Hur ser det ut på marknaden för kommande teknologi?

Permalänk

Hur ser det ut på marknaden för kommande teknologi?

Det är så att jag måste uppgradera främst grafikkort men även RAM och helst CPU också men klarar mig nog med den jag har ett tag till.

Men när det gäller RAM.. jag har DDR4 nu och även om jag uppgraderar CPU så kommer den väll ändå troligtvis använda DDR4 så.

Men vad jag tänker också är den kommande armen av ny teknologi främst CPU, moderkort och RAM.....

Bör jag vänta med att handla ram?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du ska spela/vilken upplösning/krav och budget du har.

Jag skulle säga att 8GB RAM visserligen är i det minsta laget, men inget problem vid spelande. Vänta med att köp det då det är omotiverat dyrt fortfarande.

CPUn du har kommer att orka med några år till i spel, beroende på om du har några lite mer extrema krav på uppdateringsfrekvenser och i kombination med ett Betydligt snabbare grafikkort.

Grafikkort är det som släpar efter mest för dig vad jag kan se. Då du har en PSU på 500W skulle jag inte rekommendera att köpa vilket grafikkort som helst, tänk på hur mycket det drar. Men maximalt något i prestanda med ett GTX 1070/GTX 1070Ti/GTX 1080, som vill ha en 500W PSU låter vettigt, enligt mig.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@Unbalanced: DDR5 RAM är ju på gång men tidigast 2019 innan man ser det i handeln eller kanske även tills 2020.
Själva standarden för DDR5 blir dock klar i år.
Tills dess är det DDR4 som gäller, När väl DDR5 kommer så krävs det även nya moderkort och helt nya CPUer..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så är DDR5 standarden färdig 2019, du kommer dock aldrig få se skymten av det då. Minnestillverkarna säljer till datacenter och dylikt först då de tjänar extremt mycket på den marknaden. Plattformar som stödjer DDR5 till konsumenter kommer nog som tidigast 2021 (tillsammans med att DDR5 börjar säljas då).

Intel har en inkommande 8 kärnig coffee lake på ingång som kommer ut i år. Därefter kommer deras 10nm plattform ut 2019, när vet jag inte då de haft en del delays med deras 10nm process. Förmodligen några processorer med färre kärnor först i Q1 som tidigast , men förmodligen Q2-Q3.

AMD har Zen2 på 7nm som rullar ut förmodligen nära Q1 2019. Om det är någonting jag skulle köpa som skulle vara så kostnadseffektivt som möjligt skulle det nog vara den. Därefter kommer Ryzen 4xxx serien 2020 på 7nm+.

Min gissning är att DDR5 kommer vara så dyrt i början att det inte kommer att vara värt att köpa det. Det CPU val som jag skulle ha valt är förmodligen Zen2. Det är för att även om Ryzen 2000 serien är aningen sämre idag så kommer Zen2 ha ett mycket större hopp än från coffee lake till ice lake. Denna bild får illustrera, även om den är en förenkling. Målet är att värdet ska bli så litet som möjligt. Intel hoppar från ~12.1(?) till ~8.3 , medan Ryzen hoppar från ~14(?) till 7.8 -7.9

Hade jag köpt något idag så hade jag nog valt coffee lake plattformen. Men då processorer med stora förbättringar är så pass nära så skulle jag inte våga köpa något nu. Speciellt när priserna på RAM är så pass höga.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Standarden bestäms nästa år. Ingen kommer börja utveckla produkter så som CPU:er innan standarden är satt.

Det tar flera år på ritbordet innan något kommer ut så samma tid som från dess att DDR4 spikade till dess att cpuer kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin