår ut TV är att gamla modellen är just gammal och förlegad, nu finns det bra underhållning på youtube, etc... man måste inte vänta till fredagar för att se folk dansa eller göra bort sig i talang, dansa med stjärnorna, etc. sådant finns redan gott om på nätet...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@High1ander: Har du någonsin tittat på en svensk reklamfinansierad play-tjänst? Du kommer få samma reklam 5 gånger i timmen och i princip ingen variation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@High1ander: Har du någonsin tittat på en svensk reklamfinansierad play-tjänst? Du kommer få samma reklam 5 gånger i timmen och i princip ingen variation.

Det beror ju på vilken lösning de kör med. De flesta plockar ju bara t.ex. TV4 kanalen rakt av, då blir det ju samma reklam och innehåll, men det är inte svårt att göra reklamer som är individanpassade på t.ex. reklamen innan man börjar kolla.

Sen har det nog lite och göra med hur de sålt reklam för specifika program eller liknande, då blir det nog inbakat även när man kollar sakerna i efterhand. Men det är sånt som är lättare att ändra sen, dvs. köra precis som youtube, man bara sätter lite markers i sina program där det är lagom för reklam, etc...

Däremot så borde iaf. TV4 själva kunna styra sin reklam bättre på playtjänsten, då de själva har kontroll på innehållet. Men som sagt, andra som t.ex. Canal Digital, Boxer, etc. har ju svårare med TV4:as utbud.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Det beror ju på vilken lösning de kör med. De flesta plockar ju bara t.ex. TV4 kanalen rakt av, då blir det ju samma reklam och innehåll, men det är inte svårt att göra reklamer som är individanpassade på t.ex. reklamen innan man börjar kolla.

Sen har det nog lite och göra med hur de sålt reklam för specifika program eller liknande, då blir det nog inbakat även när man kollar sakerna i efterhand. Men det är sånt som är lättare att ändra sen, dvs. köra precis som youtube, man bara sätter lite markers i sina program där det är lagom för reklam, etc...

Däremot så borde iaf. TV4 själva kunna styra sin reklam bättre på playtjänsten, då de själva har kontroll på innehållet. Men som sagt, andra som t.ex. Canal Digital, Boxer, etc. har ju svårare med TV4:as utbud.

Pratade om TV4-gruppens playtjänst, MTGs playtjänst, Discoverys playtjänst osv. De lyckas vara mycket sämre än TV-kanalerna när det gäller reklam. Du kommer inte få riktad och relevant reklam. Sen är det internet, kör någon YT med reklam t.ex.? Kan användarna blockera reklamen så kommer stor andel göra det. Reklammarknaden är ännu värre på internet än i tryck eller TV. Du kommer få samma reklam upprepad varje reklampause som sagt, det är värre än reklamavbrotten på live-tv.

Canal Digital och Boxer/ComHem/Tele2 har inga TV-kanaler. Com Hems och Boxers playtjänster (och strömningstjänster) görs i samarbete med innehållsleverantörerna, dito för Telenor och (än så länge åtminstone) Telia. Dessa har ingenting med reklamfinansierade playtjänster att göra. C More "play" via Telia eller Canal Digital har lika lite reklam som C More på webben. Säljer de vidare TV4 som playtjänst så är det utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Pratade om TV4-gruppens playtjänst, MTGs playtjänst, Discoverys playtjänst osv. De lyckas vara mycket sämre än TV-kanalerna när det gäller reklam. Du kommer inte få riktad och relevant reklam. Sen är det internet, kör någon YT med reklam t.ex.? Kan användarna blockera reklamen så kommer stor andel göra det. Reklammarknaden är ännu värre på internet än i tryck eller TV. Du kommer få samma reklam upprepad varje reklampause som sagt, det är värre än reklamavbrotten på live-tv.

Canal Digital och Boxer/ComHem/Tele2 har inga TV-kanaler. Com Hems och Boxers playtjänster (och strömningstjänster) görs i samarbete med innehållsleverantörerna, dito för Telenor och (än så länge åtminstone) Telia. Dessa har ingenting med reklamfinansierade playtjänster att göra. C More "play" via Telia eller Canal Digital har lika lite reklam som C More på webben. Säljer de vidare TV4 som playtjänst så är det utan reklam.

Jag pratar inte om vad som är kul att se som tittare, jag avskyr reklam, men de kanaler som livnär sig på just reklam ligger pyrt till då just ingen vill längre betala för "ineffektiv reklam" och där även antalet tittare stadigt sjunker. Sen hur väl de implementerar sin reklam på diverse playtjänster är en annan sak. Även där så är det som sagt inte svårt att t.ex. ta reda på "denna person kollar bara actionfilmer" då kör vi mer bioreklam för actionfilmer och inte senaste trailern för kostymdramat från England.

Framtiden är hursom mer "riktad reklam" vilket kommer blöda ut just sådana osäkra reklamplatser som TV4, man fattar liksom att det är illa när man tillochmed ser TV4 göra reklam för att man kan göra reklam hos dom...

Jag ser ofta även dålig riktad reklam, t.ex. någon gång på youtube händer det att jag får skum turkisk reklam, osv. men oftast händer det på hemsidor som inte har svenskar som målgrupp...

Som du säger så kör ju Canal Digital och Boxer inte egna TV-kanaler, således får de bara det som skickas till dom av TV4, etc. och kommer därmed ha deras reklam "inbakad" om de inte avtalar fram något annat, men då skulle TV4 skjuta sig själv i foten...

På just Youtube, Twitch, etc. så har reklam från början varit bred och oriktad, sen när de väl börjat rikta sig så har den varit lite konstig/felaktig men nu är den närmre 95%-ig, dvs. den gör reklam för sånt som är ganska specifikt för mig, iaf. mycket mer än "vanlig TV kan". Även där så är det lättare för annonsörer att se hur länge folk tittar på reklamen, om folk klickar direkt på länken osv.

Hela reklamkedjan för webb-TV är så mycket mer givande för de som köper reklamplatserna, de märker på direkten om folk bara klickar bort eller om folk kollar och köper osv, något som annars tar veckor att få fram med vanlig TV-reklam...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@High1ander: Som sagt, playtjänsterna (de reklamfinansierade) är fortfarande sämre på reklam än livesänd TV och så kommer det säkert vara inom överskådlig tid. Playtjänster kör man på exempelvis TVn, och ingen kommer klicka på reklamen eller dylikt och de kommer inte kunna följa kunden på det sättet, iaf inte de som köpt annonsen. Att blockera ut reklam på internettjänster är vanligare än vid TV-sändningar givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@High1ander: Som sagt, playtjänsterna (de reklamfinansierade) är fortfarande sämre på reklam än livesänd TV och så kommer det säkert vara inom överskådlig tid. Playtjänster kör man på exempelvis TVn, och ingen kommer klicka på reklamen eller dylikt och de kommer inte kunna följa kunden på det sättet, iaf inte de som köpt annonsen. Att blockera ut reklam på internettjänster är vanligare än vid TV-sändningar givetvis.

Jag säger inte emot att de är sämre (jag kollar inte på någon av dom längre och har bara haft TV4 förut) utan att framtiden finns där. Troligtvis är reklamen sämre för den är inbakad även där (vilket gör det svårare för t.ex. en app eller plug-in att reklam-blocka).

Så som framtiden går så kollar mer via mobiler/paddor vilket då även gör playtjänster mer intressanta med riktad reklam. Jag t.ex. kollar på mobil, padda, TV, projektor och dator för t.ex. Canal Digital och Netflix...

Grejen är att playtjänsterna som görs av mindre, t.ex. TV4, Viaplay, etc. är fortfarande i sin vagga här i Sverige, när de väl kommit igång om de nu gör det så kommer de vara lika effektiva som youtube och twitch. Men jag tror att just t.ex. TV4 är kvar med ena foten i gamla modellen och ena foten i den nya modellen, t.ex. de vill nog inte säga till Volvo att de kan få för samma reklampeng en mer direkt och riktad reklam på play än på TV... Dvs. TV4 kan lätt om de gör fel kanibalisera sig själva, något t.ex. inte youtube eller twitch kunnat göra då de inte har några klassiska TV-bolag de styr.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag säger inte emot att de är sämre (jag kollar inte på någon av dom längre och har bara haft TV4 förut) utan att framtiden finns där. Troligtvis är reklamen sämre för den är inbakad även där (vilket gör det svårare för t.ex. en app eller plug-in att reklam-blocka).

Självklart är inte reklamen inbäddad i videon. De använder andra knep för att göra det svårt för reklamblockerare.

Permalänk
Medlem

Sen skulle jag nog säga att innehåll/plattformar som YT snarare flyttar in i stora TVn.

Playtjänster handlar inte om reklam, de populäraste är reklamfria. Strömmad TV får samma reklam som via luften, kabeltv, eller IPTV, de reklamfria kanalerna förblir reklamfria när du strömmar till telefon. TV4 säljer playtjänster utan reklam, reklamen är så hemsk på gratis-varianten att folk som är intresserade hellre betalar direkt till TV4, eller för ett paket där tjänsten ingår via deras TV-leverantör så de slipper reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen skulle jag nog säga att innehåll/plattformar som YT snarare flyttar in i stora TVn.

Playtjänster handlar inte om reklam, de populäraste är reklamfria. Strömmad TV får samma reklam som via luften, kabeltv, eller IPTV, de reklamfria kanalerna förblir reklamfria när du strömmar till telefon. TV4 säljer playtjänster utan reklam, reklamen är så hemsk på gratis-varianten att folk som är intresserade hellre betalar direkt till TV4, eller för ett paket där tjänsten ingår via deras TV-leverantör så de slipper reklamen.

Som du själv säger så är reklamen så hemsk så man betalar för att slippa, det är ju något som nästan alla företag kör, spotify, youtube, TV-kanaler, etc...

Men grejen blir ju att alla vill inte köpa både TV4 play, Cmore, Viaplay, Netflix, Hulu, HBO Nordic, etc... Jag har t.ex. Netflix, Prime och Canal Digital, har främst Canal Digital då satellit fortfarande är överlägset streamad TV. Förut så har folk "köpt" TV4s produkt då den varit "gratis" (man har betalat genom att kolla på reklam), men nu är det inte samma grej att betala för den då TV4 helt enkelt inte är bra nog...

På min lista över "betaltjänster" så hamnar TV4 långt ner, de flesta jag känner har t.ex. Netflix eller HBO Nordic, och är inte så sugna på mycket mer förrutom kanske Cmore om de älskar sport. Dvs. TV4 play och Cmore är inte direkt topp-alternativen (iaf. som jag upplever det).

Jag frilansar också väldigt mycket på ett företag som gör mycket content åt TV4/Cmore, så för min del så är det ju bara bra om det går bra för dom. Men verkligheten är att deras tjänst inte är speciellt bra, eller rättare sagt, deras utbud passar för slapptittande på TV och de som har fasta tider att alltid kolla farmen, eller idol på fredagar. Men den gruppen som också gör det är inte en köpargrupp som t.ex. 15-40 åringar.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@High1ander: Du missar varför reklamen är hemsk och saknar variation, marknaden för reklam på dessa tjänster är dålig. Få vill annonsera och reklamplatsen är billig att köpa, så du får inte riktad reklam du får reklam från den/de enstaka "idioten/er" som köpt reklamplats. De försöker inte vara freemium med en bättre betaltjänst som vissa andra, du kan inte få den livesända kanalen utan reklam exempelvis, de vill ha tittare men kan inte bättre. Att sälja reklam på TV4 Play kommer de inte lyckas bättre med än på TV4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@High1ander: Du missar varför reklamen är hemsk och saknar variation, marknaden för reklam på dessa tjänster är dålig. Få vill annonsera och reklamplatsen är billig att köpa, så du får inte riktad reklam du får reklam från den/de enstaka "idioten/er" som köpt reklamplats. De försöker inte vara freemium med en bättre betaltjänst som vissa andra, du kan inte få den livesända kanalen utan reklam exempelvis, de vill ha tittare men kan inte bättre. Att sälja reklam på TV4 Play kommer de inte lyckas bättre med än på TV4.

Ingen vill annonsera för de har inte 2 miljoner tittare som de kanske hade för 10 år sen på finalen av idol. De som köper reklam har senaste 10 åren också fått andra och mer effektiva platser att sälja reklam på. Samtidigt så har inte kostnaden för program gått ner i pris. Den ekvationen kan inte TV4 eller andra TV-bolag runt om i världen göra så mycket åt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

@High1ander: Och läget förbättras inte på webben, ännu färre är intresserade av att annonsera på en playtjänst.