/r/PCmasterrace-dator "The crusher" 5-8k?

Permalänk
Medlem

/r/PCmasterrace-dator "The crusher" 5-8k?

Hej!

Det är nu dags att köpa en stationär dator efter två år med enbart laptop. Då jag inte är insatt överhuvudtaget i hårdvaran letade jag upp färdiga builds och hittade "The crusher" som passade mina krav perfekt.
Build

En dator i prisklassen 5-8k som ändå klarar de flesta moderna spelen på 1080p/60fps/medium-high. Problemet är att delarna ej finns i Sverige och är svåra att få tag på till bra pris inom EU. Därför undrar jag om någon av er kan hjälpa mig att göra en liknande build, eller så lik som möjligt. Förstår att priset kommer gå upp kontra det amerikanska priset!

Uppskattar hjälp!

Permalänk
Medlem

Tjena,

Budgeten är väldigt stram för att få ihop något vettigt som man kan bygga vidare på och ofta är det bara dumt att snåla in på vissa komponenter för att få det billigt. Tyvärr är både minne och grafikkort fortsatt dyrt och det man skall räkna på är att under hösten kommer nvidias nya generation av grafikkort (troligen). Sweetspotten för en bra budgetdator ligger kring 10 000kr idag, nu valde jag allt från inet men man kan nog hitta billigare om man använder komponentkontroll eller prisjakt för att få ner priset lite till.

Här är ett Nvidia / Intel bygge som är bra mycket vassare än the crusher men också 2500kr över budget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663783/sweclockers

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av delap:

Problemet är att delarna ej finns i Sverige och är svåra att få tag på till bra pris inom EU.

Vad är det som inte finns i Sverige menar du? Det är klart det kanske finns någon väldigt specifik modell som enbart finns i USA men det här är en mer eller mindre identisk dator ihopbyggd på fem minuter:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663792/

Inget illa menat men så svårt är det väl inte att googla på delarna och bygga ihop ett paket själv? Jag förstår om du vill ha synpunkter på bygget men att bara plocka ihop ett liknande system kan vem som helst göra.

Personligen skulle jag aldrig snåla in på chassi eller PSU och anser att en SSD är ett måste men har man en tight budget så har man. Det går dock att bygga en betydligt bättre dator inom pristaket på 8TKR men datorn ovan var bara ett snabbt ihopplock för att illustrera att det inte alls är några problem att köpa en liknande dator I Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@roo: Stort tack för svaret! Är det såpass stor skillnad mellan en dator på 8k och en på 10k alltså? Går nämligen helst inte över 8 men är det såpass stor skillnad kanske det ändå får bli så!

Permalänk
Medlem

@ågren: Handlar inte om det är svårt att googla eller inte. Men jag har absolut noll koll på hårdvaran kring datorer och vet att alla delar inte är kompatibla med varandra vilket gör att jag helt enkelt håller mig borta från att försöka mixtra själv. Känns helt enkelt bättre om kunniga personer som kan det där med datorer bygger en åt mig då detta borde ge mig den bästa kvalitén till det bästa priset!

Om du har lust får du jättegärna bygga en så optimal dator du kan för 8k, hade uppskattats otroligt då det är precis det jag söker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av delap:

@gaspari: Stort tack för svaret! Är det såpass stor skillnad mellan en dator på 8k och en på 10k alltså? Går nämligen helst inte över 8 men är det såpass stor skillnad kanske det ändå får bli så!

om du kan sträcka dig, ta gaparis build, där har du en snabb och relativt framtidssäker dator.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av delap:

@gaspari: Stort tack för svaret! Är det såpass stor skillnad mellan en dator på 8k och en på 10k alltså? Går nämligen helst inte över 8 men är det såpass stor skillnad kanske det ändå får bli så!

Både cpu och grafikkort är signifikant bättre än det som finns med i din spec. Dvs ryzen 2200g och 1050ti.

Googla t.ex GTX 1060 vs GTX 1050ti och därefter 8600K vs Ryzen 2200g

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Både cpu och grafikkort är signifikant bättre än det som finns med i din spec. Dvs ryzen 2200g och 1050ti.

Googla t.ex GTX 1060 vs GTX 1050ti och därefter 8600K vs Ryzen 2200g

Yes, förbättringen är ju tydlig. Men funderar mer på hur värt det är för mig som inte är någon hardcore-gamer. Men kanske ändå är värt för mig att lägga dessa pengar kontra att gå ner till 8k och plocka ihop något? För jag menar, en dator för 8k kan ju inte vara ren skit om man säger så utan bör väl hålla upp ganska bra också, beroende på vilka delar man plockar ihop såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Både cpu och grafikkort är signifikant bättre än det som finns med i din spec. Dvs ryzen 2200g och 1050ti.

Googla t.ex GTX 1060 vs GTX 1050ti och därefter 8600K vs Ryzen 2200g

Tänkte framförallt på den datorn de la upp på pcmasterrace. Enligt dem så får man ju en bra/ okej speldator för 8k. Eller anser du att den builden de länkade är allt för svag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delap:

Tänkte framförallt på den datorn de la upp på pcmasterrace. Enligt dem så får man ju en bra/ okej speldator för 8k. Eller anser du att den builden de länkade är allt för svag?

Om det är för svagt eller inte är helt upp till dina krav. Var dock medveten om att många på det här forumet är vana vid betydligt bättre hårdvara än genomsnittet internationellt. Det som är okej/rätt bra enligt PCmasterrace kan tyckas vara en instegsdator som knappt är värd att bygga enligt andra.

Det stämmer att om du lösgör budgeten med några tusen så kommer det visas betydande i prestandan, eftersom diminishing return nu för tiden snarare börjar ordentligt runt 15k+ för en dator. Men en billigare dator har all möjlighet att tillfredsställa dina behov, om den är anpassad efter dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delap:

Tänkte framförallt på den datorn de la upp på pcmasterrace. Enligt dem så får man ju en bra/ okej speldator för 8k. Eller anser du att den builden de länkade är allt för svag?

Ja det tycker jag. Som sagt jag tror att om du sparar några slantar till så får duven maskin du kan bygga vidare på samt den ger dig bra prestanda för pengarna.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Tjena,

Budgeten är väldigt stram för att få ihop något vettigt som man kan bygga vidare på och ofta är det bara dumt att snåla in på vissa komponenter för att få det billigt. Tyvärr är både minne och grafikkort fortsatt dyrt och det man skall räkna på är att under hösten kommer nvidias nya generation av grafikkort (troligen). Sweetspotten för en bra budgetdator ligger kring 10 000kr idag, nu valde jag allt från inet men man kan nog hitta billigare om man använder komponentkontroll eller prisjakt för att få ner priset lite till.

Här är ett Nvidia / Intel bygge som är bra mycket vassare än the crusher men också 2500kr över budget.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663783/sweclockers

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11663783/sweclockers

Denna är bra. Men ska du inte alls klocka CPUn så räcker det med en i5 8400 samt ett H eller B moderkort (istället för Z). Då kan du spara 800 kr till.

Ska du ännu längre ner så kan en i3 8100 klara det mest inom spelväg (den har 4 kärnor). Inte lika framtidssäker som 8400, men bra nog. Den är 1400-1600 kr billigare än 8600k i affär. (Du kan få den för 800 kr av FYNXER här på sweclockers, då blir det 1800 kr billigare)

Gå aldrig lägre än 1060. De är grymma! Och som föregående, använd orisjakt eller dyl. för bästa pris :).

Simon

Stavning
Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Varför 1050 TI ? 1060 är värt lyftet, alt kör på begagnat eller amd kort

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11665728/

Om just 8000 är smärtgränsen.

Skippa 1050 och köp ett begagnat 970/580 är rekommenderat dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@lnd1437: Alright, gillar priset och den bör ju tillfredsställa mina behov. Smärtgränsen är tyvärr 8k så kan ej gå högre, så på så sätt är denna build perfekt.

Permalänk
Medlem

@roo: Tyvärr har jag kommit fram till att smärtgränsen och budgeten behöver hållas till 8k Vad tror du då om lnd1437s build? Är det en bra build för 8k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delap:

@gaspari: Tyvärr har jag kommit fram till att smärtgränsen och budgeten behöver hållas till 8k Vad tror du då om lnd1437s build? Är det en bra build för 8k?

Det är ett prisvärt bygge. Går att uppgradera grafikkortet i framtiden om du vill få mer prestanda. Men kan hända att det är för lite internminne, 16GB brukar vara standard nu för tiden. En del spel går över 8GB. Dock är det tyvärr väldigt dyrt med internminne just nu. Finns denna för 1899 som alternativ, kanske du kan ta bort hårddisken om du klarar dig på bara 240GB lagringsutrymme:

https://www.komplett.se/product/950613/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk

Om du vill slippa bygga själv så tycker jag denna är ganska prisvärd:

https://www.komplett.se/product/11259/datorer/komplett-pc/kom...

Om man byter till HDD, tar bort windows och trådlöst nätverk blir priset 6608 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av delap:

@gaspari: Tyvärr har jag kommit fram till att smärtgränsen och budgeten behöver hållas till 8k Vad tror du då om lnd1437s build? Är det en bra build för 8k?

Den är ok. Dock inget jag personligen vill rekommendera för de krav du satt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||