Fortnite har inbringat mer än 9 miljarder kronor via mikrotransaktioner

Permalänk
Melding Plague

Fortnite har inbringat mer än 9 miljarder kronor via mikrotransaktioner

Framgångssagan Fortnite uppges nu ha dragit in över 9 miljarder kronor sedan lansering. Pengarna kommer huvudsakligen från en markant ökning av mikrotransaktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Damn!

Tänk nu om konkurrenten hade kunnat skärpa till sig och göra sitt spel användarvänligt och välfungerande, vad häftigt det vore!

Stort kudos till Epic som visar hur man gör sin produkt användarvänlig till skillnaden från konkurrensen som tvärt verkar hata att tjäna pengar och ha nöjda kunder.

Permalänk
Medlem

Shit pommes starkt jobbat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

satan i gatan.. antar att mtx inte kommer gå någonstans då

men dom visar i alla fall andra företag hur man sköter mtx (microtransactions om någon inte förstår vad jag menade) men jäklarns vad de spelet blev populärt.. jag testade de i början o jag gillade inte spelet direkt men kanske får ge de en till chans då.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Kunde köpt tv4 för pengarna och startat en battle royale tv-show med svenska "kändisar". En överlever.

Sjukt mycket pengar
9 miljarder på 10mån blir 10,8miljarder på ett år. Otroligt.
36 miljarder/år om det fortsätter i samma tempo som maj. Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd

Aldrig hört talas om fortnite eller pubg.
Vad är det för spel?

Permalänk
Medlem

Spelet kommer att dö ut.

Spelet går aldrig framåt pga barn i yngre ålder spelar och att dom fokuserar "utvecklarna" på att göra det som ett mer enklare spel så att mindre barn känner sig välkomna och det förhindrar oss mer casual/hardcore spelare.

Siktar du mot huvudet då riktas den inte mot det målet utan till andra delar av kroppen. Som jag sa för att utvecklarna gör det mer enklare för "barn"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

unreal tour Vaddå

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Inaktiv

Affärsmodellerna förändras, mikrotransaktioner, månadshyra är framtiden. Jag ser samma sak inom vanliga applikationer.
Jag minns en högst uppsatt utvecklare på Autodesk som beklagade sig på att folk som hade köpt deras Autcad applikation för 40 000kr, kunde använda den år ut och in utan att betala mer och de därför gick över till prenumeration.. Nu idag så är det väl en majoriteten som betalar månadsavgift för musik, film, snart blir det samma sak för de flesta spelen?

Det vi som konsumerar mjukvara kan hoppas på är mycket konkurrens, som hindrar företagen att ta så hög avgifter som de vill.

Permalänk

@Allexz: Dem tjänar ju pengar ändå. Bara kolla Event-passet som säljer i rekord på steam. Helt sanslöst när nätkoden är så rutten och att Blueballs gång på gång gör bort sig vid stora event.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

När genomsnitts spelaren bor hemma (~15år) så finns det mycket pengar att dra in.
Sambons lillebror är 14 och har nog lagt en tusenlapp på skins och annat bröte.

Men visst har dom lyckats, grattis till dom.
Synd bara att resultat som detta kommer leda till mera MT och P2W.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Helt otroligt,

även helt otroligt vad mycket pengar både PUBG och Fortnite dragit in

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

När genomsnitts spelaren bor hemma (~15år) så finns det mycket pengar att dra in.
Sambons lillebror är 14 och har nog lagt en tusenlapp på skins och annat bröte.

Men visst har dom lyckats, grattis till dom.
Synd bara att resultat som detta kommer leda till mera MT och P2W.

Nej tror jag inte. För Epic gjorde det rätt. Du vet exakt vad du köper och det är bara kosmetiskt. Inget p2w, inga andra kartor, inga loot boxes, ingen fördel alls att betala. Epic har MT på rätt sett.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Jag hade haft något mindre vettigt att säga om detta, men så kom jag på att jag ner tusentals kronor på lootboxes och liknande i CS:GO, Hearthstone och Overwatch.. Och fick det skapligt sämre ställt ekonomiskt hehe. Men det är ändå lite förjävligt måste jag säga, att dessa pengar dragits in på Fortnite med tanke på att medelåldern för Fortnite-spelare verkar vara under 18 år.

Jag och säkert många andra vill se en lyckad stämning mot Epic Games och inte för att jag råkar vara på pro-PUBG sidan utan för att det troligen står föräldrar med länsade besparingar efter att deras ynglingar fått tag i respektive förälders VISA/ Mastercard eller PayPal-konto.

Finns mängder med YT-videos där man ser småknattar med flera tusen så kallade V-bucks (in-game currency i Fortnite) som kostar flera hundra dollar sammanlagt. Jag tror inte föräldrar förstår än idag vad deras ungar gör på nätet. Kanske i Sverige där en stor del av svenskarna har internet och bredare teknologisk kunskap, men inte i andra västländer.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kethsi:

satan i gatan.. antar att mtx inte kommer gå någonstans då

men dom visar i alla fall andra företag hur man sköter mtx (microtransactions om någon inte förstår vad jag menade) men jäklarns vad de spelet blev populärt.. jag testade de i början o jag gillade inte spelet direkt men kanske får ge de en till chans då.

Är inte µt eller ut bättre? Första gången jag sett nån använda mtx. Men enligt Urbandictionary så används det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

satan i gatan.. antar att mtx inte kommer gå någonstans då

men dom visar i alla fall andra företag hur man sköter mtx (microtransactions om någon inte förstår vad jag menade) men jäklarns vad de spelet blev populärt.. jag testade de i början o jag gillade inte spelet direkt men kanske får ge de en till chans då.

Var det tomt på folk när du spelade eller? gillade du inte spelet då lär det nog inte vara så mycket roligare nu för dig:D

Såvida du inte spelade själv först och testar att spela med kompis nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Var det tomt på folk när du spelade eller? gillade du inte spelet då lär det nog inte vara så mycket roligare nu för dig:D

Såvida du inte spelade själv först och testar att spela med kompis nu

ne de var mycket folk då också men jag tröttnade på att dö i början hela tiden när folk fick tag på vapen innan mig så jag gav upp efter 2-3 försök

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Spelet kommer att dö ut.

Spelet går aldrig framåt pga barn i yngre ålder spelar och att dom fokuserar "utvecklarna" på att göra det som ett mer enklare spel så att mindre barn känner sig välkomna och det förhindrar oss mer casual/hardcore spelare.

Siktar du mot huvudet då riktas den inte mot det målet utan till andra delar av kroppen. Som jag sa för att utvecklarna gör det mer enklare för "barn"

Jag förstår inte riktigt vad du menar, har du spelat spelet? Det har ett otroligt högt skill ceiling med både byggande och skjutande. Förstår verkligen inte heller vad du menar med headshotsen, använder du aim assist?

Jag tycker att Fortnite är ganska perfekt. Det är lätt att komma in i, kul från start och framför allt belönande att bli bra på. Att jag sedan personligen inte tycker om det speciellt mycket är en annan femma, men fullträffen är oförnekelig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Spelet kommer att dö ut.

Spelet går aldrig framåt pga barn i yngre ålder spelar och att dom fokuserar "utvecklarna" på att göra det som ett mer enklare spel så att mindre barn känner sig välkomna och det förhindrar oss mer casual/hardcore spelare.

Siktar du mot huvudet då riktas den inte mot det målet utan till andra delar av kroppen. Som jag sa för att utvecklarna gör det mer enklare för "barn"

>Spelet kommer dö ut.
Som varenda spel på marknaden?
Fortnite kommer dock finnas kvar ett par år till.
De har inte ens släppt spelet. Det är fortfarande Early Access.

>Spelet går aldrig framåt pga barn.
Spelet har gått framåt utan problem.

>Göra det enklare.
Killen har aldrig spelat spelet.
De flesta som påstår det du just gjorde, kan inte ens bygga i spelet.

>Siktar du mot huvudet då räknas det inte.
Huvudet fungerar utan problem. Dingar på 200+ meter utan problem med en liten Silenced Pistol.

Låter som att någon har ett alibi, bara fåniga anklagelser. Kanske spelar herrn PUBG?

Skrivet av Casper:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, har du spelat spelet? Det har ett otroligt högt skill ceiling med både byggande och skjutande. Förstår verkligen inte heller vad du menar med headshotsen, använder du aim assist?

Jag tycker att Fortnite är ganska perfekt. Det är lätt att komma in i, kul från start och framför allt belönande att bli bra på. Att jag sedan personligen inte tycker om det speciellt mycket är en annan femma, men fullträffen är oförnekelig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara att ignorera folk som uppenbarligen aldrig spelat spelet och troligtvis sitter och spelar någon av konkurrensens spel. Om det nu ens kan kallas för konkurrens då Pubg sakta men säkert faller (sakta då spelet är otroligt stort i Kina) Realm Royale är skrattretande dåligt, precis som deras andra spel, h1z1 har knappt 5k spelare om dagne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

ne de var mycket folk då också men jag tröttnade på att dö i början hela tiden när folk fick tag på vapen innan mig så jag gav upp efter 2-3 försök

Handlar ju om att veta vart man ska landa.

Det är rätt osmart att landa någonstans efter att andra redan landat t.ex.

I början är det en bra ide att ta sig någonstans där inte så många andra drar.

Wailing Woods t.ex. där kan du även öva på att bygga.

Skrivet av Hjemrdeil:

Jag och säkert många andra vill se en lyckad stämning mot Epic Games och inte för att jag råkar vara på pro-PUBG sidan utan för att det troligen står föräldrar med länsade besparingar efter att deras ynglingar fått tag i respektive förälders VISA/ Mastercard eller PayPal-konto.

Varför skulle du vilja att någon stämmer Epic?

Det är ju knappast Epics problem att föräldrar inte har någon som helst koll på sin egen ekonomi eller vart deras kort tar vägen?

Kanske ska stämma Valve då tusentals ungar använt sina mammors Visa kort för att köpa lootboxes och nycklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

>Siktar du mot huvudet då räknas det inte.
Huvudet fungerar utan problem. Dingar på 200+ meter utan problem med en liten Silenced Pistol.

Jag tror att han menar Bloom som många beklagar sig över. Du kan sikta på huvudet och ett skott träffar men andra missar eller träffar bröstkorgen även om man siktar på samma ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Varför skulle du vilja att någon stämmer Epic?

Det är ju knappast Epics problem att föräldrar inte har någon som helst koll på sin egen ekonomi eller vart deras kort tar vägen?

Kanske ska stämma Valve då tusentals ungar använt sina mammors Visa kort för att köpa lootboxes och nycklar?

Hade blivit ett bra praktexempel för att få stopp på denna sjuka trend med f2p med microtransactions om domstolar världen över kunde fälla Epic Games.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Hade blivit ett bra praktexempel för att få stopp på denna sjuka trend med f2p med microtransactions om domstolar världen över kunde fälla Epic Games.

Vad är problemet med mikrotransaktioner?

Allt är kosmetiskt.
Du kan heller inte tjäna pengar på dom. Såvida du inte säljer hela ditt konto.

Skrivet av Zargoz:

Jag tror att han menar Bloom som många beklagar sig över. Du kan sikta på huvudet och ett skott träffar men andra missar eller träffar bröstkorgen även om man siktar på samma ställe.

Bloom sker endast om du sprayar. Känns helt meningslöst att spraya. Framförallt på distans.
På nära håll kan du spraya hur mycket du vill. Du kommer döda fienden förutsatt att du kan sikta.
Många skyller på bloom när siktet knappt följer fienden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Det är bara att ignorera folk som uppenbarligen aldrig spelat spelet och troligtvis sitter och spelar någon av konkurrensens spel. Om det nu ens kan kallas för konkurrens då Pubg sakta men säkert faller (sakta då spelet är otroligt stort i Kina) Realm Royale är skrattretande dåligt, precis som deras andra spel, h1z1 har knappt 5k spelare om dagne.

Konstigt, jag har haft mer kul i realm än något annat BR spel på marknaden.
Aldrig gillat fortnite då jag föredrar gunplay över bygga byggnader och pubg är för långsamt.

Realm är snabbare och roligare gunplay och bättre animationer för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Konstigt, jag har haft mer kul i realm än något annat BR spel på marknaden.
Aldrig gillat fortnite då jag föredrar gunplay över bygga byggnader och pubg är för långsamt.

Realm är snabbare och roligare gunplay och bättre animationer för det.

Fortnite är typ 75% gunplay, 25% byggande.

Realm Royale är 80% campande medans man craftar i tre år, 10% gunplay (roblox kvalitet) och 10% magi xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Fortnite är typ 75% gunplay, 25% byggande.

Realm Royale är 80% campande medans man craftar i tre år, 10% gunplay (roblox kvalitet) och 10% magi xd

Weird när alla stora fortnite streamers säger att byggande står för 80% 20% gunplay typ

Och märks du inte spelat realm royale, inget campande i mina games. Kanske är så i bronze dock, vet inte det.
Btw, hålla på o crafta konstant är för noobs, kommer aldrig öka i master rank om man ska crafta hela tiden.

Du kanske missade fortnite turneringen förra helgen?
Alla satt i sina hus och vågade inte röra sig en millimeter, vilket blev episkt lagg fiesta i slutet för så många levde av allt campande.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Mikrotransaktioner är tydligen framtiden.

Först var det Shareware där man fick betala för o låsa upp resten.
Nästa steg var fullprisspel med fysiska expansioner som la till mycket.
Sen i.o.m. den digitala revolutionen (Steam bl.a.) så kom DLC.
Nu har vi kommit till mikrotransaktioner o hyrning.

Intressanta tider vi lever i som har fått uppleva sådana förändringar på så kort tid!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hmm, skönt att man inte satte sig in i Fortnite, tänk så pank man skulle vara vid det här läget.

Epic right now:

Clap clap, pelvic thrust. Walks off the stage.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

När jag blir stor så ska jag bli en mikrotransaktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Weird när alla stora fortnite streamers säger att byggande står för 80% 20% gunplay typ

Och märks du inte spelat realm royale, inget campande i mina games. Kanske är så i bronze dock, vet inte det.
Btw, hålla på o crafta konstant är för noobs, kommer aldrig öka i master rank om man ska crafta hela tiden.

Du kanske missade fortnite turneringen förra helgen?
Alla satt i sina hus och vågade inte röra sig en millimeter, vilket blev episkt lagg fiesta i slutet för så många levde av allt campande.

Det har att göra med att det är så de spelar?
De bygger upp en stor dubbel ramp med floor walls för att döda en noskin som inte kan skilja höger och vänster.
Klart byggande är en stor del för dem.

Vaddå inget campande? Bara kika när Summit streamar, hälften av speltiden går åt crafting.

Lagget var pga Spectatorspammet, inget annat.
Du kanske ska ta och läsa på innan du påstår något.

Och ja, klart de gör det. De bannade explosiva vapen i turneringen, och det handlar om stora summor pengar. De gör vad de kan för att hamna inom top 10. Glöm inte bort att spelet fortfarande är early access.
Exakt samma sak skulle ske i PUBG eller något annat spel. Man engagerar andra spelare så sällan som möjligt för att komma i top 10, top 5, top 3.

Skrivet av Campaigner:

Mikrotransaktioner är tydligen framtiden.

Först var det Shareware där man fick betala för o låsa upp resten.
Nästa steg var fullprisspel med fysiska expansioner som la till mycket.
Sen i.o.m. den digitala revolutionen (Steam bl.a.) så kom DLC.
Nu har vi kommit till mikrotransaktioner o hyrning.

Intressanta tider vi lever i som har fått uppleva sådana förändringar på så kort tid!

Fast nu är ju Fortnite ett spel som du inte behöver lägga ett öre på, till skillnad från t.ex. League of Legends. Du missar inte mycket genom att inte betala.
De flesta skinsen är ändå rätt dåliga så.

---

Stora frågan är, hur många här har faktiskt spelat Fortnite på en högre nivå? Alltså någon som kan spelet, kan kontra en builder osv.
Många som hatar spelet är sådana som inte kan bygga ett muskelminne gällande byggandet.