Vilken laptop är att föredra för mina behov?

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

V510 är ingen ThinkPad hur gärna Webhallen än vill kalla den det.

Okej, så den är samma som den från billig teknik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SverigeDaniel:

Okej, så den är samma som den från billig teknik?

Japp, det är exakt samma modell (80WQ01VYMX). Huruvida den är något att ha vet jag inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Japp, det är exakt samma modell (80WQ01VYMX). Huruvida den är något att ha vet jag inte.

Okej, så är det skrivfel från Webhallen eller försöker dom bara lura på pengar? Brukar dom vara seriösa i vanliga fall? Om jag skaffar en sån så får det väl brista eller bära bara, antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag söker direkt på Lenovos hemsida så får jag inga resultat på det numret, eller när jag söker på ThinkPad v510 eller v510, när jag söker på bara v510 så får jag upp två CD brännare, det känns skumt att ingen dator kommer upp. Det kanske är bäst att köpa nån dator som faktiskt finns och som är den som det står att det är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@SverigeDaniel: Nej, inte nödvändigtvis. Skulle tro att ThinkPad kan få lite extra kärlek från lenovo då det är ett respekterat namn. Men har inte kollat något närmare på V510 närmare och sitter på jobbet utan möjlighet att kolla på youtube.

Såg inte att webhallen missat namngivningen på datorn jag länkade i min första post. Kollade bara snabbt efter ett exempel att understryka min tankebana med. Ursäkta om det har orsakat förvirring.

Permalänk

https://www.lenovo.com/hk/en/laptops/lenovo-laptop/lenovo-v-s...

Lenovo listar V510 som utgådd. Jag tänker att det inte är en dator tänkt att säljas styckvis. Utan snarare en modellserie som lenovo säljer i större partier till företag. Bara en gissning dock.

Permalänk
Skrivet av viktorslow:

@SverigeDaniel: Nej, inte nödvändigtvis. Skulle tro att ThinkPad kan få lite extra kärlek från lenovo då det är ett respekterat namn. Men har inte kollat något närmare på V510 närmare och sitter på jobbet utan möjlighet att kolla på youtube.

Såg inte att webhallen missat namngivningen på datorn jag länkade i min första post. Kollade bara snabbt efter ett exempel att understryka min tankebana med. Ursäkta om det har orsakat förvirring.

Okej, så den från Webhallen är en vanlig v510 som är en utgådd modell? Inget jag bör satsa på då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@SverigeDaniel: Mjaeah, brukar inte märka någon större skillnad mellan modeller som utgått eller inte rent supportmässigt. Brukar gå att hitta drivrutiner i alla fall t.ex. Vet inte vad det skulle göra för skillnad annars. Garantier och så går vell mer på inköpsdatum än något annat (?).

i7-7500
8gb ddr4
256 gb ssd
IPS-skärm

Det är en bra dator som ligger runt vad man får för pengarna.

Permalänk
Skrivet av viktorslow:

@SverigeDaniel: Mjaeah, brukar inte märka någon större skillnad mellan modeller som utgått eller inte rent supportmässigt. Brukar gå att hitta drivrutiner i alla fall t.ex. Vet inte vad det skulle göra för skillnad annars. Garantier och så går vell mer på inköpsdatum än något annat (?).

i7-7500
8gb ddr4
256 gb ssd
IPS-skärm

Det är en bra dator som ligger runt vad man får för pengarna.

Okej, och det är den från Webhallen du tänker på? Så det ska inte vara några svårigheter med garantier, support mm? Det borde helt enkelt vara samma sak som att jag skulle köpt den för ett år sen och vill ha drivrutiner när den har gått ut, eller nåt med garantin eller nåt sånt? Jag kan ju faktiskt maila Webhallen och fråga lite, och kanske maila Lenovo också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av viktorslow:

Jag slängde iväg ett mail till dom nu så får vi se vad dom säger.
Vad tycker du, är det bättre att jag köper den från Webhallen än billigteknik? Om det nu blir den. Jag kollade runt på deras hemsida och Webhallen har tydligen en butik i Linköping, ca 5 mil från mig, så det känns ju tryggt, då kan jag ju åka dit om det skulle vara nåt. Jag har ingen erfarenhet från billigteknik och har jag otur så kan det ju bli problem om jag behöver komma åt kundservice, man vet ju inte hur dom är. Och det handlar om 1 500 dyrare på Webhallen, så det är ju ingen jättesumma men det är ju trots allt lite. Fast för dom 1 500 så har jag en butik i närheten om det skulle bli problem och jag behöver hjälp.
Hur skulle du resonerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@SverigeDaniel: Nej, för 1500 hade jag nog vänt mig åt ett annat håll. Jag har nog aldrig utnyttjat vare sig garanti eller ångerrätt.(Förutom en gång då jag bara ville ha en skärm över helgen och "köpte" en av elgiganten i Oslo med intentionen att lämna tillbaka den via öppet köp. Försäljarens eget initiativ.) Jobbigt när det är så pass mycket pengar, men kolla ifall du inte kan få prisgaranti via någon större återförsäljare vars support du har större förtroende för och få den till det billigare priset den vägen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan rekommenderat den men UX430UR 14'' finns för 8990:- på komplett.
https://www.komplett.se/product/953527/datorer/datorer-barbar...

Du behöver inte en "bra" dator utan snarare behaglig, snabb i menyer och uppstart och inte onödigt mycket vikt.

Kraven för detta är
* Nyare i5 eller motsvarande med integrerad videokrets för spel som hearthstone,cs,lol etc.
* 250GB SSD för lagring
* Rätt skärmstorlek för dig
* Mobil, inte allt för stor skärm men endå lagom.

Permalänk
Skrivet av viktorslow:

@SverigeDaniel: Nej, för 1500 hade jag nog vänt mig åt ett annat håll. Jag har nog aldrig utnyttjat vare sig garanti eller ångerrätt.(Förutom en gång då jag bara ville ha en skärm över helgen och "köpte" en av elgiganten i Oslo med intentionen att lämna tillbaka den via öppet köp. Försäljarens eget initiativ.) Jobbigt när det är så pass mycket pengar, men kolla ifall du inte kan få prisgaranti via någon större återförsäljare vars support du har större förtroende för och få den till det billigare priset den vägen.

Då ska jag göra som så att jag frågar Webhallen rakt ut om dom kan tänka sig att sälja den till mig för samma pris som billigteknik, med en bra motivation varför, och hoppas på det bästa, värt ett försök iaf.
Annars kan jag prova att kontakta Netonnet, Elgiganten eller så och se om dom kan ta hem en sån åt mig för lägsta priset. Om det nu blir den datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Estorik:

Vet inte om någon redan rekommenderat den men UX430UR 14'' finns för 8990:- på komplett.
https://www.komplett.se/product/953527/datorer/datorer-barbar...

Du behöver inte en "bra" dator utan snarare behaglig, snabb i menyer och uppstart och inte onödigt mycket vikt.

Kraven för detta är
* Nyare i5 eller motsvarande med integrerad videokrets för spel som hearthstone,cs,lol etc.
* 250GB SSD för lagring
* Rätt skärmstorlek för dig
* Mobil, inte allt för stor skärm men endå lagom.

Den datorn ser trevlig ut också, det enda är att jag vill ha 15 tums skärm eller mer, 15 känns lagom. Men vad tror du om den Lenovon från Webhallen? Inget för mig enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SverigeDaniel: Lenovon är bra men klarar inte deras programvara så därför avråder jag dig!
Men det betyder inte att den är dålig eller ovärd på någotvis.
15.6 är rätt lagom som du säger så kör på den, lite billigare med!

Permalänk
Skrivet av Estorik:

@SverigeDaniel: Lenovon är bra men klarar inte deras programvara så därför avråder jag dig!
Men det betyder inte att den är dålig eller ovärd på någotvis.
15.6 är rätt lagom som du säger så kör på den, lite billigare med!

Vad är det med Lenovos programvara? Jag har inte haft en dator på 3 år och bara lånat min systers ibland, så jag borde väl vänja mig, om det inte är några jättestora fel du pratar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SverigeDaniel: De har inga fel alls, upplever bara inte att deras programvara är behaglig alls och det följer med äckligt mycket program från dom.

Te x Lenovo system care,/health och annat.

Endel av dessa programvaror kan sega ner systemet ordentligt, nu är det en betydligt dyrare dator du tittar på så lär inte påverka dig så mycket.

Kan dessutom vara väldigt svårt att avinstallera dessa program då endel program är fast i imagen.

Men som sagt. JAG upplever det vara jobbigt, du som inte är så kräsen och kanske inte bryr dig om att de följer med 2-3 program under lenovos namn kanske inte ens bryr sig

Men för mig är användarupplevelsen väldigt viktigt när man sitter vid datorn.

Permalänk
Skrivet av Estorik:

@SverigeDaniel: De har inga fel alls, upplever bara inte att deras programvara är behaglig alls och det följer med äckligt mycket program från dom.

Te x Lenovo system care,/health och annat.

Endel av dessa programvaror kan sega ner systemet ordentligt, nu är det en betydligt dyrare dator du tittar på så lär inte påverka dig så mycket.

Kan dessutom vara väldigt svårt att avinstallera dessa program då endel program är fast i imagen.

Men som sagt. JAG upplever det vara jobbigt, du som inte är så kräsen och kanske inte bryr dig om att de följer med 2-3 program under lenovos namn kanske inte ens bryr sig

Men för mig är användarupplevelsen väldigt viktigt när man sitter vid datorn.

Programvaran, är inte det Windows? Eller är det nåt annat du tänker på? Okej, men går det inte att inaktivera dom programmen om man vill det då?
Jag lär inte märka av nåt av det när jag inte har nåt att jämföra med, så jag hoppas inte det blir nån fara, annars får jag väl returnera datorn, om det nu blir den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skrev fel förut när jag sa att det var 1 500 i skillnad mellan Webhallen och billigteknik, det skiljer 1 200:-, 8 690:- på Webhallen och 7 490:- på billigteknik. Så jag tänkte att jag ska försöka få dom att ta ner priset en tusenlapp iaf så är jag nog nöjd, men jag börjar med 1 200:- så får vi se hur det går, om jag får svar på mitt första mejl bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En kompis till mig har en ThinkPad, hon sa att hon inte rekommenderar en sån, men hon rekommenderade nån av Lenovos nya modeller, dom ska tydligen vara bra, ni får gärna fortsätta ge förslag på datorer, gärna nya modeller från Lenovo om dom inte är för dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.pricerunner.se/pl/27-3961186/Baerbara-datorer/Len...
Jag hittade minsann inte mycket omdömen om den. Jag blev lite förvirrad, speciellt som jag läste en annan tråd här från 2017 om att Lenovo är skit, iaf allt under typ 10-15 tusen, så jag vet inte vad jag ska lyssna på och vad jag ska köpa. Kanske bäst att skippa dator helt då slipper man ju alla problem?
Och när jag kollade nu så kostar tydligen datorn från billig teknik 7 539, med frakt och allt inräknat då, enligt Pricerunner. Så 1 151 kronor billigare där.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.webhallen.com/se/product/276570-Lenovo-IdeaPad-32...
☝☝ eller 👇👇
https://www.webhallen.com/se/product/276578-Lenovo-IdeaPad-32...
Det grafikkorter, gör det nån skillnad i videor och filmer och så? Och den andra, har den nåt grafikkort alls? Hur väl behöver jag 8gb ram mot 6gb? Om jag ändå skulle köpa nån av dom två, borde jag då ta den med grafikkort i sig? Det kan ju hända att pappa eller så vill prova och spela nåt av sina gamla spel, men det kanske funkar även med den utan grafik kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Jag behöver hjälp, räcker en 14 tums skärm? Vad tycker ni? 14 tums eller 15,6 tums? Det går ju att koppla in datorn till TVn eller liknande, jag har tänkt ta med en HDMI kabel, så jag kan ju koppla ihop så. Men jag vill ju inte ha för liten skärm heller när man ska surfa osv och inte har tillgång till nån extern skärm. Jag var inne på Elgiganten idag, det är ju ingen jättestor skillnad på 14 och 15,6 tum, men jag är ändå osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej och hallå igen. Jag skulle bara berätta att jag fått hem en dator nu. och för den som undrar så blev det en Lenovo IdeaPad 520S:) Jag tycker den fungerar riktigt fint:) Den är snabb, bra ljud måste jag säga, skärmen är så jävla fin. Tangenterna är sköna, enligt vad jag tycker. Och hela höljet känns bra, det står att det ska vara Aluminium hölje, jag får ändå lite känslan av att det kan vara plast, men jag vet inte, det känns bra iaf:) "Metal Body Design" står det att det att det är, kan det kanske betyda att det är plasthölje som ska efterlikna Aluminium, jag vet inte. Jag kan jämföra med min systers MacBook Pro, den är väl gjord i Aluminium iaf.

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/windows-pre...

Den blev det:)

Permalänk

Hej!
Nåt jag upptäckte nu på morgonen, när jag har datorn stängd, alltså locket nere. Jag upptäckte att det är en liten glipa mellan själva underredet och skärmen, i höjd med musplattan och en bit åt varje håll. Borde jag vara orolig över det? Eller är det nåt som ska vara så för att man ska få bättre grepp när man öppnar locket? Det är just där jag tar tag när jag öppnar locket. Det är väl inte möjligt att det blivit så på dom här 3 dagarna jag haft datorn?
Jag tog massa bilder men jag vet inte hur jag får in dom i inlägget.
Nån mer som varit med om samma som mig?

Permalänk
Inaktiv

@SverigeDaniel Svårt att säga, du får nog försöka lägga upp bilder så kan vi avgöra det Jag tror att det ska vara så

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@SverigeDaniel Svårt att säga, du får nog försöka lägga upp bilder så kan vi avgöra det Jag tror att det ska vara så

Hej hej, lite sent svar, jag vet.
Det skulle inte vara så, men det var en utgående modell så den finns inte kvar, så jag valde att behålla datorn ändå, glipan är kanske 1-2mm. Så jag behöll den istället för att lämna in, få en annan dator osv. Eller att häva köpet, det var trots allt den datorn jag ville ha.

Skickades från m.sweclockers.com