Permalänk

Speldator!

Hej!

Jag ska köpa en gamingdator har jag tänkt. Jag vill att det ska gå att uppgradera delar när den blir gammal. Är detta bra grejer?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663670/namnlos

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1000hundraslängar:

Hej!

Jag ska köpa en gamingdator har jag tänkt. Jag vill att det ska gå att uppgradera delar när den blir gammal. Är detta bra grejer?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663670/namnlos

Det är lättast att säga vilken budget du har. Med tanke på din inköpslista misstänker jag att du vill landa runt 10k.

I ditt fall ser det ut som att processorn kan flaska, och jag hade nog valt att titta på en lite större SSD eller åtminstone större mekanisk hårddisk, de är relativt billiga. Vill du ha korta laddtider i spel och sådant så är det bra att kunna installera dom på en SSD.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Utan att gå närmare på de utvalda delarna så kan jag konstatera att det enda jag behållit när jag uppgraderat genom åren, är nätagg och eventuellt chassin.

Så om man ser så tråkigt på det så kan det vara värt att investera i nätagget och därutöver skaffa det billigaste som löser uppgiften i dagsläget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

@Olaeli: Jaa precis 10 lax hade jag tänkt. Betyder flaska att den kommer paja eller? Jag behöver nog inte så stor ssd antagligen. 10 000 är redan mer än jag hade tänkt från början. Det som jag oroar mig för är att delarna inte kommer vara kompatibla med nya när det behöver bytas om några år och att jag kommer behöva köpa en helt ny dator ist.

Permalänk

@Igelkott: Jaha jag vet inget om datorer det är en polare som satt ihop kundvagnen. Har du gjort denna lösningen flera gånger? Hur lång tid har datorerna hållit ca?

Permalänk
Medlem

https://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-gx-781-i5-7400-8gb-...

över budget och är en sk "märkesdator".

OBS Fyndklass 2 ( 1års garanti), men kommer med ett GTX1080-8GB.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663817/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1000hundraslängar:

@Igelkott: Jaha jag vet inget om datorer det är en polare som satt ihop kundvagnen. Har du gjort denna lösningen flera gånger? Hur lång tid har datorerna hållit ca?

Det har fallit sig så att jag köpt snabbaste CPUn med billiga RAM och stoppat i ett grafikkort jag redan haft.
Därefter utökat med RAM och bytt grafikkort. Grafikkortet flyttas sedan till nästa.. Cyklerna har väl varit typ 5 år.

Men i nuläget sitter jag med ett specifikt behov att kunna driva ett specifikt spel i en specifik upplösning och framerate. Det innebär att jag kan bygga det mest kostnadseffektiva för att lösa just den uppgiften. Vill jag kan jag återanvända ett 10 år gammalt nätagg och chassi.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Ifall TS kan beställa från flera olika butiker så är mitt paket något bättre dock sämre SSD men duger för normala användare.

Edit Dock något över budget men en CPU kylare kan plockas bort ifall TS vill hamna under 10k.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1000hundraslängar:

@Olaeli: Jaa precis 10 lax hade jag tänkt. Betyder flaska att den kommer paja eller? Jag behöver nog inte så stor ssd antagligen. 10 000 är redan mer än jag hade tänkt från början. Det som jag oroar mig för är att delarna inte kommer vara kompatibla med nya när det behöver bytas om några år och att jag kommer behöva köpa en helt ny dator ist.

Att den "flaskar" innebär att den kommer inte hinna med lika mycket som grafikkortet, som kan utföra många fler beräkningar och flytta mycket mer trafik.
Har du ett snabbt grafikkort men en långsammare processor så kommer grafikkortet att behöva vänta på din processor - som dessutom måste jobba extra hårt hela tiden.

När grafikkort, processor och övriga komponenter jobbar ungefär lika fort, då har du inget som bromsar i ditt system - du kan få ut mesta möjliga prestanda helt enkelt.

Ett annat tips är att titta på Youtube, 10 000 SEK motsvarar ungefär 1100 USD, sök på 1100 USD PC Build så kommer du få en del videos där man väger komponenter mot varandra och bygger ihop datorer. Det är aldrig fel att få mer info, det är ju ändå en del pengar du har tänkt lägga ut.

Om du sätter dig in i vad de olika delarna innebär och gör så får du en bättre förståelse och kan dra bättre beslut helt enkelt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

Tack för tipsen grabbar. Det verkar i princip vara klart och bestämt nu. Det är en grej bara. Min kompis säger att alla grejer antagligen passar i detta chassit som får plats där jag tänkte ha datorn. https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min...

Det är alltså dessa grejer som högst upp i tråden fast med det nya chassit https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663670/namnlos

Kan man vara säker på om grejerna passar eller inte? Maxmåtten som står på chassit verkar ju funka med alla delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1000hundraslängar:

Tack för tipsen grabbar. Det verkar i princip vara klart och bestämt nu. Det är en grej bara. Min kompis säger att alla grejer antagligen passar i detta chassit som får plats där jag tänkte ha datorn. https://www.inet.se/produkt/6901657/fractal-design-define-min...

Det är alltså dessa grejer som högst upp i tråden fast med det nya chassit https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663670/namnlos

Kan man vara säker på om grejerna passar eller inte? Maxmåtten som står på chassit verkar ju funka med alla delar?

Ser inte ut att vara några problem. 😊
Men om du kikar på din lista så ser du att flera av dina grejer inte finns i lager, en del är beställningsvara och något dyker upp i lager om 12 dagar, så frågan är hur länge du vill vänta.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

@Olaeli: Ok gött Jodå det har jag märkt. Jag tänkte beställa dem grejerna från andra leverantörer bara

Permalänk

Skärm!

Hallå grabbar jag har delarna nu och så men har ni några tips på skärm? Jag vill gärna ha en som är ganska låg. Helst 39cm eller lägre om man sänker den max. Det är för att jag har en hylla som sitter fast i mitt skrivbord. Jag vill helst inte modda skrivbordet. Jag vill ha 1ms och 144hz.
Känner någon till en sådan skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1000hundraslängar:

Hallå grabbar jag har delarna nu och så men har ni några tips på skärm? Jag vill gärna ha en som är ganska låg. Helst 39cm eller lägre om man sänker den max. Det är för att jag har en hylla som sitter fast i mitt skrivbord. Jag vill helst inte modda skrivbordet. Jag vill ha 1ms och 144hz.
Känner någon till en sådan skärm?

Hej! Vilken budget har du? Antar att du vill ha 24" storlek på den? Med ditt 1060 lär det även vara 1080p som gäller när det kommer till upplösningen för att klara av detta med skapliga fps och kunna dra nytta av 144hz beroende på vilka spel du tänkt köra. Sen är frågan om du vill ha G-sync på skärmen (googla ifall du ej vet vad det är), isf drar det iväg ytterligare ca 1.5k:- mer på priset.

Permalänk

Jag tänkte mig runt 2000 max 3. g sync låter dyrt jag klarar mig nog utan det. Jag hade tänkt köra pubg, deep rock galactic och the hunt till en början men säkert andra spel efter det. rainbow six siege också förresten