Installera nya SSD samt Windows 10 på den... Hur gör jag??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Installera nya SSD samt Windows 10 på den... Hur gör jag??

Hej.

Jag beställde igår (fredag) en SSD från Samsung (EVO 860) samt en SATA kabel till moderkortet. Och medans jag väntar på SSDn att komma har jag sökt runt som en galning på hur man gör (Notera att jag kan INGENTING om datorer och dess komponenter) för att sätta in den i datorn samt hur man installerar Windows 10 på den.

Nu har jag fått kläm på var SSDn ska sitta, och vilka kablar som ska sitta var (SATA-moderkort->SSD) (SATA-ström->SSD), men såklart är det mycket annat att tänka på också!

Först och främst. Windows 10. HUR GÖR JAG? (Har redan Win 10 på datorn) Fick instruktioner att installera Windows 10 på en USB-sticka och skapa en "installationsmedia" (vad det nu betyder)
Nu till den riktiga frågan: Varför ska jag installera Windows på USBn? Det finns ju ingen USB ingång på SSDn, iallfall inte vad jag kan se. Jag antar ju att man via USBn för över Windows 10 till SSD hårddisken när man har installerat den, men varför ska detta göras via USB-kabeln? Kan jag inte direkt installera Win 10 när SSDn redan börjat användas som hårddisk?
Förlåt om detta är en självklar sak, men jag förstår faktiskt ingenting i princip.

Sedan skulle jag tydligen också uppgradera moderkortets BIOS och Boota någonting. Jag lyckades öppna BIOS på datorn, men sen? Jag skulle tydligen söka på mitt moderkort och ladda ner ett uppdatering på den, men jag hittar ingen nedladdningsknapp. Även här krävs tydligen en USB-sticka, eller?
Vad betyder BOOT?

Finns det någon simpel video (helst på svenska) eller beskrivning/manual (som INTE involverar tusen nya datorord) så jag kan fixa det här? Verkar ju helt omöjligt!

(Moderkort: ASUS B150M-PLUS, Socket-1151)
(SSD: Samsung 860 evo 500gb)

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

@llucass: Om du har ett ledigt 8GB USB eller större så kan du redan nu skapa ett Windows 10 installationsmedia, kolla denna guide https://onlinekoder.com/ladda-ner-windows-10-iso/ du skall välja 64Bit.

Man kan även skapa ett Windows 10 installationsmedia på en DVD skiva men det tar mycket längre tid, det har tidigare fungerat bra att skapa ett Windows 10 installationsmedia på ett 4GB USB minne men eftersom Windows 10 nedladdningen har vuxit i storlek under tiden och många 4GB USB minne i praktiken inte rymmer 4GB så är ett 8GB att föredra.

När det sedan är dags att installera Windows 10 på nya SSD så kopplar du bort SATA kablarna till övriga hårddiskar och kopplar in din nya SSD.

Nu kan du starta datorn och boota USB minnet som sitter i en USB port på datorn genom att trycka på F8 tangenten när datorn startar, då får du upp en boot meny där du väljer att boota UEFI USB minnet.

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@janee: Tack för svar! Om du skulle ge mig en snabb förklaring. Vad exakt betyder det att man "bootar?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

@llucass: Bootar betyder tex starta windows eller starta windows installationsmedia som ligger på ett USB minne.

Och här ser du en video på hur man kan göra Windows 10 installation, det som skiljer från min beskrivning är att han tar bort en windows installation som redan ligger på hårddisken och att han startar upp boot menyn från UEFI/BIOS https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av llucass:

@janee: Tack för svar! Om du skulle ge mig en snabb förklaring. Vad exakt betyder det att man "bootar?"

Ja du, ordet ”boota” är inte alls något logiskt, i alla fall inte ordets ursprung. Men att ”boota” en dator innebär helt enkelt att starta datorn. Så här skriver Wikipedia.

Ordet "bootning" kommer från det engelska substantivet booting, en förkortning av bootstrapping, som i sin tur är en sammanfattning av det paradoxala engelska uttrycket lift oneself up by the bootstraps (att lyfta sig själv i stövelremmarna). Uttrycket syftar på en legend om Baron von Münchhausen som kunde lyfta upp sig ur ett träsk genom att dra sig själv i håret; denna legend förändrades i senare versioner till att han använde sig av sina stövelremmar för att dra ut sig ur havet. Uttrycket syftar således på någonting som verkar enkelt men egentligen inte går att göra - Att få en dator att köra programmen som behövs för att starta datorn kräver egentligen att datorn redan är startad.

De flesta datorer kan enbart utföra instruktioner som befinner sig i minnet. När datorn först slås på finns inte operativsystemet i minnet, och datorns hårdvara kan inte på egen hand genomföra en sådan komplex operation som att läsa in ett program från disk. Programmen för att läsa från disk ligger normalt i operativsystemet. Alltså en paradox: för att kunna läsa in operativsystemet, verkar det som om man måste redan ha operativsystemet laddat.

Lösningen på paradoxen är att använda ett litet specialskrivet program, kallat bootloader, vars enda uppgift är att läsa in andra program för att hjälpa igång operativsystemet. Detta program ligger i ROM, alltså minne varifrån processorn direkt kan exekvera, men som inte försvinner när strömmen stängts av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

@llucass: Jag har försökt hitta en enkel BIOS/UEFI uppdaterings guide men det bästa jag hittade är denna PDF från ASUS manual för moderkortet ASUS B150M-PLUS http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/B250M-BASALT/E135...

Det är lite svårt för mig att hjälpa dig med en enkel och exakt beskrivning för BIOS/UEFI uppdatering eftersom jag inte använder något ASUS moderkort men det finns kanske någon annan här på Sweclockers som använder ett ASUS B150M-PLUS eller liknande moderkort.

Edit: Här hittar du senaste versionen av BIOS för moderkortet https://www.asus.com/Motherboards/B150M-PLUS/HelpDesk_BIOS/

janee

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@llucass:
UEFI är ett ny version av BIOS, du kan se det som samma sak.

Enkel guide för att flasha UEFI (BIOS), görs alltid på egen risk.

1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

2. Lägg den uppackade UEFI-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |